Tip van de dag : frame modificatie

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Molen, 21 nov 2010.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Als de schroefjes goed hard vastzitten, houd het platte vlak de servo wel recht.
     
  2. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb deze heli (copterx in mijn geval) ook gevlogen en ook zo de servo's erin gehad en dik 500 vluchten zonder enig probleem. als je de heli gewoon goed afstelt en zorgt dat je de interacties er zo goed mogelijk uithaalt door ook de swash op low en high stick te levelen met je endpoins heb je nergens last van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Balletjes aan de binnenkant, dat scheve boeit niet echt...
    Ik heb de HK v1 en daar zit het zo, geen probleem mee verder...

    Groetjes,

    Ton.
     
  4. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    En daar ben je uren mee bezig?

    Welke servo is voor welke beweging eigenlijk. Ik kan beter zeggen. Welke servo gaat in aileron, pitch en welke in elevator. Ze werken allemaal samen dus welk moet waar.

    En hoe heb jij je endpoints per servo?
     
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch

    Nee joh dat is nog geen kwartier werk. En welke servo in welk kanaal ligt er aan wat voor zender systeem je hebt, per merk weer anders.

    je start met alle endpoints op 100. Stel je swash plate af op midstick met een leveler.

    Zet daarnaat je stick op full pitch en zet weer de leveler erop. Kijk nu welke endpoints je moet verhogen of verlagen om de swash weer level te krijgen.

    Doe het zelfde op low stick .

    Kijk anders ff de Video's CCPM setup 1 en 2 van finless bob. Hij haalt de interactie eruit met een bubbel uit een wateter pas maar met een leveler is het makkelijker.

    Je endpoints zullen nooit erg ver van 100 afkomen tenzij je servos onderling erg van elkaar afwijken

    of deze

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Misschien een heel dom idee van mij hoor, maar ik probeer ook alleen maar mee te denken met jullie om tot een goede oplossing te komen. Is het geen idee om iets langere ball links op de swash te plaatsen?
    Op die manier komt je geheel wat meer naar buiten, en dan heb ik de indruk dat het scheef staan iets verminderd word. Ik weet niet of je dan in de knoei komt met je afstelling, maar in principe lijkt het mij een goede oplossing...
     
  7. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    De ball links gaan schuin naar voren. Als je de ball links langer maakt dan schuift je link naar voren en dat zou betekenen dat je de ball link aan het servo armpje naar binnen moet verplaatsen om het linkje ook van de zijkant gezien recht te laten lopen. Je hebt minder uitslag nu. Een ander probleem is dat de link van de bovenste servo schuiner loopt en dus een langere ball link aan de swash nodig heeft en dus verder naar voren zal zitten. Te veel dingen die ongelijk gaan lopen ben ik bang. Maar voor een niet 3d vlieger zal het misschien wel werken.

    Dat vraag ik ook niet. Maar welke servo is wat? stel dat je voor je heli staat. Dan heb je een rechter, een linker en een achterste servo. De achterste is elevator had ik gelezen ergens (klopt?). Maar de voorste twee. Welk doet wat? Deze twee servo's dus zoals hieronder.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    achterste is idd de elevator

    Voorste zijn pitch en aileron en je mag zelf bepalen wie wie is :p

    In mijn heli maak ik de rechtse servo altijd de pitch servo.

    Nogmaals kijk eens de Video's CCPM setup 1 en 2 van Finless Bob.

    die vind je hier

    Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak


    BTW lars bedoelt niet de ball op het armje verschuiven zodat de uitslag verandert meer door bijv een langere schroef erdoor te doen en de ruimte tussen arm en ball op te vullen zodat de ball verder naar binnen komt en zo de ruimte opvult die is ontstaan door je servos van buitenaf in het frame te steken. Of kijken of er balls te krijgen zijn die langer zijn.

    Maar zoals eerder gezegd maak je geen zorgen het maakt niks uit dat de links wat schuiner staan merk je niks van.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2010
  9. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Inderdaad nu ik het weer lees. Het maakt dan niks uit, zolang je lange ball links niet uit het servo armpje gehefboomd worden. Dat zou eigenlijk best goed kunnen gebeuren als de servo's goed hun best moeten doen.

    mhhh...:|
     
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik heb net de heli gebouwd die ik nog moest bouwen.
    U raad het al, de servos weer binnen in het frame!
    Deze moeten natuurlijk evensnel reageren als de elevator servo, dus even schuine stangetjes.
    Geen onverwachtse sturingen voor mij, ik weet dat ik me aanstel, zal vast wel weer niets uitmaken.

    Vraagje : Zijn die align servos ook zo scheef ?

    Al met al : mijn heli is weer vliegklaar.
     
  11. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Nog beter is het de servo stang een keer langs een vast draaipunt door te voeren. Dan heb je wel een samengestelde aansturing per servo, maar wel uiterst betrouwbaar en stevig.

    Maar ik zou sowieso niet in het frame gaan snijden, ongeacht je servo plaatsing. Het is een beetje als vliegen in de regen. Een tijdje gaat het goed, totdat het een keer goed fout gaat. ;)
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is me niet duidelijk wat je met dat 'vaste draaipunt' bedoelt. Een extra hevel tussen servo en tuimelschijf?
     

Deel Deze Pagina