Hoi Danny en Jaap,
Danny, pas wel op met het vliegen zonder kapje, als je nog zo'n zelfde crash maakt, dan wordt je 4-in-1 geraakt.
Heb de staartmotor vervangen. Wel een gepruts hoor met die dunne draadjes je komt handen tekort en je moet vreselijk uitkijken dat je de bout niet te lang tegen de draadjes houd, de isolatie smelt zo weg.
Resultaat: het probleem is opgelost !!! Heli vliegt weer stabiel moest hem zelfs bij de nog volle lipo, naar links trimmen (!), motortje heeft dus power zat, want hij duwde de heli rechtsom.
Oude motortje heb ik opengesloopt om te kijken wat het probleem was. Eerst nog even direct aangesloten op een volle lipo, ding maakte nog toeren zat. Na het verwijderen van de plastic achterkant (dit valt nog niet mee, heb de metalen lipjes waarmee die achterkant vastzit maar compleet weggevijld, ombuigen ging niet), werd het probleem duidelijk. Het sleepcontactje van de plus was veel korter dan die van de min en was dus nagenoeg weggesleten, waardoor er veel minder contact meer was tussen het plus-sleepcontactje en de collector.
Overigens is dat motortje wel een zeer mooi stukje techniek. Het 5-polige (!!!) anker is hol en bevat dus geen weekijzeren kern. De magneet bevindt zich binnen de holle spoel. Ik heb nog nooit zoiets gezien bij een brushed motor. Beetje jammer dat ze de sleepcontacten niet wat degelijker hebben uitgevoerd. Maar ja, alles is zo onzettend klein: ik schat de diameter van de sleepcontactjes op 0,2 mm, de lengte (als ie nieuw is) op 2 mm...... ja dat wil wel versleten zijn na 30 a 40 vluchtjes. Ik denk dat als je het motortje blokkeert, met je vingers de staartrotor tegenhoud, en gas geeft, dat ie binnen 2 sec zijn sleepcontactjes verbrand heeft.
Paul