Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. kohns

    kohns Guest

    Ik heb het uiteindelijk opgelost door de brushless motor (ja je leest het goed) helemaal uit elkaar te halen en tussen de magneten te blazen om alle vuiltjes eruit te blazen. Hierna was het opgelost. Was een tip van de winkel... waar ze mij vertelden dat zelf een brushless motor soms onderhoud nodig heeft.
     
  2. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Gewoon eentje kopen van 1 euro... Voor een stomme fan ga je toch niet 22 euro betalen? Alleen omdat er Traxxas op staat?
     
  3. DrifterFRD

    DrifterFRD Guest

  4. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Hoe zwaarder te vertanding hoe meer stroom de ESC naar de motor stuurt. Meer stroom zorgt voor meer warmte.
     
  5. Hound

    Hound Guest

    Ik heb een ERBE sinds kort en daar zit standaard 18/65 gearing in toch? Als ik de optionele meegeleverde 54 spur erin doe (18/54 dus) dan krijg ik een hogere topsnelheid toch?
    Dit zorgt er ook voor dat mijn motor en esc heter worden? Heb ik het goed begrepen of zit ik er naast?
     
  6. melvin_f1

    melvin_f1

    Lid geworden:
    6 sep 2008
    Berichten:
    897
    Locatie:
    nijmegen
    vraag het in het bestemde topic
     
  7. superboe

    superboe

    Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Berichten:
    721
    Locatie:
    middelharnis (ZH)
    dit topic gaat om temperaturen en gearings!!

    @ hound je krijgt idd een hoger top, je motor word koeler en je esc warmer (als ik het goed heb)
     
  8. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Je zou een hogere top moeten krijgen inderdaad. Maar als je te zwaar vertand voor de motor kan je top ook lager worden. Dan kan de motor gewoon niet meer op toeren komen en dus geen snelheid halen en wordt ook zeer warm.

    Je gaat je motor zwaarder belasten en misschien wel te zwaar waardoor grote kans op een warmere/hetere motor. Dus goed in de gaten houden. Door dat je zwaarder gaat belasten krijg je hogere stromen en kan het zijn dat je regelaar ook warmer wordt maar dit hoeft niet, ligt aan de motor of deze ruim binnen de specs vallen van je regelaar. Meestal wordt je regelaar ook te warm als je zo vertand dat de motor te veel toeren moet maken en daardoor je regelaar te veel moet schakelen. Maar ook weer afhankelijk van de regelaar. De 1 heeft er meer last van dan de ander.

    Gewoon altijd goed temperatuur in de gaten houden van beide. Niet eerst 3 kwartier knallen en dan pas is kijken of de temps juist zijn.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2010
  9. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    excuse you!?!? sinds wanneer schakelen electromotoren?
     
  10. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Inderdaad Hound gewoon het meegelverde 54T tandwiel erop zetten, de mamba monster kan dat gemakkelijk aan...
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    De regelaar te veel moet schakelen. Switchen tussen de verschillende fases. Staat er wat ongelukkig. Heb het aangepast.
     
  12. franzD1

    franzD1

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    674
    Locatie:
    Wormer
    mooi dat het hier zo duidelijk wordt uitgelegd ;-)

    ik heb afgelopen weekend m`n vingers bijna verbrand aan de regelaar en daarna nog eens aan de motor ;-(
    maar ook de accu was heel heet..
    dus alles te heet = overgeared

    ik dacht zelfs dat m`n accupack leeg was. maar thuis aan de lader bleek hij nog lang niet leeg, das waarschijnlijk was het `t "Fail Safe System" van de regelaar dat in greep

    regelaar= A.I. Brushless Pro Reverse Digital
    motor = LRP Monster Truck Special 14.4Volt
    accu = Vapextech 7.2V 4600Mah
    pinion = 20T

    conclusie... gezocht kleiner motortandwiel
     
  13. TommyT

    TommyT Guest

    @ Pasqual. Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)


    dit klopt denk ik niet helemaal, warrom zeg ik dat:als ik met mijn savage flux rijd (2X 2cell lipos) word alles warm motor esc en de lipos. (ik zeg niet dat de lipos warm MOETEN worden) maar voornamelijk klopt denk ik niet.
    GR Tommy
    ( ik sta open voor verbeteringen)
     
  14. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    NiMh accu's zijn al warm na het laden. Tijdens het rijden worden deze ook gewoon warm. Vandaar dat ik er achter heb gezet voornamelijk bij Lipo. Dit regeltje gaat dan ook voornamelijk op bij gebruik van Lipo accu's. NiMh wordt gewoon warm en kom je zelden tegen dat deze koud blijven.
     
  15. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Een motortje kan wel behoorlijk warm worden. een lipo zal bijna niet warm worden. Ook al gebruik je de auto voluit. (dit is dan wel afhankelijk van wat voor motortje je hebt)
     
  16. HenR

    HenR

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Emmen
    Hallo

    ik rij met een hobao hyper st pro tandwiel verhouding van 12/52
    set-up :
    mamba monster max
    Team losi xcelorin 2100 kv
    4s lipo ga 5s is onderweg

    mijn motor word erg warm 88 graden heb ik gemeten
    esc heb ik maximaal op 40 graden gezien

    wat moet ik daar aan doen ?(wil wedstrijden gaan rijden )

    Heb en spur besteld van 47 en een aantal pinions 12/13/14

    ze zijn nog niet binnen anders ging ik gewoon even testen daarom vraag ik even
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2010
  17. FandL

    FandL

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Meerssen (Zuid-Limburg)
    Probeer zo'n koeling op de motor en ESC te bestellen. Zijn volgens mij niet zo duur.
     
  18. dikke hond

    dikke hond

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    Land van Cuijk
    Als je goed vertand is het inprincipe niet nodig...
     
  19. slashbasher

    slashbasher

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    987
    Locatie:
    brabant,omgeving oss
    nou die motor stelt die fan zeer op prijs met de tempraturen van afgelopen weken!
    in de winter is het mischien een ander verhaal.
     
  20. HenR

    HenR

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Emmen
    wat is een juiste vertanding dan moet ik naar pinion 13 of 15 bijv


    waar kan ik zo motor cooler bestellen dan
    ecs word niet te warm dus daar ik geen cooler voor nodig die zit er ook wel in ja
     

Deel Deze Pagina