welke heli had je achteraf gezien moeten kopen?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door flyhigh, 17 aug 2011.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    trex 550 is 5cm korter dan een 600... echter wel beter voor de accus, en minder onderdelen die stuk kunnen.. prove your point.;)
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    ik vind de 550 ook een heerlijke heli en de nieuwe 600 op 12s is ook weer een andere investering, heb nog niet met 12s gevlogen.
     
  3. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad :)
     
  4. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Als ik het even samenvat kom ik op het volgende uit:

    * elektro
    * flybar
    * 600 size

    Dus ik zat te denken aan een Align T-Rex 600E. Welke kit heb ik dan nodig als beginner?

    Het viel mij ook op dat de Raptor 620E een 10S lipo nodig heeft en dat de T-Rex 600E genoeg heeft aan een 6S lipo. Vanwaar dat grote verschil?

    P.S. Ik krijg les van iemand bij een vliegclub. Ik heb ook al een zender (Futaba 7C) en een lipo lader.
     
  5. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    niet voor de 600 op 6S gaan.
    ga dan liever voor de 550 op 6S.
    je lipos zullen minder afzien, ttz, de power to weight ratio ligt gewoon beter.
    Vandaar dat veel piloten hun 600 omzetten naar 12S ipv 6... omdat die 6S net niet genoeg is...
    en dat kost trouwens niet zooooo veel meer (als je e lege kit zou kopen)
     
  6. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    de 550 op 6S lijkt mij ook beter inderdaad.
    De nieuwe 600PRO is standaard 12S, maar mede daardoor juist minder geschikt voor beginners.
     
  7. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Ik heb fout gekeken, het is 2 x 6S = 12S.

    T-REX 600E PRO Super Combo - Flybar Version
    Flight battery (6S1P LiPo 22,2V 2600 - 5200mAh) (recommend 3300mAh) x 2


    Ik zie ook veel positieve berichten over Compass Atom 6HV. Is dat een betere keus dan de T-Rex? Of maakt dat voor mij als beginnen toch niet uit...
     
  8. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Minder geschikt door de prijs van de lipo's neem ik aan? En bestaat 12S of is het altijd 2 keer 6S?

    Dus ik kan beter voor de T-Rex 550E gaan?
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    het ontloopt elkaar niet veel om op 6S of 12S te vliegen.
    Zowieso koop je vrijwel altijd 2x6S van een kleinere capaciteit.
    Maar het grootste verschil zit hem in de veiligheid, laden en regelaar.
    Met 12S heb je het over 50V dit is toch alweer een stuk gevaarlijker dan 25V (6s). En met het laden zul je parallel of serie moeten gaan laden met hogere vermogens. Ook zijn 12S regelaars duurder.
    Daarnaast is de 600PRO volgens sommigen echt voor de PRO's

    Dus vandaar dat een 550 me beter lijkt.
    Maar belangrijker, bespreek het ook met de persoon waarvan je het moet leren of die je begeleid. Als die bijvoorbeeld een compass vliegt is het handiger om ook compass te nemen.

    En uiteindelijk zijn het alleen adviesen en ervaringen van de personen zelf, voor jou kunnen weer hele andere dingen handig zijn.
     
  10. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Mijn leraar heeft een Raptor 50 nitro, maar ik wil liever geen Raptor E620 omdat daar bijna niemand mee vliegt. Ik wil iets 'normaals' zodat ik veel hulp kan krijgen bij problemen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Raptor is echt niet slecht hoor...
    Alleen align heeft letterlijk overal reservedelen te koop, dat is een gigantisch voordeel ten gunste van align..

    Zolang je in de gaten houdt dat het gewoon een normaal merk is, zal het best goed komen hoor
    Thunder tiger draait ook al weer een stevig poosje mee

    Voor beginnersheli's, iedere heli kun je op zn beginners afstellen
    Alleen de nieuwe 600 e heeft gewoon een hoog toerental op de kop nodig, anders knalt de staart eruit
    Zolang je hem niet crasht, kan het best goedkomen
    Maar veiligheidstechnisch is het minder handig..

    Met deze maten is het eerste wat je moet doen een club opzoeken, of hulp
    Maakt niet uit wat je pakt, alles groter dan 450 is gewoon potentieel dodelijk..
    450 is minder gevaarlijk, maar kan nog steeds genoeg schade geven
     
  12. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Als ik me niet vergis zijn de parts van de e620 gewoon uitwisselbaar met de 50nitro...
    ik heb daar 2 jaar meegevlogen en was daar heel tevreden van!
     
  13. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Is het verschil in vlieggedrag tussen tussen een T-Rex 550 en een 600 groot?

    Kwa batterijen vind ik het een groot verschil: 6S of 12S. Met die 550 zou ik bijna dubbel zo veel kunnen vliegen.
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Verschil tussen de 550 en 600ESP(6s 600) is niet zo veel verschil. 550 KAN iets sneller zijn door lichter gewicht.
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Laten we on-topic blijven, ik denk dat de TS graag zijn topic over bovenstaande laat gaan...
     
  16. flyhigh

    flyhigh

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Weert
    Wat bedoel je Rob?
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Haha, ik had niet opgelet dat de laatste vragen van jou, de TS, zelf kwamen. In dat geval neem me niet kwalijk en negeer mijn opmerking...
     
  18. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Welke heli

    Nou, om ook iets toe te voegen aan dit topic kan ik zeggen dat ik als absolute leek vorig jaar november ben begonnen met een Vario Benzin trainer. Dit is een aardig beestje met een rotordiameter van 1.78 mtr.
    Qua vlieggedrag was hij erg mild voor mij omdat hij reuze stabiel is maar door een stomme fout was ie erg duur voor mijn portemonnee. Het grappige is dat ik nu een hele goedkope heli er bij ga halen (met goedkoop bedoel ik niets slecht maar in verhouding met een Vario heli) en dat wordt waarschijnlijk een mini titan 325 se. Gewoon lekker knallen en de onderdelenprijzen zijn in verhouding met mijn Vario wat minder zenuwslopender. Ik hoorde laatst wel van iemand die een trex 550 had als beginner dat deze toch wel erg fel was en dat de 500 wat milder was. De compass 6hv schijnt wel een bruut ding te zijn met erg veel power.
    Calculeer ook de onderhouds/crash kosten mee want je gaat een keer de mist in, vroeg of laat. Verder speelt de aanschaf van GOEDE lipo's ook enorm mee in de prijs. Alvast veel vliegplezier. Gr. Rob
     
  19. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Een "Align" .
     
  20. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Dan nog een duitje van mij in het bekende zakje..

    Ik vlieg van heel klein (palmsize fp) tot nu ook een 700E.
    En eigenlijk vind ik de 450 nog steeds een prima les model...

    Redenen hier voor..

    Aanschaf zeer betaalbaar,
    Onderdelen heel betaalbaar,
    Risico's beheersbaar,
    transportabel...

    Tuurlijk vliegt de 700 veel stabiler maar de accu's zijn net zo snel leeg en het duurt gewoon langer om ze goed vol te krijgen..
    1 accu is dik 150 euro..

    terwijl je daar 6 a 7 accu's voor een 450 voor koopt...
    Lopen met die 7 accu's en de 450 is toch nog lichter dan 1 700 met z'n 5 Kg vlieg gewicht...

    En tenslotte. De 450 start je effe op je oprit thuis voor de deur..
    De 700 wil je echt wat ruimte om je heen...

    En gaat het toch fout dan heb ik liever een 450 tegen mijn been met een vlees wond ten gevolg als een 700 met een afgehakte been...

    Maar als je gaat voor lesgeven op een vliegveld met een goede instrukteur is een 600 zeker een goede keus....
    Maar met de 450 krijg je 4x meer vlieg tijd...

    Benno
     

Deel Deze Pagina