Als outsider doe ik hier ook graag m'n duit in het zakje
Ik ben samen met de kinderen ook al een aantal jaren in het r/c-racen verzeild geraakt, begonnen in een stock offroad 1/10, wat Belgische Tamiya, ook altijd met motorlimiet pffff..(en de argusogen die op je gericht zijn vanaf het moment je vooraan eindigt) en occasioneel ook wel 1/12 (en spijtig genoeg door gebrek aan voldoende modified deelnemers altijd verplicht tot 'stock 10,5' met de daarbijhorende-ik noem het 'ESC maffia".
Met alle respect voor ieders mening, maar eigenlijk is dat iets voor mensen met heel veel tijd en/of geld voor wie over de limiet gaat en die zich kunnen permiteren dmv trial en error motoren en regelaars op te stoken, om toch weer wat harder te gaan dan een ander.
Is misschien voor velen een leuk onderdeel van de hobby, maar ik heb er noch het geld, noch de tijd voor over om alles uit een specmotortje te persen, om toch maar 'mee te kunnen' met de gespecialiseerde helden die het meer moeten hebben van hun kennis v/d esc dan enkel van het strak rijden en auto afstellen.
Ik ben dat gewoon beu, kost idd ook veel meer, dus zijn we overgestapt naar modified offroad, en rijden nu gewoon het BNK mee met Speedpassion en Hobbywing motoren van de eerste generatie, en jawel, we hebben zeker geen probleem om mee te spelen tussen mensen die het nieuwste van het nieuwste in huis halen
In ieder geval is daar nooit gezaag dat die of die zijn auto harder gaat dan die van een ander.
Stockreeksen leidt altijd weer tot discussies, jaloezie enz. enz.... iets waar we totaal geen last meer van hebben sedert we dat BNK meerijden. Ok, 't is niet allemaal rozegeur en maneschijn, 't is en blijft competitie, en ook daar heb je wel eens figuren die het niet eens zijn met wat dan ook, of discussie over wat er tijdens een finale op de baan gebeurt.
Daar heb je enkel een 2WD en 4WD reeks, met als enige beperkingen een minimumlimiet op gewicht, en beperkt in afmetingen + een control tyre.
De lipo moet 2cell hardcase zijn, gelijk welk merk, ook de goedkope niet gekeurde zijn toegelaten (vb. zippy)
Kan maar zo makkelijk zijn.
GEEN motorlimiet : maar in offroad heb je er echt geen baat bij om met te zotte motoren te rijden, je maakt het alleen jezelf moeilijk om je wagen op een offroadpiste te bedwingen.
In onroad is dat minder makkelijk toe te passen, door de veel hogere snelheden die je daar op buitenbanen kan behalen.
Er zijn mensen die dit beheersen en die rijden meestal modified, kost je uiteraard wat meer aan slijtage en aan banden.
Velen vinden dit te duur of kunnen de snelheid niet aan, en kiezen dan voor stockreeksen. Met alle respect natuurlijk, maar ondanks de zovele regeltjes blijkt het een probleem dat nooit opgelost geraakt....niemand heeft graag dat persoon A sneller kan op de rechte lijn dan persoon B, en steeds wordt 'cheaten' als oorzaak nr.1 aangevoerd, tja....
Oplossing : geen motorlimiet/ratio enz, enz, maar een rollertestbankje waar je je max. snelheid kan op meten, en iedereen voor het begin en/of op het einde van een heat/finale daar even de wagen te laten opzetten en volgas te geven.
Testbank ter beschikking stellen voor de race ook, zodat iedereen zijn wagen met volle batterij dmv ratio-aanpassing die zelf kan aanpassen aan een voor die klasse gereglementeerde max. te behalen snelheid.
Spijtig dat zo'n toestellen nog niet beschikbaar zijn in de handel.
Indien dit werkt zou dit de onroad stockrijders een bom geld besparen, je hebt dan echt niet de nieuwere motoren/esc's, batterijen enz. meer nodig.
Natuurlijk zullen er altijd snuggeren zijn die proberen na de race hun zender ff wat lager in te stellen, maar indien je dan zoiets merkt, gewoon diskwalificeren voor de rest van de dag.
Zoals het nu is, vind ik stock/spec helemaal niet aantrekkelijk.