Staart zwaait uit bij rmp verhogen en verlagen, Eco8

  • Topicstarter Topicstarter mdlbwr
  • Startdatum Startdatum
M

mdlbwr

Guest
Hi helivrienden,

Een vraagje mbt een Eco 8, brushless met een 401 gyro en een normale servo op de heck (tijdelijk, want 2A BEC trok de digiservo niet)...

Vliegt prima met een constant rpm op de rotor (Idl1). Echter, bij het optoeren en bij het verlagen van het toerental slaat de staat 70-90 graden uit. De heli maakt als een ware een zwiep. Hoe los ik dit op (behalve met het terugzetten van de digiservo dan :-)?

Dat zwiepen doet zich ook voor als er niet gevlogen wordt met een constante rpm maar met gas/pitch-curve

Delay op de gyro? Of een andere parameter?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De beste oplossing is m.i. een externe BEC van een paar tientjes ;)
De GY401 met een analoge servo is gewoon niet TOP te noemen.
Verder kan je je pitchcurve in normal mode nog eens kritisch bekijken.
Het gedrag van de staart is sterk afhankelijk van de verhouding van hoofdbladpitch en toerental.
teveel pitch levert een veel hoger moment op in de hoofdas, wat de gyro in samenwerking met servo en staartbladverdraaiing moet compenseren.
Het toerental van je staartrotor is ook direct verbonden met dat van de hoofdrotor.
In het slechtse geval (te veel pitch bij te weinig toeren)kan je staartrotor het gewoon niet meer compenseren.
In jouw geval lijkt het me duidelijk een snelheidsprobleem van de staartservo en misschien een te lage headspeed.
Dus misschien ook je gascurve in normal mode wat aanpassen.

Eric
 
Laatst bewerkt:
Hey ik ben het eens met EricW maar het zou heel meschien ook aan de belt kunnen liggen als je optrekt kan deze gaan slippen als die niet goed strak zit dit is heel makkelijk te testen door main blades vast te houden en de tail blades proberen te verdraaien als dit niet lukt slipt die niet anders moet je de belt wat strakker zetten.
 
Ik heb dat probleem ooit gehad in het verleden. De oorzaak was inderdaat de staart servo, die te geringe trekkracht had. Toen ik de servo verving met 9257 was het probleem opgelost
 
Dank iedereen voor de adviezen!

Een laag rpm op de hoofdrotor zou best wel eens kunnen... Ik ben nog in het stadium van hooveren door de tuin en dat gaat stabieler met een lager rpm.....

Ik las elders op dit forum dat je bij te weinig cap van de BEC (in mijn geval maar 2A) ook een extra (4 cell nimh) kunt aansluiten op een vrij ontvangerkanaal. Gewoon parallel aan de config zoals die nu is (met 12 cell nihm vliegaccu). Wat is jullie advies daarin? Want dan zou de digiservo weer terug kunnen?

Thanks voor jullie hulp!
 
..........bij het optoeren en bij het verlagen van het toerental slaat de staat 70-90 graden uit.............
......Dat zwiepen doet zich ook voor als er niet gevlogen wordt met een constante rpm maar met gas/pitch-curve........

........ heb je misschien nog een mixer actief in de zender, die op de heckrotor werkt, zoals bv de revo-mix??

vrgr

Joyce
 
.......ook een extra (4 cell nimh) kunt aansluiten op een vrij ontvangerkanaal....Gewoon parallel ............


...Nee, dat kan beslist niet "zo maar".
Het is helemaal afhankelijk van het merk regelaar.
Bij de Kontronik Jazz regelaar kun je dat wel doen.

vrgr

Joyce
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Joyce,

Daar ben je weer! Je hielp me al eerder. En je website ook trouwens. Toch even complimenten!!!!!

Ik check nog even de REVO maar ik weet al wel bijna zeker dat die uit is. Want dat staat zo in de programmering van de FX-18 op JOUW site, hahaha. Echt waar, die lijst heb ik gebruikt.

Ik heb een Kontronik PIX 4000... Kan ik daarbij de extra accu aansluiten?
 
... Ik las elders op dit forum dat je bij te weinig cap van de BEC (in mijn geval maar 2A) ook een extra (4 cell nimh) kunt aansluiten op een vrij ontvangerkanaal....
Zeeeeeeeeeeeeeeeer slecht advies, accu en BEC parallel zetten. NIET doen. Je krijgt dan twee spanningen die elkaar gaan bevechten. BEhalve als er speciale maatregelen getroffen zijn die de Jazz blijkbaar aan boord heeft.

Waar heb je dat gelezen (link), dan zal ik dat daar ook rigoureus de kop indrukken.
 
Laatst bewerkt:
..... hier het draadje met info over de Jazz: 4-8-pakket-als-ontvanger-accu


Ik heb zojuist op de site van Kontronik de handleiding opgezocht.
Dit staat in de handleiding van de PIX:

BEC

Auch bei Verwendung des BEC ist ein separater 4-zelliger Empfängerakku zu empfehlen (siehe Sicherheitshinweise).
Er wird zusätzlich zum Regler in einen freien Steckplatz des Empfängers eingesteckt. Dies steigert die Sicherheit der Empfänger­stromversorgung durch doppelte Auslegung. Eine effektive Ladung des Empfänger­akkus ist jedoch nicht möglich, deshalb muss der Anschluss eines leeren Empfänger­akkus vermieden werden (regelmäßig nachladen!).

Kijk even of je deze tekst ook vindt in jouw handleiding.
Zo ja, dan kun je dus een ontvangerakku aansluiten.

vrgr

Joyce

PS: dank je voor de complimenten :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is i.d.d. een goede en meest veilige oplossing.
Maar wel een behoorlijk zware oplossing vind ik.
Een externe Switching BEC die je laat voeden door je vlucht accu is een lichtere oplossing, en je hoeft geen extra accu's te laden.
 
Jep, ik kan een externe accu aansluiten, staat in de manual. Ik kan dan dus terug naar de digiservo. En ik verhoog het toerental van de hoofdrotor.

Iedereen bedankt voor de adviezen! Toch bijzonder dat je een vraag stelt en dat direct 3-4 personen in de help-stand springen. Superrrrrrrrr!
 
Is i.d.d. een goede en meest veilige oplossing.
Maar wel een behoorlijk zware oplossing vind ik.......

....even gewogen: een 4 cellen NimH 2100 mAh ontvangerakku weegt 109,6 gram.
Mijn Eco 8 inclusief een 10 cellen Nicad 2400 mAh zonder ontvangerakku weegt 1745 gram, met ontvangerakku dus 1850 gram.

In vliegtijd levert het vliegen met of zonder ontvangerakku eigenlijk geen echt merkbare verschillen op.
Dus het voordeel van veiligheid weegt niet op tegen de nadeel van ietsjes meer gewicht.

Nog wat andere "gewichtige" zaken:

Inmiddels vlieg ik dezelfde Eco met een 4s Lipo 3700 mAh.
De Nicad weegt 468 gram, de lipo weegt 374 gram.
(Dus als ik dat ontvangerakkugewicht had willen compenseren, dan was dat hiermee al gebeurd).
Ook met een 3S lipo 3700 mAh, vliegt de Eco prima. Deze weegt 305 gram.

Dus, ietsjes meer of ietsjes minder.......... heeft bij de Eco, maar ook bij de Logo 10, niet zo veel invloed daar waar het gaat om gewicht en de daaraan gerelateerd vliegtijd.

vrgr.

Joyce
 
En om alles netjes af te sluiten nog even 2 foto's van de desbetreffende Eco 8...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot voor 1-2 jaar geleden leverde Ikarus 2 originele rompsets voor de Eco-8: Deze Bolkov 105 en een Jet Ranger (zoals nu de Eco 7 is). Helaas zijn ze uit de collectie verdwenen... Misschien vanwege de vliegeigenschappen: het vliegt prima maar wel een beetje traag. De eerste poging met de Bolkov deed ik met de originele Sport borstelmotor van Ikarus op 10 cellen, maar dan komt het toestel niet eens van de grond (de rotorbladen zijn ook nog eens korter dan bij een originele Eco, anders raken ze de staartrotor). Soms kom je de ombouwsets op marktplaats nog tegen...

De sets passen precies voor de Eco-8 (hoofdframe en tail), ik weet niet hoe/of een Logo erin past. Ik weet wel dat een echte hobbyist ver kan komen :-)
 
Wanneer die precies om een eco-8 passen zal het een moeilijk geval worden met de Logo 10, gezien dat de bladen voor de eco ook al ingekort moeten worden, jammer.
 
Back
Top