raf
Forum veteraan
hallo
@cotjuh
een echte boot is niet hetzelfde als een model
namelijk het water blijft 1:1
je hebt toegang nodig tot de duik/trimtanks om onderhoud te kunnen doen en diesmeer
staal weegt ook meer dan abs of polyester per m³
er worden ook compensatie tanks ingebouwd waar een rubber vel in zit om zo ook een soort van demping te bekomen
dit is in model haast niet te doen want dan zou de stugheid van het rubber haast het dempend effect teniet doen
op echte schepen doen baar in model helaas nog niet
dat de romp uit plexi gemaakt gaat worden bevorderd alleen maar dat je de fouten kan opsporen waar er verkeerde lekken zitten
als ik de boot zou bouwen dan zou ik de 4 baxter zakken (deze van rubber)in de 4 hoeken onder brengen en dan 4 aansluitingen maken voor in de boot waar de pompen komen te staan
de rest als duiktank met ontluchting in de beide torens deze steken hoog genoeg uit het dek en dan zeker zorgen dat deze niet kunnen mee afzinken want dan loopt de boot vol
daarom in het stuk dat wit geschilderd is een drijflichaam steken dan niet kan vervormen
want als de boot is afgezonken is dat het enige waar op dat ogenblik de boot nog op drijft(en de boeg sectie)
zo blijft de boot stabiel drijven door de drie drijflichamen
als het volume 20 liter is van het werk dek dan heb je 20 liter duiktabnk en stabilisatie tanks nodig
en door het eigen gewicht van de romp dat er bij komt kan je hem voldoende diep laten duiken om een last op te halen
dit mag niet dieper liggen dan de toren's want anders krijg je het er niet op
wat stabiliteit aan gaat zal de DW niet veel problemen hebben daar er niet veel schip boven water zit wat kan zorgen voor instabiliteit
ook is het een breed schip
ik zou eerst de romp eens bouwen en zonder dek in een test basin proberen zonder dek er op hoe ze zich gedraagt
je kan de tanks vullen met een trechter op de darmen te zetten en zo de baxter zakken vullen tot ze helemaal vol zijn en dan kijken wat de DW doet
zo koop je niet eerst een deel pompen voor een boot die mischien toch niet gaat werken
gr raf
@cotjuh
een echte boot is niet hetzelfde als een model
namelijk het water blijft 1:1
je hebt toegang nodig tot de duik/trimtanks om onderhoud te kunnen doen en diesmeer
staal weegt ook meer dan abs of polyester per m³
er worden ook compensatie tanks ingebouwd waar een rubber vel in zit om zo ook een soort van demping te bekomen
dit is in model haast niet te doen want dan zou de stugheid van het rubber haast het dempend effect teniet doen
op echte schepen doen baar in model helaas nog niet
dat de romp uit plexi gemaakt gaat worden bevorderd alleen maar dat je de fouten kan opsporen waar er verkeerde lekken zitten
als ik de boot zou bouwen dan zou ik de 4 baxter zakken (deze van rubber)in de 4 hoeken onder brengen en dan 4 aansluitingen maken voor in de boot waar de pompen komen te staan
de rest als duiktank met ontluchting in de beide torens deze steken hoog genoeg uit het dek en dan zeker zorgen dat deze niet kunnen mee afzinken want dan loopt de boot vol
daarom in het stuk dat wit geschilderd is een drijflichaam steken dan niet kan vervormen
want als de boot is afgezonken is dat het enige waar op dat ogenblik de boot nog op drijft(en de boeg sectie)
zo blijft de boot stabiel drijven door de drie drijflichamen
als het volume 20 liter is van het werk dek dan heb je 20 liter duiktabnk en stabilisatie tanks nodig
en door het eigen gewicht van de romp dat er bij komt kan je hem voldoende diep laten duiken om een last op te halen
dit mag niet dieper liggen dan de toren's want anders krijg je het er niet op
wat stabiliteit aan gaat zal de DW niet veel problemen hebben daar er niet veel schip boven water zit wat kan zorgen voor instabiliteit
ook is het een breed schip
ik zou eerst de romp eens bouwen en zonder dek in een test basin proberen zonder dek er op hoe ze zich gedraagt
je kan de tanks vullen met een trechter op de darmen te zetten en zo de baxter zakken vullen tot ze helemaal vol zijn en dan kijken wat de DW doet
zo koop je niet eerst een deel pompen voor een boot die mischien toch niet gaat werken
gr raf
Laatst bewerkt: