welke heli had je achteraf gezien moeten kopen?

ik vind de 550 ook een heerlijke heli en de nieuwe 600 op 12s is ook weer een andere investering, heb nog niet met 12s gevlogen.
 
Ik begrijp denk ik wat jullie bedoelen;

* Het klopt inderdaad dat een kleine heli lastiger te besturen is en dat dat voor je reflexen zeker een zeer goede leerschool is.

* Het is echter dermate veel lastiger vliegen waardoor velen het helivliegen 'opgeven' omdat ze nauwelijks voorbij het hoover-8jes stadium komen, terwijl men met een grotere heli had gemerkt wel veel meer te kunnen met de heli.

Verwoord ik het zo een beetje goed?

Inderdaad :)
 
Als ik het even samenvat kom ik op het volgende uit:

* elektro
* flybar
* 600 size

Dus ik zat te denken aan een Align T-Rex 600E. Welke kit heb ik dan nodig als beginner?

Het viel mij ook op dat de Raptor 620E een 10S lipo nodig heeft en dat de T-Rex 600E genoeg heeft aan een 6S lipo. Vanwaar dat grote verschil?

P.S. Ik krijg les van iemand bij een vliegclub. Ik heb ook al een zender (Futaba 7C) en een lipo lader.
 
niet voor de 600 op 6S gaan.
ga dan liever voor de 550 op 6S.
je lipos zullen minder afzien, ttz, de power to weight ratio ligt gewoon beter.
Vandaar dat veel piloten hun 600 omzetten naar 12S ipv 6... omdat die 6S net niet genoeg is...
en dat kost trouwens niet zooooo veel meer (als je e lege kit zou kopen)
 
de 550 op 6S lijkt mij ook beter inderdaad.
De nieuwe 600PRO is standaard 12S, maar mede daardoor juist minder geschikt voor beginners.
 
niet voor de 600 op 6S gaan.
ga dan liever voor de 550 op 6S.

Ik heb fout gekeken, het is 2 x 6S = 12S.

T-REX 600E PRO Super Combo - Flybar Version
Flight battery (6S1P LiPo 22,2V 2600 - 5200mAh) (recommend 3300mAh) x 2


Ik zie ook veel positieve berichten over Compass Atom 6HV. Is dat een betere keus dan de T-Rex? Of maakt dat voor mij als beginnen toch niet uit...
 
de 550 op 6S lijkt mij ook beter inderdaad.
De nieuwe 600PRO is standaard 12S, maar mede daardoor juist minder geschikt voor beginners.

Minder geschikt door de prijs van de lipo's neem ik aan? En bestaat 12S of is het altijd 2 keer 6S?

Dus ik kan beter voor de T-Rex 550E gaan?
 
het ontloopt elkaar niet veel om op 6S of 12S te vliegen.
Zowieso koop je vrijwel altijd 2x6S van een kleinere capaciteit.
Maar het grootste verschil zit hem in de veiligheid, laden en regelaar.
Met 12S heb je het over 50V dit is toch alweer een stuk gevaarlijker dan 25V (6s). En met het laden zul je parallel of serie moeten gaan laden met hogere vermogens. Ook zijn 12S regelaars duurder.
Daarnaast is de 600PRO volgens sommigen echt voor de PRO's

Dus vandaar dat een 550 me beter lijkt.
Maar belangrijker, bespreek het ook met de persoon waarvan je het moet leren of die je begeleid. Als die bijvoorbeeld een compass vliegt is het handiger om ook compass te nemen.

En uiteindelijk zijn het alleen adviesen en ervaringen van de personen zelf, voor jou kunnen weer hele andere dingen handig zijn.
 
Maar belangrijker, bespreek het ook met de persoon waarvan je het moet leren of die je begeleid. Als die bijvoorbeeld een compass vliegt is het handiger om ook compass te nemen.

Mijn leraar heeft een Raptor 50 nitro, maar ik wil liever geen Raptor E620 omdat daar bijna niemand mee vliegt. Ik wil iets 'normaals' zodat ik veel hulp kan krijgen bij problemen.
 
Raptor is echt niet slecht hoor...
Alleen align heeft letterlijk overal reservedelen te koop, dat is een gigantisch voordeel ten gunste van align..

Zolang je in de gaten houdt dat het gewoon een normaal merk is, zal het best goed komen hoor
Thunder tiger draait ook al weer een stevig poosje mee

Voor beginnersheli's, iedere heli kun je op zn beginners afstellen
Alleen de nieuwe 600 e heeft gewoon een hoog toerental op de kop nodig, anders knalt de staart eruit
Zolang je hem niet crasht, kan het best goedkomen
Maar veiligheidstechnisch is het minder handig..

Met deze maten is het eerste wat je moet doen een club opzoeken, of hulp
Maakt niet uit wat je pakt, alles groter dan 450 is gewoon potentieel dodelijk..
450 is minder gevaarlijk, maar kan nog steeds genoeg schade geven
 
Mijn leraar heeft een Raptor 50 nitro, maar ik wil liever geen Raptor E620 omdat daar bijna niemand mee vliegt. Ik wil iets 'normaals' zodat ik veel hulp kan krijgen bij problemen.

Als ik me niet vergis zijn de parts van de e620 gewoon uitwisselbaar met de 50nitro...
ik heb daar 2 jaar meegevlogen en was daar heel tevreden van!
 
Is het verschil in vlieggedrag tussen tussen een T-Rex 550 en een 600 groot?

Kwa batterijen vind ik het een groot verschil: 6S of 12S. Met die 550 zou ik bijna dubbel zo veel kunnen vliegen.
 
Is het verschil in vlieggedrag tussen tussen een T-Rex 550 en een 600 groot?

Kwa batterijen vind ik het een groot verschil: 6S of 12S. Met die 550 zou ik bijna dubbel zo veel kunnen vliegen.

Verschil tussen de 550 en 600ESP(6s 600) is niet zo veel verschil. 550 KAN iets sneller zijn door lichter gewicht.
 
Dit is een vraag voor alle ervaren heli piloten: welke heli had je achteraf gezien moeten kopen om mee te beginnen (en waarom)?

Laten we on-topic blijven, ik denk dat de TS graag zijn topic over bovenstaande laat gaan...
 
Haha, ik had niet opgelet dat de laatste vragen van jou, de TS, zelf kwamen. In dat geval neem me niet kwalijk en negeer mijn opmerking...
 
Welke heli

Nou, om ook iets toe te voegen aan dit topic kan ik zeggen dat ik als absolute leek vorig jaar november ben begonnen met een Vario Benzin trainer. Dit is een aardig beestje met een rotordiameter van 1.78 mtr.
Qua vlieggedrag was hij erg mild voor mij omdat hij reuze stabiel is maar door een stomme fout was ie erg duur voor mijn portemonnee. Het grappige is dat ik nu een hele goedkope heli er bij ga halen (met goedkoop bedoel ik niets slecht maar in verhouding met een Vario heli) en dat wordt waarschijnlijk een mini titan 325 se. Gewoon lekker knallen en de onderdelenprijzen zijn in verhouding met mijn Vario wat minder zenuwslopender. Ik hoorde laatst wel van iemand die een trex 550 had als beginner dat deze toch wel erg fel was en dat de 500 wat milder was. De compass 6hv schijnt wel een bruut ding te zijn met erg veel power.
Calculeer ook de onderhouds/crash kosten mee want je gaat een keer de mist in, vroeg of laat. Verder speelt de aanschaf van GOEDE lipo's ook enorm mee in de prijs. Alvast veel vliegplezier. Gr. Rob
 
Dan nog een duitje van mij in het bekende zakje..

Ik vlieg van heel klein (palmsize fp) tot nu ook een 700E.
En eigenlijk vind ik de 450 nog steeds een prima les model...

Redenen hier voor..

Aanschaf zeer betaalbaar,
Onderdelen heel betaalbaar,
Risico's beheersbaar,
transportabel...

Tuurlijk vliegt de 700 veel stabiler maar de accu's zijn net zo snel leeg en het duurt gewoon langer om ze goed vol te krijgen..
1 accu is dik 150 euro..

terwijl je daar 6 a 7 accu's voor een 450 voor koopt...
Lopen met die 7 accu's en de 450 is toch nog lichter dan 1 700 met z'n 5 Kg vlieg gewicht...

En tenslotte. De 450 start je effe op je oprit thuis voor de deur..
De 700 wil je echt wat ruimte om je heen...

En gaat het toch fout dan heb ik liever een 450 tegen mijn been met een vlees wond ten gevolg als een 700 met een afgehakte been...

Maar als je gaat voor lesgeven op een vliegveld met een goede instrukteur is een 600 zeker een goede keus....
Maar met de 450 krijg je 4x meer vlieg tijd...

Benno
 
Back
Top