Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Heb het zelfde probleem. Zat te denken om een cooling fan te kopen voor 22 eurie. De TRX3340 lijkt me goede optie. Geen zin om 150 eurie te betalen voor een nieuwe speed controller. Vooral met dit weer wordt ie erg warm. :zon:
Iemand ervaring met deze cooler of is het weggegooid geld ?

Ik heb het uiteindelijk opgelost door de brushless motor (ja je leest het goed) helemaal uit elkaar te halen en tussen de magneten te blazen om alle vuiltjes eruit te blazen. Hierna was het opgelost. Was een tip van de winkel... waar ze mij vertelden dat zelf een brushless motor soms onderhoud nodig heeft.
 
Gewoon eentje kopen van 1 euro... Voor een stomme fan ga je toch niet 22 euro betalen? Alleen omdat er Traxxas op staat?
 
Ik heb een ERBE sinds kort en daar zit standaard 18/65 gearing in toch? Als ik de optionele meegeleverde 54 spur erin doe (18/54 dus) dan krijg ik een hogere topsnelheid toch?
Dit zorgt er ook voor dat mijn motor en esc heter worden? Heb ik het goed begrepen of zit ik er naast?
 
Ik heb een ERBE sinds kort en daar zit standaard 18/65 gearing in toch? Als ik de optionele meegeleverde 54 spur erin doe (18/54 dus) dan krijg ik een hogere topsnelheid toch?
Dit zorgt er ook voor dat mijn motor en esc heter worden? Heb ik het goed begrepen of zit ik er naast?

vraag het in het bestemde topic
 
dit topic gaat om temperaturen en gearings!!

@ hound je krijgt idd een hoger top, je motor word koeler en je esc warmer (als ik het goed heb)
 
Je zou een hogere top moeten krijgen inderdaad. Maar als je te zwaar vertand voor de motor kan je top ook lager worden. Dan kan de motor gewoon niet meer op toeren komen en dus geen snelheid halen en wordt ook zeer warm.

Je gaat je motor zwaarder belasten en misschien wel te zwaar waardoor grote kans op een warmere/hetere motor. Dus goed in de gaten houden. Door dat je zwaarder gaat belasten krijg je hogere stromen en kan het zijn dat je regelaar ook warmer wordt maar dit hoeft niet, ligt aan de motor of deze ruim binnen de specs vallen van je regelaar. Meestal wordt je regelaar ook te warm als je zo vertand dat de motor te veel toeren moet maken en daardoor je regelaar te veel moet schakelen. Maar ook weer afhankelijk van de regelaar. De 1 heeft er meer last van dan de ander.

Gewoon altijd goed temperatuur in de gaten houden van beide. Niet eerst 3 kwartier knallen en dan pas is kijken of de temps juist zijn.
 
Laatst bewerkt:
<snip>
Meestal wordt je regelaar ook te warm als je zo vertand dat de motor te veel toeren moet maken en te veel moet schakelen. Maar ook weer afhankelijk van de regelaar. De 1 heeft er meer last van dan de ander.
<snip>

excuse you!?!? sinds wanneer schakelen electromotoren?
 
Inderdaad Hound gewoon het meegelverde 54T tandwiel erop zetten, de mamba monster kan dat gemakkelijk aan...
 
mooi dat het hier zo duidelijk wordt uitgelegd ;-)

ik heb afgelopen weekend m`n vingers bijna verbrand aan de regelaar en daarna nog eens aan de motor ;-(
maar ook de accu was heel heet..
dus alles te heet = overgeared

ik dacht zelfs dat m`n accupack leeg was. maar thuis aan de lader bleek hij nog lang niet leeg, das waarschijnlijk was het `t "Fail Safe System" van de regelaar dat in greep

regelaar= A.I. Brushless Pro Reverse Digital
motor = LRP Monster Truck Special 14.4Volt
accu = Vapextech 7.2V 4600Mah
pinion = 20T

conclusie... gezocht kleiner motortandwiel
 
@ Pasqual. Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)


dit klopt denk ik niet helemaal, warrom zeg ik dat:als ik met mijn savage flux rijd (2X 2cell lipos) word alles warm motor esc en de lipos. (ik zeg niet dat de lipos warm MOETEN worden) maar voornamelijk klopt denk ik niet.
GR Tommy
( ik sta open voor verbeteringen)
 
NiMh accu's zijn al warm na het laden. Tijdens het rijden worden deze ook gewoon warm. Vandaar dat ik er achter heb gezet voornamelijk bij Lipo. Dit regeltje gaat dan ook voornamelijk op bij gebruik van Lipo accu's. NiMh wordt gewoon warm en kom je zelden tegen dat deze koud blijven.
 
Een motortje kan wel behoorlijk warm worden. een lipo zal bijna niet warm worden. Ook al gebruik je de auto voluit. (dit is dan wel afhankelijk van wat voor motortje je hebt)
 
Hallo

ik rij met een hobao hyper st pro tandwiel verhouding van 12/52
set-up :
mamba monster max
Team losi xcelorin 2100 kv
4s lipo ga 5s is onderweg

mijn motor word erg warm 88 graden heb ik gemeten
esc heb ik maximaal op 40 graden gezien

wat moet ik daar aan doen ?(wil wedstrijden gaan rijden )

Heb en spur besteld van 47 en een aantal pinions 12/13/14

ze zijn nog niet binnen anders ging ik gewoon even testen daarom vraag ik even
 
Laatst bewerkt:
Hallo

ik rij met een hobao hyper st pro tandwiel verhouding van 12/52
set-up :
mamba monster max
Team losi xcelorin 2100 kv
4s lipo ga 5s is onderweg

mijn motor word erg warm 88 graden heb ik gemeten
esc heb ik maximaal op 40 graden gezien

wat moet ik daar aan doen ?(wil wedstrijden gaan rijden )

Heb en spur besteld van 47 en een aantal pinions 12/13/14

ze zijn nog niet binnen anders ging ik gewoon even testen daarom vraag ik even

Probeer zo'n koeling op de motor en ESC te bestellen. Zijn volgens mij niet zo duur.
 
nou die motor stelt die fan zeer op prijs met de tempraturen van afgelopen weken!
in de winter is het mischien een ander verhaal.
 
Back
Top