Lipo opladen -> lader geeft niet weer hoeveel A er in de lipo zit

Ik heb hier 2 flightpower evo25 lipo's van 3s en die zijn 2500 mAh. Met eentje daarvan heb ik een probleem, als ik die oplaad met mijn lader (Robbe power peak fun) dan zie ik normaal hoeveel mA er in de batterij zijn bijgeladen maar bij deze lipo zie ik dat niet en toch laad die volledig op want op de balancer (flightpower V-balance) staat dan dat die vol is, bij de andere lipo zie ik het wel.

PS: deze lipo heeft wel eens een crash meegemaakt, maar dat is al lang geleden en de laatste tijd doet die dat ook.

Zijn er mensen die dit ook al hebben meegemaakt of weten wat het probleem is ?
 
Als je wel de stroom af kan lezen (2.5A indien op 1C geladen) dan lijkt het me toch een instelling op je power peak lader dat je het aantal milliAmpere/hour (mAh) niet af kunt lezen.
(deed ie er ook +/-1 uur over om "vol" te laden?)

mvg, Z
 
Proficiat ! Vandaag ben je 4 jaar geregistreerd op dit forum.

Ik heb ook eens voorgehad met een lipo dat hij op het einde van de cyclus telkens aangaf 'contact break', en de lipo was wel vol...heb er geen oplossing voor gevonden (lipo niet meer in het bezit nu).
 
Die laad gelijk 'm anders laad, en de tijd is altijd hetzelfde voordat de lipo vol is.
Ik ben niet zeker (omdat ik het laadproces start en dan laat ik die maar laden, dus ga ik iets anders doen), maar in het begin zie ik de mA's wel oplopen en als ik dan erna terug ga kijken dan staat er 0 mA op de lader en normaal moet er dan een andere waarde staan ipv 0 mA.

Het bier staat koud ;)

Het zal dan wel hetzelfde probleem zijn als Funky had.
 
Die laad gelijk 'm anders laad, en de tijd is altijd hetzelfde voordat de lipo vol is.
Ik ben niet zeker (omdat ik het laadproces start en dan laat ik die maar laden, dus ga ik iets anders doen), maar in het begin zie ik de mA's wel oplopen en als ik dan erna terug ga kijken dan staat er 0 mA op de lader en normaal moet er dan een andere waarde staan ipv 0 mA.

Je gooit 2 eenheden door de elkaar ben ik bang: mA en mAh.

Aan het einde van het laadproces (als de lader gestopt is) loopt er idd 0mA !
Maar ipc moet de lader dan nog het aantal mAh wat in de accu is gegaan kunnen weergeven.

Die eerste zin is niet te ontcijferen. Na hoeveel tijd kom je "erna terug kijken" dan?
 
Je gooit 2 eenheden door de elkaar ben ik bang: mA en mAh.

Aan het einde van het laadproces (als de lader gestopt is) loopt er idd 0mA !
Maar ipc moet de lader dan nog het aantal mAh wat in de accu is gegaan kunnen weergeven.

Die eerste zin is niet te ontcijferen. Na hoeveel tijd kom je "erna terug kijken" dan?
Volgens mij gooi jij de waardes door elkaar want ik heb alleen gesproken van mAh in het begin om aan te geven welke lipo's ik heb.
Als het laadproces gestopt is dan vloeit er inderdaad geen stroom meer naar de lipo anders zou die overladen. Als ik mijn lipo aanhang en het laadproces start dan zie ik hoeveel stroom die in de batterij "pompt", in het begin is dit 0 mA en als het gedaan is dan staat er bijvoorbeeld 1900 mA, dus weet ik dat de lader 1900 mA in de lipo heeft "gepompt", meestal stel ik mijn lader in op 5A en af en toe eens op 2.6A omdat ik al heb ondervonden dat die dan rustiger balanceert. Als ik op 5A laad dan ga ik na een half uur kijken.
 
Ja ik kan niet van deze afstand zien of je het per ongelijk 1 keer vergeten bent en je het dus wel snapt ipc. of dat je het echt niet begrijpt (en dan vind ik uitleggen op een forum niet mijn sterkste kant). Aangezien jij het meerdere keren vergeten was .....dacht ik.....laat maar.

Snappie ? ^^

mvg, Z
 
Ja ik kan niet van deze afstand zien of je het per ongelijk 1 keer vergeten bent en je het dus wel snapt ipc. of dat je het echt niet begrijpt (en dan vind ik uitleggen op een forum niet mijn sterkste kant). Aangezien jij het meerdere keren vergeten was .....dacht ik.....laat maar.

Snappie ? ^^

mvg, Z

Gesnopen ;)
 
Je laadt 2500 mAh accu's met 5A? Snap ik dat nou goed? In dat geval zou ik als ik jou was de handleiding van je accu's eens even bekijken.
 
Luister eens, mensen proberen je te helpen omdat jij een vraag stelt. Dan kun je wel gaan lopen bekken maar dat schiet niet op.

Ik vraag je of je op 5A laadt. Oke, dat doe je. Wat er dan gebeurt is teneerste dat het niet echt goed is voor je accu.
Ten tweede, wat jij al zegt: de balancer kan dat waarschijnlijk niet bijhouden. En die stopt dan het laadproces. Vandaar dat je de uitlezingen krijgt die jij noemt.
Je andere pack zal beter zijn. Dat kan de balancer wel aan en die leest dus normaal uit.

Mijn vraag dus; als je dat ene probleem-pack op 2,5A laadt, krijg je dan hetzelfde probleem of doet hij het dan gewoon normaal?

En aub proberen iets normaler en vriendelijker te antwoorden.
 
Luister eens, mensen proberen je te helpen omdat jij een vraag stelt. Dan kun je wel gaan lopen bekken maar dat schiet niet op.

Ik vraag je of je op 5A laadt. Oke, dat doe je. Wat er dan gebeurt is teneerste dat het niet echt goed is voor je accu.
Ten tweede, wat jij al zegt: de balancer kan dat waarschijnlijk niet bijhouden. En die stopt dan het laadproces. Vandaar dat je de uitlezingen krijgt die jij noemt.
Je andere pack zal beter zijn. Dat kan de balancer wel aan en die leest dus normaal uit.

Mijn vraag dus; als je dat ene probleem-pack op 2,5A laadt, krijg je dan hetzelfde probleem of doet hij het dan gewoon normaal?

En aub proberen iets normaler en vriendelijker te antwoorden.
Sommige mensen zijn snel geprikkeld. Ik heb ondervonden dat ik dat probleem niet altijd heb. Ik heb ook al dat "probleem-pack" op 1A opgeladen en dan had ik het probleem ook, gisteren heb ik het "probleem-pack" ook opgeladen op 5A omdat ik er mee had gevlogen en toen ging alles normaal. Het probleem doet zich af en toe voor.
Waarom zou die balancer het niet aankunnen ? De balancer kan 10A aan, ik laad de lipo's soms niet op op 5A omdat de lipo dan te snel is opgeladen en de balancer dan nog bezig is met balanceren.
 
Je geeft zelf het antwoord.
Als de onbalans te groot is kan je balancer het niet bijhouden. Als hij echt 10A zou kunnen balanceren zou dat bij 12V neerkomen op 120W. Je balancer kan 10A laadstroom verdragen maar niet met 10A balanceren.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je pack gesloopt is. Het laden met 5A is gewoon niet goed, zeker niet als er onbalans in het pack zit.
 
Je geeft zelf het antwoord.
Als de onbalans te groot is kan je balancer het niet bijhouden. Als hij echt 10A zou kunnen balanceren zou dat bij 12V neerkomen op 120W. Je balancer kan 10A laadstroom verdragen maar niet met 10A balanceren.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je pack gesloopt is. Het laden met 5A is gewoon niet goed, zeker niet als er onbalans in het pack zit.
Waarom heb ik het probleem dan af en toe met dat pack ?
 
omdat de onbalans in een slechte pack de ene keer groter is dan de andere keer, afhankelijk van hoever je het leegvliegt en belast.
Wat je eens zou kunnen doen is het pack laden en een paar dagen later aan je balancer hangen. Niet laden, alleen balanceren. Waarschijnlijk zul je dan zien dat je balancer daar een hele poos voor nodig heeft. Een goed pack doet dat niet.

Een andere verklaring kan ik niet bedenken en ik heb dit zelf ook al meerdere keren gehad. Op een gegeven moment lukt het mijn balancer niet meer het pack goed te krijgen of het gaat steeds langer duren. Ik merk dan ook dat zo'n pack eerder kracht begint te verliezen. Voor mij een teken dat het pack aan zijn eind begint te komen.

Maar goed, ik krijg de indruk dat jij dit niet wilt geloven. Je balancer en lader zijn iedere keer hetzelfde maar het ene pack geeft steeds problemen en het andere niet. Waar zou het volgens jou anders an kunnen liggen dan aan dat pack?
 
omdat de onbalans in een slechte pack de ene keer groter is dan de andere keer, afhankelijk van hoever je het leegvliegt en belast.
Wat je eens zou kunnen doen is het pack laden en een paar dagen later aan je balancer hangen. Niet laden, alleen balanceren. Waarschijnlijk zul je dan zien dat je balancer daar een hele poos voor nodig heeft. Een goed pack doet dat niet.

Een andere verklaring kan ik niet bedenken en ik heb dit zelf ook al meerdere keren gehad. Op een gegeven moment lukt het mijn balancer niet meer het pack goed te krijgen of het gaat steeds langer duren. Ik merk dan ook dat zo'n pack eerder kracht begint te verliezen. Voor mij een teken dat het pack aan zijn eind begint te komen.

Maar goed, ik krijg de indruk dat jij dit niet wilt geloven. Je balancer en lader zijn iedere keer hetzelfde maar het ene pack geeft steeds problemen en het andere niet. Waar zou het volgens jou anders an kunnen liggen dan aan dat pack?
Ik geloof je wel en ga dat ook proberen wat je me aanraad. Alvast bedankt voor de raad.
 
Okidoki. Ben wel benieuwd, laat je het nog even weten? En hoeveel cycles heeft dat pack gehad, heb je dat toevallig bijgehouden?
 
Back
Top