bouwverslag ASK18 van tekening

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door paul_ehv, 9 nov 2011.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Mooi werk! Ik ben wel geïnteresseerd naar het artikel over het instrumenten paneel. Dat ziet er strak uit!
     
  2. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    vorderingen

    hallo medemodelbouwers,

    ondertussen weer het één en ander kunnen doen aan de ASK. Ik probeer er elke avond een tot twee uurtjes tijd in te steken. Veel langer gaat ook niet, want de indekking van de vleugel doe ik met gewone witte houtlijm. Dus het is vaak een kwestie van beplanking op maat maken, inlijmen, vastspelden en wachten tot de volgende dag. Wanneer de boel droog is, alles losmaken en hetzelfde opnieuw met een nieuw stuk beplanking. Houdt je lekker bezig moet ik zeggen haha.

    Magoed, uiteraard weer een paar fototje's gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bouw van de vleugel minder 'spannend' vind dan de romp. Vandaar dat er ook wat minder foto's van gemaakt zijn.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
    De remklep ingebouwd, en links daarvan een triplex plaatje om de servo een plekje te geven. Elke remklep krijgt een eigen (12grams) servo, welke helemaal wegvalt na het folieen. Mocht de servo ooit kapot gaan, hoef ik alleen tussen de 2 ribben de folie weg te snijden aan de onderzijde van de vleugel. Ook heb ik een valse neuslijst van 2,5mm balsa geplaatst. Na het indekken komt hiertegen de echte neuslijst van 10mm balsa.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Hier kun je de webbings zien. Deze zijn t/m rib 8 van 3mm triplex gemaakt, en aan beide zijden van de liggers gelijmd. Van rib 9 t/m rib 21 zijn ze van hard balsa 2,5mm gemaakt, ook aan beide zijden van de liggers. Van rib 22 t/m rib 27 ook van hard balsa 2,5mm, maar nu alleen aan de achterzijde van de liggers. De gaten voor de wingtube zitten al in de eerste ribben.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Het aanbrengen van de achterste beplanking aan de bovenzijde. De aileron word als los stuk beplanking vastgelijmd aan de ribben. Op die manier kan ik op het laatst, als de vleugel helemaal klaar is, met een klein zaagje de aileron er makkelijk uithalen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ie netjes past.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Het aanbrengen van de beplanking rondom de remklep. Ook op de klep zelf komt een strip balsa te zitten als afdekking. Deze kan dan mooi in vorm geschuurd worden met de rest van de vleugel, zodat wanneer de klep gesloten is, deze perfect aansluit.
    Ook zie je hier de speldjes zitten die de neus beplanking op zijn plaats houden. Tijdens dit hele proces is de vleugel niet van de bouwtafel los geweest, om ervoor te zorgen dat ie zeker recht blijft.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    En het resultaat na het loshalen van de bouwtafel. Inmiddels is ook de onderste beplanking aangebracht. Mede dankzij de beplanking van 2,5mm balsa een heel sterk aanvoelende vleugelhelft. Gewicht met remklep momenteel 790gram. Komt nog een heel klein beetje beplanking bij, dus uiteindelijk ruwbouw zal die op 900gram uitkomen.

    Nu de bouwtafel even leeg is, ga ik de wingtubes maken. Dit doe ik volgens deze methode : RC-Network Modellbau Magazin - Eine Hlse fr das Steckungsrohr - aber wie macht man die? Ik heb inmiddels een staf hardbaar gereedschapsstaal (N401) met een diameter van 12mm op de kop weten te tikken. Deze is gehard en ontlaten op mijn werk, zodat het een sterke maar enigszins taaie as geworden is. Foto's volgen.
     
  3. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    hallo medeforummers,

    inmiddels zijn we alweer een paar weken verder. De bouw van de ASK18 heeft niet stil gelegen, maar aangezien de vleugels toch wel vrij 'standaard' opgebouwd zijn, vond ik dat niet zo spannend.

    De buizen voor in de vleugel te lijmen, zijn inmiddels gemaakt. Dit was vrij eenvoudig te doen door de stalen vleugelverbinder in te vetten, te omwikkelen met bakpapier en bekleden met glas/epoxy.

    [​IMG]

    Daarna huishoudfolie erom, strak inwikkelen met tape, en 24uur laten drogen.

    [​IMG]

    Met dit als eindresultaat, na wat schuurwerk aan de buitenzijde om de boel enigsinds glad te krijgen

    [​IMG]

    En ingebouwd in de vleugel.

    [​IMG]

    De gaten in de ribben heb ik nog flink groter moeten schuren, omdat de beide voorlijsten van de vleugelhelften niet mooi in één lijn lagen. Dit is juist één van de uiterlijke kenmerken van de ASK-18 die ik enorm mooi vind!
    Nadat straks alles goed uitgericht is, worden de gaten opgevuld met epoxy + katoenvlokken.

    Verder nog alle ribcaps (zo heten die strookjes balsa op de ribben toch?) op hun plaats gelijmd. In het gebied van de vleugelbevestiging komt complete indekking, dit kan ik pas doen wanneer de buizen definitief op hun plek verlijmd zitten.

    [​IMG]

    En vanmiddag, met dit schitterende weer, ook nog even alle tot nu toe gebouwde onderdelen naar buiten gehaald. Uiteraard kon ik het niet laten om de boel even los-vast in elkaar te monteren en een paar foto's te nemen.

    Resultaat tot nu toe :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard heb ik zo'n half uur, zo trots als een pauw, hiernaar zitten kijken :D.


    Nu is de ruwbouw zo goed als klaar, enkel nog ailerons losmaken, verkasten en servo's inbouwen. Nu word het wachten tot de Intermodellbau in Dortmund (18april) om folie in te slaan. Ondertussen ga ik me eens verdiepen in het vacuumtrekken van canopy's.
     
  4. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Echt helemaal super Paul!
    De tekeningen heb ik inmiddels ook digitaal gekregen, krijg d'r al helemaal zin aan.

    Succes!
     
  5. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Snel beginnen met bouwen dan, dan kan je deze zomer nog ermee vliegen :p
    Maar zonder gekheid, ga je er ook eentje bouwen? Word nog een populair model :D!
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dir 'ribcaps' heten 'capstrips'.

    Altijd een heerlijk moment als je kist zo in elkaar voor je staat. Ik weet hoe je je dan voelt!
     
  7. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ziet er goed uit Paul !, Deze ga ik volgende winter bouwen. Nu komt er eerst een GB models YAk55m van 1.8m.

    Grtjs
     
  8. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Mocht er toevallig nog iemand zijn die tips en/of bruikbare links heeft over het vacuumtrekken van canopy's, dan houdt ik me van harte aanbevolen!

    Mijn plan is, om een mal te gaan maken van roofmate, omdat dit zich vrij makkelijk in model laat schuren. Vervolgens had ik het idee deze met glasmat/epoxy te bekleden, en vervolgens met plamuur glad af te werken.

    Daarnaast wil ik graag een vacuum-bak maken, waarop de stofzuiger aangesloten kan worden. En uiteraard een raamwerk om het uitgangsmateriaal in op te kunnen spannen.


    capstrips.....ik hoorde de klok luiden maar wist niet waar de klepel hing ;-) Bedankt voor de aanvulling, zal hem onthouden (hoop ik...)

    En idd super, wanneer je bouwwerk voor de eerste keer als een compleet toestel verschijnt. Ik las in jou bouwverslag dat je er ook van genoten had :D



    Ook een hele gave kist, de yak55 van GB! En dan weet je in ieder geval zeker dat je voor volgende winter alvast een mooi project in de ijskast hebt staan.
     
  9. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Zeker een mooie kist, ga ook wat aankopen om materieel vlak. Schuurmachine, figuurzaag etc... ;) Zal wat makkelijk vooruit gaan dan alles manueel te doen. En intussen kan ik lekker afkijken bij je ;)
     
  10. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    WOW!!!!
     
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Cockpit

    Allereerst moet ik zeggen: Mooi werk Paul! Ziet er allemaal netjes uit! :D

    Je kunt vast genoeg vinden over cockpit mallen maken, maar voor het materiaal kun je ook van die doorzichtige golfplaten (dakbedekking) nemen. Is een mooi dik, enigzins grijstint-achtig materiaal. Sommigen nemen ook PET-flessen, maar dat is te dun en ziet er vaak belabberd uit... Te koop bij o.a. Praxis. Nadeel: deze platen zijn redelijk groot. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: :D heb je wel je leven lang genoeg materiaal!
    Succes! :proost:
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik meen dat Hobbyin kappen kan trekken als je met een positief naar ze toe gaat. Hoef je niet zelf eerst 100 frustrerende teststukken te maken voor je de procedure goed in de vingers hebt. Laten doen is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper als je al je mislukkingen meetelt.
     
  13. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Hartelijk dank voor de tip...onthouden we.


    Ik weet idd dat hobby-in kappen kan trekken. Maar ik vind het veel leuker om zelf mee aan de gang te gaan eigenlijk :p Beetje hetzelfde als het snijden van schuimkernen. Bij ons in de club zijn enkelen die dat kunnen, maar ik vind het leuk om er zelf in te duiken en uiteindelijk ook zelf kan snijden. Maar voor die 1x per 3 jaar dat ik schuimkernen moet snijden is het makkelijker dit door iemand anders te laten doen. Dat is een beetje hoe ik in elkaar zit.....

    Laat ik de vraag anders formuleren : heeft er iemand nog handige link/tips over hoe het beste een positiefmal te maken voor het dieptrekken? Dan kan ik er nog een paar nachtjes over slapen of ik dat zelf ga proberen, of 'uitbesteed' bij hobby-in ;-)
     
  14. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
  15. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Volgens mij is de ASK18 af.... ;-)
     
  16. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    [​IMG]

    Hey Frank. Je hebt bijna gelijk. De ruwbouw is inmiddels helemaal klaar. Alles is strak geschuurd, en de besturing is ingebouwd. Morgen ga ik naar de intermodellbau in Dortmund, folie halen. Dan rest nog het folieen, en natuurlijk de mal voor de cockpit kap maken.
    Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is, zijn we weer een peer weken verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    mooi werk

    Mooi werk man.
    Ziet er allemaal netjes uit
    Wat gebruik je om te folieën?
    Ik heb net een goede ervaring met Koverall.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  18. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Dank je, ben er zelf ook A-PE-TROTS op......:-D

    Ik ga voor het folieen Oracover gebruiken. Ik heb er lang over getwijfeld, en ook oratex en Koverall overwogen. Echter op alle foto's van ASK-18's die ik kan vinden, staat ie blinkend op. Ik ben van mening dat Oracover het beste de werkelijkheid benaderd.

    Zeker in mijn geval, ik ga hem waarschijnlijk in dit kleurenschema folieen :

    [​IMG]

    Op deze foto is ook duidelijk te zien, dat het gebruikte bespanningsmateriaal behoorlijk blinkt.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Oracover is zeker een goede optie.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Helemaal mee eens.
    Deze zijn allemaal met Oracover gedaan....en ik vind ze prachtig :)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina