Hydroplane Mathea VII (roundnose)

Discussie in 'Speedboten' gestart door eric_laermans, 20 jul 2009.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    De aangegeven motor wordt ook uitgegeven als een Hopf Viper 35-8 waarbij de gegevens van graupner zwaar overtrokken zijn met 4500tpv , je komt met 3700/3800 tpv eerder in de buurt . Ik heb dezelfde motor gehad in een mhz shockwave op 8cellen waarbij de snelheid belabberd was maw de toeren zakken snel in als ie goed belast wordt. Een feigao 380L7 is een betere keus voor vervanging van de graupner variant.

    Beter is nog een feigao 540L10 of 11 op 4s lipo .

    Ik kan het over het hoofd gelezen hebben maar wat is het gewicht?
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Focus

    Het gewicht van de ruwbouw bedraagt momenteel 350gram, inclusief servo en roer (bij een romplengte van 60cm, ex roer). Er komt nog wel gewicht bij voor mahonielaminaat op het dek, lijm en parketlak voor de buitenkant. Dit is voor de classic-look, het oog wil ook wat :)

    Vervolgens moet er nog een geschikte motor en regelaar in voor aandrijving van flex-as en schroef (messing) nog afgezien van ontvanger en accu.

    Is de Feigao 540 niet te zwaar (vanaf 230gram)? En hoe zit het met waterkoeling? Levert Feigao die ook voor zijn motorengamma?

    Grtz,

    Eric
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Nu voorzien van retro-look:

    [​IMG]

    Met mahonie beplanking op het dek. Het dek moet nog geschuurd en voorzien worden van een laklaag om het er mooi uit te laten zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg mooi geworden met die dekbeplating! Nog even terugkomend op de accu; ik denk dat een 3S 5000mAh accu zonder veel moeite in je romp moet kunnen. Ik las ergens dat je romp 60 cm is. Ter vergelijking, mijn hydromite is maar 50 cm lang en daar zou ook een 3S 5000mAh accu voorin passen. De afmetingen van bijvoorbeeld een Turnigy 3S 5000mAh 30C lipo zijn 146x50x25mm en het gewicht is 412 gram. Op dit moment heb ik een 7 cellen 4600mAh accu voorin liggen met een gewicht van 530 gram en in plane komen in geen enkel probleem.
    Met de Turnigy 3600kV motor zal je roundnose over het water vliegen op 3S schat ik. Ik heb dezelfde setup voor mijn hydromite in gedachten ;)
     
  6. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Je wil ongeveer 40.000 toeren kunnen halen (op papier). Enige wat even kracht kost is het in plane raken en dat gebeurd voor je een scheet kunt laten. Als dat zover is ligt alleen het achterste stukje van je ponton, je turnfin en je roer nog in het water. De boot en de helft van je schroef ketsen gewoon over het water heen. (geen boeg weerstand dus).

    Een belangrijke tip hier, kies je setup en koop die EERST. Je CG moet namelijk achter op de ponton komen te liggen, beter uitbalanceren met wat erin moet dan uitbalanceren door er straks extra lood of iets in te moeten gooien. (of een nieuw gat te moeten maken voor je FLEX-as (zeker doen! het middelpunt van je prop moet gelijk staan met de onderzijde ponton, da's prutsen en zeker met een een starre as).

    Het blijven de mooiste bootjes die hydroplanes, ben er nu ook weer met 1 bezig (maatje groter). Zeker als je ze ziet "varen" met een 2 meter hoge waterspray aan de achterkant. Spektakel!

    Ik vaar de notre dame met een 13 turns 540 motor (heel goedkoop) trouwens (ook zo'n 50/60cm) en een 11 volt lipo van 2500mah. Kan je zon 10 minuten vol gas. Dan gaat ie hard genoeg om echt op te moeten letten. Heb inmiddels wel een zwaardere regelaar gekocht, de gemiddelde autoregelaar wordt te snel warm op een boot en dan is het zwemmen.
     
  7. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Let op je schroef! Een hydroplane gebruikt een speciale prop en geen schroef zoals bij normale boten. Die van messing zijn meestal schroeven voor onderwater. Daar willen de hydroplane mannen zover mogelijk boven blijven he ;)

    Ik weet het niet meer precies maar vaarklaar komt mijn hydro op net boven de kilo dacht ik. En echt geen zorgen, die komt bij een beetje gas al in plane. Je pontons hebben namelijk nog een voordeel, ze stuwen het water onder je boot en tussen de pontons door waardoor er opwaartse kracht (lift) wordt gegenereerd.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Update...

    [​IMG]

    Intussen op een adresje in Bussum de nodige hardware gekocht... BL Inrunner 2845/07 (135gr), Robbe Roxxy BL-Control 950-6 en 8-Nimh 2000 (9,6 volt, 2Ah) accu. Vervolgens ter plekke alles in de romp ingepast om te kijken of het zwaartepunt nog wel uitkomt. (Overigens werden de stekkers door een van de broers ter plekke voor me aan elkaar gesoldeerd waarvoor hulde :))

    Als de flex-as voldoende speling biedt, zal de motor zo ver mogelijk achterin de romp worden ingebouwd zodat het zwaartepunt een paar centimeter achter sponsons komt te liggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @focused (Michiel)

    [​IMG]

    ...heb jouw advies ter harte genomen, zie foto. Zou het zo moeten lukken denk je? :)

    De flex-as is gebogen boven het gasfornuis (1 minuut). Nu nog wachten op de koppeling dan kan de motor er ook in. Koppeling wordt momenteel uitgefreesd zodat deze past op de motor-as.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    de as kan je opnieuw gaan doen want die is totaal verkeert gebogen..
    de bocht is veelste krap het behoort een hele flauwe bocht te zijn.

    mvg jaimy
     
  11. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Idd de bocht mag de 1/2 flauwer deze is net te strak waarbij de flexas het minder leuk vind om rond te gaan wat weer resulteerd in een oververhitte motor , dus as eruit bocht iets vloeiender maken en weer even foto plaatsen .


    Michiel.
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Je boot wordt mooi hoor. Ik ben heel benieuwd hoe jouw setup gaat varen. Ik wil mijn Hydromite ook brushless gaan uitvoeren en zit te twijfelen tussen een 380 motor (zoals jij hebt) of een 480 motor. Keep up the good work :)
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Okay, okay, jullie hebben me helemaal overtuigd de flexas iets te rechten :) Lijkt dit er beter op? Het geheel is nog niet verlijmd, dus alles is nog mogelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    hoe loopt de bocht binnen in de boot ...
    maak is een foto van de as als ie niet in de boot zit ...
     
  15. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je as zou meer zo moeten lopen:

    [​IMG]

    De as moet vloeiender weglopen de boot in, zo ligt je motor ook wat vlakker en is de bocht minder scherp. Het buigen van zo'n asje gaat ook prima met de hand trouwens. Gewoon het teflon en de flexas erin laten zitten onder het buigen. Voorzichtig stukje bij beetje buigen tussen je duimen en voila. Zo buig ik al mijn assen (tot 6.35mm aan toe)

    Verder een super strak bootje!
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit keer met, zo vermoed ik toch :) een vloeiender bocht. In ieder geval praktisch geen wrijving op de as door de bocht en daar gaat het per slot van rekening om:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En nog ene van de zijkant...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Denk dat ie tegen gaat vallen, te licht en te weinig toeren......

    Let dan goed op dat je boot niet voorover duikt als je het gas los laat...... Volgens mij kan je hem beter exact onder de sponson houden......
     
  19. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    De motor heef last van alle wrijving, de kromming maar VOORAL van de prop die je eraan hangt. Met een (te) klein motortje en een te grote prop gaat ie gewoon roken........ Paar props kopen en beginnen met de kleinste, varen en voelen....... Of een wattsup kopen, kun je ongeveer zien hoeveel amps ie trekt en of je motor/regelaar daar wel tegen kan (en een regenjas, wordt nogal nat in de badkuip ;))

    Succes
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik denk dat je met een Graupner 31mm hydropropje een goed uitgangspunt hebt. Als je motor niet te heet wordt kan je ook nog een 33mm hydropropje proberen.
    Het zwaartepunt achter de sponsons zal geen probleem zijn. Het is eerder een uitdaging om die zoveel mogelijk naar voren te krijgen dan naar achteren. Dat is in ieder geval mijn ervaring met mijn Hydromite. Met duikneigingen bij gas loslaten zal het denk ik dus wel meevallen.

    Even wachten op vloeibaar water en dan proberen maar! Ik ben erg benieuwd :)
     

Deel Deze Pagina