Tip van de dag : frame modificatie

Wat je zegt Molen. Die HXT900 servo's zijn best wel faal met van buiten erin bouwen.

Zie de scheefheid:

full

Ball links uiteraard aan de binnenkant om nog erger te voorkomen.

Toch vliegen mensen ermee... (en ik straks ook). Speciaal voor wie geen ultraprecisie3dheli moet hebben :p

Ik heb deze heli (copterx in mijn geval) ook gevlogen en ook zo de servo's erin gehad en dik 500 vluchten zonder enig probleem. als je de heli gewoon goed afstelt en zorgt dat je de interacties er zo goed mogelijk uithaalt door ook de swash op low en high stick te levelen met je endpoins heb je nergens last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Balletjes aan de binnenkant, dat scheve boeit niet echt...
Ik heb de HK v1 en daar zit het zo, geen probleem mee verder...

Groetjes,

Ton.
 
Ik heb deze heli (copterx in mijn geval) ook gevlogen en ook zo de servo's erin gehad en dik 500 vluchten zonder enig probleem. als je de heli gewoon goed afstelt en zorgt dat je de interacties er zo goed mogelijk uithaalt door ook de swash op low en high stick te levelen met je endpoins heb je nergens last van.

En daar ben je uren mee bezig?

Welke servo is voor welke beweging eigenlijk. Ik kan beter zeggen. Welke servo gaat in aileron, pitch en welke in elevator. Ze werken allemaal samen dus welk moet waar.

En hoe heb jij je endpoints per servo?
 
En daar ben je uren mee bezig?

Welke servo is voor welke beweging eigenlijk. Ik kan beter zeggen. Welke servo gaat in aileron, pitch en welke in elevator. Ze werken allemaal samen dus welk moet waar.

En hoe heb jij je endpoints per servo?


Nee joh dat is nog geen kwartier werk. En welke servo in welk kanaal ligt er aan wat voor zender systeem je hebt, per merk weer anders.

je start met alle endpoints op 100. Stel je swash plate af op midstick met een leveler.

Zet daarnaat je stick op full pitch en zet weer de leveler erop. Kijk nu welke endpoints je moet verhogen of verlagen om de swash weer level te krijgen.

Doe het zelfde op low stick .

Kijk anders ff de Video's CCPM setup 1 en 2 van finless bob. Hij haalt de interactie eruit met een bubbel uit een wateter pas maar met een leveler is het makkelijker.

Je endpoints zullen nooit erg ver van 100 afkomen tenzij je servos onderling erg van elkaar afwijken

of deze

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een heel dom idee van mij hoor, maar ik probeer ook alleen maar mee te denken met jullie om tot een goede oplossing te komen. Is het geen idee om iets langere ball links op de swash te plaatsen?
Op die manier komt je geheel wat meer naar buiten, en dan heb ik de indruk dat het scheef staan iets verminderd word. Ik weet niet of je dan in de knoei komt met je afstelling, maar in principe lijkt het mij een goede oplossing...
 
Misschien een heel dom idee van mij hoor, maar ik probeer ook alleen maar mee te denken met jullie om tot een goede oplossing te komen. Is het geen idee om iets langere ball links op de swash te plaatsen?
Op die manier komt je geheel wat meer naar buiten, en dan heb ik de indruk dat het scheef staan iets verminderd word. Ik weet niet of je dan in de knoei komt met je afstelling, maar in principe lijkt het mij een goede oplossing...

De ball links gaan schuin naar voren. Als je de ball links langer maakt dan schuift je link naar voren en dat zou betekenen dat je de ball link aan het servo armpje naar binnen moet verplaatsen om het linkje ook van de zijkant gezien recht te laten lopen. Je hebt minder uitslag nu. Een ander probleem is dat de link van de bovenste servo schuiner loopt en dus een langere ball link aan de swash nodig heeft en dus verder naar voren zal zitten. Te veel dingen die ongelijk gaan lopen ben ik bang. Maar voor een niet 3d vlieger zal het misschien wel werken.

gevaho zei:
En welke servo in welk kanaal ligt er aan wat voor zender systeem je hebt, per merk weer anders.

Dat vraag ik ook niet. Maar welke servo is wat? stel dat je voor je heli staat. Dan heb je een rechter, een linker en een achterste servo. De achterste is elevator had ik gelezen ergens (klopt?). Maar de voorste twee. Welk doet wat? Deze twee servo's dus zoals hieronder.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
achterste is idd de elevator

Voorste zijn pitch en aileron en je mag zelf bepalen wie wie is :p

In mijn heli maak ik de rechtse servo altijd de pitch servo.

Nogmaals kijk eens de Video's CCPM setup 1 en 2 van Finless Bob.

die vind je hier

Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak


BTW lars bedoelt niet de ball op het armje verschuiven zodat de uitslag verandert meer door bijv een langere schroef erdoor te doen en de ruimte tussen arm en ball op te vullen zodat de ball verder naar binnen komt en zo de ruimte opvult die is ontstaan door je servos van buitenaf in het frame te steken. Of kijken of er balls te krijgen zijn die langer zijn.

Maar zoals eerder gezegd maak je geen zorgen het maakt niks uit dat de links wat schuiner staan merk je niks van.
 
Laatst bewerkt:
BTW lars bedoelt niet de ball op het armje verschuiven zodat de uitslag verandert meer door bijv een langere schroef erdoor te doen en de ruimte tussen arm en ball op te vullen zodat de ball verder naar binnen komt en zo de ruimte opvult die is ontstaan door je servos van buitenaf in het frame te steken. Of kijken of er balls te krijgen zijn die langer zijn.

Maar zoals eerder gezegd maak je geen zorgen het maakt niks uit dat de links wat schuiner staan merk je niks van.

Inderdaad nu ik het weer lees. Het maakt dan niks uit, zolang je lange ball links niet uit het servo armpje gehefboomd worden. Dat zou eigenlijk best goed kunnen gebeuren als de servo's goed hun best moeten doen.

mhhh...:|
 
Ik heb net de heli gebouwd die ik nog moest bouwen.
U raad het al, de servos weer binnen in het frame!
Deze moeten natuurlijk evensnel reageren als de elevator servo, dus even schuine stangetjes.
Geen onverwachtse sturingen voor mij, ik weet dat ik me aanstel, zal vast wel weer niets uitmaken.

Vraagje : Zijn die align servos ook zo scheef ?

Al met al : mijn heli is weer vliegklaar.
 
Ik zie in dit draadje een aantal foto's waarop de stuurstang loodrecht op de servo staat. En dan ook nog eens een servo met twee ophangpunten i.p.v. vier. Hierdoor kan de servo kantelen onder invloed van de stuurkrachten. Voor spelingvrijere/stijvere/hardere besturing moet stuurstang in de lengte van de servo lopen. Helaas is dat hier door de 'voorgebakken' inbouwposities niet te realiseren :(

Nog beter is het de servo stang een keer langs een vast draaipunt door te voeren. Dan heb je wel een samengestelde aansturing per servo, maar wel uiterst betrouwbaar en stevig.

Maar ik zou sowieso niet in het frame gaan snijden, ongeacht je servo plaatsing. Het is een beetje als vliegen in de regen. Een tijdje gaat het goed, totdat het een keer goed fout gaat. ;)
 
Nog beter is het de servo stang een keer langs een vast draaipunt door te voeren. Dan heb je wel een samengestelde aansturing per servo, maar wel uiterst betrouwbaar en stevig. ...
Het is me niet duidelijk wat je met dat 'vaste draaipunt' bedoelt. Een extra hevel tussen servo en tuimelschijf?
 
Back
Top