Help, wanted

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door DirkL, 23 mrt 2013.

  1. DirkL

    DirkL Guest

    ik ben een beginnende helivlieger.

    Wie zou er hulp kunnen bieden zodat ik alle toebehoren als voorbrander, gloeiplug, accu,s baterijen, enz. kan installeren in een koffer.

    Ik kom uit Brabant Midden west om wat preciecer te zijn.]]

    Dank.:eek::cool::cool:
     
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ehhh, misschien even vragen in het helikopter-draadje (brandstof)?

    Afgezien daarvan zou ik eens langsgaan bij een vliegclub bij jou in de buurt!

    Volkert
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welkom Dirk :) Welk merk/type heli en radiobesturing?

    Je titel Help wanted, bevat weinig informatie, nodigt niet uit tot lezen, daardoor minder info voor jou. En mensen die jou niet kunnen helpen, openen het draadje voor nop. Met iets als startbox maken/tekening kom je al een stuk verder. Titel kun je wijzigen door openingsbericht te wijzigen -> meer opties.
    Tips en suggesties voor titels in dit deze sticky/FAQ/belangrijk, permanent vastgepind bovenaan in het betreffende subforum
    Graag duidelijke topic titels!!!!!

    Geef je woonplaats of regio ook op in je profiel, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

    Ik heb het moderator-team gevraagd om dit draadje te verplaatsen naar het modelhelikopters subforum. Dat kan iedereen d.m.v. van klik op waarschuwingsbordje [​IMG] naast het openingsbericht van dit draadje. Lees/blader daar ook eens door de FAQ/belangrijk discussies, met name de FAQ over veiligheid voor vlieger, kijkers en heli:


    Zou ik zeer zeker doen, en neem dan al je spullen mee. Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B


    Met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster) gezocht op discussies met start-kist OR startkist OR "start kist" OR startbox OR start-box OR "start box" in de titel. Je kunt de zoek verder beperken tot een aantal subfora, betreffende subfora aanklikken terwijl je ctrl-toets ingedrukt houdt.

    Meer (forum)zoektips/zoekmogelijkheden, ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick, in de
    FAQ zoekfunctie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Een begrijpende titel kan ook erg helpen. Sommige mensen kijken niet eens naar dit soort oproepen[/mod]
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik kan je alleen maar aanraden bij een club te gaan.
    Gaat anders veel geld kosten en ongevaarlijk is dat ook niet helemaal als je geen vliegervaring hebt .

    Mvg Johan
     
  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Een beginnende helivlieger begint natuurlijk eerst op Lipo's.
    Of heb je inmiddels alles al overgeslagen en vlieg je met Thunder Tiger 600 klasse?
    Ik kan me geen klein/middel coptertje bedenken dat op Nitro vliegt..
    Kan altijd langs komen, voor wat tips enzo.
    deltaoss - Wie zijn wij
    vliegen is ook leuk.;)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eerst op lipo's?

    tuurlijk niet... een e-heli is in principe gevaarlijker dan een brandstofheli.
    brandstofheli slaat af als deze tijdens optoeren een hand tegen komt. een e heli slaat en hakt gewoon tot hij vrij zijn gang kan gaan

    Waarschijnlijk heb je het over de 450 en kleinere maten.

    In principe maakt het niet zoveel uit, als je maar afdoende begeleiding hebt.
    een kleinere heli geeft minder gevaar (een 450 kan ook vingers opeten), kan evt nog door een verstandig persoon alleen uitgeprobeerd worden.
    een 600 is niet handig, maar bij een club kan het juist een geweldige heli zijn
    vele malen rustiger en makkelijker te sturen dan zo'n nerveus 450 machientje
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Watte? Tijd voor een nieuwe koppeling dan. de brandstofhelis die ik door handen krijg slaan echt niet af hoor:confused:
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je net start, en je hebt per ongeluk een idle up aan staan, stopt een nitro heli...
    als het goed is hou je de heli vast met starten, en op zulke lage toeren heeft hij het koppel nog niet om door iets heen te slaan

    electro is daar iets anders in..

    maar idd, eenmaal een beetje toeren in de motor, en ook nitro sloopt alles wat te dicht in de buurt komt ;-)
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Nou dan wordt t echt eens tijd om je motoren echt goed af te stellen en je koppelingen te vervangen.. Heb het diverse keren zien gebeuren en n goede motor zet gewoon door hoor. die laat de koppeling slippen en zet nog steeds koppel over.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb het gelukkig nog maar 1 keer gehad...
    misschien dat de align koppeling een beetje vroeg hapt
    bij mij begint het een stukkie boven stationair al mee te draaien

    dus in 1 klap volgas = koppeling vast = warm moment waarbij (ik iig) de kop stevig vastgrijp, en het spul afslaat
    mijn motor staat op zich goed afgesteld, is alleen wat slapjes helemaal onderin de toeren
    maar daar heb ik geen last van, want ik vlieg niet op kwart gas ;-)
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tis een centrifugaal koppeling. dus tenzij t hele zootje al op grijp toerental draait, zal die NOOIT ineens vastpakken. en dat ie dus afslaat heeft n andere reden.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Start van een 600er nitro,
    zo als het niet moet



    groetjes van Heli-Uwe
    (niet van mij !!)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom zit ie zo op de starter te duwen?

    Blij dat die van mij afslaat als hij mn arm tegenkomt in de eerste slag..
    Waarom hij niet doorloopt? Geen idee.
    Ik kan wel vanaf stationair in 1 klap naar idle up schakelen zonder problemen.
    Dus die arm is net teveel voor hem
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zo start ik nooit,

    ik sta met mijn linker voet op de landings-scid,
    in de rechter hand heb ik de starter,
    met de linker hand houd ik de rotorhoofd
    en het linke hoofdrotorblad vast,

    start die niet ,
    starter neerleggen en kleine correctie throttle aan de zender

    nooit verkeerd gelopen

    groetjes van Heli-Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb hem op een tafel staan.
    Erg prettig als je lekker op zn nitro's aan het prutsen bent
    Ik heb met starten met links de kop vast, en rechts de starter

    Ook nooit fout gegaan
    En scheelt groene plekken in je broek, en een voortijdige hernia
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 @Student:

    nog een:
    de zender niet onder de rotorbladen laten liggen,
    bij een grote rotordia kom je niet meer bij de zender,
    als de rotor draait,

    even 'n stukje weg, war je maar toch nog even bij komt
    zo 1,5 m of zo, en bovendien val je ook niet op de zender
    (de sticks) als je schrikt, ha ha (of ook niet ha ha)

    groetjes, Uwe
     
  18. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik snap dit soort geklungel nooit , als je je heli gewoon goed hebt afgesteld dan is ie de eerste keer te starten , gewoon even full throttle laten draaien zonder gloeistick en dan de hendel dicht en stick erop en gegarandeerd lopen . en als ie een startmotor had die wel sterk was dan had ie een hand over gehad , (die niet eens nodig is)
     
  19. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Begin met een eenvoudige electroheli. 450 of 500 klasse. En laat je goed begeleiden.

    Oja, en Delta in Oss heeft nu niet bepaald een goed klimaat voor helipiloten. dus wel grappig dat iemand dat erbij zet in het heli-gedeelte.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die starter zit met een imbus
    Dus eigenlijk een hele diepe imbusbout, waar je de starter in duwt.

    Dus duwen heeft geen enkel nut, je moet hem alleen vasthuden en de knop indrukken.
    Ik heb nl ook een align starter (wat dat ding van die vent ook is volgens mij)

    En chopstick, het is hier niet meer te zien, maar dit draadje is verplaatst vanuit het vliegtuigdeel
    Vandaar dat er her en der echte vliegtuigantwoorden staan
     

Deel Deze Pagina