Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

hoe zwaar weegt dit bootje nu vaarklaar, ik bedoel het bootje over het algemeen.
ik wil hem misschien ook bouwen, alleen ik heb een speed 400 en een 9,6 volt accu.
samen met de andere electronica kom ik op 285 gram uit. hoe zwaar weegt het bootje kaal? en gaat hij ook snel met een speed 400?

stijn

bootje viel vroeger in de 1kg klassement. boot kaal alleen hout weegt een gram of 100 - 200.
 
Ja rond de 100-200 gram. Met schroefaskoker,schroefas,schroef,roer,motorflens rond de 400

Vaarklaar heb ik hem met lipo op 832 en met NiMh's op 1054 gram, valt dus nog wel mee.

Er zit een idioot snellopent borstelmotortje in bij mij, echter moet het water wel redelijk glad zijn om volgas te varen (anders gaat hij stuiteren op de golfjes)
 
dan is de jouwe zelfs al te zwaar ;) onder de 1000g moet je blijven met NICD! maar goed dat maakt voor het recreatie varen niets uit ;)
 
een jaar of 16 geleden hadden we ook zo eentje. moet nog ergens liggen denk ik.
gewoon een standaard 540 vanuit een auto (kyocho ofzo) op toen een nicd 8.4V.
En gaan als een racket.
Natuurlijk soms ne oeps en daar ging hij over. schroef en roer boven water. Dan voeren we verder als air-boot. is langs de kant passeren terug omdraaien en verder.
goedkoop en veel fun. is de beste beschrijving.
Te bouwen met resten van andere modellen.
 
@Jomm:

Watvoor schroefas heb jij erin? ik wil ook zo'n flens eraan lekker makkelijk met uitlijnen! Geef me anders even een pm.

Oeps, ff een late reactie vrees ik (was ff zo'n 2 maand op zee). Heb er een ECO-as (4mm)+ koker in zitten van Hydro&Marine, vaart vlotjes met 540 auto-motortje en een 2-blads 25mm ECO-prop, grotere prop (27 en 28mm) getest ma bleek minder in prestaties. Momenteel ben ik bezig met een tweede exemplaar met zelfde motortje en een 2mm-as + koker van by Gundert. Moet nog verder afgebouwd en getest worden dus resultaten heb ik nog niet. Tevens moet ik nog ergens een 200gr gewicht zien uit te winnen, zal ook in het hars en de matjes moeten besparen om dit te beryken denk ik.
 
hallo,
heb jij je bouwtekeningen nog
omdat ik zelf ook met een wiesel ga beginnen
en ik vind geen 1op1 tekeningen ervan.

gr. virgil
 
hallo,
ik begrijp het al maar en ik had die pagina met die tekeningen al gevonden
maar ik kan deze niet een op een afdrukken en dat is het probleem
hoe moet dat deze 1:1 afdrukken
ik zou ze heeeeeel graag hebben .
anders zou iemand me deze kunnen sturen

gr. virgil
 
hallo,
ik begrijp het al maar en ik had die pagina met die tekeningen al gevonden
maar ik kan deze niet een op een afdrukken en dat is het probleem
hoe moet dat deze 1:1 afdrukken
ik zou ze heeeeeel graag hebben .
anders zou iemand me deze kunnen sturen

gr. virgil

ff kijken op p18 van dit draadje daar staat een link (een van de eerste posts) naar de plannen op 1:1 in een word document. 'k heb die plannen nog niet zelf gebruikt ma denk wel da ze kloppen. Anders kan je met behulp v Photoshop (mijn uitleg hierover staat hier ook ergens in 't draadje, [14342] jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel-19) en wat handig knip en plakwerk voor deel 8 (2x nodig) ook de plannen op 1:1 krijgen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
ik wilde heel graag weten hoe je aan de 1op1 tekeningen kompt op de eerste pagina die je op de foto's ziet.
ik kan dezen zo niet afdrukken met onze printer het past niet op het blad a4.
en ik moet die tekeningen hebben want dit zijn de originelen en ik wil geen eigenbedacht werk.

gr. virgil
 
hallo
ik wilde heel graag weten hoe je aan de 1op1 tekeningen kompt op de eerste pagina die je op de foto's ziet.
ik kan dezen zo niet afdrukken met onze printer het past niet op het blad a4.
en ik moet die tekeningen hebben want dit zijn de originelen en ik wil geen eigenbedacht werk.

gr. virgil

Als 't zo zit: pdf-file'tje op usb-stick zetten en ergens laten afdrukken waar ze deze 1:1 kunnen afdrukken of bel prof Barabas eens op en vraag of ie je met de teletijdmachine naar het jaar 1977 kan sturen zodat je de "originele" 1:1-plannen kan bestellen!!!!???? Veel suc6... .
 
Hallo virgil,
Ik heb ze gewoon nagetekent volgens de maten die er bij staan. Daar heb ik weer een paar kopietjes van gemaakt om de door mij (orgineel) getekende te bewaren. Zo kan ik er veel meer van maken (als ik daar zin aan heb).
 
Als 't zo zit: pdf-file'tje op usb-stick zetten en ergens laten afdrukken waar ze deze 1:1 kunnen afdrukken of bel prof Barabas eens op en vraag of ie je met de teletijdmachine naar het jaar 1977 kan sturen zodat je de "originele" 1:1-plannen kan bestellen!!!!???? Veel suc6... .

lol :D die vind ik goed :p
 
Hey,

@Jurriaan : daar woont hij idd, hij heeft ook een wiesel.

Mijn wiesel is 843 gram vaarklaar !!! vrij netjes lijkt mij. Ik ga er echter wel 9.6 volt op gooien want 7.2 schiet niet op met deze motor/schroef (540 met 35mm schroef)

Verder is het wel een grappig bootje om te oefenen met balsa.

Over die tekeningen, wat maakt het uit als het niet helemaal 1:1 is? 1:0.963658 is toch ook goed ;)
 
Over die tekeningen, wat maakt het uit als het niet helemaal 1:1 is? 1:0.963658 is toch ook goed ;)

Dat bedoelde ik nou... . Mijn wiesels zijn zo'n 52 à 53cm lang. De eerste, die afgewerkt en uitvoerig getest is, ligt prachtig en vast op 't water, zelfs in de bochten en op topspeed.
Ik denk als ie geen 10cm langer is, kan ie best lekker varen met een nogal standaard setup.
 
Je hebt helemaal gelijk Jomm.
Trouwens met de orginele lengte vaart hij ook erg leuk. ondanks dat hij wat te zwaar is (1150gr). helemaal leuk is het als hij een onderzeeër wil worden of op z'n kop gaat liggen en na een kleine inspectie op water blijkt dat hij mooi droog is van binnen.
Bij deze "ongelukjes" bleef hij gewoon drijven. bij die van de onderzeeër was het een kwestie van het gas gaan en hup daar is ie weer.
 
hallo
hoeveel turns motors hebben jullie in de wiesel gelecht
en hoeveel cellen hebben jullie accu's
en wat voor een grote schroef hebben jullie???

mvg. virgil
 
Back
Top