Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Tnx allemaal, geniet er nog steeds van, hele mooie ervaring!

Iets anders, alweer een paar keer gevlogen en afgelopen weekend ook bij de fly-in van de BLC te Tilburg. Daar twee vluchtjes gedaan en bij de tweede landing moet het neuspootje een gaatje of een pol geraakt hebben, de strut brak af waardoor de kist nog zo'n 20 meter met zijn neus over het gras schoof. Gelukkig geen schade op neusdeurtje na maar wel weer balen. Terug naar huis zat ik wat te denken en kwam tot de conclusie dat deze neuspoot mij al een poos een doorn in het oog was qua schaal naukeurigheid, het is een simpele Robart strut/retract/wieleke. Nu dus mooi moment om ook hier eindelijk een echte schaal versie van te maken..... (Ik weet....schaalmodelen zijn nóóóóóit af.... :lol: )

Thuis gekomen alle kast deurtjes in de hobbykamer open om te zien wat ik nog had liggen, wat schets mijn verbazing....de meeste ingredienten heb ik als rest-zooi liggen in de metaal bak, beginnen dus maar!

Eerst eens een paar foto's en tekeningen op het internet opgespoord, daar is écht een helehoop te vinden. Daarnaast had ik nog wat aantekeningen van een paar jaar geleden toen ik het komplete onderstel opgemeten heb opo Soesterberg waar er een op display staat in het museum. Na wat tekenwerk begon eea duidelijker te worden, die Robart poot gaat niet meer terug :!:

Hieronder een fotootje van de echte met daaronder de werk schets:

3692.jpg

....genoeg details om je in te verzuipen...... 8)

P5120009.jpg

We beginnen met de strut, dat is het meeste werk. Deze bestaat uit een vast bovendeel, roterend onder deel en het schuivende deel met de krul waar wiel aan zit.
Hieronder het begin van het bovenste vaste deel. Ik heb niet echt een freesbank, alleen een draaibank die een beetje handig omgebouwd kan worden voor kleine frees werkzaamheden. De frees gaat in de drieklauw:
P5080005.jpg

Daarna de andere onderdelen en de strut is zowaar bijna klaar na drie daagjes. Hieronder de losse onderdelen met het grotere Robart wieletje voor betere schaal. Plastic velgjes worden nog vervangen door aluminium velgen. De werkcilinder had ik nog gemaakt uit mijn Saab Viggen tijdperk, precies de goede afmetingen en sterk genoeg.
P5120006.jpg

...en hieronder een stukje in elkaar gezet naast het oude (nieuwe...was pas nét vervangen....) pootje:
P5120008.jpg

Van de week weer verder.....

Groet,
Gerald

Hoe is het eigenlijk met de Saab Viggen?

Tsja, wat zal ik zeggen Jan....aan alles komt een eind :lol: ! Hij is niet totall-los maar heb hem na een paar woeste jaartjes vliegen maar aan de kant gezet. Deze kist was de eerste waar m'n eigenbouw KJ66 in ging (omgebouwd, zat eerst een Dynamax ducted-fan in met OS.91 VRDF) en aan die turbine zaten toen nogal wat kinderziektes. Vaak flame-out tijdens de vlucht gehad waarbij het veld dus niet altijd meer gehaald werd. Veel reparaties gedaan maar er komt een keer een moment dat je moet zeggen dat de airframe technisch té veel geleden heefd, diverse hoofdspanten waren al een keer gerepareerd/gespalkt. We praten hier wel over modellen die harder als 350 km/uur kunnen met een paar liter kerosine aan boord..... :!: Leuk leer model maar erg kritisch vanwege wat hogere vleugel belasting en kleine spanweidte. Het model heefd vervolgens een paar jaar in de hobby-kamer gehangen tot er iemand langskwam die er wel een aardig centje voor bood.....en zo gaat dat in de hobby, kan ik weer andere dingen van betalen :wink: .

Had er wel eens over gedacht om een grotere te bouwen maar is nooit van gekomen. In Zweden is er iemand (Einar Johnson) die deze 1/10 heefd ontworpen, heefd ook een 1/9 en een 1/8 versie. Deze Viggens zijn niet moeders mooiste maar hebben iets apparts/mistieks of zo...... anyway, einde hoofdstuk zullen we maar zeggen.

Hier nog een paar plaatjes uit de oude schoenendoos:
Saab%20Viggen.jpg

Saab%20Viggen%20inflight.jpg

Saab%20Viggen%20opstarten.jpg

Saab%20Viggen%20motor%20inbouw.jpg

Groet,
Gerald

Was één ding vergeten te vermelden bij het afbreken van de standaard Robart poot, misschien wel de moeite hier te besschrijven, misschien dat er meerdere last van hebben bij de Robart retracts? Kreeg net al een mail van iemand die precies hetzelfde mee had gemaakt met zijn F16......

De standaard Robart verbindings-as van retract naar strut is té zwak heb ik ondervonden. Paar jaar geleden had ik deze reeds vervangen door een cobalt boortje van 4.8mm diameter (Is vrij standaard maat, 3/16"). Hiermee veel vluchten gemaakt, ook vanaf gras en dit is vele malen sterker/taaier dan het originele asje. Tijdens een internationale wedstrijd in Canada zag ik de jongens van Robart op een standje staan en sprak ze hierop aan. Ze bevestigden de zwakheid en dat er inmiddels al wat aan was gedaan, ik kreeg er toen 2 gratis mee. Heb ze nooit hoeven te gebruiken totdat een paar weken geleden het cobalt boortje ook afbrak, krachten waren echter zó groot dat dat maar goed ook was....zie reparatie posting.... Daarna dan maar die originele er weer in gezet en het verbaasde me hoe snel deze weer afbrak!!!!! Die andere dus ook maar in de prullenbak gegooid, is rotzooi, niet meer gebruiken. Advies om dus een cobalt boortje te kopen en met dremel op maat te slijpen. Het aluminium hoofdje kun je gewoon uit de oude tikken en in de nieuwe persen.

Hieronder fotootje, in het midden het standaard asje, moet voor deze toepassing nog wat ingekort worden. Rechts het afgebroken exemplaar en links het cobalt boortje. Had ik deze er in gezet was er waarschijnlijk niets gebeurd......gaten in grasmat voorbehouden natuurlijk :roll:
P5120010.JPG

Groet,
Gerald

Stoere kist hoor, die Viggen.

Veel karakter. :yes:

Een beest! :P

Ik heb je er een paar keer mee zien vliegen op Deelen, eerst met ducted fan, later met turbine.

Wat mij betreft 'best of show'.

(Eén vlucht boorde je hem na een low pass bijna de grond in (links/rechts verwisseling . . . )

jan.

Hoi Gerald.

Je laat er geen gras over groeien. :lol:

Maar dit bedoelde ik zondag.
Met de poot van Eric zijn Horten.

Duidelijk de 2 lucht cilinders tezien.
Hij staad nu in de hoge stand.
03.jpg

Beetje duister.
Maar hier kun je toch duidelijk zien dat het wiel is ingetrokken.
02.jpg

En nu ben ik toch heel benieuwd hoe jij dit gaat oplossen. :lol:

Succes verder.
Groeten Han.

Helaas bestaat die Horten van Erik niet meer. Wel heeft hij op 1 Juli de opvolger laten keuren en ingevlogen. Zijn nieuwe grote showkist is een Blohm en Voss P 215. Gisteravond op de clubavond de video van het keuren en de maiden gezien. Helaas komt dat zeer waarschijnlijk niet op intern et.

Inderdaad erg mooi spul van Erik, petje af voor al dat scratch bouw werk.

En nu ben ik toch heel benieuwd hoe jij dit gaat oplossen

Wil dat als volgt gaan doen: De totale strut extensie is op schaal ongeveer 5cm. de eerste 2.5cm is geen veering, de strut zal meteen inglijden wat de kist meteen naar normale schaal taxi invalshoek brengt. Met perslucht kan ik de strut volledig uit laten schuiven naar 5cm zodat er een lekker positieve invals hoek komt voor opstijgen. De druk zal afkomstig zijn uit de "down" druk van het onderstel met een aparte luchtschakelaar gemixed met volgas motor. Op deze manier is het taxien gewoon schaal en wanneer ik volgas geef zal de neus iets omhoog komen wat dan nét lijkt alsof de kist iets naar achteren kanteld bij brakes release. Zie ook volgend filmpje van de echte: SZfRz2uFkkY[/media] demo movie
Eenmaal gear-up is er geen druk meer zodat er ook niets weg kan lekken mochten er lekkages ontstaan in de glijdende delen.....vlieg veel vanaf gras dus kan er nogal wel eens zand tussen komen.

Afgelopen weken niet zoveel gedaan, veel met werk bezig geweest. Nu weer paar daagjes geknutseld en het begint er op te lijken. De folding struts gefreesd, zijplaten gemaakt en het zaakje maar eens in elkaar gezet. Had voor het hoofdonderstel destijds een mal gemaakt om het handeltje in te schroeven, heb deze nu aangepast zodat ook de neuspoot erop kan:
21316434373.jpg

P6030015.JPG

Nu komt het hakken en zagen in de romp..... :? .....vanaf nu verlaat ik dus de optie om het oude neuspootje nog terug te kunnen zetten, mocht ik het nieuwe pootje niet goed aan de praat krijgen kan dat wel eens lastig worden.......!

Eerst maar eens goed meten en uittekenen. Met een zaagje kom je hier erg lastig bij, andere oplossing, allemaal kleine gaatjes boren en net als een postzegel weg breken. Daarna het zaakje met dremel en houtfreesje glad maken.
P6020011.JPG

..en hier passend gemaakt voor de nieuwe retract box:
P6030014.JPG

Het inbouwen en afstellen kost nog wel een paar hoofdbrekers, het loopt nog niet helemaal soepel, zit ergens een knelpunt in maar daar komen we vast wel uit.....ik moet wel want het andere gaat niet meer terug. Het is allemaal wel passen en meten, besschikbare ruimte is niet zoveel maar daar klagen de monteurs bij de echte ook over heb ik gehoord.
Hieronder paar foto's van het eerste paswerk:
P6030019.JPG

P6030020.JPG

Één van de lastige dingen die ik nog tegen zal komen zijn de wieldeur scharniertjes, de aluminium zij-platen liggen kompleet in de weg voor de oude scharniertjes, hier moeten dus ook andere voor gemaakt worden.....da's een zorg voor later.

De kist alvast effe op z'n pootjes gezet om het overzicht te zien, ziet er al beter uit dan de oude Robart retracts:
21316434364.jpg

P6030026.JPG

P6030025.JPG

Morgen weer verder :D

Groetjes,

Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
@Gerald.
Ziet er zoals gewoonlijk weer zeer goed uit, dat met die wieldeur gaat wel goed komen, 2 uurtjes op een stoeltje er naar zitten staren en de iedeën borrelen wel weer op.
Hele slimme oplossing met die poot extension op take-off conditie's, scheelt een slok op een borrel denk ik met de take-off snelheid.
Ook die poot verdraaing met de zwevende pneumatische cilinder is schitterend, lockt ie wel goed?
Hoe gaat de neuswielbesturing in z'n werk op de grond? zie nog effe niet hoe dat werkt.
Wordt weer eens tijd dat ik hem life aanschouw :wink: (effe kwijlen 8) )

Ger.

Zet het hier maar neer.
Gerard en Gerald of te wel Sr $ Jr.
Tijdens 100 jaar KNVvl .
Van wie zou Gerald dat bouwen en vliegen nu hebben. :lol: :lol:

De Rutjes........

Heeft toch wel wat zo'n Beech. :lol:

Groeten Han.

Gerald, super dat ie op de Open Dagen stond. Heb er van genoten.
Ziet er erg goed uit met dat neuswiel, blijkt maar weer dat je overal goed mee kan omgaan en erg technisch bent :P Moet ook wel als je een boel zelf bouwt.
Ga door en ik zie graag meer updates en foto's.
Eric

Hoi, kleine update aan deze kant. Heb laatste tijd errug weinig tijd kunnen maken om te knutselen, morgen moet ik helaas alweer een paar dagen weg voor werk...... :cry:

Er zat een lastige knik in de retract cycle die ik er maar niet uit kreeg, paar dagen niets gedaan, nog een keer kijken.....en weer laten liggen! Afgelopen dagen weer opgepakt en toen zag ik het. Lag aan een combinatie van meerdere "té goed" passingen en uitslagen, nu opgelost en het pootje klapt éindelijk goed in het uit, hé he! :banana:

Hier twee filmpjes van de cycle, nu nog zonder wieldeurtje:
http://media.putfile.com/F16-nosegear-retract1
http://media.putfile.com/F16-nosegear-retract2

Hoe gaat de neuswielbesturing in z'n werk op de grond? zie nog effe niet hoe dat werkt

Aan de bovenzijde van de strut zit de collar waar de strut mee op zijn plaats blijft. Op die collar heb ik een 2mm pennetje geschroefd die bij uitklappen in een pertinax plaatje glijd waar ik mee kan sturen, zie ook foto hieronder. Dat zelfde pennetje zorgt gelijk voor de 90 graden rotatie door bij inklappen in een slot te glijden die de strut omlegt zeg maar. In het echt gebeurd het inderdaad door de strut zelf maar dan zou deze vast moeten zitten en dan kan ik nooit meer sturen. In het echt zit daar namelijk weer een apparte hydraulische stuur actuator voor en da's een beetje lastig in miniatuur.... :wink:

Hier een fotootje van de bovenzijde waar je de stuur/90 rotatie inrichting kunt zien:
27710020828.jpg

Groetjes,
Gerald

:help:

Bezig met installeren van neuspoot strut extensie servo, hij doet het niet.....wat blijkt:
Ik heb het gaskanaal (#3 Futaba) gesplitst met een y-lead. De ene draad gaat naar de motor ECU en de andere naar de servo. De motor reageerd op gas-input van zender, de servo niet. Andere servo geprobeerd ook niet. Servo zónder Y-lead direct op ontvanger werkt wél, dus dan zou de Y-lead stuk zijn. Voor de zekerheid effe de ECU ontkoppeld, nu werkt de servo wél......weird? ECU er simpelweg weer in, servo dood.......altans, de servo beweegd effe alsof hij spanning krijgt zonder dat de zender aan staat. Nu weet ik dat zwart en rood accuspanning is en de witte is het stuur signaal. Zou de ECU het stuursignaal helemaal opvreten of zoiets????

Ikke nie begrijp, misschien dat iemand met méér electronische achtergrond hier wat van snapt?

Alvast bedankt :D

Hieronder nieuwgemaakte luchtschakelaar met microservo ingebouwd:
neuspoot%20ext.switch.jpg

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerald,
Als je nog een kanaal over hebt kun je dit kanaal mixen met het gas kanaal en heb je de Y-kabel niet nodig.
Het klinkt inderdaad raar wat je aan de hand hebt ik zou het eens proberen met 2 servos op het Y-kabelje.
(Waarschijnlijk gaat dit werken , zoniet is er iets vreemds aan de hand met je Y kabeltje)
Als je een oscilloscope ter beschikking hebt kun je de puls bekijken die de servo krijgt ( evt het verschil tussen met en zonder ECU)

Hey Erik, heb inmiddels aan beide kanten van de y-lead een servo gehangen die het alle twee full-swing doen. Ben tóch bang dat de ECU dat kanaal helemaal opeist en drained...... klein probleempje dan want alle kanalen zijn inmiddels bezet........s**t... :| .....en nu???

Ik denk dat er een buffer versterker tussen gezet moet gaan worden. Want het lijkt er inderdaad op dat de puls te veel belast wordt door de ECU.
Lijkt me toch wel vreemd, het lijkt me dat de puls toch direct naar een micro controller gaat.(die maar een minimaal stroompje vraagt. )

Volgens mij zou zoiets al moeten werken:
SchmittCirc.gif

evt. R3 verhogen
uitgerust met een LF411 OP-AMP moet deze wel 25mA kunnen leveren, en is kortsluitvast.

Als het ECHT niet lukt kun je evt nog een tweede (kleine bv een jetie) ontvanger inbouwen (die geef je dan gewoon voeding en op kanaal #3 hang je dan je servo voor je neuspoot strut extensie , Dit is wel niet de mooiste oplossing , maar het werkt wel :wink: (ik heb zo ook een paar Y-kabeltjes bespaard op mijn beech)

ps nog ontwikkelingen op het vlak van de drag-chute ??

Is het voeden van de ecu uit een ander accupakket niet een optie? Dan alleen de min en de puls van de ontvanger naar de ecu en via een aparte stroombron de ecu voeden.

Back