De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

  1. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Sorry maar hou nou toch eens op met 'stoken' en telkens die vervelende aannames en overal het erge en negatieve van in te zien. Er zit ook nog een 'Fun' factor aan.,,

    Kom een keer meedoen, ervaar het elektro spel, en baseer daar je argumenten en eventuele voorstellen voor 2014 op.,, dan kom ik graag om de tafel om mogelijkheden te bespreken. Niet zolang er telkens op forums dezelfde eindeloze discussies, gebaseerd op negatieve aannames, worden opgestart. Dat ga ik echt, maar dan ook echt niet serieus nemen.

    Graag tot op een NK komend jaar, en succes met verder discussiëren.
     
  2. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Wow duidelijke taal en mening. Ik deel je mening maar ik wil wel enige nuances aangeven betreffende de NOMAC voordat het een NOMAC bash festijn wordt:twisted: :D

    Ik ben geen NOMAC fanboy, ik ben officieel niet eens NOMAC lid meer lol maar het ligt wel iets genuanceerder. De NOMAC is niks meer als een organisatie waarvan de leden (dus de clubs en haar leden) stemt over het organiseren van het NK. De regels komen vanuit de leden. De NOMAC regelt dus zelf niks, dat doen de leden onder de vlag van de NOMAC. Het is dus niet de NOMAC die je moet verwijten maar de leden/rijders die de ETS achterna hollen. Het is dus niet de NOMAC die beslist en de clubs volgen, maar de clubs en haar leden die beslissen in de NOMAC vergaderingen. Het is dus iets genuanceerder.

    Net als met alle andere verenigingen moet je lid zijn om voorstellen in te dienen en te stemmen. Ben je geen lid van de NOMAC kun je via de club voorstellen indienen. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk medestanders voor je voorstel te krijgen. Klinkt lullig maar van alles roepen en daarna achterover leunen bereik je niks mee (niet dat jij dat doet maar meer in het algemeen :D)

    Verder ben ik het eens met je post. :cool:


    ps:
    @Rob als je nog iemand nodig hebt om de 2c laadregel te controleren dan wil ik dat wel doen maar wil wel duidelijkheid wat de consequenties zijn als ze niet aan de regels houden. Niet aan de regels houden is meteen gediskwalificeerd toch?
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2013
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Goh, steeds meer reacties van mensen die het ook snappen en de discussie moet maar ophouden.....

    Het blijft mij verbazen dat er door de harde kern helemaal geen moeite gedaan wordt om enige controle te houden op wat er binnen of buiten de zeer beperkte maar in mijn ogen duidelijke reglementen gebeurt. Maar OK, het is duidelijk geworden met alle info uit dit en andere draadjes, ik moet een ETS set aanschaffen en maximaal voorbij de reglementen "prepareren" om mee te kunnen komen en mogelijk nog steeds voorbij gereden te worden want er is toch geen controle op. Blijkbaar valt het allemaal onder de definitie van deze 13.5 turns klasse want hoewel de reglementen duidelijk "standaard" zegt wilt de harde kern dit niet zo noemen.
     
  4. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Wat ik grotendeels mee krijg uit dit draadje is dat de mening over standaard/stock verschillen, MAAR DAT MAG TOCH??? Voor de overgrote meerderheid is dit ONTSPANNING, ik begrijp dat een ieder zijn/haar punt wil maken, maar van een ontspannen sfeer is niet te spreken in dit draadje.

    Voor iedere sport geldt dat er uitzondering op de regels plaatsvinden en als blijkt dat iets goed werkt (EPO en wielrennen bijvoorbeeld) de rest van het peleton gaat volgen. Er zijn in onze sport genoeg voorbeelden van dit soort (vaak onbesproken) daden en uiteindelijk mag iedereen het gewoon (regels worden aangepast) omdat optreden tegen dit soort dingen niet in ons bloed lijkt te zitten.

    Als we nu allemaal dit maar eens accepteren, dan kunnen we van een verwijtend draadje iets moois maken ;-)


    De TS heeft mooi bewoord hoe je binnen de huidige set regels (want zo is het nu eenmaal) meer vooraan mee kunt doen. Zolang er onder de rijders geen reden voor twijfel is blijkt dit dus goed te werken, anders kan een ieder in deze sport bezwaar aantekenen bij de wedstrijdleiding en een onderzoek aanvragen.

    Standaard of stock is zeker niet goedkoop als je internationaal mee wilt spelen. Dit is (zoals ook al genoemd) in iedere klasse zo, men zoekt binnen de regels de grenzen op. Dit kan en mag ook, levert ook goede dingen op, want men blijft inventief in een hobby die modelbouw mag heten. Uiteindelijk komt dit toch ook bij de hobby rijder terecht waarmee hij/zij ook het voordeel kan gebruiken.

    Zolang er geen regels zijn die dit tegenhouden, of zolang er geen behoefte is aan deze striktere regelgeving, zullen we altijd in deze discussie verzanden. Leer van elkaar en durf ook een ander te helpen om deze verkregen voordelen ook te gebruiken, dan rijden wel allemaal op den duur vanzelf weer "stock" :)
     
  5. crashingbird

    crashingbird

    Lid geworden:
    31 mei 2006
    Berichten:
    223
    Als outsider doe ik hier ook graag m'n duit in het zakje :)

    Ik ben samen met de kinderen ook al een aantal jaren in het r/c-racen verzeild geraakt, begonnen in een stock offroad 1/10, wat Belgische Tamiya, ook altijd met motorlimiet pffff..(en de argusogen die op je gericht zijn vanaf het moment je vooraan eindigt) en occasioneel ook wel 1/12 (en spijtig genoeg door gebrek aan voldoende modified deelnemers altijd verplicht tot 'stock 10,5' met de daarbijhorende-ik noem het 'ESC maffia".
    Met alle respect voor ieders mening, maar eigenlijk is dat iets voor mensen met heel veel tijd en/of geld voor wie over de limiet gaat en die zich kunnen permiteren dmv trial en error motoren en regelaars op te stoken, om toch weer wat harder te gaan dan een ander.
    Is misschien voor velen een leuk onderdeel van de hobby, maar ik heb er noch het geld, noch de tijd voor over om alles uit een specmotortje te persen, om toch maar 'mee te kunnen' met de gespecialiseerde helden die het meer moeten hebben van hun kennis v/d esc dan enkel van het strak rijden en auto afstellen.

    Ik ben dat gewoon beu, kost idd ook veel meer, dus zijn we overgestapt naar modified offroad, en rijden nu gewoon het BNK mee met Speedpassion en Hobbywing motoren van de eerste generatie, en jawel, we hebben zeker geen probleem om mee te spelen tussen mensen die het nieuwste van het nieuwste in huis halen :)
    In ieder geval is daar nooit gezaag dat die of die zijn auto harder gaat dan die van een ander.

    Stockreeksen leidt altijd weer tot discussies, jaloezie enz. enz.... iets waar we totaal geen last meer van hebben sedert we dat BNK meerijden. Ok, 't is niet allemaal rozegeur en maneschijn, 't is en blijft competitie, en ook daar heb je wel eens figuren die het niet eens zijn met wat dan ook, of discussie over wat er tijdens een finale op de baan gebeurt.
    Daar heb je enkel een 2WD en 4WD reeks, met als enige beperkingen een minimumlimiet op gewicht, en beperkt in afmetingen + een control tyre.
    De lipo moet 2cell hardcase zijn, gelijk welk merk, ook de goedkope niet gekeurde zijn toegelaten (vb. zippy)
    Kan maar zo makkelijk zijn.
    GEEN motorlimiet : maar in offroad heb je er echt geen baat bij om met te zotte motoren te rijden, je maakt het alleen jezelf moeilijk om je wagen op een offroadpiste te bedwingen.

    In onroad is dat minder makkelijk toe te passen, door de veel hogere snelheden die je daar op buitenbanen kan behalen.
    Er zijn mensen die dit beheersen en die rijden meestal modified, kost je uiteraard wat meer aan slijtage en aan banden.
    Velen vinden dit te duur of kunnen de snelheid niet aan, en kiezen dan voor stockreeksen. Met alle respect natuurlijk, maar ondanks de zovele regeltjes blijkt het een probleem dat nooit opgelost geraakt....niemand heeft graag dat persoon A sneller kan op de rechte lijn dan persoon B, en steeds wordt 'cheaten' als oorzaak nr.1 aangevoerd, tja....

    Oplossing : geen motorlimiet/ratio enz, enz, maar een rollertestbankje waar je je max. snelheid kan op meten, en iedereen voor het begin en/of op het einde van een heat/finale daar even de wagen te laten opzetten en volgas te geven.
    Testbank ter beschikking stellen voor de race ook, zodat iedereen zijn wagen met volle batterij dmv ratio-aanpassing die zelf kan aanpassen aan een voor die klasse gereglementeerde max. te behalen snelheid.
    Spijtig dat zo'n toestellen nog niet beschikbaar zijn in de handel.

    Indien dit werkt zou dit de onroad stockrijders een bom geld besparen, je hebt dan echt niet de nieuwere motoren/esc's, batterijen enz. meer nodig.

    Natuurlijk zullen er altijd snuggeren zijn die proberen na de race hun zender ff wat lager in te stellen, maar indien je dan zoiets merkt, gewoon diskwalificeren voor de rest van de dag.

    Zoals het nu is, vind ik stock/spec helemaal niet aantrekkelijk.
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    MCpappy racing USA heeft deze apparatuur. Er is zelfs een Nederlander die deze apparatuur gekocht heeft.

    Groet Robert
     
  7. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Eigenlijk bedoel je dus modified met een maximale verplaatsing van bijvoorbeeld 9 ofzo?? Zou een oplossing kunnen zijn, alleen zal je dan na een meter of drie op het rechte stuk je topsnelheid hebben bereikt en krijg je een soort toerenlimiter....volgens mij niet erg lekker voor de motoren om 80% van de tijd op toptoeren te draaien.

    Begrijp ik je goed??
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Mening mag verschillen, niets mis mee. Maar als je afspreekt dat bepaalde dingen niet zijn toegestaan, hetzij om de kansen zo gelijk mogelijk te houden, of vanwege veiligheid (denk aan knoeien met lipo's) dan moet je ook zorgen dat er controle is.

    Vergelijking met wielrennen ligt voor de hand, maar is niet zo gelukkig gekozen, naar mijn mening. Door de "EPO-cultuur" werden schone rijders bijna gedwongen om grote risico's met hun gezondheid te nemen en toch dope te nemen om de top bij te kunnen houden.

    Ik denk dat we met 3 groepen te maken hebben, een groep die denkt dat het wel los loopt en deze discussie onnodig vindt. Dan een groep die zero tolerance wil, dat alleen onderhoud, afstelling en de stuurskills van de rijder het verschil maken. En mogelijk een groep die juist profiteert van het schijnbare gebrek aan controle, en daardoor beter presteert in wedstrijden dan ze puur op basis van skills zouden doen.

    De verhouding tussen deze groepen bepaalt de stemuitslag, lijkt mij. Ik ben het er zeker mee eens dat het geen kwestie van het rondslingeren van verwijten moet worden, dat verknoeit alleen maar de sfeer maar lost niets op. Maar stellen dat er geen probleem is, neemt niet het "umheimliche" gevoel weg dat er blijkbaar grote verschillen voorkomen in een stock klasse, en dat je daar toch een duidelijk antwoord op moet hebben, als de verschillen groter zijn dan je op basis van verschillen in toleranties mag verwachten. Anders blijft er geheimzinnigheid rond hangen, en komt deze discussie keer op keer terug, met een herhaling van zetten.

    Misschien dat een topklasse stockrijder wat kan zeggen over de prestatieverschillen op het rechte stuk, ik neem aan dat we dan niet over geheime tips praten die met niemand gedeeld mogen worden, zoals afsteltrucs voor de wegligging, beter bochtengedrag, etc.
     
  9. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
  10. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
     
  11. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    Mod is de enige stock klasse die er is . Alleen je moet het wel durven rijden.
    ;) verder stock heeft voor mijn gevoel nooit bestaan.
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Zover als jou voorbeeld gaat, wil ik toch niet gaan, en is ook niet nodig lijk mij, maar in de grote lijn begrijp je de theorie/doelstelling van mijn idee…!!

    Mijn idee komt voort uit een test die ik gedaan heb bij mijn mini, met een 17,5t GM brushless (toevallig in mijn bezit), die mensen voorstelde om te gaan gebruiken als alternatief voor de Carson Cupmachine. Helaas was het voorstel gedoemd om te mislukken (wat ik al voorspelde), de auto presteerde nog minder dan met de standaardmotor uit de doos!! Dit komt omdat een brusless een veel zwaardere overbrenging nodig heeft om goed te kunnen presteren, dan een brushed motor van gelijk vermogen. Ik denk dat je een 13,5t of nog minder turns nodig heb, om dezelfde topsnelheid te verkrijgen gelijk aan de Carson Cupmachine, dit komt door de 1:5.6 en de kleine wielen van de mini, de 17,5t vraagt om een overbrenging die lager ligt dan 1:4 om te presteren, en dan gaat deze veeeeel sneller dan de Carson Cupmachine!!!

    Ik meen dat men bij de Mach in de mini klasse een 17,5t is gaan rijden, hun ervaring zou nuttig kunnen wezen wbt, onderlinge (top)snelheidverschillen, temperatuur enz…!!!

    Let op; ik stel niet voor om een 4,5t met een overbrenging van 1:9 te gaan rijden, maar de truc ligt inderdaad op het gebied van “verzadiging”, waar dit gebied begint..???...waar accu spanning nog maar weinig invloed heeft…???...dat was mijn vraag hier…!!!

    Wbt alle vergelijkingen tussen off-road en on-road, helaas gaan deze niet op, een TC heeft weinig of geen last van een slechte wegligging/afvering/afstelling op een lang rechtstuk, de (top)snelheid wordt hier bepaald door de kracht van de motor, verplaatsing, en de energie voorziening. Bij off-road heb je dacht ik al met minimaal 20% energieverlies te maken, door het afvlakken van de ondergrond, dus een goede afstelling/afvering draagt heelveel bij tot een hoge (top) rechtuit snelheid, vandaar dat er een soort van (natuurlijk) verzadigingpunt optreed bij het gebruik van zeer krachtige motoren, of een accu met een iets hoger klemspanning, zodoende word je niet meteen afgestraft op dit punt!!!
     
  13. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
     
  14. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Eens
     
  15. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Je moet ook niet met een slangetje uit de tank van een Peugeot Bipper gaan lurken.....haha

    Maar alle gekheid op een stokje.....diesel werkte ook niet als smeermiddel...
     
  16. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Kan iemand duidelijkheid geven over het bestel/type nummer van het nieuwe snellere speedpassion blokkie. En waar op voorraad.

    Nieuwe lopen aantoonbaar (mylaps) sneller dan de oude 2011 versie die ik nu heb.

    Is gewoon niet leuk om beter in de bochten te zijn en vervolgens zoek gereden te worden op het rechte eind. Heb het nu opgelost met een andere tandwielverhouding om vrij rijden leuk te houden. Maar kan ik geen wedstrijden mee rijden.

    Wagentje en electromotor zijn in orde qua lagering en lopen beide zeer soepel.
     
  17. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    138135V3 is de vervanger van 138135V3, maar er is nu nog een versie uit met bestelnummer 138135V3......het is dus roulette en kijken welk motortje je binnenkrijgt (wss afhankelijk van de desbetreffende importeur :-(

    Je kan ook gewoon een rood sensorbordje met + 20 graden bestellen, schijnbaar zit dit in de laatste motoren......
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Legaal meer timing? de reglementen zeggen max +10....:confused:
     
  19. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Regelementen niet goed gelezen !!
    Er staat dat de endbell max 10 gr mag hebben, zegt niets over sensorplaat !!
    Wel is het zo dat er staat "met originele onderdelen" en aangezien de 20 gr een optie is, mag het dus niet.
    Dus deels hebt je gelijk.

    Ron
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Tijd voor een andere motor.....
     

Deel Deze Pagina