Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 24 mei 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als ik de staatsloterij won kocht ik een oude grote touringcar waarin vreselijk veel modellen en een fijn werkplaatsje pasten. Maar goed.

    Waar waren we gebleven.

    Vanavond eindelijk mijn spulletjes op kunnen halen bij Hangar.
    Graupner pop: niet de allermooiste (is wel wat aan te doen) maar wel de juiste afmetingen en vooral: betaalbaar. Hier nog even los erin, er moet nu een stoel en interieur worden gebouwd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Graupner Teck remkleppen.
    Zijn dus inderdaad veel degelijker en simpeler dan de exemplaren die er in zaten. Alle bewegende delen zijn los te klikken, ook als de kasten zijn ingebouwd. Dat kon bij die andere dus niet.
    Ik heb ze vast gespoten, morgen ga ik ze inbouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb er alle vertrouwen in dat het allemaal weer goed komt.
     
  2. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Hee Arjan

    Is de vakantie al weer voorbij of ben je sneller terug gekomen?
    Volgens mij waren er nog geen twee weken om.
    Fijn je weer te zien op het forum.

    En nu het project ASW weer.

    Groet

    Ko
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Goedemorgen Ko,
    Vakantie...pffff. We zaten in Noord-Italië, net boven Milaan en daar heeft het sinds mensenheugenis niet zo lang en hard geregend. Na 10 dagen waren we het helemaal zat (we kamperen met een tent dus op een gegeven moment is alles muf, klam en vies). Wel leuk gehad hoor maar een beetje korter dan gepland.

    Ik ga aan de slag :)
     
  4. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Zonde van je vakantie zeker als dat in het water valt.

    Groet

    Ko
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tsja...shit happens :D

    Remkleppen.

    De oude zaten ónder het fineer, dus waren ingebouwd en daarna pas het fineer op de vleugel. Het mooie is dan dat je maar een kleine sleuf in je bekleding hebt. Bij vervangen moet je echter wel een groter gat snijden om ze er uit en erin te krijgen omdat er aan de bakjes randen zitten.
    Begonnen met het aftekenen van het gat.

    [​IMG]

    Vervolgens twee strookjes schuin uitgesneden zodat de nieuwe er in kan. Als je schuin snijdt heb je meer contactvlak om de strookjes weer terug te lijmen

    [​IMG]

    Bakje erin, strookjes weer terug gelijmd

    [​IMG]

    En daarna van balsa 2mm een passend "dekseltje" op de remklep maken.
    Beetje schuren....klaar. In het echt duurt het langer :D maar ze zitten er allebei keurig in.

    [​IMG]

    Achteraf ben ik wel blij dat ik ze vervangen heb. Deze werken nauwkeuriger, er zit veel minder speling op de onderdelen en ik heb ze ook veel beter af kunnen werken.

    En dan nog dit:
    Iemand heeft een buggy bij mij voor de deur laten staan (al een paar dagen). En daar zat ik naar te kijken, kreeg ik me toch een helder moment! Die wieltjes zijn perfect voor een startkar. Groot, licht en ik zou zelfs een driewieler kunnen maken met één zwenkwiel achteraan, als een taildragger zeg maar. Dus als hij er morgen nog staat gaat de zaag er in :)

    [​IMG]
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De vleugels zitten weer in de folie, remkleppen aangesloten en afgesteld....ze is weer vliegwaardig. Van de reparaties is helemaal niets te zien. Sterker nog, de vleugels zijn mooier dan ze waren. Met name de kieren bij de remkleppen zijn véél kleiner en ook de stickers op de onderzijde heb ik wat veranderd. Al met al dus geen ramp geweest :)

    [​IMG]

    Laatste klusje; de registratie en het callsign op de onderzijde van de vleugels.
    Ik zal beschrijven hoe ik dat doe.

    Allereerst maak ik de decals in een tekenprogramma. ik gebruik daarvoor Paint Shop pro. Het kan handig zijn de stickers eerst ruw te tekenen op een A-4'tje en dat te scannen om de afmetingen in één keer goed te krijgen. In paint shop kun je dan een extra layer aanmaken en je sticker tekenen (of kopieëren en bewerken) met je schets als referentie eronder.
    Als grootte van de laag neem ik 4000x3000 pixels. Dit is dezelfde verhouding als een A-4'tje zodat je sticker niet vervormt bij het afdrukken.

    Hier zie je een deel van de registratie. Ik heb er ook hulplijntjes bijgemaakt die handig zijn om op de vleugel te plakken en straks de losse letters goed recht uit te kunnen lijnen.

    [​IMG]

    Het bestand sla ik vervolgens op als .jpg en ga ik afdrukken. Ik kies daarvoor de optie zonder rand in het printermenu.
    Ik druk af op transparante etiketten van Avery

    Avery inkjetetiket 210x297mm transparant :: Mobielartikelen.nl - Alle GSM accessoires voor uw mobiel

    Inkjetetiket 210x297mm transparant Doos 25 vel.

    Voor alle gebruikers van inkjetprinters hebben wij nu onze adresetiketten geperfectioneerd. Een speciale laag op het etiket zorgt ervoor dat de inkt van alle gangbare inkjetprinters direct na het afdrukken droog is en dus niet meer kan uitlopen. U kunt de etiketten dus meteen opplakken. En dit niet alleen: de speciale laag garandeert een scherpe afdrukkwaliteit, zowel in zwart/wit als in kleur.Transparant Avery inkjetetiket 210x297mm transparant

    Prijs: € 16,35, + verzendkosten € 5,95

    Je kunt ook in Google zoeken op de productcode: J8567-25


    Deze bestaan uit plakplastic met een dun transparant laagje papiervezel wat je gewoon in je inkjetprinter kunt stoppen. Let wel; een printer print géén wit. Dat deel blijft als je gaat printen transparant. Dus als je witte stukken in je sticker hebt werkt dit alleen op een witte ondergrond. Als je op een gekleurde ondergrond wilt plakken moet je er ook rekening mee houden dat de kleuren veranderen doordat je sticker enigzins transparant blijft.
    Er zijn soortgelijke vellen voor laserprinters, lees dit draadje maar eens door: faq-stickers-en-decals-update-02-06-2005-a
    Omdat het vezellaagje niet watervast en heel kwetsbaar is spuit ik de hele vellen met Flexa hoogglans blanke lak (Gamma, kost iets van 7 euro).

    [​IMG]

    Na het drogen heb je dunne stickers die watervast en behoorlijk duurzaam zijn.

    De losse letters snij/knip ik uit. Je moet wel een randje van een mm of 2 buiten het bedrukte laten zitten omdat anders langs je snijvlak wat inkt op kan lossen. Ook de strookjes met de hulplijntjes knip ik uit en dan breng ik alles in positie.

    [​IMG]

    Het in één keer goed aanbrengen van uitgeknipte cijfers en letters is onmogelijk. Behalve als je het plakvlak eerst met wat water met een scheutje afwasmiddel nat maakt.

    [​IMG]

    Dan de sticker aanbrengen en zonodig verschuiven tot hij goed zit. Op de zeepondergrond gaat dat makkelijk zolang je de sticker niet aandrukt. Zelfs als je dat al wel hebt gedaan kun je hem de eerste tijd nog zonder beschadigen weer lostrekken.

    [​IMG]

    Eenmaal in positie met je vingers en een zachte doek de sticker goed aandrukken en alle luchtbelletjes er onderuit vegen.

    [​IMG]

    Alles zit op zijn plek.

    [​IMG]

    Tot slot hulplijntes weghalen en voilá; perfecte registratie (toch?).

    [​IMG]

    Betaalbaar, met huis-tuin-en keuken gereedschap te doen en altijd je stickers zoals jij ze wilt. Niet te groot of te klein, juiste kleur, goede lettertype. Perfecto.

    Goed. En nu de cockpit nog maar daar heb ik geen haast mee. Als het vliegweer is gaan we vliegen, da's veel leuker.
    Volgende week ga ik weer naar Salland om wat foto's te maken van de cockpit van de Y3 en ook van het origineel en het model samen. Ik wacht daarmee niet tot de cockpit klaar is; wie weet hoe het deze zomer verder gaat.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. keurste

    keurste

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Rijssen
    Arjan, Lijkt er op dat je zwever juist op tijd klaar is voor de echte zomer....:zon: Vanaf komende dinsdag ziet het er eindelijk een stuk thermischer uit. :cool: Succes met je "verbeterde" versie.:D
     
  8. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Bedankt voor de les in het maken van decals zoals jij het beschrijft is het simpel.
    Ga binnenkort je handleiding uit proberen voor mijn ASW 15.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2008
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Deze ASW 15 B van Erikvanderkooij is scale .

    Ook de belettering is scale .

    En is gemakkelijker te maken en op te brengen . :D

    [​IMG]

    En de belettering word niet raar en laat nooit meer los . ;)

    Mvg Johan
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Da's waar, je stickers door Johan laten maken is minder werk. Mijn manier is vooral voor mensen die het leuk vinden dingen zélf te maken :D

    Ko, ik help je er graag mee als dat nodig is.

    De piloot is op dieet gegaan. Hij was nogal zwaar en zit op een plek waar ik geen gewicht wil hebben, namelijk ver voor het zwaartepunt en dat krijg ik straks niet meer goed zonder lood in de staart. Hij is van 255 naar 170 gram gegaan en misschien komt het dan nog net goed.
    De rechterarm heb ik bij de elleboog ingesneden en met CA in postie gelijmd zodat hij een stuurknuppel vast heeft. Oorspronkelijk zaten beide armen naar de zijkant.

    [​IMG]

    Depron proefstoeltje gemaakt. Dan komt hij ongeveer zo te zitten

    [​IMG]

    En van opzij

    [​IMG]

    Zelfs zonder schaalcockpit is dit een stuk beter dan zo'n lege spookcockpit.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Depron uitneembare cockpit-unit gemaakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wandjes worden zwart. Dan nog gordels maken, de hendels en het instrumentenpaneel en dan moet het maar even zo.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wie wat bewaard....die heeft wat. In dit geval: een oude Goretex motorjas en voetbalplaatjes van de plus.

    Van wat reepjes Goretex heb ik gordels geknipt. Dit weefsel heeft een hele fijne structuur. Met Acryl van de Praxis dolfijngrijs geverfd.
    Van de glad kartonnen voetbalplaatjes gespen en sluitingen gesneden en die met Acryl zilver geverfd.
    Verder de wanden zwart en die zitzak (heeft een echte naam maar die ben ik vergeten) blauw.
    Dan krijg je dit:

    [​IMG]

    Door de listige constructie kan ik de wandjes wat invouwen en kan de hele unit (die alles bij elkaar 231 gram weegt) er zó in en uit. Dat is nodig om de accu te verwisselen en aan te sluiten. De pop zit met twee schroeven en triplex plaatjes vast aan de unit.
    Zo zit het (klemvast) in de romp:

    [​IMG]

    En met kap

    [​IMG]

    Voor de gewichtsverdeling heb ik 20 gram lood in de staart moeten plakken. Een kleine prijs voor een aanzienlijke verbetering in de looks.

    Morgen ga ik denk ik vliegen, de verdere afwerking zal zich beperken tot een instrumentenpaneel en wat hendels/knoppen. Echte schaal bouwers zullen het niks vinden maar ik ben tot nu toe zeer tevreden :D
     
  13. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Het is een mooie vliegenier geworden.
    Hij kijkt nog wel wat zuinig maar ik denk dat hij wacht op zijn maiden trip. (Hi)
    Met je handen arbeid is in ieder geval niks mis mee.

    Groet

    Ko
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En dat terwijl ik vroeger een gloeiende hekel had aan handenarbeid....

    Nou, ze heeft er niet onder geleden. Ze vliegt nog (of weer?) als een nieuwe:banana:.
    Vanmiddag al mijn moed verzameld en naar mijn veldje getogen. Laatste controle en met licht knikkende knietjes gegooid. Deze keer met half gas, de romp wat verder naar achter vastgepakt en naar beneden gegooid. En zowaar, een super stabiele rechte lancering. Alle andere worpen gingen direct in stijgvlucht en da's natuurlijk erg riskant bij lage vliegsnelheden. Maar nu dus helemaal goed.

    Bijna 45 minuten rondjes gedraaid, er was wel aardig wat thermiek, gevolgd door een strakke landing. YESYESYES

    Het fluiten wat ze zo mooi deed is trouwens wel een heel stuk minder geworden, ik denk dat de kiertjes rond de remkleppen daar verantwoordelijk voor waren. En Ko, dat mannetje kijkt nog even bescheten als gisteravond....

    De mijne.......en de echte

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  15. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Fijn dat het weer een geslaagde vlucht is geworden zonder problemen.
    En die piloot van je misschien een beetje volgieten kijk hij misschien vrolijker Hi
    De gelijkenis tussen beide zwevers is erg groot.

    Groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, Uwe Gewalt heeft het model er heel erg mooi in gekregen vind ik.

    Ben trouwens nog even bezig met een setje gewone wingtips. Wel een beetje dat typische afhangende randje erin geschuurd, al is dat bij de echte een stuk groter. Morgen eens kijken of dat verschil maakt.
    Ze zijn van massief balsa (uit één stuk, vandaar dat ik dat afhangende deel niet groter heb gemaakt - plankje was niet dikker :) )met koolstof pennetjes. Ik ga ze nu bespannen met Oracover en oranje spuiten. Als het bevalt zet ik ze in de glas en epoxy maar nu even zo.

    [​IMG]


    [​IMG]

    En in de folie

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2008
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vandaag heel weinig wind (maar een overcast grijze lucht dus geen thermiek :( ) Wel mooi om dingen te proberen.
    3 Vluchten mét, en 3 zonder winglets gemaakt. Er is weldegelijk verschil en helaas niet alle in het voordeel van mijn winglets. Optisch is het wel duidelijk; winglets zijn mega-cool. Maar verder.....

    Meest opvallende is de veel lagere stabiliteit met winglets. Je merkt het al bij het weggooien. De vleugels zijn met lets veel moeilijker recht te houden. Dan, bij het draaien van bochten: het lijkt of je met winglets veel nauwkeuriger gecoördineerd moet vliegen. Als je gaat slippen (wat bijna niet te voorkomen is met een modelzwever op hoogte denk ik) lijken ze heel veel weerstand te geven met als gevolg dat het veel moeilijker is je snelheid constant te houden.

    Verder heb ik nog steeds moeite netjes te landen. Ik moet erg wennen aan de snelheid, ik heb de neiging de vaart er teveel uit te halen en dan wil ze nogal abrupt een vleugel laten vallen. Met de winglets gaat dat zelfs venijniger dan zonder (hoewel het maar zo kan zijn dat je met de winglets langzamer kan vliegen, alleen áls ze overtrekt gaat het nogal heftig).
    Ik heb de spoilers onder een schakelar zitten; als die om staat werkt de gasstick als spoilerhendel. Daarbij laat ik nu de ailerons een paar millimeter omhoog gaan wat de tipstall wel een stuk minder heftig maakt. Nog wat fine-tunen om wat hoogte mee te mixen met de spoilers en dan moet het goed zijn.

    Kan iemand mijn ideeën over de winglets trouwens bevestigen? Ligt het aan die van mij of werkt dat in het algemeen zo met winglets? Hoe zit dat met 1:1 zwevers, weet iemand dat?
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb zelf nooit met winglet kisten gevlogen, maar heb er wisselende verhalen over gehoord. Vaak is het zelfs heel persoonlijk. De één vindt een bepaald vliegtuig met winglets prettiger vliegen, de ander met gewone tippen. Soms wordt een kist stabieler, andere vliegtuigen gaan juist meer haken. Ik denk zeker dat het correct is dat je zuiverder moet vliegen met winglets omdat je winst anders snel overslaat naar verlies. Bij een echte zwever is zuiver vliegen een stuk makkelijker dan met een model (door het 'piefje', wat een geweldig instrument is dat toch! Wat een draadje wol niet kan doen).

    Het ontwerpen van winglets schijnt ook niet makkelijk te zijn. Er valt winst te behalen, maar je kan er ook net zo makkelijk mee verliezen als je ze net niet goed maakt. Profiel, instelhoek van de winglet, grootte, planvorm etc etc hebben allemaal hun invloed.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog maar wat plaatjes. Deze tips zijn ook niet lelijk.

    [​IMG]

    Hoedje blauw geverfd, net wat minder suf. Als iemand tips heeft hoe ik die baard kan verwijderen...het is zacht gekleurd rubber dus misschien kan ik zijn kin wel gewoon bijsnijden en schuren.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Fotor,
    Dank voor je reactie.
    Inmiddels heb ik ergens gevonden dat je sommige 1:1 zwevers met winglets zelfs niet mag slippen.
    Anyway, ze zijn mooi en er is best mee te vliegen dus nu kan ik kiezen.
    Vanochtend zonder gevlogen. De lucht was behoorlijk instabiel en in een bel is het echt een thermiek-kanon. Ongelooflijk. Het mooie van dit formaat is dat je wat verder en hoger kunt vliegen zonder het zicht te verliezen dus je hebt wat meer ruimte om mooie bellen te zoeken. Het was echt kicken. En het gras was gemaaid. Dat helpt bij de landing, dan glijdt hij gewoon door. In het hoge gras staat hij ineens stil en dat is toch niet zo'n prettig gezicht. Denk dat ik daardoor het gevoel heb slecht te landen terwijl dat misschien wel meevalt.
     

Deel Deze Pagina