Oude Aviomodelli VOR-250 restauratie advies gevraagd

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 18 jun 2011.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Die restauratie is klaar en de VOR is vorig jaar een paar keer mee omhoog geweest op de Huckepack. Er moest een behoorlijke loodpunt in de neus, dus heb ik de neus in een blokje gips (2 delen) en cement (1 deel) geduwd, dat blok in de oven helemaal droog gestookt en vervolgens een loodpunt gegoten. Dan zit het lood maximaal voorin.

    [​IMG]

    Het zwaartepunt zit op 85mm van de voorlijst bij de romp.
    De vleugelkoorde aan de romp (wortelkoorde) is 220mm. Het lijkt dus een achterlijk zwaartepunt, maar de voorrand van de vleugels staan iets naar achteren gepijld, naar een tipkoorde van 150mm
    De achterrand van de vleugels is haaks tov de lengte-as.
    Met dit zwaartepunt en ondanks het brok lood vliegt hij heel goed. Zo goed dat het voor mij een toer is om hem geland te krijgen op onze baan van 100 meter. Als ik aan het begin van de baan nog op 3 meter of hoger zit, dan gaat hij aan het eind van de baan nog de hei in (de baan ligt daar wel 1 meter lager.)

    EDIT: Het lijkt op je foto's alsof de vleugels van de Stratos nog meer naar achteren gepijld staan. Zowel de voor- als de achterlijst. In dat geval moet je echt even met een CG calculator aan de gang, anders krijg je een veel te voorlijk zwaartepunt.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
    redbaron vindt dit leuk.
  2. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Woerden

    Bedankt voor de info. De Stratos heeft ook pijlstelling in de vleugels en het stabilo heeft ook een soort ClarkY profiel, dus zwaartepunt zal ook ver naar achteren zijn. Mijn Startos heeft verstoorders maar het mechanisme in de romp is afgebroken, maar dat ga ik oplossen.
    Wordt vervolgd...
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat je van die verstoorders plezier gaat krijgen. Als ik met de VOR langzaam ga vliegen om voor te bereiden op de landing, wordt de besturing op richting echt traag. Het duurt dan even voor hij het gieren omzet in rollen en een bocht gaat maken. Maar als hij eenmaal gaat draaien, dan blijft hij lang doordraaien. Ik moest dus wennen om niet te veel richtingroer te geven. Beetje roer en dan gewoon maar wachten tot hij dat oppikt en op tijd loslaten.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Klopt, dat lijkt zo.

    Maar is volgens mij niet zo! :)

    Volgens mij lijkt dat zo omdat 'ie meer V-stelling heeft dan de motorkist.


    jan.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De zwever bovenop de motorkist is mijn VOR-250 en niet de Stratos. De foto's van de Stratos, waar ik op doelde staan hogerop in dit draadje.
     

Deel Deze Pagina