Je wil uiteindelijk toch wedstrijden gaan rijden? Dan raad ik je een mamba monster max pro af. Ga daarvoor kijken wat voor motoren er in verschillende klasses gereden worden en koop zo'n motor erin.
Geloof me, wedstrijd rijden is een totaal ander iets als wild in het rond rijden met off-road buggies. Niet om dat segment naar beneden te halen, integendeel zelfs maar tijdens wedstrijden steekt alles gewoon veel nauwer dan op recreatief niveau rijden.
Wedstrijd auto's zijn hier dan ook op gebouwd en dat gaat ten koste van de duurzaamheid van onderdelen tijdens een crash. Alles moet zo licht en zo stijf mogelijk zijn wat tot gevolg heeft dat het eerder breekt.
Dan hoeft het nog niet eens jouw eigen fout te zijn, als iemand anders een fout maakt en je vliegt volgas het hek in, zeg maar dag tegen een draagarm, C-hub of wat dan ook. Is gewoon zo, hoort bij het wedstrijd rijden.
anders upgrade ik hem zelf wel
Ik neem even aan dat je hiermee aluminium onderdelen bedoeld? Ziet er allemaal misschien erg mooi uit maar een echte upgrade voor wedstrijd gebruik is het niet. De onderdelen die horen te breken tijdens een crash breken ook. Vervang je deze door aluminium dan breken ze niet maar buigen ze (ook al zie je het soms niet). Gevolg hiervan is weer dat de auto niet meer recht rijd en je zelf geen idee hebt waardoor het komt. Laat dus die onderdelen breken want zodoende weet je wat er verkeerd zit, vervang je het onderdeel en rij je weer vrolijk verder.
Daar komt dan natuurlijk wel bij kijken (als je eenmaal wedtrijden gaat rijden) dat je een flink aantal (mogelijk breekbare) onderdelen in je koffer hebt zitten. Het is niet onvoorstelbaar dat menig wedstrijd rijder bijna een complete auto in onderdelen bij zich heeft.
Begrijp dus goed waar je aan gaat beginnen. Wedstrijden rijden is super! Je rijd in groepsverband en je leert echt een hoop over de auto en dergelijke maar het brengt ook een bepaald budget met zich mee. Niet om je af te vallen maar je bent 13 en ik kan me voorstellen dat je op die leeftijd niet een eindeloze bankrekening hebt (kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken dus dat doe ik ook niet).
Onthou altijd wel goed dat zodra je wedstrijden gaat rijden het ten eerste best verslavend kan werken. Na een paar races gereden te hebben is in de straat rijden niet leuk meer. Het kost gewoon geld, ongeacht welke klasse je gaat rijden en je gaat van kwaad naar erger in de zin van dat je op gegeven moment meer en meer races wil gaan rijden wat weer leid tot het bovenstaande...