Helaas mijn stofzuiger heeft na trouwe dienst in de werkplaats de geest gegeven.
Dus ik dacht, open maken die hap.
wat blijkt nu, het "zuig" gedeelte bestaat uit een 2 traps centrifugaal compressors.
En het mooie is dat het complete "inlaat deel" al af is, diffusors, 1ste en 2de trap zijn gewoon klaar, maar............ zou het kunnen werken ?
stel dat ik er een verbrandingskamer achter zou maken, en de uitlaat turbine er aan knoop?
Zou het kunnen draaien?
ik heb nog een turbine wiel van een turbo liggen (garret), dwz het wiel dat door de uitlaatgassen wordt aangeblazen.
Ik moet dan een verbrandingskamer maken waarbij de gassen niet rechtstreeks naar achteren blazen mar 90 graden de hoek om zodat het turbine wiel goed wordt aangeblazen.
Al met al, veel vragen, maar wellicht wordt dit idee in 1 klap van tafel geveegd om redenen waar ik nog te weinig kennis van heb.
Oh ja, toerental, wat zou een stofzuiger motor "normaal" draaien tijdens het stofzuigen.
Stofzuigers hebben seriemotoren, dus onbelast draaien deze zichzelf kapot, de balasting op de as (de zuigwaaiers) zorgen dat het toerental binnen de perken blijft, met mijn rare idee moet ik dus niet boven dat toerental gaan zitten.
Dus ik dacht, open maken die hap.
wat blijkt nu, het "zuig" gedeelte bestaat uit een 2 traps centrifugaal compressors.
En het mooie is dat het complete "inlaat deel" al af is, diffusors, 1ste en 2de trap zijn gewoon klaar, maar............ zou het kunnen werken ?
stel dat ik er een verbrandingskamer achter zou maken, en de uitlaat turbine er aan knoop?
Zou het kunnen draaien?
ik heb nog een turbine wiel van een turbo liggen (garret), dwz het wiel dat door de uitlaatgassen wordt aangeblazen.
Ik moet dan een verbrandingskamer maken waarbij de gassen niet rechtstreeks naar achteren blazen mar 90 graden de hoek om zodat het turbine wiel goed wordt aangeblazen.
Al met al, veel vragen, maar wellicht wordt dit idee in 1 klap van tafel geveegd om redenen waar ik nog te weinig kennis van heb.
Oh ja, toerental, wat zou een stofzuiger motor "normaal" draaien tijdens het stofzuigen.
Stofzuigers hebben seriemotoren, dus onbelast draaien deze zichzelf kapot, de balasting op de as (de zuigwaaiers) zorgen dat het toerental binnen de perken blijft, met mijn rare idee moet ik dus niet boven dat toerental gaan zitten.