Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hoi Gary, jets is inderdaad een grote stap die je niet zomaar neemt. Belangrijk is idd dat je wat "snelvlieg" ervaring hebt en dat je graag vaak vliegt anders moet je het niet doen. Een mooie aanloop kan zijn om een wat simpelere hand-launch propjet te gaan vliegen, zo ben ik ook begonnen. Ik had destijds een kleine Eurofighter van Graupner, 4cc tweetaktje op de neus. Simpel en goedkoop, weinig accesoires en snel in de auto gegooid om effe te vliegen. Nu heb je ook een helehoop opties op gebied van electro maar zou nog niet de kant van fannekes opgaan, gewoon een relatief snelle propkistje om mee te spelen, ervaring op te doen en de liefde voor jets laten groeien dan komt het vanzelf wel en waag je je vanzelf aan de grotere kosten......

Waarschuwing...: Jets is een verslaving waar je nooit meer vanaf komt, maar tis wel erg gaaf.
:zon:

Grtz,
Gerald
 
Leuk detail, de Full-size demovlieger Ralph Aarts wist niet van mijn komst maar na zijn landing hoorde hij het....hij taxiede de kist practisch langs mij terug na de landing en heefd mij zien staan. Kist uitgeklauterd, andere deden wel de shut-down checks en hij met een bus meteen naar de demo-line laten scheuren. Heefd er dus ook van genoten en was erg gaaf om met hem demo-issues door te nemen!
Grtz,
Gerald

dhr Aarts was vandaag bij ons op ASP (zwartberg) (nee , niet met een F-16 maar met een zwever)
Hij was al net zo enthousiast over Gerald zijn F-16 als Gerald zelf :yes:
Een erg sympathieke kerel !!!
 
Afgelopen dagen een beetje tijd gehad om de neuspoot af te werken. Heefd er nu 7 vluchten in maagdelijk aluminium op zitten en werkt tot nu toe zonder problemen. Nieuw neusdeurtje gemaakt en de hele handel uit elkaar om gespoten te worden. Hier en daar nog wat details maken, zoals de prominente landingslampen die bij de nieuwe MLU kisten van de maingear naar de nosegear zijn verplaatst. Andere scharnieren maken, weer heel gedoe om de juiste geometrie te verzinnen maar we komen er natuurlijk wel uit.

Hieronder de meeste onderdelen in progres:
13216453328.jpg


...en net effe neuspootje in elkaar gezet om resultaat te bekijken, nog vers in de lak.....tsja, wij ongeduldige modelbouwers:D Moeten nog wat leidinkjes en andere details op....komt goed!

Grtz,
Gerald
13216453360.jpg
 
Tjonge, wat een klasse werk!

Ik moet dat toch allemaal maar eens in het echt gaan aanschouwen en als ik daar dan ben..., durf het bijna niet te vragen, maaruh.... Mag ik dan ook ff vliegen? ;-)

Ron
 
Tnx Ron en Laurens! :D


Luitjes, afgelopen week weer lekker bezig geweest met het nieuwe neuspootje, niet al te veel tijd gehad maar elke dag een uurtje gaat uiteindelijk ook vooruit zeg ik altijd. Het oude wieldeurtje uit de kit was niet schaal genoeg, de balsa "doubler" klopte niet met de schaal vorm alwaar een aluminium vormplaat is geplaatst op de echte. Nieuw deurtje gemaakt maar het zat vies tegen met de epoxy. Ik gebruik normaal geen vormhars omdat zo'n pot erg duur is met minimale afname van een liter en is ook nog erg beperkt houdbaar. Normaal gebruik ik dan een eerste laag van gewone epoxy maar wilde nu wat experimenteren met kleur pigment toevoeging van R&G. Voordeel is dat je dan minder/geen grondverf nodig hebt omdat de juiste kleur er eenmaal is wat eea uiteindelijk lichter maakt. (Ja....die schaalbouwers.....elke gram is er één!) Bij de mal werkte dit prima maar bij de deur heb ik vermoedelijk té veel pigment toegevoegd wat de epoxy structuur aangetast moet hebben, guru's zullen dit wel met kromme tenen lezen denk ik.... Afijn, duurde een hele poos voordat ik weer een goede, spuitklare ondergrond had......

Hier een foto van het maken van de mal. (Nogmaals dank aan Michel Adelaar die genegen was om de onbewerkte intake van zijn F16 effe aan mij te lenen:thumbsup:) Hier heb ik net de eerste laag epoxy gesmeerd met de gemixte zwarte pigment wat hier wél goed uitpakte. Hierna volgen voor de mal 4 lagen van 160gram glasdoek met epoxy.
13708471121.jpg


Vervolgens werd hierin de eigenlijke deur gemaakt, 1 x 25gram en 3 x 160 gram voor goede stijfheid. Daarna de 1.5mm balsa doubler erop, ingedekt met 25gram glasdoek/epoxy en de schuine randen met mix van epoxy/microballoons afgewerkt en glad afgeschuurd. De scharnier hevels heb ik van 1.5mm printplaat gemaakt, werkt prima en heel erg hard/stijf voor de job. Ik las hier ergens dat iemand dit rotzooi vond, lebbert erg uit....?? Moet'ie mij laten zien, mijn F15 zit vol met die epoxy/printlplaat dingen en die kist zit inmiddels in zijn negende seizoen met +500 vluchten.....nog nergens speling te zien hoor.

Als laatste moesten er nog duidelijke klinknagels aan de binnenkant van de deur. (Buitenkant full-size F16 is vrij glad met verzonken nagels maar bij binnenwerk is dat niet nodig) Dit heb ik gedaan met de al oude methode: Van glad papier (TV gids:)) een pijltje gevouwen, beetje gewone houtlijm er in gieten en dicht plakken. Voorzichtig het voorste puntje eraf knippen en je hebt een ideale klinknagel zetter. Op het deurtje alle lijntjes met potlood uigezet en nu voorzichtig het lijmzakje met vingers inknijpen en overal op gevoel stipjes zetten. Is een beetje feeling voor nodig om de juiste groote, hoogte en afstand te zetten maar met een beetje oefening komt dat snel goed:
13708353568.jpg



Nu verder alles afwerken, het aluminium heb ik eerst goed ontvet met thinner en vervolgens met Motip grond grijs gespoten, daarna met Motip grond wit erover wat precies het mooie matt/zijdeglans effect geeft. De landingslampen zijn scratch opgebouwd uit 0,5mm abs platic, lensjes met een balsa vormpje en brander diepgedrukt en vervolgens met Motip chroom lak gespoten. (......die chroomlak had ik nog van het vorige spuit debakel over wat sommige nog zullen herinneren;)) De schaal "shimmy-demper"/stuur actuator, dat gekke ding voorop de poot was nog een lastig item. Bij intrekken van de poot paste deze niet tussen de poot en luchtcylinder omdat mijn cilinder groter is dan de echte natuurlijk. Dus moest die actuator scharnierend ophangen met een veertje zodat deze bij intrekken gewoon weg geduwd kon worden......de ruimte daarboven was erg krap zoals je op de onderste foto kan zien!

Hieronder het pootje helemaal klaar. (Ik had ooit gezegd dat deze kist nooit voor wedstrijden bedoeld was, met schaal gepruts en kriebels begint het er anders wel steeds meer op te lijk....)


Groetjes,
Gerald

14415220695.jpg


13709050328.jpg



.....het past er nét precies allemaal in...., net als de échte!
13709114798.jpg
 
Laatst bewerkt:
Erg chique, Gerald. :cool:
Het is dat de grindtegel eronder ligt, anders weet je niet dat het om een model gaat.
 
ik zal julie ff uit de droom helpen, dit IS de echte , die grindtegel is er onder gefotoshopt:)


(geintje natuurlijk)

Strak werk gerald! :thumbsup:
Groeten Gertjan
 


depron toesteletje

zelf gebouwd,, gaat ongeveer 250 kilometer per uur met een bruschless 15/10

[ IMG]http://D:\mijn dokumentjes\Mijn afbeeldingen\RC EUROFIGHTER\Afbeelding 092.jpg[/IMG]

[ IMG]http://D:\mijn dokumentjes\Mijn afbeeldingen\RC EUROFIGHTER\Afbeelding 087.jpg[/IMG]

:offtopic: Dit schijnt te gaan over een eurofightertje, foto's staan alleen nog heel erg lokaal... :rolleyes:
 
Hoi Gerald,

mooi zeg en zeer realistich . Doet me weer mijn tijd in de luchtmacht herrineren in Twente (19 jaar geleden, wat lang). Geniet van het vliegen.

Groetjes ,Edwin

PS ook groetjes aan je broer, ben zijn naam vergeten. Heb ik paar jaar geleden ontmoet bij Pratt & Whitney in Berlijn voor de cursus 'trend monotoring'.
 
Ja...., kweet het....:(......smokewinder ook helemaal oranje. Ik wist dat ze dit gingen doen en heb getwijfeld of ik het ook maar moest modificeren maar zie er verlopig maar even van af...., kom maar niet aan m'n andere projectjes toe, moet tijd delen en zo. Voorlopig is het effe goed zo en vlieg er graag mee, er staan echter nog wat items op mijn verlanglijstje zoals werkende speedbrakes, échte smokewinders, verdere cockpit detailering, werkende dragchute etc etc etc...... Eerst komende weken mijn F15 WK gereed maken, daarna verder testen aan mijn nieuwere turbines voor volgend schaal project waar ik misschien volgend jaar aan begin maar liever twee jaar geleden mee begonen was, nog effe een Rafale bouwen als testbed voor deze turbines.....en ga zo maar door....! Ik heb zoals de meesten nog een baan waar vrij veel vrije tijd in ga zitten (maar doe dat met m'n plezier hoor:zon:), daarnaast wil ik volgens mij ook teveel denk ik....;)

Groet,
Gerald

1211571446_4_2.jpg


PS ook groetjes aan je broer, ben zijn naam vergeten. Heb ik paar jaar geleden ontmoet bij Pratt & Whitney in Berlijn voor de cursus 'trend monotoring'.
Zal Harm de groeten doen.
 
er staan echter nog wat items op mijn verlanglijstje zoals werkende speedbrakes, échte smokewinders, verdere cockpit detailering, werkende dragchute etc etc etc......

Flares zullen het ook leuk doen ;)

4114860039c7daa1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf Filmpje

Hoi allemaal, afgelopen zaterdag weer lekker wezen vliegen op Deelen met m'n F16, eindelijk weer wat beter weer hoewel het redelijk winderig was.

Tevens eindelijk de kans gehad om de flycam2 uit te proberen die ik van Jaap Gaasbeek te leen heb gehad. Ik had er al wat mee gespeeld maar lukte niet altijd, deze keer alle opnames bewaard gebleven. Heb een tweetal stoere posities gevonden, beetje spelen met microsoft moviemaker en hieronder het resultaat.....:cool:....'t ziet er wel cool uit al zeg ik het zelf.
(Met dank aan Frank Hartog die me een beetje hielp, tnx!)

F16 Inflight - Putfile.com
http://media.putfile.com/F16-Inflight

Groet,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Back
Top