Tnx Ron en Laurens!
Luitjes, afgelopen week weer lekker bezig geweest met het nieuwe neuspootje, niet al te veel tijd gehad maar elke dag een uurtje gaat uiteindelijk ook vooruit zeg ik altijd. Het oude wieldeurtje uit de kit was niet schaal genoeg, de balsa "doubler" klopte niet met de schaal vorm alwaar een aluminium vormplaat is geplaatst op de echte. Nieuw deurtje gemaakt maar het zat vies tegen met de epoxy. Ik gebruik normaal geen vormhars omdat zo'n pot erg duur is met minimale afname van een liter en is ook nog erg beperkt houdbaar. Normaal gebruik ik dan een eerste laag van gewone epoxy maar wilde nu wat experimenteren met kleur pigment toevoeging van R&G. Voordeel is dat je dan minder/geen grondverf nodig hebt omdat de juiste kleur er eenmaal is wat eea uiteindelijk lichter maakt. (Ja....die schaalbouwers.....elke gram is er één!) Bij de mal werkte dit prima maar bij de deur heb ik vermoedelijk té veel pigment toegevoegd wat de epoxy structuur aangetast moet hebben, guru's zullen dit wel met kromme tenen lezen denk ik.... Afijn, duurde een hele poos voordat ik weer een goede, spuitklare ondergrond had......
Hier een foto van het maken van de mal. (Nogmaals dank aan Michel Adelaar die genegen was om de onbewerkte intake van zijn F16 effe aan mij te lenen

) Hier heb ik net de eerste laag epoxy gesmeerd met de gemixte zwarte pigment wat hier wél goed uitpakte. Hierna volgen voor de mal 4 lagen van 160gram glasdoek met epoxy.
Vervolgens werd hierin de eigenlijke deur gemaakt, 1 x 25gram en 3 x 160 gram voor goede stijfheid. Daarna de 1.5mm balsa doubler erop, ingedekt met 25gram glasdoek/epoxy en de schuine randen met mix van epoxy/microballoons afgewerkt en glad afgeschuurd. De scharnier hevels heb ik van 1.5mm printplaat gemaakt, werkt prima en heel erg hard/stijf voor de job. Ik las hier ergens dat iemand dit rotzooi vond, lebbert erg uit....?? Moet'ie mij laten zien, mijn F15 zit vol met die epoxy/printlplaat dingen en die kist zit inmiddels in zijn negende seizoen met +500 vluchten.....nog nergens speling te zien hoor.
Als laatste moesten er nog duidelijke klinknagels aan de binnenkant van de deur. (Buitenkant full-size F16 is vrij glad met verzonken nagels maar bij binnenwerk is dat niet nodig) Dit heb ik gedaan met de al oude methode: Van glad papier (TV gids

) een pijltje gevouwen, beetje gewone houtlijm er in gieten en dicht plakken. Voorzichtig het voorste puntje eraf knippen en je hebt een ideale klinknagel zetter. Op het deurtje alle lijntjes met potlood uigezet en nu voorzichtig het lijmzakje met vingers inknijpen en overal op gevoel stipjes zetten. Is een beetje feeling voor nodig om de juiste groote, hoogte en afstand te zetten maar met een beetje oefening komt dat snel goed:
Nu verder alles afwerken, het aluminium heb ik eerst goed ontvet met thinner en vervolgens met Motip grond grijs gespoten, daarna met Motip grond wit erover wat precies het mooie matt/zijdeglans effect geeft. De landingslampen zijn scratch opgebouwd uit 0,5mm abs platic, lensjes met een balsa vormpje en brander diepgedrukt en vervolgens met Motip chroom lak gespoten. (......die chroomlak had ik nog van het vorige spuit debakel over wat sommige nog zullen herinneren

) De schaal "shimmy-demper"/stuur actuator, dat gekke ding voorop de poot was nog een lastig item. Bij intrekken van de poot paste deze niet tussen de poot en luchtcylinder omdat mijn cilinder groter is dan de echte natuurlijk. Dus moest die actuator scharnierend ophangen met een veertje zodat deze bij intrekken gewoon weg geduwd kon worden......de ruimte daarboven was erg krap zoals je op de onderste foto kan zien!
Hieronder het pootje helemaal klaar. (Ik had ooit gezegd dat deze kist nooit voor wedstrijden bedoeld was, met schaal gepruts en kriebels begint het er anders wel steeds meer op te lijk....)
Groetjes,
Gerald
.....het past er nét precies allemaal in...., net als de échte!