speed400 zonder problemen vervangen voor een 480?

mensen noodgedwongen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe zweefer, omdat mijn Easystar een crash had (regelaar was midair doorgebrand), resultaat was een tolvlucht naar beneden waarbij mijn cockpit compleet door de midden was gebroken, repareren heeft geen nut meer. Dus na 3,5 jaar vliegen neem ik afscheid van mijn Easystar.

Ik ben nu opzoek naar een EasyGlider Pro. Nu heb ik bij de overbekende Q* een EasyGlider RR Pro apart laten zetten.

Hier wordt als aandrijfkit een speed 400 met regelaar bijgeleverd. Is dit snel genoeg? Laat ik het anders zeggen (snel is een speed400 natuurlijk niet ;) , maar klimt ie hiermee fatsoenlijk?

Ik dacht er zelf aan om er een speed 480 bij te kopen en deze erin te plaatsen. Volgens de mensen van Q* kan dit zonder problemen. Is dit zo? Treks zo'n 480 niet veel meer ampere? En hoe zit het met het extra verbruik, verbruikt zo'n 480 veel meer, of is deze motor alleen efficienter?
 
"een" 480 bestaat niet .... de aanduiding "480" wordt voor heel veel zeer verschilende motortjes gebruikt die voornamelijk de afmeting gemeen hebben .... de goedkope Jamara (Li-Power) 480 HS (ca. € 6 ,-- en € 7,50 in BB uitvoering) trekt bij gelijke accu ca. 50% meer stroom wat in extra toeren bij gelijke prop wordt omgezet ... een grotere prop met minder spoed zal meer trekkracht opleveren ... deze motoren zijn qua as diameter en de diameter van de behuizing gelijk aan een SP400 alleen wat langer ... en wat betrefd efficiency, net zo beroerd als een 'normale' SP400 ..

Er zijn natuurlijk ook "luxe" 480 motoren, met betere magneten, verwisselbare koolborstels etc. maar die zijn dermate duur dat je dan snel naar borstelloos grijp ....

Voor een paar tientjes heb je al een borstelloze aandrijving, die over het algemeen een stuk hoger efficiency heeft dan een borstelmoter uit de onderklasse ..
 
Laatst bewerkt:
Er zijn natuurlijk ook "luxe" 480 motoren, met betere magneten, verwisselbare koolborstels etc. maar die zijn dermate duur dat je dan snel naar borstelloos grijp ......

En dan praat je over tientjes meer? Bij Q* hadden ze een 480 liggen van 27 euro die "zeer goed" zou zijn. Het probleem is dat ik het niet waard vind om in die zweefer een borstelloze te zetten. Ik hoef er niet mee te racen, het is een zweefer dus ik hoef er slechts mee omhoog vervolgens zet ik de motor toch uit.

Aangezien in de RR versie die ik neem toch al een borstelregelaar zit. Over de speed400 bij de easystar heb ik nooit geklaagt, maar ik gok dat een speed400 op een Easyglider net te weinig is namelijk, of vergis ik mij?
 
Hou er ook rekening mee dat sommige 480 motoren gruwelijk heet worden (bijv de 480 race van graupner, die smelt dwars door een EZ heen als je een beetje gas blijft geven). Ik ken die jamara 480 niet maar dat is volgens de experts de beste keuze.
 
Volgens mij moet je je met de standaard aandrijving prima kunnen redden. Zoals je zelf zegt, het hoeft geen racer te worden toch? Ik zou gewoon eerst de standaard set proberen.
 
Borstelloos heeft natuurlijk niets met snelheid te maken .... de EasyGlider (Pro) is relatief zwaar ca. 800 gram, wat voor een SP400 een hele kluif is (die ca. 80W = 100W/KG levert) .... voordeel van borstelloos is dat je (bij de keuze van de juiste combinatie) met minder gewicht meer vermogen in een grotere prop kunt stoppen, 150W/KG is vooral met een grotere prop 10"x6" i.p.v. een 6"x3" (of 8"x4"? met vertraging) een stuk aangenamer vliegen ....

De officiële brushless combinatie (motor/regelaar/prop/kleinmateriaal) voor de EasyGlider Pro kost € 99,90 advies .... en bij de Chineesjes ben je voor minder dan de helft klaar inclusief "kwaliteits" 10"x6" klapprop (b.v. van Aeronaut of Graupner) van minstens € 20,--
 
Laatst bewerkt:
Wat zou een goede borsteloze zijn ter vervanging van een speed 400 ben een jaar of zes eruit geweest en ben weer begonnen des tijds had ik een mega, echter ik heb een VooDoo gekocht en daar is wel een mega setup voor maar ik denk (weet het wel zeker) dat ik weer
moet wennen aan de speed van de F5D kisten en gas terug wordt soms een probleem ;-) dus ben eigenlijk op zoek naar een leuk vervangings setje zag op op internet dat er ook al motoren speciaal voor LiPo's ontwikkeld waren.
 
Volgens mij moet je je met de standaard aandrijving prima kunnen redden. Zoals je zelf zegt, het hoeft geen racer te worden toch? Ik zou gewoon eerst de standaard set proberen.

Iedereen bedankt voor de adviezen.... Ik ga het gewoon inderdaad eerst maar proberen met de standaard setup, die kunnen we altijd weer vervangen als het niet bevalt.

Ik heb net het pakketje opgehaald bij de Q* winkel, dus dat wordt één deze dagen plakken en vliegen :D

Ze hadden zich alleen vergist, het was geen PRO versie maar de standaard, maar volgens mij verschilt die toch alleen omdat er een grotere ruimte voor lipopaks is?
 
De "Pro" is voor directdrive brushless en de "standaard" voor een SP400 met vertraging ...
Onder de motorkap zit het net iets anders .....

Dus fa. Q* heeft het goed gedaan, want de SP400 past niet (zonder aanpassingen) in de "Pro" ... met de "Pro" was je dus 'verplicht' geweest een brushless-aandrijving te nemen ....
 
Laatst bewerkt:
Wat voor accu vlieg je?

Als je een borstelloze motor neemt van circa 60 gram (sp 400 is 72 gram) heb je waarschijnlijk meer dan 2x zoveel vermogen met een veel beter rendement.

Turnigy motororen op hobbycity.com zijn nog zo slecht niet en goedkoop.
Regelaartjes doen het ook goed maar zijn weer wat duurder dan bv OEM RC op de site.

Voor 30 a 40 euro heb je een aandrijving die lichter is en beter presteerd dan een sp400 of 480.

Type motor hangt af van wat je wilt en welke aandrijfspanning je gaat zitten.
voor zwevers kan je op a 1400kv zitten met 7,2 a 8,4V Kan er een grote prop op met weinig spoed. Veel trekkracht en weinig snelheid (al zal het een stuk sneller omhoog gaan dan je nu gaat.
sp400 op 8,4V trekt net 200 gr dacht ik. Typhoon 6/3d trekt 550 gram met 8x4.3 gws @ 11,1V en weegt net 35 gram.
 
Wat zou een goede borsteloze zijn ter vervanging van een speed 400 ben een jaar of zes eruit geweest en ben weer begonnen des tijds had ik een mega, echter ik heb een VooDoo gekocht en daar is wel een mega setup voor maar ik denk (weet het wel zeker) dat ik weer
moet wennen aan de speed van de F5D kisten en gas terug wordt soms een probleem ;-) dus ben eigenlijk op zoek naar een leuk vervangings setje zag op op internet dat er ook al motoren speciaal voor LiPo's ontwikkeld waren.

Ligt er aan hoe je de SP400 wilt vervangen ... zelfde prestatie maar lichter ... zelfde afmeting maar meer prestatie en alles wat daar tussenin zit ... er zijn zeer vele wegen die naar Rome leiden ... motoren worden niet zozeer voor LiPo's ontwikkeld, alleen de accu/prop combinatie worden meer op LiPo voltage's geselecteerd ... met "klassieke" accu's heb je nu eenmaal meer tussenstapjes (van 1,2V) t.o.v. LiPo's (van 3,7V) .....
 
Laatst bewerkt:
Wat voor accu vlieg je?

Verschilt. Soms nihm (7 cells - 1100) en soms lipo (2 cells -1500)

Ik ga dit ook in mijn Easyglider in eerste instantie proberen. Ik hoop op die 7cells een vliegtijd zonder thermiek van 5 a 6 minuten te kunnen halen. Met mijn Easystar haalde ik zonder problemen 7 minuten, dus het moet mogelijk zijn (gok ik).
 
Back
Top