Mijn eerste stoommachientje

Hallo Joop,

Sorry dat ik niet eerder antwoord gaf op je vraag, ben het glad vergeten.

Daarin zitten 2 gaten, en daar komen de moertjes in als de zuiger op de hoogste stand is. Het stond in de tekening, als de zuiger op de hoogste stand staat is er nog ongeveer 0.5-0.75mm van het stoomtoevoer gat vrij.

Verder mooie machine hoor! ga zo door. Over dat wateraftappen, bij de meeste machines pompen ze er eerst perslucht doorheen, echter dit zijn wel 1:1 machines. Ook loos draaien zonder stoom of lucht kan helpen, maar dan blijft er altijd wel wat achter. Zelf maak ik een ventiel bovenop de cillinder en blaas er perslucht doorheen, of dit goed werkt zien we wel wanneer de machine af is haha.

Ik heb gister net weer wat gefreest voor mijn 1 cilinder, echter de machine had al zoveel draaiuren gehad en was nog niet nagelopen. Dit heb ik eerst maar eens gedaan, nu moet ik eerst de hele machineklem nog schoonmaken en opnieuw olieen. En de lagering van de Hoofdspil nastellen, deze heeft wat speling gekregen door de gekke praktijken die mijn vader erop heeft gefreest.

Groeten, JP
 
Hallo Joop

Je bent mooi opgeschoten met je stoommachine.
Even terug komen op je vraag ?
Ik heb nog niet gezien dat iemand eerst afblaast om het water eerst uit de cilinders te krijgen. ze zetten gewoon de stoomkraan los en dan gaat die wel even sputteren omdat het water er eerst uit moet maar als er dan stoom in de cilinders komen gaat die vanzelf lopen.


Groetjes
Klaas
 
Hallo Joop

Je bent mooi opgeschoten met je stoommachine.
Even terug komen op je vraag ?
Ik heb nog niet gezien dat iemand eerst afblaast om het water eerst uit de cilinders te krijgen. ze zetten gewoon de stoomkraan los en dan gaat die wel even sputteren omdat het water er eerst uit moet maar als er dan stoom in de cilinders komen gaat die vanzelf lopen.


Groetjes
Klaas
En zo gaat dat ook bij mij hoor.
En ook bijde Saitomachine hoor.
Eerst wat sputteren en dan lopen.
Zo doet mijn vrouw ook hoor :lol: :lol:
mvg
Frederik:D
 
waterslag

Beste Joop,
Het gecondenseerde water wat jij bedoeld, gaat er van zelf uit bij het opstarten.
Omdat de cilinder middels een veer tegen de spiegelplaat wordt aangedrukt kan deze het water kwijt door deze enigzins te lichten.

Bij onze stoomlokomotieven werken we met zuigerschuiven en bakschuiven.
De bakschuiven kunnen door waterslag ook enigzins worden gelicht, maar de zuigerschuiven natuurlijk niet.
Bij cilinders met aan beide zijde een deksel, een werkdruk van 6 bar en zuigers van zo'n
30 tot 60mm is het van groot belang het water met cilinderkranen af te blazen.
(water is dus NIET samendrukbaar) en zal het inwendige van de stoommachine beschadigen.

De kleine oscillerende machines en ook de Wilesco en Saito types hebben hier geen last van.

mvg Rene
 
124948b1c440c327d.jpg
Hallo Joop waar heb je deze gaatjes voor gemaakt
Toch voor het water afte tappen he
mvg
Frederik :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die gaatjes zijn voor hem als aanslagpunt om de stoom toevoer en afvoer gaten te boren! op de foto na die (in zijn eigen post) zie je duidelijk de "centergaten" zitten.

Gewoon de stoomkraan open zetten kan inderdaad net zo goed, echter wat Rene al beschreef, water is niet samendrukbaar. En omdat ik bijna altijd mijn airbrush compressor in de buurt heb staan, is het een kleine moeite om er even perslucht met wat extra olie doorheen te blazen!

En anders kan je hem altijd zelf ronddraaien met de hand, meestal "pomp" je het gross er wel uit. Heb je misschien wat minder schade als die er al is?

Groeten, JP
 
Ja heren ,nog bedankt voor de informatie.

Nu kan er met dat speelgoedmachientje weinig gebeuren om dat verhouding materiaalsterkte /vermogen enorm is en er dus niks kapot kan gaan,en ander drukt hij de spiegel wel open.

Ik weet dat waterslag enorme schade kan toebrengen.Ik heb zelf een tijd als machinist op de koopvaardij gevaren en als wij langer dan 12 uur in een haven lagen gingen wij de hoofdmotor met open indicateurkranen minimaal twee slagen met de tornmachine rond draaien ,en als je je niet aan die regel houd kan het mis gaan.

Zie foto hieronder,is gelukkig niet bij ons aan boord gebeurd.


115248b2f7198b33a.jpg


Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteravond voor het eerst met stoom proefgedraaid en boven verwachting,geen lekkeges langs de spiegel en de drijfstangen.Op lucht had hij al gedraaid maar stoom is toch een ander verhaal.

Het smeerstoestel ben ik ook tevreden over,je kunt het oliepeil mooi zien.

Hier onder voor de geintreseerden een foto van het smeertoestel in bedrijf.


115248b68027a27b5.jpg


Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Joop.
Ik vind het schitterend maar wat me tegen staat is dat nylon wiel met die tanden onder 45 gr. voor de rest , petje af....

mvgr. Brandaris
 
Hallo,

Idd wat Mr. van Gent al zegt, tegen de herrie. Of net dat tandwiel was er niet in staal/messing?

Hij staat wel uit het midden ofniet Joop?? (ik bedoel dat als je er nog zo'n tandwiel haaks opzet dat de as niet in het midden van de machine uitkomt) of komt dit door de foto?

Groeten, JP
 
Hallo,

Idd wat Mr. van Gent al zegt, tegen de herrie. Of net dat tandwiel was er niet in staal/messing?

Hij staat wel uit het midden ofniet Joop?? (ik bedoel dat als je er nog zo'n tandwiel haaks opzet dat de as niet in het midden van de machine uitkomt) of komt dit door de foto?

Groeten, JP

dat zal te maken hebben met de inbouw machine in het schip denk ik Als het al uit de midden staat dan he :confused:
mvg
Frederik :grin: :grin: :D:D
 
Laten we dan maar wachten op Joop zijn uitleg voordat we gaan raden:p
 
Op de verschillende vragen kom ik later op terug want ik moet nu weg,en dan zal ik ook nog wat foto's plaatsen van de boot en zijn afmetingen waar het geheel in komt tevens ook nog wat foto's van mijn "gewraakte"ketel.

Gr.Joop
 
Hallo stoomfanaten

Met het comentaar over de aandrijving hebben jullie gelijk want ik vindt het zelf ook niks,het is maar een proef opstelling.

De machine komt dwars in de boot te staan om dat als hij in de lengte richting staat ik geen aftakking kan maken van de hoofdas ,de drijfstag zit dan in de weg.
Op de hoofdas tussen de twee spiegels komt ook nog een vliegwiel van 58 mm diameter en 15 mm dik daar om heb ik een proefopstelling gemaakt en is perongelijk ook op de foto gekomen wat eigelijk over het smeertoestel ging.maar gelijk hebben jullie.
De bedoeling was om twee wormwielen haaks op elkaar te zetten,een op de hoofdas en de andere er haaks boven op ,dat zijn wormwielen waarvan de gang op 45 graden zit en die bestaan dat weet ik maar ik heb alles afgezocht maar nergens kunnen vinden,van daar deze proef opstelling,of hebben jullie een ander idee?

Hier onder nog een foto van de boot waar de installatie in komt en een paar foto's van de ketel

Afmetingen van de boot zijn;lengte 2,25 mtr. breedte 28 cm diepgang 8 cm
Omdat de boot een gunstige rompsnelheid heeft heb ik zelfs minder vemogen nodig dan als hij de helft van de lengte heeft

115248b8096e4f98b.jpg


Ketel is 40 cm lang en een diameter van 14 cm en heeft twee branders die wat aan de kleine kant zijn


11524880da21c8b22.jpg



11524880da219bd84.jpg


Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er prachtig uit Joop (kunnen we niet eens wat afspreken haha)

Als hij gekeurd is, wat maakt het dan uit al die discussies erover???

Hoe loopt de machine op de ketel eigelijk? heb je ook kans om een filmpje te maken?

Groeten, JP
 
Ziet er keurig uit, ook goed regelbaar toerental. Knap werk. Een flinke stoomketel, 40 cm lang, de diameter is 14 cm, welke buis heb je daarvoor gebruikt?
 
Hallo Joop

Geweldig zo hij loopt de stoommachine, nu maar hopen dat die de twee schroeven kan aandrijven en de boot op snelheid kan brengen.
maar de boot zal varen dat heb ik wel door.

Groetjes
Klaas
 
Back
Top