hallo @cotjuh een echte boot is niet hetzelfde als een model namelijk het water blijft 1:1 je hebt toegang nodig tot de duik/trimtanks om onderhoud te kunnen doen en diesmeer staal weegt ook meer dan abs of polyester per m³ er worden ook compensatie tanks ingebouwd waar een rubber vel in zit om zo ook een soort van demping te bekomen dit is in model haast niet te doen want dan zou de stugheid van het rubber haast het dempend effect teniet doen op echte schepen doen baar in model helaas nog niet dat de romp uit plexi gemaakt gaat worden bevorderd alleen maar dat je de fouten kan opsporen waar er verkeerde lekken zitten als ik de boot zou bouwen dan zou ik de 4 baxter zakken (deze van rubber)in de 4 hoeken onder brengen en dan 4 aansluitingen maken voor in de boot waar de pompen komen te staan de rest als duiktank met ontluchting in de beide torens deze steken hoog genoeg uit het dek en dan zeker zorgen dat deze niet kunnen mee afzinken want dan loopt de boot vol daarom in het stuk dat wit geschilderd is een drijflichaam steken dan niet kan vervormen want als de boot is afgezonken is dat het enige waar op dat ogenblik de boot nog op drijft(en de boeg sectie) zo blijft de boot stabiel drijven door de drie drijflichamen als het volume 20 liter is van het werk dek dan heb je 20 liter duiktabnk en stabilisatie tanks nodig en door het eigen gewicht van de romp dat er bij komt kan je hem voldoende diep laten duiken om een last op te halen dit mag niet dieper liggen dan de toren's want anders krijg je het er niet op wat stabiliteit aan gaat zal de DW niet veel problemen hebben daar er niet veel schip boven water zit wat kan zorgen voor instabiliteit ook is het een breed schip ik zou eerst de romp eens bouwen en zonder dek in een test basin proberen zonder dek er op hoe ze zich gedraagt je kan de tanks vullen met een trechter op de darmen te zetten en zo de baxter zakken vullen tot ze helemaal vol zijn en dan kijken wat de DW doet zo koop je niet eerst een deel pompen voor een boot die mischien toch niet gaat werken gr raf
halo ik ben druk bezig met het uit zagen van de romp delen en het gat langzaam vooruit zagen buigt heletijd krom. gr joost
Heren: de hele ballast-discussie staat ongeveer hier: bouw-dockwise-type-0-a Joost: als je dit eens doorleest vind je een heleboel tips. Doe d'r wat mee.
Er zal zo te zien aan het plaatje nooit ruzie zijn over wie het dek gaat wassen. Denk alleen dat ze heel wat klein spul iedere keer opnieuw moeten aanschaffen als ze dat niet netjes opruimen na het zeevasten van de lading.
Als ze het zelf moeten betalen zal het wel opgeruimd worden. Maar als de baas (firma) daar voor opdraai word het gewoon een ander verhaal denk ik
Kuperus, ja je heb helemaal gelijk ! maar ik denk daar toch iets anders over . En zeker als het gaat over serieuze modelbouw die Joost in zijn hoofd heeft. Volgens mij onderschatten jullie Joost zijn wil en vermogens om een of andere reden.
Wederom weer opgeruimd [mod] Genoeg is genoeg, reageer nuttig of anders gewoon niet. Als er een vervolg is op het project merken we dat vanzelf wel.[/mod] En ik blijf niet vegen...
Zal ik dan maar eens normaal reageren,(wat ik al die tijd al doe) anders krijg ik een boze mod achter mij aan.... Hey Joost, waar blijven de foto's nou ?? Ben wel nieuwsgierig hoever je bent en of het nu lukt met zagen ....
ik onderschat helemaal niets, maar no offense naar joost toe... de meeste (bijna 90% denk ik) van de jongeren onder ons niet echt tot een eindresultaat komen, danwel afvragen waarom iets niet werkt... en andere stranden in limbo (zoals dockwise 0) daarom heerst eerst zien dan geloven... maar wel benefit of the doubt... echter... veel van de discussie die hier plaats vind en de vragen die Joost had/heeft worden in dat dockwise 0 thread uitgebreid behandeld/besproken. [edit] deze post was als reactie op post 90 voor degene die het niet meer snappen ... [/edit]
Wel heren, blijkbaar hardleers allemaal, de eerste zit 24 uur op de bank...nog iemand?? Had niet verwacht dit onder de botenbouwers aan te treffen........erg jammer.
met deze ga ik het verder zagen kromme dure plexiglas zaag moet nog gedaan worden nog 2 keer zagen dan klaar moet ook nog gedaan worden 8mm dik
versplintert het materiaal niet met zo`n grof zaagje,lijkt mij beter om een ijzerzaagje te gaan gebruiken joost
Dat is een flinke materiaaldikte. Voor een scheepsromp is 2 a 3 mm al erg stevig, 8mm is bijna massief te noemen. Hoe lang werd dit model ook al weer?