Fieseler Storch 156D

Ik ben op zoek naar detail foto's van de Fieseler Storch 156D (ambulance versie). Kan er mij iemand helpen ?

Groeten,
Timosha
 
Aviation Photos: fieseler storch

Hier staat 'ie volgens mij ook niet bij . . .


fieseler storch walk around - Google zoeken

Zoeken maar!


Succes!


jan.

Hartelijk dank Jan. Gegoogelt had ik al, zoveel 156c als je maar wil.

Nou dacht ik dat ik iets wist van de Duitse luchtvaartgeschiedenis. Maar op een van die links die jij gegeven hebt staat een burgelijke 156D ambulance (zwarte swastika op wit in rood veld en registratie D-EMAW). Nooit geweten dat zoiets bestond. Je leert altijd maar bij ;-)
 
Laatst bewerkt:
Maar eh, ben je iets aan het bouwen? :confused:

Aan het voorbereiden? :)

Een beetje leuke schaal-bouwprojecten zijn 'we' altijd in geinteresseerd! :p


jan.
 
Maar eh, ben je iets aan het bouwen? :confused:

Aan het voorbereiden? :)

Een beetje leuke schaal-bouwprojecten zijn 'we' altijd in geinteresseerd! :p


jan.

Twintig jaar geleden heb twee Fieseler Storch 156c gebouwd. Die heb ik nog en ben eentje nu aan het restaureren en wil er de ambulance versie van maken. Hij is gebouwd van de oude Svenson kit (208 cm), met veel scale modificaties. Ik heb er toen ook nog eentje van 260 cm gebouwd van een aangepast Krick plan. Die is in de kleuren zoals die van Ostuf. Otto Skorzeny, gebruikt op de Gran Saso om Mussolini te bevrijden. Maar die komt later aan de beurt voor restauratie.

Maar 20 jaar geleden kon ik die niet vliegen zoals het moest. De Storch heeft in het echt "drooping ailerons". Als de flaps meer dan 18 graden naar beneden gaan, gaan de ailerons ongeveer 5 graden mee naar beneden (heeft de Bf-109 Gustav ook). Dat was bijna niet te doen met de radiobesturingen in 1985 . Nu is dat een fluitje van een cent met mijn JR XP 9303. Nu komt er ook een Saito 80 4T ipv. van een 60 2T.

Maar jij hebt mij op het juiste spoor gebracht. Het gaat de burgerlijke ambulance versie worden. Ik heb die echt nog nooit gezien en hij staat ook niet in de stapels foto's en documentatie (uit 1985) die ik heb van de Storch.

De Storch heeft een prachtig vliegbeeld als hij vliegt zoals de echte. Landen zoals een helicopter in autogiro, hooveren als er genoeg tegenwind is, STOL start, etc...

Nogmaals dank voor je hulp.
 
IK ga hier een abonnementje op nemen omdat ik ook de Storch(Svenson) aan het bouwen ben.
Ik heb al bepaalde opmerkingen gelezen dus dat wordt interessant!
Het heeft een tijdje stilgelegen omdat ik de Niewpoort Schneider Trophy cup racer nr6 aan het bouwen ben maar die zijn bijna afgerond zodat ik weer lekker aan de Storch kan gaan bouwen!
Is de Saito 80 4t niet een beetje te mager kwa motorvermogen?
Ikzelf wil er een 20cc 4takt in zetten of zou dat overdreven zijn kwa motorvermogen!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de Saito 80 meer dan genoeg voor de 208 cm versie. 20 cc is overdreven denk ik. Hij moet realistisch vliegen en genoeg vermogen hebben voor een STOL start, maar meer ook niet. Ik wil niet de hele tijd met halfgas vliegen omdat hij overpowered is.

En deze keer ga ik met mijn JR XP9303 de lift uit de flaps en "drooping" ailerons" halen. Net zoals de echte Storch, dat was ook geen powermonster.

20 jaar geleden maakte hij met een 10 cc Webra mooie STOL starts, nu gaat hij het moeten doen met een 13,5 cc Saito.
 
Ik geloof je graag Timosha omdat je ervaring hebt met de Storch en ik niet.
Vroeger was het wel zo dat een 10cc 2 takt vervangen kon worden voor een 15cc 4 takt maar de motoren van tegenwoordig leveren meer vermogen.
De Svenson kist heeft een spanwijdte van 2,37 mtr dus is iets groter.
Misschien kan ik ook met een 15 cc 4 takt uit de voeten(dan kan de motor op zeker helemaal ingebouwt worden).

Mvgr hans
 
Voor een 2,37 m Storch zou ik misschien toch een 20 cc 4T nemen. Ik dacht dat mijn eerste 20 jaar oude Storch ook van Svenson was, maar die is definitied maar 208 cm. Misschien vergis ik mij wel. Die bouwdoos had ik al een jaar of 8 toen ik hem in 1985 bouwde.

Over de Storch gesproken: hier op het forum staat ergens een YouTube video van de eerste vlucht van een Storch in mooie Zwitserse kleuren. Een prachtig toestel. Maar zoals die Storch vliegt, vliegt een echte Storch niet. Wat ik in die video zag leek meer op een zwaar overgemotoriseerde Taxi of Telemaster.

In een van de eerste postings in deze draad staat een Google link. Daar staat een video uit 1938. In die video kan je heel goed ziet hoe die Storch landt en hoe de "drooping ailerons" lichtjes naar beneden staan.

Ik heb mij vergist, hier is de link: Blinkx Video: Fieseler Fi 156 Storch demo 1938
 
Laatst bewerkt:
Schitterende kist vind ik het.. Vooral de extreem korte start en landing vind ik geweldig.. Het is niet zo een heldhaftig toestel maar het doet wel heel goed waar het voor gemaakt is.. Jammer dat er geen kit meer te krijgen is hiervan..
 
Schitterende kist vind ik het.. Vooral de extreem korte start en landing vind ik geweldig.. Het is niet zo een heldhaftig toestel maar het doet wel heel goed waar het voor gemaakt is.. Jammer dat er geen kit meer te krijgen is hiervan..

Kijk eens bij Bob Holman, Dennis Bryant Elite Plans, kun je een tekening en de bijbehorende set laser cut parts bestellen, best interessant met de huidige dollarkoers.

Zit net trouwens het krantje van Shamrock door te kijken en daar staat een kit in. Dus niets houd je tegen :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na jouw berichtje gelezen te hebben Jaap heb ik is effe zitten kijken bij Shamrock.
Het is de kit van Aviomodelli.
Deze kist heeft een spanwijdte van 208 cm.
Ik zou er eens goed over nadenken Timosha om deze aan te schaffen tenzij je het liefst van tekening bouwt!
Aviomodelli heeft goed vliegende kisten in haar programma.

Mvgr hans
 
Na jouw berichtje gelezen te hebben Jaap heb ik is effe zitten kijken bij Shamrock.
Het is de kit van Aviomodelli.
Deze kist heeft een spanwijdte van 208 cm.
Ik zou er eens goed over nadenken Timosha om deze aan te schaffen tenzij je het liefst van tekening bouwt!
Aviomodelli heeft goed vliegende kisten in haar programma.

Mvgr hans

Inderdaad die ouwe bak van mij schijnt die van Aviomodelli te zijn. Alhoewel ik mij die naam niet herinner. Misschien had dat bedrijf 25 jaar geleden een andere naam.

Shamrock heeft die kit van die Fieseler Storch niet meer. Ik heb ze gekocht ;-). Nu heb ik de bouwplannen, laser cut reserveonderdelen en kan van de motorkap en wingtips een malletje maken. De motorkap en wingtips van mijn oude Storch zijn van hout.

Trouwens, van die 4 bouwtekeningen die Aviomodelli meelevert kan je ook heel goed bouwen. Die Aviomodelli kit is nou eens echt kompleet. Afgezien van de motor en lijm zit er alles in, zelfs een rol bespanmateriaal.

Hartelijk bedankt voor de tip.
 
Fijn dat je een goed gevoel hebt bij de kist van Aviomodelli Timosha.
Ik weet van vroeger(meer dan 25 jaar geleden) dat Aviomodelli zeer complete bouwdozen leverde(o.a de bipe special en de mach 1) en dat ze ook nog eens goed vliegen!
Veel succes met de bouw en misschien kunnen we van elkaar wat leren over het hoe en op wat voor manier oplossen van problemen(ikzelf ga na volgend weekend weer verder met de bouw van de Storch van Svenson).
Ik hoop dus dat je er een bouwverslag van gaat maken met foto's!

Mvgr Hans
 
Schitterende kist vind ik het.. Vooral de extreem korte start en landing vind ik geweldig.. Het is niet zo een heldhaftig toestel maar het doet wel heel goed waar het voor gemaakt is.. Jammer dat er geen kit meer te krijgen is hiervan..

Je hebt nog een kans, bij verspaget staat nu nog 1 kit, de tweede heb ik vandaag opgehaald :-)

kosten: 149,- euro.

Het is inderdaad een mooie kit, superkwaliteit en heel compleet.
 
als je echt een mooie wilt moet je deze eens kijken:

page39-1008-full.jpg

page39-1031-full.jpg


de prijs is alleen wel erg hoog :(

Fieseler
 
Back
Top