In serie geplaatste loodgel accu's vraagjes

  • Topicstarter Topicstarter hotswank
  • Startdatum Startdatum
H

hotswank

Guest
Hallo, hierbij mijn eerste post. Mijn toepassingsgebied is dan wel geen 'modelbouw' maar desalniettemin hoop ik dat ik mijn vragen hier toch mag stellen ;)

Heb hier een minstens 15 jaar oude Titan 602 universele (NiCad naar ik vermoed, of was er dat toen nog niet?) lader staan die ik evt. wil gebruiken om -in serie- 2x HQ 6V-7.2Ah of 6x 2V-10Ah loodgel accu's op te laden. De gegevens van de Titan zijn: Secundair 1-12V aan max. 760mA. De lader heeft 4 uitgangen: 50-70-140-500 mA, maar als ik ga meten staat er onbelast ruim 29V op alle uitgangen. De gemeten stroom (onbelast) is ook 30% hoger dan aangegeven.

Vraag 1. is deze lader nog wel goed?
Vraag 2. is deze lader uberhaubt geschikt of geschikt te maken voor het laden van genoemde loodgel accu's?

Dan heb ik ook nog een 12V auto-accu lader aan max. 6A maar daar wordt van gezegd dat de capaciteit vd op te laden accu minimaal 20Ah moet zijn. 6x 2V of 2x 6V in serie mag voor de lader dan wel 12V zijn, maar de capaciteit blijft resp. 10Ah of 7.2Ah, te weinig dus.

Vraag 3. is de te hoge laadstroom 'om te bouwen' voor 10Ah of 7.2 Ah accu's?
Vraag 4. is de 12V laadstroom evt. 'om te bouwen' naar 6V met een zener-diode (ik noem maar wat) als dat beter is?


En mijn laatste vraag is of deze redeneringen juist zijn:

A. 6x 2V in serie geplaatste loodgel accu's van 10Ah gaan theoretisch 4.5x langer mee dan 1x 12V loodgel accu van 2.2Ah en zodoende een betere keus dan B.

B. 2x 6V in serie geplaatste loodgel accu's van 7.2Ah gaan theoretisch 3.3x langer mee dan 1x 12V loodgel accu van 2.2Ah.

C. het in serie opladen van accu's uit stelling A. is vragen om problemen omdat al snel spanning/stroom verschillen kunnen ontstaan tijdens het ontladen/gebruiken.


Ik hoop dat het geen domme vragen zijn die al 1000 keer zijn beantwoord. Heb al het een en ander antwoorden in dit forum/internet gevonden, maar waren niet eenduidig.

Alvast bedankt!
 
De Titan lader is een zogenaamde universeellader. Dergelijke laders zijn er nog steeds en bevatten zogenaamde stroombronschakelingetjes. De fabrikanten geven daarbij altijd op, dat de lader zijn spanning aanpast aan de te laden accu.
Zo'n stroombronschakeling levert altijd ongeveer de aangegeven laadstroom, maar nooit helemaal precies. Om er voor te zorgen, dat er niet al te grote verschillen ontstaan tussen bijv. het opladen van een 4,8 Volt accu en een 12 Volt accu kiest men de open klemspanning altijd flink hoog. Vermoedelijk is de 29 Volt, die je meet in werkelijkheid zelfs nog wat hoger (dit is een niet-afgevlakte gelijkspanning).
Je kunt zo'n lader gebruiken om Pb-accu's te laden met 0,1 x C of minder. Een Pb accu van 10 Ah laad je dan met 1 Ampere of minder. Je zult zien, dat bij het aansluiten van een accu de desbetreffende uitgang de spanning van deze accu overneemt.

Een auto-acculader gebruiken voor een 10 Ah accu is inderdaad veel te veel van het goede. Dat gaat namelijk veel te snel, dus dat kost je je accu.

Voor Pb-accu's bestaan er speciale en ook nog erg goedkope Pb-laders. Deze zijn er zowel in 6 Volt als 12 Volt uitvoering en ook van verschillend Amperage. Zo'n lader begint met een relatief hoge aanvangslaadstroom, die afneemt naarmate de accu voller raakt. Er wordt daarbij geladen tot een gedefiniëerde eindspanning. Eigenlijk is dit de beste manier om Pb-accu's te laden.

Als je Pb-cellen in serie gaat schakelen creëer je één accu met een hogere spanning. Dit is dus prima te doen. Uiteraard moeten dit dan wel cellen zijn van het zelfde type en dezelfde capaciteit. Een bestaande 12 Volt Pb-accu bestaat tenslotte ook uit 6 afzonderlijke cellen.
 
Laatst bewerkt:
Als je Pb-cellen in serie gaat schakelen creëer je één accu met een hogere spanning. Dit is dus prima te doen. Uiteraard moeten dit dan wel cellen zijn van het zelfde type en dezelfde capaciteit. Een bestaande 12 Volt Pb-accu bestaat tenslotte ook uit 6 afzonderlijke cellen.
Dat klopt helemaal maar er is één maar.
Je kan en mag je losse cellen alleen in serie laden als je ze ook in serie gebruikt, dus als één accu van meerdere cellen.
Gebruik je de cellen los van elkaar dan kan je ze NIET in serie laden. Het probleem is namelijk dat de cellen niet allemaal even ver ontladen zijn. De ene zal dus eerder vol zijn dan de andere. Het laden van die cel zou je dan moeten stoppen maar omdat er nog een aantal cellen zijn die nog (lang?) niet vol zijn gaat de lader gewoon door. De cel(len) die eerder vol zijn zullen dus overladen worden en helaas daar kunnen ook de loodaccu's niet zo best tegen.
Wat je wel kan doen is de cellen allemaal parallel zetten als één hele grote 2V accu. De cellen die voller zijn dan de andere zullen de minder volle cellen iets opladen. Sommige mensen zijn bang dat daarbij hele hoge stromen gaan lopen. Gelukkig valt dat heel erg mee en kan je eigenlijk zonder gevaar al die cellen parallel schakelen. Pas op dat je het niet met lege en volle cellen doet. De stromen die dan kunnen gaan lopen zijn wel aan de hoge kant. Er is dan wel kans op schade aan de cellen.
Het probleem is wel dat het laden van die grote 2V accu lastig is omdat er weing laders zijn die bij 2V veel stroom kunnen leveren. Als je zes cellen parallel zet en elke cel mag je laden met 1A dan moet de lader dus minimaal 6A moeten kunnen leveren.
 
Dank u heren. Het is idd de bedoeling om de cellen met een 12V lader in serie op te laden en ook in serie te gaan gebruiken, dus als één grote 12V accu van 10Ah of 7.2Ah. De Titan lader zou ik dus kunnen gebruiken maar ik maak op dat het aanschaffen van een speciale lader wellicht een betere keuze is?

Is het technisch mogelijk om die auto-acculader te 'knijpen' zodat hij maar max. 1A laadt dmv elektronica, en zo ja, waar moet ik dan aan denken?

Alvast bedankt.

PS de reden waarom ik met losse cellen moet werken heeft te maken met het feit dat een vergelijkbare 12V accu van 7 ~ 10Ah groter is dan 6x 2Volts of 2X 6Volts accu's en ik maar 310 x 35 x 90 mm ruimte heb, vandaar...
 
Voor de Gelaccu´s bestaan ook speziale laders .

Deze worden bij grote Opzitmaaiers gebruikt of bij Caravans om de boord spanning weer te laden .

Deze laders hebben een automatik zodat je ze ook konstant aan de akku kan laten zitten . (winter periode)

Heb er nog een liggen hier , bij interesse pbtje .

Mvg Johan
 
Is het technisch mogelijk om die auto-acculader te 'knijpen' zodat hij maar max. 1A laadt dmv elektronica, en zo ja, waar moet ik dan aan denken? ...
Dat is wel mogelijk maar het zal weinig zinvol zijn. Wanneer je niets van de elektronica afweet zal je dat moeten laten doen en dat kost waarschijnlijk meer dan een geschikte lader kopen.
Plotterwelt heeft een geschikte lader voor je liggen maar je kan ook eens bij Conrad kijken. Vul "loodaccu lader" in bij ZOEKEN en je krijgt een hele reekst laders van heel goedkoop tot heel duur.
De lader met bestelnummer 250001-89 heeft een maximale laadstroom van 0,6A en kost maar €19,94. Het nadeel is de lage laadstroom zodat het laden wel lang duurt.
Voor wat meer geld koop je een lader die echt perfect geschikt lijkt. Kijk bij bestelnummer 512005-89. De maximale laadstroom is 2,5A en hij kost €42,95. Hiermee laad je de accu duidelijk sneller en toch nog steeds veilig.
 
Back
Top