De vleugels zitten weer in de folie, remkleppen aangesloten en afgesteld....ze is weer vliegwaardig. Van de reparaties is helemaal niets te zien. Sterker nog, de vleugels zijn mooier dan ze waren. Met name de kieren bij de remkleppen zijn véél kleiner en ook de stickers op de onderzijde heb ik wat veranderd. Al met al dus geen ramp geweest
Laatste klusje; de registratie en het callsign op de onderzijde van de vleugels.
Ik zal beschrijven hoe ik dat doe.
Allereerst maak ik de decals in een tekenprogramma. ik gebruik daarvoor Paint Shop pro. Het kan handig zijn de stickers eerst ruw te tekenen op een A-4'tje en dat te scannen om de afmetingen in één keer goed te krijgen. In paint shop kun je dan een extra layer aanmaken en je sticker tekenen (of kopieëren en bewerken) met je schets als referentie eronder.
Als grootte van de laag neem ik 4000x3000 pixels. Dit is dezelfde verhouding als een A-4'tje zodat je sticker niet vervormt bij het afdrukken.
Hier zie je een deel van de registratie. Ik heb er ook hulplijntjes bijgemaakt die handig zijn om op de vleugel te plakken en straks de losse letters goed recht uit te kunnen lijnen.
Het bestand sla ik vervolgens op als .jpg en ga ik afdrukken. Ik kies daarvoor de optie zonder rand in het printermenu.
Ik druk af op transparante etiketten van Avery
Avery inkjetetiket 210x297mm transparant :: Mobielartikelen.nl - Alle GSM accessoires voor uw mobiel
Inkjetetiket 210x297mm transparant Doos 25 vel.
Voor alle gebruikers van inkjetprinters hebben wij nu onze adresetiketten geperfectioneerd. Een speciale laag op het etiket zorgt ervoor dat de inkt van alle gangbare inkjetprinters direct na het afdrukken droog is en dus niet meer kan uitlopen. U kunt de etiketten dus meteen opplakken. En dit niet alleen: de speciale laag garandeert een scherpe afdrukkwaliteit, zowel in zwart/wit als in kleur.Transparant Avery inkjetetiket 210x297mm transparant
Prijs: € 16,35, + verzendkosten € 5,95
Je kunt ook in Google zoeken op de productcode: J8567-25
Deze bestaan uit plakplastic met een dun transparant laagje papiervezel wat je gewoon in je inkjetprinter kunt stoppen. Let wel; een printer print géén wit. Dat deel blijft als je gaat printen transparant. Dus als je witte stukken in je sticker hebt werkt dit alleen op een witte ondergrond. Als je op een gekleurde ondergrond wilt plakken moet je er ook rekening mee houden dat de kleuren veranderen doordat je sticker enigzins transparant blijft.
Er zijn soortgelijke vellen voor laserprinters, lees dit draadje maar eens door:
faq-stickers-en-decals-update-02-06-2005-a
Omdat het vezellaagje niet watervast en heel kwetsbaar is spuit ik de hele vellen met Flexa hoogglans blanke lak (Gamma, kost iets van 7 euro).
Na het drogen heb je dunne stickers die watervast en behoorlijk duurzaam zijn.
De losse letters snij/knip ik uit. Je moet wel een randje van een mm of 2 buiten het bedrukte laten zitten omdat anders langs je snijvlak wat inkt op kan lossen. Ook de strookjes met de hulplijntjes knip ik uit en dan breng ik alles in positie.
Het in één keer goed aanbrengen van uitgeknipte cijfers en letters is onmogelijk. Behalve als je het plakvlak eerst met wat water met een scheutje afwasmiddel nat maakt.
Dan de sticker aanbrengen en zonodig verschuiven tot hij goed zit. Op de zeepondergrond gaat dat makkelijk zolang je de sticker niet aandrukt. Zelfs als je dat al wel hebt gedaan kun je hem de eerste tijd nog zonder beschadigen weer lostrekken.
Eenmaal in positie met je vingers en een zachte doek de sticker goed aandrukken en alle luchtbelletjes er onderuit vegen.
Alles zit op zijn plek.
Tot slot hulplijntes weghalen en voilá; perfecte registratie (toch?).
Betaalbaar, met huis-tuin-en keuken gereedschap te doen en altijd je stickers zoals jij ze wilt. Niet te groot of te klein, juiste kleur, goede lettertype. Perfecto.
Goed. En nu de cockpit nog maar daar heb ik geen haast mee. Als het vliegweer is gaan we vliegen, da's veel leuker.
Volgende week ga ik weer naar Salland om wat foto's te maken van de cockpit van de Y3 en ook van het origineel en het model samen. Ik wacht daarmee niet tot de cockpit klaar is; wie weet hoe het deze zomer verder gaat.......