Werd ook een keer tijd zeg! Vliegt lekker he!.....ik vind het vooral fijn dat hij bij langzame bochtjes niet snel overtrekt en als hij dat al doet ook heel snel weer vliegt. De rest van het assortiment wil ik nog wel eens een maandje of wat niet aanraken maar deze gaat samen met de Orca altijd mee naar de club!
Hey Insiders! Ik heb gisteren de laatste F5j van dit jaar meegevlogen en het was perfect Inside weer: Windkracht 1/2 en zon. De dag begon mooizaam, om 10uur kwam de thermiek nog niet echt los, mijn altislogjes lopen vrijwel zonder hint van thermiek naar benenden. (Met stukken van slechts 0,45m/s dalen) Maar vanaf ronde 3 ging het los en heb ik alle overige rondes vol gevlogen. Met mijn setup start ik op 160 tot 180meter en dat gaf genoeg tijd om thermiek te vinden en te pakken. 4 van de 6 rondes de tijd vol (tussen de 9:45 en 9:55, ik haal de 9:59niet omdat ik dat plannen van de laatste seconde nog niet zo goed kan, komt niet zo heel vaak voor haha) Maar al met al heerlijk gevlogen en met 91% mijn hoogste F5j score ooit en een 11 plaats gehaald! Daarmee heb ik 12 'glasbakken' achter mij weten te houden......nu ben ik zelf de laatste jaren beter gaan vliegen maar dit geeft wel aan wat de Inside kan! Kom op! Volgend jaar meer hout aan de start! (Er waren er nu maar 3)
Leuk dat je met al dat carbon goed mee kunt komen met de Inside. Ik ben 1 okt. even wezen kijken naar de F5J wedstrijd in Losser, perfecte condities voor de Inside en een erg leuke ontspannen sfeer! Mijn Inside is bijna klaar, besturing nog inbouwen. Het wordt niet de lichtste, maar ik kan wel met meer wind blijven vliegen, met dit ingebouwde voordeel. Geweldige kwaliteit van het pakket, dat maakt het bouwen een feestje. Een heel verschil vergeleken met de tijd dat ik nog zelf mijn houtdelen via carbonpapier moest optekenen en uitsnijden/zagen.
Meekomen is een groot woord, dat was de eerste rondes wel duidelijk. Daar was geen, of vrijwel geen, thermiek en daar leg je het af in daalsnelheid. Ook de glijhoek van de topkisten is beter dus het gebied wat je kan afstruinen is groter. Maar als er dan wat aan komt dwarrelen geeft de Inside het geweldig mooi aan, hetzij door zijn neusje omhoog te steken, hetzij door een tipje op te tillen......ik weet niet of hij het beter aangeeft dan andere kisten of dat ik het gewoon beter leer herkennen. De waarheid ligt in het midden maar de kist doet het goed! En nogmaals: gaat het waaien ben je snel klaar. Eind 3bf begin 4bf is echt het matje en dan is het hangen en wurgen. Ik heb de luxe juist voor ons winderige kikkerlandje een alleskunner in huis te hebben dus zal ik de Inside ook niet vliegen als het zulk weer is. Wie weet komt het er volgend jaar van om de limiet onder wedstrijd condities te verkennen......ik hoop dan wat vaker mee te kunnen doen!
@Justus , Vraag kunnen jullie de F5J Introduction of Inside nog Ballasten voor een betere Glijhoek , bij meer wind , heb je dat al kunnen testen met bv. 50-100-200 gram ? Mvg xat
Er kan ongetwijfeld ballast in en wellicht kan hij dan een beetje beter tegen de wind in. Maar ik kan hem zo tot 6m/s wind vliegen, als het harder waait pak ik wat anders. Mijn 'Eierlegende wollmilchsau' https://de.m.wikipedia.org/wiki/Eierlegende_Wollmilchsau heb ik vrijwel altijd bij, die zou het gisteren ook erg lekker gedaan hebben maar ik vond dit een uitgelezen Inside dag en ik durf de stelling niet aan dat ik er beter mee gepresteerd zou hebben.
Ergens op het Amerikaanse Inside forum dit eens gelezen: Quote: Taking a look at the Bubble Dancer that also use our AG35 airfoil. On the top right of the plan Drela placed a few notes about the performances at different flying weight. min sink 0.240 m/s at 0.88 kg min sink 0.292 m/s at 1.53 kg max L/D 23.0 at 0.88 kg max L/D 26.0 at 1.53 kg Ik denk dat pilot errors een groter effect hebben dan de effecten van de extra ballast
Ik ga er niet aan beginnen. Als je 1kist hebt en het waait, tja....dan moet je wat, maar ik kijk naar het weerbericht en laat hem thuis als het te hard waait
Over het balasten van de Inside.... Kijk hier eens, vanaf post 1322 en ook post 1329 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2501537&page=89
Het zijn niet de minimale daalsnelheid en de maximale glijhoek die bepalen of je wel of niet met een bepaalde ballast vliegt, maar de daalsnelheid en glijhoek die je overhoudt als je door wind harder moet vliegen dan het optimum. Juist dan wanneer je harder moet vliegen is ballast van voordeel, en zullen ook pilot errors minder ernstig nadeel opleveren.
Mee eens. En omdat ik de Inside ook wel eens bij iets meer wind wil vliegen, is ballast de enige optie. Nu eerst maar eens servo kabels solderen... 6 servos x 2 verbindingen x 3 kabels = 36 x foutloos zijn
Ik heb mijn Inside uitgerust met twee eigenbouw (Arduino) S-Bus converters. De bekabeling wordt dan een stuk eenvoudiger. De constructie is al volgt. Als zender heb ik een FrSky Taranis. Ontvanger een FrSky X4R, de versie met S-Bus uitgang. De X4R heeft 3 servo uitgangen die ik gebruik voor motor, hoogte en richting. De S-Bus uitgang van de ontvanger gaat met 3 aders naar de vleugel. Bij binnenkomst in de vleugel splits ik de kabel in 2x3 aders die naar de linker en rechter servo ruimte voor de flaps gaan. In elk van deze servoruimtes heb als S-Bus converter geprogrammeerde Arduino mini zitten. vanaf de S-bus converter heb ik de normale bedrading naar de Servo's voor de flaps en rolroeren lopen. Voordeel: eenvoudige bekabeling tussen vleugel en romp. Waarschijnlijk wat minder gewicht. En ik hoef geen ontvanger te zoeken met 9 kanalen. Deze constructie vliegt sinds april probleemloos en storingvrij.
Willy, mooi te horen dat het betrouwbaar werkt. Ik heb hier een FrSky X8R met SBUS uitgang liggen (of zal ik toch nog een X4R-SB erbij kopen?), 3 PWM kanalen voor in de romp en de 6 vleugel servo's aangesloten op de HK "Signal Converter Module SBUS-PPM-PWM (S2PW)" in de vleugel. Het extra gewicht van deze converter bespaar ik weer omdat ik minder kabels en grote stekkers nodig heb. Maar het soldeerwerk van de verlengkabels blijft gelijk, modelbouw lijkt steeds meer op solderen... En op de SPort komen een vario en een FLVSS (zodat ik een alarm melding krijg wanneer mijn laagste celspanning beneden 3,65 Volt komt, wel fijn bij een lange vlucht weet ik uit ervaring ). En af en toe een GPS erbij om de vlucht nog eens in 3D te bekijken in Google maps. Echt een project van balsa tot het programmeren van de Taranis, veelzijdiger kan het haast niet worden
Hallo allemaal, Ik ben ook een Inside aan het bouwen, maar ben er nog niet helemaal uit wat betreft de aansturing van de servo's in de vleugel. Hier heb ik wat vragen over. Mijn zender is een Futaba t14sg. Ik wil mijn vleugel servo's graag gaan aansturen met Sbus, zodat ik niet al de kabels naar en door de vleugel heb lopen. Ik wil een R7006SB ontvanger gaan gebruiken, dan heb ik telematrie en 3 gewone uitgangen voor richting, hoogte en motor. Ik heb inmiddels al best veel gelezen over converter's, maar ik weet niet waar ik goed aan doe. De manier zoals hierboven door Willy Swart beschreven word, spreekt me het meest aan. Ik ben alleen helemaal niet thuis op het gebied van Arduino. Wie kan mij helpen? Moet en kan ik dan de kanaal nummers toewijzen via mijn t14sg?
Als je niet thuis bent in het Arduino gebeuren is er de optie je erin te gaan verdiepen. Maar als je dat te veel werk/ingewikkeld/gedoe vind, ga dan voor de oplossing van awap hierboven. Als je de arduino optie wilt, wil ik wel even opsommen waar ik e.e.a. vandaan gehaald heb. Dat is voor mij even zoeken maar moet wel weer te reconstrueren zijn. Wat betreft kanaal toewijzing: ik ken de T14SG niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar voor de Arduino converter die ik gebruik is het vrij simpel: alle 16 kanalen worden uitgecodeerd naar een uitgang. Dus het servo signaal draadje aan de juiste uitgang solderen en dan werkt het. De HK converter heb ik niet, maar zo te lezen codeert die de kanalen 1-8 of 9-16 uit. En dan moet je de kanalen voor de vleugelservo's dus naar een van deze twee ranges zetten.
Ik wil me best wel gaan verdiepen in Arduino, maar zou niet weten waar ik moet beginnen. Wat heb je nog meer nodig behalve zo'n arduino mini boardje?
Het Arduino platform is heel erg leuk als je van de combinatie programmeren en hardware houdt. Kan zelfs een hobby op zich worden, weet ik uit ervaring. Als je wilt beginnen dan moet je maar eens kijken op: https://www.arduino.cc/ Wil je liever ja aandacht richten op je Inside dan kun je beter zo'n "signal converter" SBUS bordje kopen bij HK. Is nog goedkoper ook.
Ik heb eens even gekeken naar het Arduino gebeuren, maar begin er maar niet aan. Zal er heus wel uitkomen, maar dan hebben we er nog een hobby bij en die heb ik er al veel te veel.. Waar en hoe heb je die gemonteerd Awap? Ik ga de tijd die ik heb in de Inside steken. Heb inmiddels een HK converter gekocht, daar zal het ongetwijfeld mee lukken.
De niet rode oplossing is permanent en de rode komt met servostekkers en een afdek-kapje. En er komt dus op std voorziene plaats 1 servokabel naar de SBUS aansluiting van de ontvanger.
Waarom heb je 2 verschillende geprobeerd? Zit er nog verschil in die 2? Heb je op die bovenste de draden gesoldeerd? Die word toch ook geleverd met stekker aansluitingen?