t rex 500 bestellen, gedachten?

@Funky: Nog niet echt wakker om 13:30; klopt:D. Afgelopen nacht de koffer voor de 500 afgemaakt en toen nog een paar :proost:
Wees dan maar blij dat je de wetten van Maxwell niet hoeft te gebruiken
Dat ben ik ook! De cassettebandjes van Max gebruikte ik well(..maar dan zonder 'w') en daar was ik toentertijd erg blij mee.;)

Dus of een weerstand of een snelzekering...roept u maar...
 
Langzaam leeglopen?!? Een 2200 leegmaken met een 480 ohm weerstandje duurt (6s) 4,5 uur, dus leegzuigen.... niet bepaald zuigen, meer druppelen denk ik ;) In die 4 uur trek je vast wel je accu van je esc af... Zekeringetje kan ook inderdaad. Maakt eigenlijk nie uit hoe je het doet, als je het potentiaal maar weghaalt.
 
Hallo
Ik ben ook bezig de 500 te bouwen en wordt een beetje ongerust door de commotie op de diverse Fora mbt de statische ontlading veroorzaakt in de staart icm een Carbon frame.

Als ik de discussie goed gevolgd heb, dan kunnen de problemen voorkomen worden door de "-" van de accu te verbinden met de motorplaat waarop de motor bevestigd is. Deze staat dan weer in kontakt met het frame.
De verbinding zou dan gedaan moeten worden mbv een weerstand van 470 Ohm ( 0.5 Watt ??)

Heb ik dat goed begrepen, of nog iets gemist.

Bedankt.
 
In de berichten hierboven staat gewoon hetzelfde als wat je net geschreven hebt...
Dus ja dat heb je goed begrepen.
 
In de berichten hierboven staat gewoon hetzelfde als wat je net geschreven hebt...
Dus ja dat heb je goed begrepen.

Ik begrijp hier niets van.. het potentiaal is toch gewoon overal het zelfde.. je krijgt alleen ontlading naar de grond toe.. of naar een object wat niet of minder geladen is....

Volgens mij zijn jullie spoken aan het vangen....

bekijk dit filmpje maar eens .. ik denk dat je dan met je Trex of wat dan ook geen zorgen hebt...
YouTube - Like A Bird On A Wire

:worship:

Frans...W
 
Sorry hoor maar ik heb niks gedaan en ga ook niks doen... Ik wees er alleen op dat wat Pieter45 schreef gewoon hetzelfde is als wat in de berichten daar vlak boven staat.

Maar de lading van verschillende delen van de heli is verschillend dus er kan een ontlading plaatsvinden.

-Een draadje van staartboom naar frame zal dat volgens mij oplossen.
Dat naar de min van de accu zie in persoonlijk niet zo zitten, maar goed daar zal ik niks voor of tegen adviseren tot ik me er wat verder in heb verdiept.
 
Ik begrijp hier niets van.. het potentiaal is toch gewoon overal het zelfde.. je krijgt alleen ontlading naar de grond toe.. of naar een object wat niet of minder geladen is....

Volgens mij zijn jullie spoken aan het vangen....

bekijk dit filmpje maar eens .. ik denk dat je dan met je Trex of wat dan ook geen zorgen hebt...
YouTube - Like A Bird On A Wire

:worship:

Frans...W

Ik wil je nog eens spreken als het je ook overkomt Frans..:D
We zijn geen spoken aan het vangen, dacht ik eerst ook.
Je geeft zelf al in eigen bewoordingen aan waar het probleem zich door voordoet, en het filmpje bevestigd perfect wat er aan statische lading opgebouwd wordt in een helicopter.

Je spreekt over een gelijk potentiaal.
Dat is nu precies het probleem.
Het potentiaal is niet gelijk over de gehele heli.
Er wordt spanning opgebouwd in onderdelen van de heli die vaak geisoleerd worden door bijv. kunststof of minder geleidende onderdelen.
Je staartbuis is daar een goed voorbeeld van, deze geleid vele malen beter dan bijv. de klem waar hij inzit, de frames zijn dan bijv. weer geleidend.
Heb jij daar een servodraad, gyro, sateliet ontvanger hangen, en er slaat een vonk van een 500+ V over naar je frame die onderweg je component tegenkomt...
Dan zit je dus met de gebakken peren.
Ontvanger op tilt en huplakee, heli uit de lucht..
Ik heb het van dichtbij meegemaakt en geloof niet in spoken ;)

Eric
 
Ik wil je nog eens spreken als het je ook overkomt Frans..:D
We zijn geen spoken aan het vangen, dacht ik eerst ook.
Je geeft zelf al in eigen bewoordingen aan waar het probleem zich door voordoet, en het filmpje bevestigd perfect wat er aan statische lading opgebouwd wordt in een helicopter.

Je spreekt over een gelijk potentiaal.
Dat is nu precies het probleem.
Het potentiaal is niet gelijk over de gehele heli.
Er wordt spanning opgebouwd in onderdelen van de heli die vaak geisoleerd worden door bijv. kunststof of minder geleidende onderdelen.
Je staartbuis is daar een goed voorbeeld van, deze geleid vele malen beter dan bijv. de klem waar hij inzit, de frames zijn dan bijv. weer geleidend.
Heb jij daar een servodraad, gyro, sateliet ontvanger hangen, en er slaat een vonk van een 500+ V over naar je frame die onderweg je component tegenkomt...
Dan zit je dus met de gebakken peren.
Ontvanger op tilt en huplakee, heli uit de lucht..
Ik heb het van dichtbij meegemaakt en geloof niet in spoken ;)

Eric

Eric,
Ik geef je het voordeel van de twijfel.. maar deze is dan even voor mij.. een lading van 500V zal niet snel over klappen... een geschreven wet is dat je minimaal 1000V per/mm nodig hebt voor een echte overslag.
Dan heb je nog de isolatie weerstand van de bedrading... die is al snel 2KV of hoger.

wat mogelijk het grootste probleem kan zijn is de antenne .. een overslag kan inderdaad de ontvanger even muten.. "glitch" veroorzaken. daarom is het belangrijk dat de antenne zo vermogelijk van de statische componenten uit de buurt blijft.
Ik zelf denk dat de duurdere ontvangers op de antennen ingang een static surpressor hebben zitten... niets anders dan een weerstand met een condensator.. of zelfs gewoon een spoeltje aan massa. Goed laten we het verder gezellig houden...

Resumerend... zou ik zeggen de grootste winst zit in de antenne locatie.

Frans..W

PS.
In het filmpe wordt juist bewezen dat als het potentioaal na genoeg het zelfde is er verder met de heli niet veel gebeurd... je praat hier al snel over 150kV.
 
Kortom, voorkomen is beter dan genezen. Als je effectief opbouw van ladingsverschillen uit kunt sluiten voorkom je volgens mij veel meer dan door te proberen de antenne zo veilig mogelijk te plaatsen.

En dat is dus precies wat de voorgestelde modificaties aan een T500 of in mijn geval Protos500 doen.
De ladingsverschillen wegnemen.
Het kost niets, weegt bijna niets en is makkelijk uit te voeren.
Als er al zoveel gevallen bekend zijn wereldwijd, vooral in combinatie met Spektrum apparatuur, dan vind ik het struisvogelpolitiek om te zeggen dat het onzin is. (waar ik eerst zelf ook aan mee deed trouwens)
Maar goed het zijn je eigen spullen, dus doe ermee wat je wat je er mee wilt doen.
En Frans het is maar een discussiepunt hoor.., was echt niet ongezellig/aanvallend bedoeld ofzo....(ben best een gezellige vent ;) )
Ik wilde alleen maar aangeven dat de oorzaak m.i. exact in de punten ligt die je noemde.

Groet,
Eric
 
Wat die statische ontladingen betreft...ik voel me er ook niet lekker bij. Ik vlieg nu met mijn T500 met 14T pinion en belt. Ik heb geen enkele maatregel genomen tot nu toe, zelfs het inspuiten van de belt heb ik nog niet gedaan. Ik heb nu een kleine 200 lipo's gevlogen met de 500 en nog geen enkel probleem gehad met m'n Spektrum AR7000. De eerste 150 waren dan ook erg rustig, in normal mode. Ik ben nog niet zo lang bezig met idle-up, maar doe nu toch ook flips en rolls en loops, nog steeds zonder problemen.

Ik besef maar al te goed dat het niet wil zeggen dat het probleem onbestaande is. Mijn T500 is aan een groot onderhoud toe, daarbij zal de 14T pinion ook vervangen worden door een 15T, dus meer toeren, ik vermoed dus ook meer kans op statische ontlading. Ik ga dan ook mijn tail aarden, en sislconenspray aanschaffen om de belt in te spuiten. Voorlopig althans, want weldra zal er ook een torquetube komen.
 
Hihi Frans die is raak, :snipersmile:
Zelfs hier kennen jullie me al, heeft m'n vrouw dan misschien toch gelijk...:puppydogeyes:.....:rolling:

Eric
 
beste luitjes,

na heel wat tijd en geld in auto's gestoken te hebben heb ik besloten dat ze verkocht gaan worden en me helemaal bezig ga houden met heli's. ik heb al een leuke robbe kloon (400 size die ik lekker blijf gebruiken voor indoor), maar nu warm te zijn en echt compleet de overstap te willen maken zit ik te denken aan een trex 500 of een trex 600 want wil toch wel iets van een meter rotordiameter. na wat speurwerk ben ik er zat tegengekomen maar kon nergens een verschil vinden tussen het GF en het CF model behalve een paar tientjes in prijs.

wat is het verschil tussen CF en GF en dan nog de vraag wat een reeële schatting is van de crashkosten (iedere crash is anders, dat weet ik, maar een beetje een kleine richtlijn). ik begrijp dat een 600 in crashkosten hoger is maar als dat maar een beetje uitmaakt ga ik waarschijnlijk voor een 600 en wil daarom een beetje een aardige schatting van eventuele kosten.

bedankt alvast,
corné
 
Kijk ook eens naar de Protos 500 (zelfde maat als de T-rex 500).
Hele goede Italiaanse 500 size helicopter, met gunstige onderdelen prijzen.
4RC heeft hem in zijn assortiment.
 
Welke bladen heb je dan voor 30 euro? De orginele align bladen zitten zo rond de 55 euro. HDX dan? Vliegen die even strak?
 
Geen 30€ maar ook zeker geen 50€. Flying-Hobby.com
bij een 600 zijn ze gewoon 1,5X zo duur. En dat geld voor veel onderdelen.

Maar als je kosten 100% buiten beschouwing laat, de 500 is gewoon agressiever, hij rolt/flipt sneller en is een stuk sneller op pich, meer power/gewicht. Bij de standaard aandrijving.
En de 600 is iets stabieler in hover.

Prijs weer terug in beschouwing, stel je budget laat een 600 net toe.
Omdat de accu's van de 500 goedkoper kun je er makkelijker meer kopen en veel vliegen is ook wat waard en je kunt een setje reserve onderdelen klaarleggen voor de crash die ooit zal komen wat wel zo prettig is.

Iemand bij mij op de club heeft een 450, 500 en 600, zijn voorkeur gaat uit naar de 500 voor alles behalve hooveren. Na zijn ervaringen heb ik ook een 500 gehaald en ik heb er zeker geen spijt van.
 
Laatst had ik een redelijk harde crash met de T500. bladen, peddel as, landingsgestel pootje en belt. Vloog de volgende dag weer op een demo.

Als je goedkope bladen wilt kun je de Align 425F nemen of de rotortech, kom je wel onder die 30€. Ik heb er nu mah bladen op en die doen het prima.
 
Back
Top