Tnx allemaal, geniet er nog steeds van, hele mooie ervaring!
Iets anders, alweer een paar keer gevlogen en afgelopen weekend ook bij de fly-in van de BLC te Tilburg. Daar twee vluchtjes gedaan en bij de tweede landing moet het neuspootje een gaatje of een pol geraakt hebben, de strut brak af waardoor de kist nog zo'n 20 meter met zijn neus over het gras schoof. Gelukkig geen schade op neusdeurtje na maar wel weer balen. Terug naar huis zat ik wat te denken en kwam tot de conclusie dat deze neuspoot mij al een poos een doorn in het oog was qua schaal naukeurigheid, het is een simpele Robart strut/retract/wieleke. Nu dus mooi moment om ook hier eindelijk een echte schaal versie van te maken..... (Ik weet....schaalmodelen zijn nóóóóóit af.... :lol: )
Thuis gekomen alle kast deurtjes in de hobbykamer open om te zien wat ik nog had liggen, wat schets mijn verbazing....de meeste ingredienten heb ik als rest-zooi liggen in de metaal bak, beginnen dus maar!
Eerst eens een paar foto's en tekeningen op het internet opgespoord, daar is écht een helehoop te vinden. Daarnaast had ik nog wat aantekeningen van een paar jaar geleden toen ik het komplete onderstel opgemeten heb opo Soesterberg waar er een op display staat in het museum. Na wat tekenwerk begon eea duidelijker te worden, die Robart poot gaat niet meer terug :!:
Hieronder een fotootje van de echte met daaronder de werk schets:
....genoeg details om je in te verzuipen...... 8)
We beginnen met de strut, dat is het meeste werk. Deze bestaat uit een vast bovendeel, roterend onder deel en het schuivende deel met de krul waar wiel aan zit.
Hieronder het begin van het bovenste vaste deel. Ik heb niet echt een freesbank, alleen een draaibank die een beetje handig omgebouwd kan worden voor kleine frees werkzaamheden. De frees gaat in de drieklauw:
Daarna de andere onderdelen en de strut is zowaar bijna klaar na drie daagjes. Hieronder de losse onderdelen met het grotere Robart wieletje voor betere schaal. Plastic velgjes worden nog vervangen door aluminium velgen. De werkcilinder had ik nog gemaakt uit mijn Saab Viggen tijdperk, precies de goede afmetingen en sterk genoeg.
...en hieronder een stukje in elkaar gezet naast het oude (nieuwe...was pas nét vervangen....) pootje:
Van de week weer verder.....
Groet,
Gerald
Iets anders, alweer een paar keer gevlogen en afgelopen weekend ook bij de fly-in van de BLC te Tilburg. Daar twee vluchtjes gedaan en bij de tweede landing moet het neuspootje een gaatje of een pol geraakt hebben, de strut brak af waardoor de kist nog zo'n 20 meter met zijn neus over het gras schoof. Gelukkig geen schade op neusdeurtje na maar wel weer balen. Terug naar huis zat ik wat te denken en kwam tot de conclusie dat deze neuspoot mij al een poos een doorn in het oog was qua schaal naukeurigheid, het is een simpele Robart strut/retract/wieleke. Nu dus mooi moment om ook hier eindelijk een echte schaal versie van te maken..... (Ik weet....schaalmodelen zijn nóóóóóit af.... :lol: )
Thuis gekomen alle kast deurtjes in de hobbykamer open om te zien wat ik nog had liggen, wat schets mijn verbazing....de meeste ingredienten heb ik als rest-zooi liggen in de metaal bak, beginnen dus maar!
Eerst eens een paar foto's en tekeningen op het internet opgespoord, daar is écht een helehoop te vinden. Daarnaast had ik nog wat aantekeningen van een paar jaar geleden toen ik het komplete onderstel opgemeten heb opo Soesterberg waar er een op display staat in het museum. Na wat tekenwerk begon eea duidelijker te worden, die Robart poot gaat niet meer terug :!:
Hieronder een fotootje van de echte met daaronder de werk schets:

....genoeg details om je in te verzuipen...... 8)

We beginnen met de strut, dat is het meeste werk. Deze bestaat uit een vast bovendeel, roterend onder deel en het schuivende deel met de krul waar wiel aan zit.
Hieronder het begin van het bovenste vaste deel. Ik heb niet echt een freesbank, alleen een draaibank die een beetje handig omgebouwd kan worden voor kleine frees werkzaamheden. De frees gaat in de drieklauw:

Daarna de andere onderdelen en de strut is zowaar bijna klaar na drie daagjes. Hieronder de losse onderdelen met het grotere Robart wieletje voor betere schaal. Plastic velgjes worden nog vervangen door aluminium velgen. De werkcilinder had ik nog gemaakt uit mijn Saab Viggen tijdperk, precies de goede afmetingen en sterk genoeg.

...en hieronder een stukje in elkaar gezet naast het oude (nieuwe...was pas nét vervangen....) pootje:

Van de week weer verder.....
Groet,
Gerald