bouwverslag ASK18 van tekening

vorderingen

hallo medemodelbouwers,

ondertussen weer het één en ander kunnen doen aan de ASK. Ik probeer er elke avond een tot twee uurtjes tijd in te steken. Veel langer gaat ook niet, want de indekking van de vleugel doe ik met gewone witte houtlijm. Dus het is vaak een kwestie van beplanking op maat maken, inlijmen, vastspelden en wachten tot de volgende dag. Wanneer de boel droog is, alles losmaken en hetzelfde opnieuw met een nieuw stuk beplanking. Houdt je lekker bezig moet ik zeggen haha.

Magoed, uiteraard weer een paar fototje's gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bouw van de vleugel minder 'spannend' vind dan de romp. Vandaar dat er ook wat minder foto's van gemaakt zijn.



Uploaded with ImageShack.us
De remklep ingebouwd, en links daarvan een triplex plaatje om de servo een plekje te geven. Elke remklep krijgt een eigen (12grams) servo, welke helemaal wegvalt na het folieen. Mocht de servo ooit kapot gaan, hoef ik alleen tussen de 2 ribben de folie weg te snijden aan de onderzijde van de vleugel. Ook heb ik een valse neuslijst van 2,5mm balsa geplaatst. Na het indekken komt hiertegen de echte neuslijst van 10mm balsa.



Uploaded with ImageShack.us

Hier kun je de webbings zien. Deze zijn t/m rib 8 van 3mm triplex gemaakt, en aan beide zijden van de liggers gelijmd. Van rib 9 t/m rib 21 zijn ze van hard balsa 2,5mm gemaakt, ook aan beide zijden van de liggers. Van rib 22 t/m rib 27 ook van hard balsa 2,5mm, maar nu alleen aan de achterzijde van de liggers. De gaten voor de wingtube zitten al in de eerste ribben.



Uploaded with ImageShack.us

Het aanbrengen van de achterste beplanking aan de bovenzijde. De aileron word als los stuk beplanking vastgelijmd aan de ribben. Op die manier kan ik op het laatst, als de vleugel helemaal klaar is, met een klein zaagje de aileron er makkelijk uithalen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ie netjes past.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Het aanbrengen van de beplanking rondom de remklep. Ook op de klep zelf komt een strip balsa te zitten als afdekking. Deze kan dan mooi in vorm geschuurd worden met de rest van de vleugel, zodat wanneer de klep gesloten is, deze perfect aansluit.
Ook zie je hier de speldjes zitten die de neus beplanking op zijn plaats houden. Tijdens dit hele proces is de vleugel niet van de bouwtafel los geweest, om ervoor te zorgen dat ie zeker recht blijft.



Uploaded with ImageShack.us

En het resultaat na het loshalen van de bouwtafel. Inmiddels is ook de onderste beplanking aangebracht. Mede dankzij de beplanking van 2,5mm balsa een heel sterk aanvoelende vleugelhelft. Gewicht met remklep momenteel 790gram. Komt nog een heel klein beetje beplanking bij, dus uiteindelijk ruwbouw zal die op 900gram uitkomen.

Nu de bouwtafel even leeg is, ga ik de wingtubes maken. Dit doe ik volgens deze methode : RC-Network Modellbau Magazin - Eine Hlse fr das Steckungsrohr - aber wie macht man die? Ik heb inmiddels een staf hardbaar gereedschapsstaal (N401) met een diameter van 12mm op de kop weten te tikken. Deze is gehard en ontlaten op mijn werk, zodat het een sterke maar enigszins taaie as geworden is. Foto's volgen.
 
hallo medeforummers,

inmiddels zijn we alweer een paar weken verder. De bouw van de ASK18 heeft niet stil gelegen, maar aangezien de vleugels toch wel vrij 'standaard' opgebouwd zijn, vond ik dat niet zo spannend.

De buizen voor in de vleugel te lijmen, zijn inmiddels gemaakt. Dit was vrij eenvoudig te doen door de stalen vleugelverbinder in te vetten, te omwikkelen met bakpapier en bekleden met glas/epoxy.

a25hyf.jpg


Daarna huishoudfolie erom, strak inwikkelen met tape, en 24uur laten drogen.

ixxxdd.jpg


Met dit als eindresultaat, na wat schuurwerk aan de buitenzijde om de boel enigsinds glad te krijgen

qyihpc.jpg


En ingebouwd in de vleugel.

fui9x.jpg


De gaten in de ribben heb ik nog flink groter moeten schuren, omdat de beide voorlijsten van de vleugelhelften niet mooi in één lijn lagen. Dit is juist één van de uiterlijke kenmerken van de ASK-18 die ik enorm mooi vind!
Nadat straks alles goed uitgericht is, worden de gaten opgevuld met epoxy + katoenvlokken.

Verder nog alle ribcaps (zo heten die strookjes balsa op de ribben toch?) op hun plaats gelijmd. In het gebied van de vleugelbevestiging komt complete indekking, dit kan ik pas doen wanneer de buizen definitief op hun plek verlijmd zitten.

1ttyjo.jpg


En vanmiddag, met dit schitterende weer, ook nog even alle tot nu toe gebouwde onderdelen naar buiten gehaald. Uiteraard kon ik het niet laten om de boel even los-vast in elkaar te monteren en een paar foto's te nemen.

Resultaat tot nu toe :

2eelrp4.jpg


1z1rd6u.jpg


Uiteraard heb ik zo'n half uur, zo trots als een pauw, hiernaar zitten kijken :D.


Nu is de ruwbouw zo goed als klaar, enkel nog ailerons losmaken, verkasten en servo's inbouwen. Nu word het wachten tot de Intermodellbau in Dortmund (18april) om folie in te slaan. Ondertussen ga ik me eens verdiepen in het vacuumtrekken van canopy's.
 
Echt helemaal super Paul!
De tekeningen heb ik inmiddels ook digitaal gekregen, krijg d'r al helemaal zin aan.

Succes!
 
Dir 'ribcaps' heten 'capstrips'.

Altijd een heerlijk moment als je kist zo in elkaar voor je staat. Ik weet hoe je je dan voelt!
 
Ziet er goed uit Paul !, Deze ga ik volgende winter bouwen. Nu komt er eerst een GB models YAk55m van 1.8m.

Grtjs
 
Mocht er toevallig nog iemand zijn die tips en/of bruikbare links heeft over het vacuumtrekken van canopy's, dan houdt ik me van harte aanbevolen!

Mijn plan is, om een mal te gaan maken van roofmate, omdat dit zich vrij makkelijk in model laat schuren. Vervolgens had ik het idee deze met glasmat/epoxy te bekleden, en vervolgens met plamuur glad af te werken.

Daarnaast wil ik graag een vacuum-bak maken, waarop de stofzuiger aangesloten kan worden. En uiteraard een raamwerk om het uitgangsmateriaal in op te kunnen spannen.


Dir 'ribcaps' heten 'capstrips'.

Altijd een heerlijk moment als je kist zo in elkaar voor je staat. Ik weet hoe je je dan voelt!

capstrips.....ik hoorde de klok luiden maar wist niet waar de klepel hing ;-) Bedankt voor de aanvulling, zal hem onthouden (hoop ik...)

En idd super, wanneer je bouwwerk voor de eerste keer als een compleet toestel verschijnt. Ik las in jou bouwverslag dat je er ook van genoten had :D



Ziet er goed uit Paul !, Deze ga ik volgende winter bouwen. Nu komt er eerst een GB models YAk55m van 1.8m.

Grtjs

Ook een hele gave kist, de yak55 van GB! En dan weet je in ieder geval zeker dat je voor volgende winter alvast een mooi project in de ijskast hebt staan.
 
Ook een hele gave kist, de yak55 van GB! En dan weet je in ieder geval zeker dat je voor volgende winter alvast een mooi project in de ijskast hebt staan.

Zeker een mooie kist, ga ook wat aankopen om materieel vlak. Schuurmachine, figuurzaag etc... ;) Zal wat makkelijk vooruit gaan dan alles manueel te doen. En intussen kan ik lekker afkijken bij je ;)
 
Cockpit

Allereerst moet ik zeggen: Mooi werk Paul! Ziet er allemaal netjes uit! :D

Mocht er toevallig nog iemand zijn die tips en/of bruikbare links heeft over het vacuumtrekken van canopy's, dan houdt ik me van harte aanbevolen!

Mijn plan is, om een mal te gaan maken van roofmate, omdat dit zich vrij makkelijk in model laat schuren. Vervolgens had ik het idee deze met glasmat/epoxy te bekleden, en vervolgens met plamuur glad af te werken.

Daarnaast wil ik graag een vacuum-bak maken, waarop de stofzuiger aangesloten kan worden. En uiteraard een raamwerk om het uitgangsmateriaal in op te kunnen spannen.

Je kunt vast genoeg vinden over cockpit mallen maken, maar voor het materiaal kun je ook van die doorzichtige golfplaten (dakbedekking) nemen. Is een mooi dik, enigzins grijstint-achtig materiaal. Sommigen nemen ook PET-flessen, maar dat is te dun en ziet er vaak belabberd uit... Te koop bij o.a. Praxis. Nadeel: deze platen zijn redelijk groot. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: :D heb je wel je leven lang genoeg materiaal!
Succes! :proost:
 
Ik meen dat Hobbyin kappen kan trekken als je met een positief naar ze toe gaat. Hoef je niet zelf eerst 100 frustrerende teststukken te maken voor je de procedure goed in de vingers hebt. Laten doen is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper als je al je mislukkingen meetelt.
 
Allereerst moet ik zeggen: Mooi werk Paul! Ziet er allemaal netjes uit! :D



Je kunt vast genoeg vinden over cockpit mallen maken, maar voor het materiaal kun je ook van die doorzichtige golfplaten (dakbedekking) nemen. Is een mooi dik, enigzins grijstint-achtig materiaal. Sommigen nemen ook PET-flessen, maar dat is te dun en ziet er vaak belabberd uit... Te koop bij o.a. Praxis. Nadeel: deze platen zijn redelijk groot. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: :D heb je wel je leven lang genoeg materiaal!
Succes! :proost:

Hartelijk dank voor de tip...onthouden we.


Ik meen dat Hobbyin kappen kan trekken als je met een positief naar ze toe gaat. Hoef je niet zelf eerst 100 frustrerende teststukken te maken voor je de procedure goed in de vingers hebt. Laten doen is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper als je al je mislukkingen meetelt.

Ik weet idd dat hobby-in kappen kan trekken. Maar ik vind het veel leuker om zelf mee aan de gang te gaan eigenlijk :-P Beetje hetzelfde als het snijden van schuimkernen. Bij ons in de club zijn enkelen die dat kunnen, maar ik vind het leuk om er zelf in te duiken en uiteindelijk ook zelf kan snijden. Maar voor die 1x per 3 jaar dat ik schuimkernen moet snijden is het makkelijker dit door iemand anders te laten doen. Dat is een beetje hoe ik in elkaar zit.....

Laat ik de vraag anders formuleren : heeft er iemand nog handige link/tips over hoe het beste een positiefmal te maken voor het dieptrekken? Dan kan ik er nog een paar nachtjes over slapen of ik dat zelf ga proberen, of 'uitbesteed' bij hobby-in ;-)
 
c3f01044-5957-586a.jpg


Hey Frank. Je hebt bijna gelijk. De ruwbouw is inmiddels helemaal klaar. Alles is strak geschuurd, en de besturing is ingebouwd. Morgen ga ik naar de intermodellbau in Dortmund, folie halen. Dan rest nog het folieen, en natuurlijk de mal voor de cockpit kap maken.
Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is, zijn we weer een peer weken verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi werk

Hey Frank. Je hebt bijna gelijk. De ruwbouw is inmiddels helemaal klaar. Alles is strak geschuurd, en de besturing is ingebouwd. Morgen ga ik naar de intermodellbau in Dortmund, folie halen. Dan rest nog het folieen, en natuurlijk de mal voor de cockpit kap maken.
Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is, zijn we weer een peer weken verder.

Mooi werk man.
Ziet er allemaal netjes uit
Wat gebruik je om te folieën?
Ik heb net een goede ervaring met Koverall.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk man.
Ziet er allemaal netjes uit
Wat gebruik je om te folieën?
Ik heb net een goede ervaring met Koverall.

Mvg,
Aurectar

Dank je, ben er zelf ook A-PE-TROTS op......:-D

Ik ga voor het folieen Oracover gebruiken. Ik heb er lang over getwijfeld, en ook oratex en Koverall overwogen. Echter op alle foto's van ASK-18's die ik kan vinden, staat ie blinkend op. Ik ben van mening dat Oracover het beste de werkelijkheid benaderd.

Zeker in mijn geval, ik ga hem waarschijnlijk in dit kleurenschema folieen :

1065157F.jpg


Op deze foto is ook duidelijk te zien, dat het gebruikte bespanningsmateriaal behoorlijk blinkt.
 
Helemaal mee eens.
Deze zijn allemaal met Oracover gedaan....en ik vind ze prachtig :-)

line_up.jpg
 
Back
Top