Hulp/advies nodig voor herwikkelen binnenloper

Discussie in 'Model elektronica' gestart door stevendegraaf, 17 jun 2014.

  1. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Vanavond helaas een hele domme fout gemaakt door onoplettendheid, bij het verwijderen van het voorste motorschild zaten de bouten te diep. hierdoor zijn de draden beschadigd en is de motor onbruikbaar :sad:.

    [​IMG]

    Gezien de motor vrij nieuw is vind ik het zonde deze simpelweg in de kliko te gooien, ontzettend tevreden over deze motor namelijk.

    Nu ben ik hard aan het zoeken geweest naar informatie over het herwikkelen van een motor, helaas vind ik alleen bruikbare info over buitenlopers.

    Info over de motor:
    Aantal polen: 6
    Aantal slots: 18
    KV: 1610

    Klik

    De dikte van de "bundels" waar de stekkers op gesoldeerd worden is 2,5mm

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Graag zou ik willen weten welke dikte draden ik nodig zou hebben (een indicatie) als ik de motor met dik koper wil herwikkelen. Niet geheel onbelangrijk zou een schema/instructie zijn hoe de wikkelingen moeten lopen.

    Mocht er nog verdere info nodig zijn of is er iets niet helemaal duidelijk hoor ik dat uiteraard graag.

    Hoop dat iemand kan helpen of adviseren, alvast bedankt.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Steven, van deze motoren schud ik nu niet het wikkeldiagram uit de mouw (ik had al lang mijn strozak op moeten zoeken). Wikkeldiagram moeten we waarschijnlijk zelf vaststellen.

    Maar voor nu eerst vaststellen of de fases in ster of driehoek zijn geschakeld. Bij ster-schakeling komen alledrie de fases in 1 punt bij elkaar, het sterpunt (duh). Het sterpunt wordt verder nergens op aangesloten. Dat zie ik niet op de foto's. Kun je de drie bundels open/los draaien? Als het elke bundel bestaat uit 2 kleinere bundels die bij elkaar komen, is het zeker een sterschakeling.

    Verder nog even niets doen, niet de spoelen afwikkelen om aantal wikkelingen te tellen, de wikkelrichtingen en begin en einde van fases te bepalen. Ik wil morgen e.e.a. opzoeken en als ik niets vind ...

    Hier alvast wat praktische tips en trucs, do's and don'ts. Buitenlopers zijn in feite niets anders dan binnenstebuiten gekeerde binnenlopers, en vice versa.
    Sticky: (Re)winding and building motors - RCG

    Ster-schakeling. De neutraal gaat naar het sterpunt,
    maar 'wij' gebruiken geen neutraaldraad.

    [​IMG]

    Driehoekschakeling algemeen
    [​IMG]

    Ster- en driehoek-schakelingen, elk met drie spoelen per fase. Jouw motor
    heeft achttien spoelen, zes spoelen per fase.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Ron,

    Bedankt voor je snelle reactie en eerste opzetje.

    Heb zojuist de draden goed bekeken, betreft inderdaad 2 kleinere bundels welke samen komen in 1. als ik het goed heb is de motor dan driehoek geschakeld toch?

    Helaas is het lastig te zien, echter lijkt het alsof er telkens 2 slots tussen een "lus" zitten. Hoop dat het duidelijk is, zo niet hoor ik het graag. Dit is allemaal nieuw voor me.

    @student: Dat is een bekend draadje, mooi voorbeeld hoe het zou moeten qua resultaat.

    Gr. Steven
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad in driehoek/delta geschakeld. Kun je nog wat foto's maken/plaatsen nu? Zodat goed zichtbaar is hoeveel polen telkens overgeslagen worden. Zo te zien twee overgeslagen polen, gewikkeld om drie polen. De wikkeldiagrammen die in mijn en student's links zijn gegeven, zijn niet bruikbaar voor dit type wikkeling, wave winding. Ik heb even gezocht, maar wat ik vond had betrekking op borstelmotoren.

    Gebruik geen dertien in dozijn draad, informeer 's bij motorwikkelaars in de buurt, dat is kwaliteit. Neem je motor mee, vinden ze leuk, zo'n dingetje dat ze zonder portaal-kraan kunnen verplaatsen, draad krijg je waarschijnlijk voor niks. Eventueel naderhand stukje met boot laten varen (met snelheidsbegrenzing), voor het geval je nog 's te lange schroeven gebruikt.
    Je zou in Bert Dekker's draadje kunnen informeren waar hij zijn wikkeldraad haalt:
    scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen

    Wil je dezelfde Kv, hoger of lager? Bedenk daarbij dat ...
    ... the Kv constant (motors have just one Kv, not 1100Kv), is not a rating, not a figure of merit, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it, no big deal, anyone can do that. Parallel gewikkelde draden tellen als 1 wikkeling
    En ook ...
    A motors Kv constant says nothing about a motors max.power, max.current and rpm.
    And motor/battery-current wants to go up with voltage squared and with Kv cubed.

    Vandaag verder niet veel tijd vrees ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Ron,

    Hier nog een aantal afbeeldingen, hoop dat het een beetje zichtbaar is. Gezien het allemaal bundels dunne draad is wordt het er niet overzichtelijker op.

    Ik weet toevallig dat hier in de buurt een bedrijf zit welke dynamo's reviseert, zal er zaterdag eens langs gaan. Wellicht kunnen ze aan de hand van de motor zien welke draaddikte ik kwijt kan.

    Voor zover ik het kan zien worden er inderdaad 2 slots overgeslagen tussen de wikkeling. aan de gesplitste bundels zit krimpkous om aan te geven welke aan elkaar zaten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Men gebruikt meerdere dunne draden parallel omdat wikkelen daarmee veel makkelijker is. Als je met één draad wilt gaan wikkelen moet die net zo dik zijn als al die dunne draadjes in een bundel tezamen. Zo'n draad is erg stijf en een motor als deze daarmee wikkelen is heel erg lastig, als het al lukt. De gleuf waar die wikkeling tussen door moet is namelijk wel erg smal bij deze motor. Dat limiteert de maximale dikte van de wikkeling ook al. Een uit meerdere dunne draden samengestelde wikkeling kan je daar wel tussendoor wurmen.
    Dekker heeft al een tijd geleden een draadje gestart waarin hij uitleg geeft over het opnieuw wikkelen van motoren. Het gaat over buitenlopers die makkelijker te wikkelen zijn dan deze motor. Je kan dat draadje HIER vinden. Er staat veel nuttige informatie in maar het is wel een hoop leesvoer. ;)
     
  8. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Ernst,

    Deze link is inderdaad al eerder gegeven en was me al bekend. Erg leuk en interessant om te lezen, echter voor totaal andere motoren.

    Gr. Steven
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat totaal kan je wel weglaten, het principe is voor alle borstelloze motoren eender. Het maakt echt niet uit of het een binnen- of buitenloper is. Elektrisch gezien zijn beide type motoren eender. Het verschil is alleen mechanisch.
    De plaats van de wikkelingen en de manier van wikkelen verschillen wel. Een buitenloper is meestal makkelijker te wikkelen omdat je er beter bij kan en omdat de beschikbare ruimte voor de wikkelingen meestal groter is.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Herbert Kabi weet enorm veel van motoren ontwikkelen/bouwen, een echte outside-the-box denker
    wave winding - RCG
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2014
  11. knoeier

    knoeier

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    omgeving Zelhem
    Off topic:
    "Out of the box" is een standaard oplossing, je bedoelt "outside the box".
    Gelukkig maakt half Nederland deze fout...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het beste kan je dit soort vragen op het duitse forum stellen (eventueel in engels).
    RC-Network - Magazin
    De guru in dit soort dingen is Ralph Ökon (powercroco) maar die zie ik niet meer actief.
    Hij bouwt en vliegt nog wel met speedmodellen.
    Je kan het proberen via Erwin Schamberger (Eisvogel) of Jakob Karpfinger (Aliasjack).
    Die hebben volgens mij nog contact met Ralph.

    Ralph had een website met allerlei tips en wikkelschema's.
    Bouwde ook de Powercroco's (Scorpion).

    In Nederland is vrijwel geen kennis over dit soort dingen.

    Gert-Jan
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik dus niet meer :) Bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2014
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Heren,

    Na het bekijken van de gegeven links ben ik het een en ander door gaan meten. Hierna nog eens goed gekeken en geprobeerd wijs te worden van de huidige winding van de motor.

    Hier een afbeelding van de uiteinden, nog steeds met de krimpkous welke aan elkaar zaten, nu echter ook begin en eind van een "bundel"

    [​IMG]

    Het vreemde is dat er niet meer dan 2 draad "bundels" per slot gewikkeld zijn. Lang zitten kraken hoe de motor gewonden is, hier een plaatje van hoe ik denk dat de motor gewonden is:

    [​IMG]

    Om het overzichtelijk te houden heb ik de wikkeling van 1 draad getekend. Hoop dat de schets duidelijk is, hoor graag of deze wikkeling mogelijk is of dat ik de plank nu compleet mis sla.

    B.v.d.

    Gr. Steven
     
  16. wilcodelaat

    wilcodelaat

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Boxtel
    ik ga eens kijken of ik ergens nog iets kan vinden over herwikkelen....paar jaar geleden bij een bedrijf gewerkt en dit een beetje geleerd
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    M.a.w. het verbaast je dat het aantal wikkelingen slechts 1 bedraagt.
    Dat kan best kloppen ondanks het grote aantal draadjes wat je ziet.
    Dus zo een bundel moet je i.d.d.als 1 draad zien.
    Nieuwe bundels maken zal het probleem niet zijn alleen om de nieuwe bundels(ook wel strands genoemd)netjes geisoleerd in de stator te krijgen zo als de originele er in zaten dat is de uitdaging.
    De tekening is niet erg scherp maar ik denk dat je op de goede weg bent.;)
     
  18. andre wels

    andre wels

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    marum
    Nu nog beslissen welke draaddikte je gaat gebruiken
     
  19. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je de zelfde draad dikte te pakken kunt krijgen dan zou ik die aanhouden met hetzelfde aantal draden.
    Iets dunner draad zou ik compenseren meer draden in een bundel.
    Dikker draad met minder draden per bundel maar dat wordt als snel moeilijker te hanteren.;)
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als je het aantal wikkelingen gaat veranderen zal je de eigenschappen van de motor gaan veranderen.
    De belangrijkste verandering is dat minder wikkelingen een hoger toerental en lager koppel oplevert. Meer wikkelingen levert een lager toerental en hoger koppel op.
    Dikker of dunner draad kan je dus niet compenseren door respectievelijk minder of meer wikkelingen te gebruiken.
    Lees het (wel lange) draadje van Bert Dekker eens door, daar kan je heel veel info in vinden over het opnieuw wikkelen van motoren. Ron van Sommeren heeft daar eerder ook al naar verwezen.
     

Deel Deze Pagina