Hotbodies Cyclone

Discussie in 'Electro onroad' gestart door ElectrischeRutger, 15 dec 2011.

  1. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Nee oke, want die Xray en alles zijn ook mooie auto's, maar vond dit ook wel een mooi ding.
    Ik kijk eerst nog even verder, koop hem sowieso deze week nogniet hoor! ;)
     
  2. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Het enige waar je op moet gaan letten bij het kopen van een "ouder" model is of de onderdelen nog wel goed en redelijk langdurig te leveren zijn. Omdat er zoveel nieuwe modellen uitkomen willen de onderdelen ook nog wel eens moeilijker te krijgen zijn. Daarom kan je beter met een nieuwer model gaan rijden of een model waarbij de nieuwere onderdelen passen...
     
  3. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Yep snap ik, maar rijd je onderdelen zo snel kapot dan? MEt mn off-road auto's rijd ik erg ruig, 1x motortje bij 1tje moeten vervangen, meer niet...

    Maar ik kijk nog even goed rond overal ;)
     
  4. Koen92

    Koen92

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Voorburg
    Zelf een jaar lang met een Cyclone gereden (het 2007 model, maar dan in 2008 ) en destijds een prima auto, jammer alleen dat ik zelf toen nog niet prima kon rijden :D

    Ruig rijden is bij deze auto echter geen optie: draagarmen en hubjes hebben een erg hoog koolstofgehalte waardoor er bij een goede klap al snel een breuk ontstaat. Zelf 1x bovenkant (bij schroef) stuurblok gebroken, maar andere rijders hadden veel meer last van het harde kunststof.
    Overigens hebben alle hiervoor genoemde toerwagens relatief hard plastic, als je echt begint met wedstrijd rijden kan je allicht naar een tussen model kijken, zoals een TA-05. Er zit meer flexibiliteit in chassis waardoor klappen minder hard op ophanging (die zelf ook zachter is) ed aankomen. Dit kan je als onervaren rijder een hoop bezoekjes aan de lokale modelbouwwinkel besparen:wink:.
     
  5. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Aaah toch he, want wist al niet of het heel sterk was, maar zijn die dingen heel duur?
    Want moet inderdaad wel beetje stevig zijn, anders upgrade ik hem zelf wel, kan ook altijd nog natuurlijk he!

    Maar hij kan wel tegen een beetje snelheid neem ik aan? Wil er een mamba monster max pro misschien in gaan zetten, maar dan moet hij natuurlijk niet na de 1ste rit al kapot zijn, de diffs enzo.. ;)
     
  6. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Je wil uiteindelijk toch wedstrijden gaan rijden? Dan raad ik je een mamba monster max pro af. Ga daarvoor kijken wat voor motoren er in verschillende klasses gereden worden en koop zo'n motor erin.

    Geloof me, wedstrijd rijden is een totaal ander iets als wild in het rond rijden met off-road buggies. Niet om dat segment naar beneden te halen, integendeel zelfs maar tijdens wedstrijden steekt alles gewoon veel nauwer dan op recreatief niveau rijden.

    Wedstrijd auto's zijn hier dan ook op gebouwd en dat gaat ten koste van de duurzaamheid van onderdelen tijdens een crash. Alles moet zo licht en zo stijf mogelijk zijn wat tot gevolg heeft dat het eerder breekt.
    Dan hoeft het nog niet eens jouw eigen fout te zijn, als iemand anders een fout maakt en je vliegt volgas het hek in, zeg maar dag tegen een draagarm, C-hub of wat dan ook. Is gewoon zo, hoort bij het wedstrijd rijden.

    Ik neem even aan dat je hiermee aluminium onderdelen bedoeld? Ziet er allemaal misschien erg mooi uit maar een echte upgrade voor wedstrijd gebruik is het niet. De onderdelen die horen te breken tijdens een crash breken ook. Vervang je deze door aluminium dan breken ze niet maar buigen ze (ook al zie je het soms niet). Gevolg hiervan is weer dat de auto niet meer recht rijd en je zelf geen idee hebt waardoor het komt. Laat dus die onderdelen breken want zodoende weet je wat er verkeerd zit, vervang je het onderdeel en rij je weer vrolijk verder.
    Daar komt dan natuurlijk wel bij kijken (als je eenmaal wedtrijden gaat rijden) dat je een flink aantal (mogelijk breekbare) onderdelen in je koffer hebt zitten. Het is niet onvoorstelbaar dat menig wedstrijd rijder bijna een complete auto in onderdelen bij zich heeft.

    Begrijp dus goed waar je aan gaat beginnen. Wedstrijden rijden is super! Je rijd in groepsverband en je leert echt een hoop over de auto en dergelijke maar het brengt ook een bepaald budget met zich mee. Niet om je af te vallen maar je bent 13 en ik kan me voorstellen dat je op die leeftijd niet een eindeloze bankrekening hebt (kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken dus dat doe ik ook niet).

    Onthou altijd wel goed dat zodra je wedstrijden gaat rijden het ten eerste best verslavend kan werken. Na een paar races gereden te hebben is in de straat rijden niet leuk meer. Het kost gewoon geld, ongeacht welke klasse je gaat rijden en je gaat van kwaad naar erger in de zin van dat je op gegeven moment meer en meer races wil gaan rijden wat weer leid tot het bovenstaande...
     
  7. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Joost, bedankt voor je uitgebreide en nuttige reactie ;).

    Wedstrijden rijden lijkt me inderdaad erg leuk, en snap dat het heel wat anders is dan gewoon op de straat rijden, of met een off-road auto een beetje wat crossen.. Ik neem aan dat je ook niet meteen je auto in een nieuw circuit meteen onder controle hebt, dus dat je hem meteen uit je hoofd kent. Het is waarschijnlijk gewoon veel oefenen ook, ofniet?

    Over de upgrades en spullen die breken:

    Dus aluminium is niet slim, dat snap ik nu.. Ik zie inderdaad ook weleens filmpjes op youtube of bij VRC (Virtual Racing) dat als je iemand maar zachtjes aantikt hij inderdaad helemaal kan 'vliegen' en rollen. Het verbaast mij dus niet als je vaak/soms iets moet vervangen.
    Nou zal ik eens kijken wat zulke draagarmen kosten, want als die nou echt teveel gaan kosten is het natuurlijk ook niet fijn.. IK Heb dan wel ouders die mij vaak wat willen betalen, bij de heli's wilde hij crashkosten wel betalen, eens kijken of hij dat bij auto's ook doet nu ik geen heli's vlieg..
    Dus eigenlijk moet je, als je wedstrijden gaat rijden, gewoon genoeg makkelijk breekbare spullen meenemen om je auto altijd te kunnen repareren.. Ik ga, als ik hem heb, denk ik meteen eens naar PkRacing, om op het circuit te kunnen rijden/oefenen.

    Alvast bedankt,
    Rutger
     
  8. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Hmm, denk dat ik toch maar voor een HotBodies Cyclone 2010 model ga, en dan daar gewoon een leuk wedstrijd setje ofzo, of een Ezrun (?) motor + regelaar, om eerst eens leuk recreatie te rijden en later wedstrijden.

    Is dit dus een beetje een slimme keuze ofniet?
     
  9. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Ga dan voor de Xerun set.
    Deze is gesensored en dus meer mogelijkheden.

    mvg Roy

     
  10. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    De Hobbywing Xerun bedoel je hé? En welke combo dan?
     
  11. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    De motor ligt er aan ivm wat jij wil gaan rijden.
    Ik hoor van een hoop mensen de de Xerun 120A regelaar een erg goede regelaar is met veel mogelijkheden.
    Deze regelaar is ivm zijn vermogen multifunctioneel inzetbaar.
    Motor is afhankelijk ivm waar en wat je wil rijden.
    Stock, modified of een andere klasse.
    Is er bv bij de club waar je gaat rijden een mogelijkheid voor stock en prostock of word je in de stock klasse beperkt tot 1 type motor en 1 type regelaar combinatie.
    Voor prostock mag je dacht ik met timing rijden en voor de gewone stock dus weer niet.
    Ook is bij een hoop clubs de stock klasse gelimiteerd tot 1 motor/ESC combinatie.
    Informeer bij de club waar je wil gaan rijden naar de regels voor je de electronica gaat aanschaffen.
    Dit scheeld een hoop geld en ergenis.

    mvg Roy
     
  12. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Hmm, zit nu zelfs ook nog te denken aan een 1:12 pancar, lijkt me ook wel vet! Eens kijken welke clubs er in mijn buurt zijn en of dat daar ook mag, want las al dat het niet overal mocht door de foambanden?

    En dan een Xray 1:12, is denk ik goede kwaliteit en rij je meteen met een leuk auto'tje, ookal zijn er, denk ik zelf, minder wedstrijden voor.

    Is dit ook nog een leuk idee of is dit af te raden?
     
  13. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik rijd zelf al jaren o.a. TC en 1:12. Ik moet zeggen, 1:12 Pancar is zeer zeker erg gaaf om te rijden, maar ook een slag moeilijker en misschien zelfs wel duurder omdat de banden veel minder lang mee gaan.

    Xray is zeker geen slecht merk, maar is 1:12 echt de beste klasse om mee te starten? Ik denk dat een toerwagen veel makkelijker en vergevelijker is dan een 1:12. Een toerwagen kan veel makkelijker klappen opvangen van "foutjes" dan een 1:12. Daarnaast heeft een 1:12 gewoon weg een veel hogere reactie en bochtensnelheid waardoor deze klasse toch echt wel wat moeilijker is.

    Groet Robert
     
  14. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Hmm ja dat heb ik al wel gezien ja, dat ze hard en scherp door de bochten gaan.. Maar even kijken wat zo'n setje banden dan kost, want als ze nou 20€ kosten en ze na 1rit vervngen moeten worden is het inderdaad beetje duur...
     
  15. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Yep, 1:12 is inderdaad, als ik zo kijk op Youtube en op verschillende plekken verhalen hoor veel moeilijker en directer, vriend van m'n moeder heeft er 10 jaar geleden mee gereden zei hij..

    Nu ga ik denk ik toch gewoon een 1:10 kopen, alleen vind ik nitro ook wel wat.. AMCA is bij bij ongeveer het dichtst bij, anders heb ik nog Utrecht.. Het zijn allebei buitenbanen, en bij Utrecht is er ook nog een off-road circuit, rijd ik ook mee, alleen geen wedstrijden.

    Is het dan leuk om een nitro te nemen, veel werk met onderhoud en schoonmaken (?) maar waar je daar mee kan rijden, of is electrisch gewoon nog leuk, waar je daar ook mee mag rijden..

    Nitro is dan wel ietsje duurder in onderhoud, en je moet natuurlijk brandstof kopen, maar ik vind het geluid altijd wel leuk.
    Electrisch gaat natuurlijk even hard tegenwoordig, en is misschien in aanschaf duur maar in onderhoud goedkoper (?)

    Is het dan slimmer/leuker om een nitro te nemen of gewoon electrisch blijven rijden? Of is dit meer eigen keuze?...

    Rutger :D
     
  16. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo te horen weet je nog totaal niet wat je wil dus ga jezelf eerst eens breed en goed orienteren in deze mooie wereld die RC auto's heet. Dan denk ik dat je erna wel een keer een mooie keuze kan maken...
     
  17. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Is het eigenlijk heel belangrijk om een goed chassis voor on-road te hebben? Ja toch, want sprak gister een vriend van me die een on-road nitro heeft, voor de rest er niks mee heeft, maar die zei dat het niks uitmaakte.. Nu vertrouw ik dat natuurlijk minder dan jullie..

    Moet ik per se een topmerk nemen zoals jullie aangaven of kan een ander bekend merk, gewoon dus Tamiya, Xray, Serpent ofzo ook alleen dan een iets minder bekend chassis maar waar wel onderdelen voor zijn.

    Bedankt :D
     

Deel Deze Pagina