Lucht sleuven

Heb weer een nieuw projectje.

Deze x is het een Trendy van FVK. Stond eerst nog te koop maar doe het toch niet.

ben al aardig opweg maar heb nog geen ventilatie voor mijn motor, dus kom maar met ideeen en tips om dit mooi voor elkaar te krijgen.

p1000150ah6.jpg

p1000151xs1.jpg

p1000152la6.jpg

p1000153de7.jpg


Dit is de neus waae het omgaat.

p1010002nq3.jpg



Mochten er nog andere op of aanmerkingen zijn, spreek ze uit!! ;);)

Gr Lyckele
 
Hoi Lyckele,

Of een of meerdere luchthappers maken, of een turbospinner gebruiken. Ik vind dat laatste altijd erg praktisch.

Denk er aan dat de lucht er ook weer uit moet, vuistregel is dat de oppervlakte van de uitgangsgaten 2* zo groot is als de ingang.

En natuurlijk even kijken wat en hoe er gekoeld moet worden. Belast je de motor dusdanig en zo lang dat je hem geforceerd moet koelen? Of loopt de motor maar 15 seconden om dan weer 10 minuten te zweven?

Oh ja, en sleuven aan de ingangskant hebben niet zo veel zin, het gaat om het frontale, geprojecteerde oppervlak. Dus of een gat in de voorkant (=spinner) of een uitsteeksel (=happer) buiten de romp.

Gr
Arthur
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lyckele,

Of een of meerdere luchthappers maken, of een turbospinner gebruiken. Ik vind dat laatste altijd erg praktisch.

Denk er aan dat de lucht er ook weer uit moet, vuistregel is dat de oppervlakte van de uitgangsgaten 2* zo groot is als de ingang.

En natuurlijk even kijken wat en hoe er gekoeld moet worden. Belast je de motor dusdanig en zo lang dat je hem geforceerd moet koelen? Of loopt de motor maar 15 seconden om dan weer 10 minuten te zweven?

Oh ja, en sleuven aan de ingangskant hebben niet zo veel zin, het gaat om het frontale, geprojecteerde oppervlak. Dus of een gat in de voorkant (=spinner) of een uitsteeksel (=happer) buiten de romp.

Gr
Arthur


Zo'n turbospinner zou wel volstaan denk ik. het is alleen voor omhoog te klimmen en daarna lekker zweven.
Nog wat kleine aanpassingen en dan is deze klaar.

Gr Lyckele
 
Dan heb ik nog wel een andere vraag, wat zou een geschikte propmaat zijn??
Heb al wel in de data base gekeken maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Heb er nu een 9*6 op zitten maar denk dat dat iets te groot is??
 
Kwam net wel iets tegen. ze zeggen een 10x4 of 12x6, maar welke is dan goed?

9 x 6 zou best goed kunnen zijn.

De propmaat schijnt afhankelijk te zijn van de combinatie: gewicht van de borstelloze motor, gewicht van het vliegtuig (zweef) en de gebruikte accu.

Welke motor zit er in ??

Brandt maar los.....

Groeten, Jan-Hein
 
9 x 6 zou best goed kunnen zijn.

De propmaat schijnt afhankelijk te zijn van de combinatie: gewicht van de borstelloze motor, gewicht van het vliegtuig (zweef) en de gebruikte accu.

Welke motor zit er in ??

Brandt maar los.....

Groeten, Jan-Hein

Gewicht van de motor( Hype AL28-760M ) weet ik niet, heb wel de spec's:

Afmetingen: 28 x 30 mm.
Spanning: 6 tot 12 volt.
Draai stroom: 0,5 amp.
Toeren per volt: 760.
As diameter: 3,17 mm

Gewicht van de zwever is 600 gram incl motor servo's regelaar
Gewicht van de accu is 180 gram (V-teck 3cellen 2250 25C)
Gewicht vliegklaar rond de 780 gram.

Gr Lyckele
 
Vond nog een leuke site:

BW-design

Links boven staat: AXI "setup finder" .

Probeer maar eens. Wat voor AXI geldt, geldt over het algemeen aardig met andere borstelloze motortjes.

Succes !!
 
Komt een 10*7 uit. is dat dan groter of kleiner dan een 9*6??

Gr Lyckele

Ps is trouwens een mooie reken tool!!!
 
Hee Lyckele,

Ik heb een 10*6 (het eerste getal is de grootte van de prop in inch, het tweede de spoed: hoeveel inch gaat de propellor vooruit in vaste massa) met 4 A123 op een 800 KV motor. Dat is net iets meer spanning dan jouw 3S lipo.

Ik trek daarbij ca. 15A, is bij die spanning ca. 180 watt.

Met minder spanning, een iets kleinere prop en een nog iets langzamer draaiende motor zul je dus zeker niet meer trekken. Gezien het gewicht van je kist zal het overigens denk ik wel vliegen maar ik denk niet dat het overhoudt om hem SNEL op hoogte te krijgen.

Welke prop moet je nemen? Dat hangt van een aantal dingen af. Met je lipo hoef je niet echt rekenoing te houden, die kan meer dan 50A piekstroom aan. Een grotere prop of meer spoed belasten de motor harder. Je aantal A naar de motor gaat omhoog, en daarmee het vermogen. De verliezen gaan echter ook omhoog, de motor wordt heter - zowel doordat er meer stroom loopt als doordat het rendement omlaag gaat.

Eigenlijk zoek je een prop waarmee jij vind dat de kist lekker vliegt en waarmee het aantal A's binnen de spec van de motor, regelaar en lipo blijven.

Ik weet niet wat voor stekkers jij aan je accu's zet, maar ik heb een Watt's up meter met multiplex stekkers die je er zo even tussen zet. Meten is weten, gewoon even een paar propjes er op.

Groeten
Arthur
 
Hee Lyckele,

Ik heb een 10*6 (het eerste getal is de grootte van de prop in inch, het tweede de spoed: hoeveel inch gaat de propellor vooruit in vaste massa) met 4 A123 op een 800 KV motor. Dat is net iets meer spanning dan jouw 3S lipo.

Ik trek daarbij ca. 15A, is bij die spanning ca. 180 watt.

Met minder spanning, een iets kleinere prop en een nog iets langzamer draaiende motor zul je dus zeker niet meer trekken. Gezien het gewicht van je kist zal het overigens denk ik wel vliegen maar ik denk niet dat het overhoudt om hem SNEL op hoogte te krijgen.

Welke prop moet je nemen? Dat hangt van een aantal dingen af. Met je lipo hoef je niet echt rekenoing te houden, die kan meer dan 50A piekstroom aan. Een grotere prop of meer spoed belasten de motor harder. Je aantal A naar de motor gaat omhoog, en daarmee het vermogen. De verliezen gaan echter ook omhoog, de motor wordt heter - zowel doordat er meer stroom loopt als doordat het rendement omlaag gaat.

Eigenlijk zoek je een prop waarmee jij vind dat de kist lekker vliegt en waarmee het aantal A's binnen de spec van de motor, regelaar en lipo blijven.

Ik weet niet wat voor stekkers jij aan je accu's zet, maar ik heb een Watt's up meter met multiplex stekkers die je er zo even tussen zet. Meten is weten, gewoon even een paar propjes er op.

Groeten
Arthur

Dan moet ik maar eens kijken naar zo'n meter of kan jij deze vrijdag mee nemen naar de club zodat we kunnen kijken?? ik heb goudcontacten aan mijn lipo zitten.

Met welke prop's denk jij goed te kunnen testen? dan kan ik deze nog halen. (als je vrijdag komt??)

Gr Lyckele
 
Hoi Lyckele,
De motor die je hebt draait erg langzaam. Per volt 760 toeren. Als je in de database kijkt zul je zien dat dat veel minder is dan gebruikelijk. Op 4 cellen wordt dit wel gebruikt, 3 niet. Op 3 cellen worden veel motoren vanaf een kV van 1000 gebruikt. Misschien snap je zelf wat dat betekent maar ik zeg het toch maar even: je prop gaat dus heel langzaam draaien (relatief dan wel, op 3 cellen is het toch nog 11*760=8360 rpm onbelast. Voor een motor met een kV van 1200 is dat 11*1200=13200). In feite niet de beste keuze maar met een beetje zoeken zal het best lukken.

Voor langzame vlucht met veel trekkracht is dat mooi. Als je wat vaart wilt maken zul je echter een prop met een zo groot mogelijke spoed moeten gebruiken. Die 9x6 zou misschien net kunnen, een 9x7 zou mooier zijn. 10x7 zou ik zeker ook even proberen; als die niet teveel stroom trekt. Als je aan Aeronaut bladen kunt komen zou ik dat even proberen; die hebben meer "bite" dan Graupner CAM bladen is mijn ervaring (ze hebben een veel groter oppervlak).

Al met al moet je rekening houden met een zwever die straks op de motor langzaam vliegt maar waarschijnlijk wel stijl kan klimmen zonder snelheid te verliezen. En zolang hij maar iets sneller gaat dan de overtreksnelheid is er niks aan de hand :-)

Succes
 
Nog even over die luchtsleuven: zo zit het bij mijn Hurricane:

- Koelgaten in het motorschot, spinner een paar mm van de romp af zodat er lucht bij komt (turbospinner helemaal mooi maar heb ik niet);
- NACA duct ter hoogte van de regelaar. Een NACA duct zuigt lucht naar binnen zonder extra weerstand op te leveren NACA duct - Wikipedia, the free encyclopedia ;
- "kieuwen" onder de vleugel-voorlijst, aan beide zijden. Die moeten de warme lucht weer afvoeren.

080804Hurri.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke oplossing, met die NACA duct.

Zelf ben ik wel fan van langzaam draaiende motoren - je kunt dan een grotere prop nemen en die zijn altijd efficiënter - het rompdeel is naar verhouding minder groot en minder cavitatie.

Maar.. als ik even op je motor zoek dan mag die maar met maximaal 12 A belast worden gedurende 60 sec. 12A*11v = ca 125 Watt. Je motor is dus aan de krappe kant - maar volgens de vuistregel 100 w per kilo wel in staat je vliegtuig omhoog te brengen.

Op je motor heb je dus niet echt marge. Je prop mag dus ook niet te groot zijn, en je lipo gaat lang mee... (wordt niet stevig belast).Ik zou eerst meten wat je huidige prop doet en dan een 10 * 6 of 11*7. Neem de grootste die onder de 12A blijft. In flight komt het iets lager uit.

Beide props heb ik op een kist zitten, kan ik er wel even af halen voor het meten.

Heb je vrouwtjes 4mm aan je accu?

Mvg
Arthur
 
Leuke oplossing, met die NACA duct.

Zelf ben ik wel fan van langzaam draaiende motoren - je kunt dan een grotere prop nemen en die zijn altijd efficiënter - het rompdeel is naar verhouding minder groot en minder cavitatie.

Maar.. als ik even op je motor zoek dan mag die maar met maximaal 12 A belast worden gedurende 60 sec. 12A*11v = ca 125 Watt. Je motor is dus aan de krappe kant - maar volgens de vuistregel 100 w per kilo wel in staat je vliegtuig omhoog te brengen.

Op je motor heb je dus niet echt marge. Je prop mag dus ook niet te groot zijn, en je lipo gaat lang mee... (wordt niet stevig belast).Ik zou eerst meten wat je huidige prop doet en dan een 10 * 6 of 11*7. Neem de grootste die onder de 12A blijft. In flight komt het iets lager uit.

Beide props heb ik op een kist zitten, kan ik er wel even af halen voor het meten.

Heb je vrouwtjes 4mm aan je accu?

Mvg
Arthur

Ik heb een mannetje en vrouwtje aan mijn accu zitten 3,5 mm stekkers zo even uit mijn hoofd. als je die 2 prop's mee wil nemen graag!!! ik heb er wel een spinner op zitten met een 9*6 prop. en een dikker stuk waar hij tussen de spinner gaat (8 mm) en op mijn eon zit een prop met 5 mm dikte. maakt dat nog uit voor jou??

Gr Lyckele
 
Om te meten met mijn Watt's UP moeten we een verloopkabeltje knutselen.

De multiplex kant heb ik wel. Wat ik van jou nodig zou hebben is

A) een setje stekkers wat in de accukant past
B) een setje stekkers wat in de regelaarkant past

dan solderen we even een verloopje en past de meter ertussen.

Propjes zal ik meenemen.

PS - De meeste multimeters meten tot 10 A. Die kun je ook gebruiken om tussen de aanvoer te plaatsen (in de +). Weet je in ieder geval alvast wat je nu trekt, is wsl onder de 10 A.

PS - Als je verder wilt overleggen bel me dan even.

Groeten
Arthur
 
Om te meten met mijn Watt's UP moeten we een verloopkabeltje knutselen.

De multiplex kant heb ik wel. Wat ik van jou nodig zou hebben is

A) een setje stekkers wat in de accukant past
B) een setje stekkers wat in de regelaarkant past

dan solderen we even een verloopje en past de meter ertussen.

Propjes zal ik meenemen.

PS - De meeste multimeters meten tot 10 A. Die kun je ook gebruiken om tussen de aanvoer te plaatsen (in de +). Weet je in ieder geval alvast wat je nu trekt, is wsl onder de 10 A.

PS - Als je verder wilt overleggen bel me dan even.

Groeten
Arthur

Dus je hebt 2 x 2 draadjes nodig met aan 1 kant een mannetje en vrouwtje of alleen de stekkers??

Passen jou props wel in mijn spinner??

Gr
 
Back
Top