t rex 500 bestellen, gedachten?

Beste vliegers,

Na een tijdje te hebben gevlogen met walkera spul is het tijd voor wat serieuzers:p. Mijn idee was een t500 aangezien deze met wind buiten wat meer kan hebben dan de 450 en minder kostbaar is dan de 600.

Nu heb ik een setje ingedachten als volgt:
De t500 GF met de align regelaar en motor, 425 fb bladen, 3 maal hitec5245MG voor collective en de GY401 met S9257 op de staart.

4 maal aplus 2200 25c 3s1p. Futaba 6exh 2,4 ghz met bijbehorende ontvanger. Als laatste nog een imax B6 lader.

Ook niet onbelangrijk zijn de kosten. In totaal ben ik ong 850 euro kwijt voor deze set. Is dat marktconform? Zijn er dingen die ik beter kan veranderen? Waar halen jullie meestal de onderdelen voor 500 in nederland?

groetjes,
Barrrtt
 
Dus een zender als een DX7 is een hele vooruitgang? Heb wat ramp verhalen gehoord over het niet zo lekker lopen tussen de DX7 en de align regelaar. Heli's die 3 sec niet reageren etc. Lijkt me geen pretje met een machine als de 500.
Over de 2100T heb ik ook geen slechte verhalen gehoord maar deze zie ik tot nu toe nergens voordelig bij een kit zitten. Hoe zit het met de align gyro's(rce600 dacht ik) en servo's ?
 
oh ja nou ja daar heb je dan bij alle systemen last van geloof ik, staart goed inspuiten met ciliconenspray, of torquetube...

gewoon vragen aan die gast, die fung, of hij een package deal kan maken met die servo gyro combo....of gewoon de 401 nemen joh.
 
Mijn setup is erg gelijkend :

500CF (weinig verschil met de GF denk ik)
3 x 5245MG
GY401 + s9257
Align stock ESC en motor
DX7 + AR7000

Maar ik vlieg wel met 5S lipo's en momenteel nog 14T pinion. Zodra mijn 450 volledig afgesteld is gaat de 500 de hangar in voor een groot onderhoud en dan komt er een 15T op.

Reden van keuzes :

500 CF : goeie prijs op Ebay.
5245 MG : goeie reputatie, metalen gears - crashbestendigheid van belang voor een beginner...
401 + 9257 : beproefde combo, had nog een 401 liggen
5S lipo's : vliegtijd is voor mij belangrijker dan power in dit stadium.

Ervaringen :

ik ben perfect tevreden met de combinatie die ik gekozen heb. Of ik het verschil zou merken met andere servo's op de swash betwijfel ik ten zeerste, daarvoor heb ik te weinig ervaring. Ik heb hier nog ergens een step-down liggen om de swash servo's te laten draaien op 6V en de tailservo op 5V, maar ik heb daarvan een stekkertje moeten afhalen omdat ik het ergens anders nodig had, dus die is nog niet geïnstalleerd. Komt nog. De staart doet het perfect, geen klachten van.
5S lipo's ben ik ook tevreden van, tot voor kort had ik vliegtijden van ruim 8-9 minuten, maar gezien ik nu aan wat hogere toerentallen vlieg (idle-up) vlieg ik nog maar 7-8 minuten.

Problemen :

Swash, geen problemen.

Gyro en servo, perfect, maar naar het schijnt wat te min voor zware 3D. Als er bij mij iets anders op komt zal het een Spartan zijn. Maar daar heb ik momenteel nog geen behoefte aan. Eventueel in combinatie met een betereservo, full size (BLS).

Zoals gezegd, volgende wijziging is van 14T naar 15T, zal wat meer toeren geven en misschien iets minder vliegtijd. Maar begin wat meer plezier te hebben aan power :-).

Naar het schijnt heb je bij 15T/5S een beter collective management nodig dan bij 6S, nu stel ik vast dat ik moet opletten bij te hevige pitchbewegingen, het toerental valt dan sterk terug. Afwachten wat dat gaat geven bij 15T. Maar 3D is toch het eerste jaar nog niet aan mij besteed, dus dat zijn zorgen voor later.

Besluit : beste aankoop die ik kon doen, vind het een heerlijke heli. Toen ik ermee begon kon ik enkel tail-in hoveren, nu ben ik aan het oefenen voor de eerste loopings. Op een 2 maanden tijd, wel een kleine 150 vluchten.
Er moet nog één en ander veranderen, zoals een torquetube, alhoewel ik op dit ogenblik nog geen last heb van static. Misschien komt dat nog bij hogere toerentallen, wie weet...

Over de DX7 weinig te zeggen, erg tevreden over.
 
ik heb ook een DX7 gehad en was daar ook tevreden over, heb altijd met align modellen gevlogen, 450 en 600, nooit problemen gehad, heb nu een FF9 met 2.4module van spektrum (ar7000 ontvanger), ook nooit problemen,...
 
Bouw hem maar in 1x goed op want anders doe je het straks 2x
-T-REX 500 CF of GF (dat boeit niet)
-3 S9650 op Cyclic
-S9257 + Spartan op tail (is nu miessschien wat overkill maar op long term echt zoveel beter dan een 401)
-2x Flightpower EVO Lite 2500 mah of EVO 25 2500mah ( is in het begin ook wel voldoende)
-DX7 zender, iig 7 kanaals en 2,4Ghz kopen!
 
Pieter,

ik heb 2 Flightpower EVO 30 (30C) 3200 mAh accu's, en 1 Outrage 25C 3300 mAh.

De FP's hebben elk zo'n 55 cycles gehad en daar vloog ik in normal mode 8 min 30 mee, nu nog 7 min 30 (70-75% ontlading).

De Outrage heeft een 35 cyles en daarmee vloog ik eerder ruim 9 min 30 mee en nu nog een 8 minuten. Amper 70 % ontlading.

Ik hou mijn vliegtijden kort genoeg om zeker niet teveel te ontladen. Vanuit Hobbycity is er nu nog een Zippy-H onderweg 20C 3300 mAh. Afwachten wat die doet.

Volgende week gaat mijn T500 er even uit voor groot onderhoud en monteer ik een 15T pinion. Dan vermoed ik dat de vliegtijden nog wat ingekort zullen worden.
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Heb die gast gemaild van flying hobby maar nog niets terug. Ben benieuwd.
Ga denk ik ook met 5S vliegen met 14T of 13T, ben ik nog niet overuit. En ik zal inderdaad de DX7 erbij pakken als zender. Op de cyclic houd ik nog even die hitec servo's. Kunnen later altijd nog naar een andere heli of vlieger mocht het echte harde 3D werk beginnen inc. nieuwe gyro.
 
Bedankt Funky,
Helpt me weer iets verder. Ik heb nog 1 tamelijk nieuwe 3S 2200 VTEC liggen.
Dus koop ik er 1 bij of koop gelijk een 5S pack en maak iemand blij met die Vtec.

Ik denk dat het een 5S pack gaat worden.

Nu alleen nog beslissen ofdat het een CF uitvoering wordt of een GF.
Groet.
 
Ik had gehoord dat de GF versie minder last had van static en andere problemen gerelateerd met elektronika. Vandaar dat ik de GF pak.
 
Nou word er gelijk geroepen dat ie een 7-kanaals zender 'nodig' heeft, maar waarom eigenlijk? 6 kanaals is voor een electrobak toch zat?

- ECPM servo 1
- ECPM servo 2
- ECPM servo 3
- Tail servo 4
- Gyro gain 5
- Gas/ESC 6

Als je gov gaat vliegen gebruik je de in de esc ingebouwde dus geen extra kanaal voor nodig zoals op de brandstoffers. Of zie ik wat over het hoofd?

Groetjes,

Ton.
 
@ Skidz : volgens mij heb je gelijk. 6 is voldoende, je kan zelfs voor een gyro kiezen zoals de Futaba GY-240, waarbij je de gain niet remote kan instellen, dan heb je voldoende aan 5 kanalen. Maar bij de meeste merken stijgt het aantal instelmogelijkheden evenredig met het aantal kanalen...dus meer instelmogelijkheden bij een 7-kanaalszender. Vergelijk bijvoorbeeld een MX-12 met een MX-16, 2 kanalen meer voor de 16 maar meer uitgebreide menu's en instellingen. Naar het schijnt zie je hetzelfde bij de DX6i en de DX7 alhoewel ikzelf de DX6i niet ken).


Ga denk ik ook met 5S vliegen met 14T of 13T, ben ik nog niet overuit.

4S vlieg je met 16T of 17T
5S vlieg je met 14T of 15T
6S vlieg je met 12T of 13T

Dus 5S met 13T geeft te weinig toeren, dat zal niet lukken...
 
FF toevoegen : voordeel als je meer kanalen hebt is wel dat je op om het even welk ogenblik kan overschakelen naar nitro als je dat ziet zitten, zonder dat je van zender moet wisselen. Je weet nooit wat de toekomst brengt...
 
Ik vlieg met de trex500 GF. Servo's Hitec 5245MG, gyro 401+9257. Ik gebruik de standaard GF bladen. De bladen voldoen voor mij, hoewel ik al zitten kijken naar SAB's (in feite gewoon omdat ik die mooier vind) :)

Ik vlieg op 5S met de 15T pinion en dit gaat heel goed. Ik vlieg altijd 5'30. Dan kan ik meestal zo'n 2300 mAh bijladen in mijn 3200 mAh lipo. De curves staan op 100% flat. Mijn vliegstijl: loopings, rolls, flips, en beginnend 3D. Met die configuratie moet de 500 qua power zeker niet onderdoen voor mijn 600N.

Mijn zender is een dx7 met als ontvanger de AR6200 en ik heb helemaal geen problemen met statische elektriciteit. Ik spuit wel na een vlucht of 10 de belt in met silicone spray. Of dit iets uitmaakt weet ik niet maar voor mij is het 'peace of mind'.

Ik gebruik een Kongpower 5S en een Flightpower 5S, beide 3200 mAh. Ik heb de battery tray iets moeten verlagen, anders kreeg ik die Kongpower niet onder de canopy.

Mijn kit komt ook van bij flying hobby en niets dan goeds over die mannen.

Qua zender zou ik kijken voor een dx7.
 
De DX7 is i.d.d. een hele fijne zender.
ligt heel fijn in de hand, stuurt soepel, en de menu's zijn makkelijk en snel door te lopen, flinke duidelijke LCD met grafische gas en pitch curven.
Houd er rekening mee dat je ontvangers koopt met de laatste firmware (snelle reset).
Ik heb 1x een brownout/lockout gehad.
De ontvangers resetten als ze onder de 3V komen, dus zorgen voor goede constante voeding (goede BEC).
Verder zijn de antennes niet echt supersterk (mantel scheurt makkelijk), ik heb op mijn AR6200 de antennes al vervangen.
Voordeel is wel dat het "normale" draad is t.o.v. Futaba (coax).
Mocht je last krijgen van Statische ontladingen dan heb ik genoeg praktische tips voor je om het te verhelpen, zelfs zonder siliconenspray.

Groet Eric
 
Ben ook bij FH aan het shoppen

KX017001A ALIGN T-REX 500 CF Kit Combo $559.00
AP2500XP6S1P APLUS 2500mAh-25C 6S1P $109.00
Futaba Digital Servo S9257[**] $58.00
Hitec HS-5245MG Servo Set (3pcs ) $141.00
K10338TA Align Ball Link Plier[**] $17.90
K10390A Dial Pitch Gauge $17.80
Sub-Total: $902.70
- 70.00

Omdat de GF niet meer leverbaar is kan ik de CF voor $489 krijgen

Zelf heb ik al een MX12 en een Logictech 2100.

Lijkt me wel een aardige deal.

Frans
 
Back
Top