Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Sorry voor de dubbel post....
Maar nu weet ik genoeg ik ga een 18 turns motor gebruiken!
Bedankt, iemand een tip welke maat schroef ik moet gebruiken?

Mvg, Niels.

Waarom neem je niet gewoon een brushed bootregelaar? Als je toch een regelaar aan gaat schaffen kan je het net zo goed direct goed doen toch? Brushed regelaars zijn niet echt duur meer met de komst van brushless. Het is maar een idee... ben zelf niet zo van het autospul in boten. Motoren tot 18x2 turns gaat nog, maar regelaars geven vaak problemen..

grtz

Weet er iemand een site dan voor brushed boot-regelaars?
Want die 200A wou ik gewoon even proberen, kost op ebay een 10tje!!!
Dus als ik dan ook een goedkoop motortje erin leg kan ik later nog beter spul kopen;-)
Want misschien hebben jullie het al gezien, maar ik ben mijn MT2 aan het ombouwen naar elektro... En daar komt een Mamba Max 7700Kv in :D

En die kost ook geld;-)

als je alle spullen nog moet kopen kan je dan niet netzogoed een BL setje kopen.
dat is tegenwoordig net zo goedkoop als niet goedkoper dan brushed

Regelaar is idd niet duur, maar dan wil graag een 540 sized brushless motor.
En die zijn best prijzig. Bij conrad heb je van die low-budged motoren voor 8 euro!
Dan neem ik een 20turns ofzo en dan lekker varen, als ik dan mijn MT2 project af heb kan ik hem nog altijd brushless maken. ;-)

een 540 BL is te groot voor de boot..
een 380/400 maat heeft al meer dan genoeg power
en een 380 maat BL motortje heb je al voor een 25 euro
ik geloof zelfs voor 35 euro incl regelaar op de Duitse ebay

Laatst bewerkt:
Oke ik heb een 380 BL gevonden!
2618Kv!! is dit snel of langzaam? Want 2618*7.2= 18849.6 rpm.
Is dat goed genoeg en hoe hard gaat hij dan waarschijnlijk en met welke schroef?
Ik weet niet of u daar een schatting van kan maken?
Ik gebruik 3000 mah Nimh 7,2 stickpacks, die ik desnoods ook seriegeschakeld op de regelaar kan aansluiten.
Dan heb ik dus 14,4*2618=37669.2rpm!! :D:D

Hier trouwens wat foto's van de bouw:

DSC01149.jpg

DSC01150.jpg

DSC01151.jpg

Laatst bewerkt:
2 accu's word te zwaar voor de boot.
op 7,2 volt moet je een motortje hebben die minimaal 3600rpm/v draait en maximaal 4600rpm/v

schroef is een kwestie van proberen.
zal ergens tussen de 29 en 36 mm zitten.
klein beginnen

minimaal 3600 Kv dus??
Oke ik zal eens rondkijken;-)
Bedankt dat je me zo helpt!

Mooi boten heb je! Hopelijk word mijn wiesel ook zo mooi :P

Hallo daar ben ik weer. :D

Ik heb deze esc gezien, is dit de esc waarvan op ebay al die watercooling dingen staan?
Link: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 100A ESC $29.99

En is deze geschikt voor een 380/400 BL 3600-4600Kv?

Hoi Niels,

Als motor kan ik deze aanbevelen:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $34.95)
Op zeven cellen zit je al gauw aan de 45km/h, natuurlijk afhankelijk van de afstelling en prop.

Van die 100A regelaars heb ik er ook een stuk of wat, maar dan met een Mystery sticker erop,het zijn joekels, kijk maar eens naar de afmetingen; samen met de bedrading is het een drama om zo'n grote regelaar in je boot te prutsen.
Kijk wel uit welke je aanschaft, de super simple bij Hobbycity werkt vanaf 4S, op 6 of 7 cellen in je Wiesel werkt 'ie dus niet...

Eigenaardig genoeg werken mijn 100A Mystery regelaars (eBay) wél vanaf 7,2V, die zijn er dus ook.
Houdt er rekening mee, dat dit type regelaar vaak géén BEC heeft, je hebt dus een losse UBEC (=licht), of een los ontvangerpakket (= zwaar) nodig.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:

Hallo Niels, die schroefas is er eentje voor een langzaam varende boot, de koppeling en lagers houden het toerental van de door mij genoemde motor niet erg lang uit...

Deze is beter:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek.

Voorzien van een koppelingshuis is de uitlijning altijd goed, nadeel, de as van de BL motor is aan de lange kant en de bevestigingsgaten passen niet, jammer genoeg zet Conrad die maat er niet bij. Bij een 540/600 motor is dat 25 mm.
Het boren van twee nieuwe gaten met de goede afstand is natuurlijk niet een grote klus, beter is een adaptor van 6mm aluminium, omdat de gaten in de motor uit de link op 19 mm zitten, da's érg krap langs het koppelingshuis. Deze adapters heb ik ook gemaakt voor onze 7 cellen boten, dat werkt een stuk beter, dan met slecht passende bevestigingsgaten te prutsen. Laat het me weten als je hiervan een maatschets wilt.

Ook heb je een koppeling van 5 naar 4 mm nodig tussen de motor en schroefas, Graupner 3374:
Hobby-Lobby Modellbau - Graupner Kupplungsbuchse Ø 4,0 / 5,0 mm , #3374 3374
Laat je niet verleiden tot het gebruiken van zo'n plastic universele koppeling, die vliegt je om de oren zodra je vanuit stilstand vol gas geeft; als je 'mazzel' hebt slaat er een onderdeel dat eraf spat dwars door je romp naar buiten...

Zoals zo vaak is er bij de Nederlandse tekst iets fout gegaan, er is sprake van kogellagers, terwijl de as voorzien is van een watergesmeerd teflon lager. In de PDF-gebruiksaanwijzing staat alle informatie die je nodig hebt over het inbouwen en onderhoud, de as komt
gewoon bij H&M vandaan....
Belangrijkste punt; nooit 'even' droog laten draaien om te zien, 'of alles werkt', dan heb je gelijk het teflonlager naar de gallemiezen geholpen.

Groeten, Jan.

Hallo Niels, die schroefas is er eentje voor een langzaam varende boot, de koppeling en lagers houden het toerental van de door mij genoemde motor niet erg lang uit...

Deze is beter:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek.

Wat versta jij onder een "langzaam varende boot"??:lol:
40 of 50 km/h is al heel hard vind ik. ;-)
Maar hoe hard gaan die wieseltjes dan met bijv. een speed 600 race ofzo?
Want als ik dit allemaal moet kopen word het best duur. (ik heb niet zoveel geld....)

Langzaam is voor mij een schaalmodel, vrachtschip, of sleper.

De as uit jouw link heeft eenvoudige lagerbussen, die met het toerental van een 600 of BL equivalent gauw uitgesleten zullen zijn, daarnaast is de as met 3,2mm, niet standaard en de kunststof koppeling is ook niet gebouwd op hoge toerentallen.

Een leuke as voor een kottertje o.i.d., maar niet voor een Wiesel.

Een schroefas met koker en lagers kun je ook zelf maken uit aluminium buis uitwendig Ø 8mm uit de bouwmarkt of hobbyzaak (neem er eentje die recht is), een strak er omheen passend dunwandig messing buisje uit de K&S stand in de modelbouw/hobbyzaak en twee kogellagers 8 x 4.
Als schroefas neem ik altijd 4 mm verenstaal, een stukje RVS werkt ook, maar is wat makkelijker buigbaar.
De 15 mm schroefdraad M4 op één zijde laat ik bij een kennis in de draaibank erop snijden, dan weet ik zeker, dat het recht is, uit de hand kan natuurlijk ook, maar met name verenstaal is hard...
Om de as passend te maken voor de lagers, laat ik de as in een ingeklemde boormachine draaien, terwijl ik met fijn schuurpapier de as op dikte breng.

Aan weerskanten van de aluminium schroefaskoker komt een stuk van 2-3 cm messingbuis, dat je ver genoeg laat oversteken om het lager te bedekken.
Zorg dat de aluminium buis recht is afgezaagd anders staan je lagers scheef afgestut en zal het geheel niet soepel draaien.
Ik lijm de messing buisjes vast met een drupje secondenlijm, het heeft niks te houden dus dat werkt goed.
Een kunststof ringetje als druklager tegen het buitenste lager en een stelring Ø 4mm aan de binnenkant en klaar is je schroefaskoker met as.

Tenzij je een draaibank tot je beschikking hebt, kom je er niet omheen om een Graupner 3374 koppeling te kopen, maar dat kost geen vermogen.

Om de zaak goed vluchtend (uitgelijnd) in je boot te krijgen, moet je de motor aan het motorspant schroeven, de koppeling op de motoras en de as in de koppeling vastzetten, met de koker en de lagers natuurlijk.
Dit geheel moet je inpassen en vastlijmen, dan weet je zeker, dat alles uitgelijnd is.
Als de lijm is uitgehard kun je de motor er weer uit schroeven en de boot verder afmaken.

Groeten, Jan.

Welke van deze zijn goed?
RC World BV :: RC Schepen :: Toebehoren
http://www.hobby-lobby-modellbau.co...ner-Stevenrohr-175mm--Welle-225mm----411.html

Zijn niet zo duur:D En een brushless gaat er zeker komen, want met een Graupner speed 600 Race gaat het niet echt hard toch?

Ik snap er niets mee van... :(
Kunnen jullie me niet gewoon een paar linkjes geven van komplete asjes?
En misschien een roer, of is dat zelf te maken?
En brushless setjes? Mag ook een losse motor en esc zijn, ze moeten werken met 3000Mah Nimh 7,2 volt accu's.
Mijn budget is niet al te groot. Rond de 40 euro namelijk.... Binnenkort krijg ik weer een euro of 40-50.

Ik heb al een zenderset. En accu's. Ik heb dus nog motor, esc, roer en komplete as met koker enz. nodig...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Eh, Niels...

Op de allereerste pagina van dit topic staat een link naar het artikel met de bouwtekening en een lijst met alle benodigdheden, inclusief de Graupner bestelnummers van roergarnituur, schroefas en schroef...

Die bestelnummers zijn nog steeds geldig.(schroefas 410)

Een motor plus koppeling heb ik al een voorstel voor gedaan, als ESC moet je minimaal een 65-80A exemplaar nemen.
Deze zou moeten kunnen: http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Product=7339&Product_Name=SuperSimple_60A_ESC
Daar komt dus nog een UBEC bij (om het licht te houden): http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3735

Dus géén koppeling als in de bouwbeschrijving; een borstelloze motor maakt daar in no time gehakt van...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back