De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Robin. Zit het lachebekje er ook bij :D, want daar wordt ik dan weer wel vrolijk van.
    Gaat het alleen over het toestel? Een zender heb ik namelijk.
    Ik begrijp dat hij 130cm span heeft!?
    Groeten, Wil
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn mening:
    Als ik je verhaal zo (met veel plezier) volg, dan zou ik zelf helemaal gestoord worden van alle diverse modellen die je aangeboden krijgt om te vliegen.
    Wil je zelf echt met Ions, E2K's en ander snel spul vliegen?

    Wat betreft EasyStar, dat is een leuk model om je allereerste vliegbewegingen mee te leren, maar een EasyStar is niet een model waar je je brevet mee zou moeten vliegen.
    Ik weet dat er clubs zijn die een 'schuimpje' brevet afgeven, voor de mensen die alleen maar met dit soort modellen willen vliegen, wat natuurlijk prima is.
    Maar wil je dan alsnog met een groter/zwaarder model vliegen moet je opnieuw onder begeleiding vliegen tot je je brevet hebt.

    Maar voor het gewone motor brevet wil je toch echt in staat zijn om een 'calmato' achtig model veilig door alle brevet figuren te sturen.
    Dit ivm de hogere massa, meer vermogen en hogere (mogelijke) snelheid.

    Welk model maakt dan niet echt veel uit. In principe is alles waar jij mee gaat lessen, voor een instructeur een 'makkelijke' kist.
    Dat kan ook een laagdekker als een FourStar zijn, maar merendeel van de laagdekkers zijn toch iets meer 'levendig' als een hoogdekker.
    Dus vandaar dat de calmato hoogdekker (ook ivm het half symetrische profiel) echt een goede trainer is.

    Maar, je zal wel voorlopig alleen met dat model moeten gaan vliegen. Gewoon vanaf nu, tot aan je brevet en dan nog een half jaar of langer door.


    Doordat je dan onder wisselende omstandigheden vliegt, met als vaste basis dat zelfde model, leer je uiteindelijk wat de invloed is en hoe je daar mee om kan gaan.

    Ik hoop dat je eerdaags een goede stap kan zetten,
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.048
    Locatie:
    BLUB
    Post twaalf-honderd-één-en-veertig........

    (Wil wil wel :))
    F83AC66F-7D00-40E4-92F2-5F08AA9C8844.jpeg
    Hmmmmm......Prima,je kan er over na denken om de Cub over te nemen zonder zender.

    (d’r komt dit jaar nog een ronde(aluminium)beschilderde tafel met een lachebekje d’r op!) (mischien wel eerder als ik de Cup heb verkocht) :rolleyes:

    Groet:Robin
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er wordt nu een You Can Fly aangeboden.
    Daar ben ik 5 jaar geleden mee begonnen.

    Sorry, dat ik de laatste week chagrijnig ben.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb mn cent al vaker in het zakje gedaan..
    en ik blijf dezelfde cent erin gooien: 1 toestel. even weer een trainer achtige.
    hoogdekker dus.
    en daar 1 a 2 jaar mee vliegen.
    in principe is de fourstar een gevorderd trainer. heeft wel een paar nukken die minder handig zijn als trainer.

    of het nu een charter of puma hoogdekker is, dat even in het midden.
    een echte trainer, hout, tegen een tik bestand.
    en alleen dat toestel vliegen.
    rest in de opslag. afblijven.


    qua tegenwerpingen:
    "hoogdekkers worden omver geblazen"
    je moet ook tegen de wind in landen.
    dan heb je dat probleem niet.
    ALS je dan met zijwind moet landen, zet je op het eind van de rit met een haar gas met de neus in de wind.
    en ga je hem halen.
    modelvliegen is een sport. mag je best wel eens een stukkie lopen.

    Als een laagdekker met zijwind land, en je mist even een correctie, zit meteen de vleugel in de grond.
    wij hebben een rechthoekig veld, en zitten qua landingsrichting vast aan de lange kant.
    dan moet je wel eens met zijwind landen.
    eigenlijk zie je dit zelden voor "omverblaasproblemen" zorgen.
    tenzij het over schuimkisten gaat, en windkracht 4. die waaien zowieso stilstaand al van de baan bij een goede 3 of lage 4..
    en dan nog, tegen de wind in landen, en gewoon je toestel halen. heb je ook geen problemen met omwaaien.


    @GJVO
    Qua verplichtingen in toestel vanuit de knvvl: een club is vrij om aan te geven met welke kist je af kan vliegen.
    spreekt daarbij voor zich dat je wel af vliegt met een motorkist als je voor je motorbrevet gaat.
    en geen stabilisatie.
    Schuim, hout, type toestel: verder ter beoordeling van de instructiegroep binnen de bewuste club.
    al komen ze met een warbird aan.
    als de instructeur het goed zou vinden, zou het mogen.
    vinden we niet goed, want zo'n persoon is in de regel 10 jaar bezig om te leren vliegen. en dat is niet handig gezien het lage aantal instructeurs in de regel.
    daarnaast crasht een weldenkend instructeur liever een simpele trainer dan een warbird tijdens lessen.
    dus raden we die persoon een trainer aan.

    welke, dat wordt dan de vraag.
    ik kan me goed voorstellen dat sommige instructiegroepen een paar trainers heeft uitgezocht, en die gewoon verplicht stellen.
    dan weet de instructeur op voorhand wat hij moet vliegen, de ins en outs. en je voorkomt misschien spannende momenten.
    maar verplicht is dit dus niet.

    Bij ons mogen schuim en hout gevlogen worden op een examen.
    We zijn niet helemaal dol op schuim als leskist als instructeurs. maar het mag wel, kan ook wel.
    alleen moet zo'n persoon bij een overstap naar houten toestel even terug naar de instructeur.
    meestal zie je dat automatisch goed gaan. oud instructeur vliegt de kist in, blijft er de eerste vluchten even naast staan voor tips en trucs.
    we zorgen wel dat de leerlingen goed in hun oren knopen dat het brevet geen vrijbrief is om zomaar opeens alles aan de zender te knopen.
    veiligheid voorop en zo.

    Qua instructeursboek: dat is al een poosje in de handel..
    alleen is het niet gratis.
    het bestuur van mijn club heeft ze aangeschaft.
    ik denk dat ik mijn exemplaar al een jaar of 4 a 5 in de kast heb liggen
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kan al fietsen, maar ik ga op les met een driewieler. Daarom ben ik chagrijnig en is de lol er even behoorlijk af.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien overschat ik mijzelf (nog steeds), maar ik heb nog geen toestel verloren omdat het een laagdekker was ipv een hoogdekker.
    Ik ben gaan vliegen voor de kick die ik heb met snelheid.
    De mensen waar ik zo´n 4,5 jaar mee gevlogen heb, vinden het waanzin om nu met een EasyStar te gaan lessen.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wil je graag helpen met de verkoop van het lachende tafeltje Robin :D.

    Als ik alle adviezen op een hoop gooi, daar de wortel uit trek en de cosinus door de omtrek deel, dan komt daar uit, dat jouw aanbod zo gek nog niet is.
    Ik zie dat er nog meer adviezen binnenkomen. Ik stuur je zo een p.m.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.723
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoogdekkers worden wel sneller omver geblazen dan laagdekkers na landen, en zijn veel windgevoeliger om te taxien, dat is gewoon een feit.

    ik heb het niet over een briesje maar over wind (6bft ofzo)

    In mijn ogen had hij beter de mentors bijgehouden en daar dag en nacht en met elk mogelijk weertype en elke mogelijke figuur (bv is een hele vlucht continu op zijn kop vliegen) leren vliegen .

    Een beginnerskist is een relatief begrip, vlieg een mentor is een gehele vlucht met 5bft op zijn kop op 4 meter hoogte.. veel beginners gaan daar niet in slagen..

    saai zijn deze vliegtuigen niet, het zijn eigenlijk gewoon de piloten die ze saai maken..
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2020
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "meestal zie je dat automatisch goed gaan. oud instructeur vliegt de kist in, blijft er de eerste vluchten even naast staan voor tips en trucs"

    Dat is precies zoals ik het een paar jaar gedaan heb bij de vorige vereniging. Helaas hebben zij hun veld moeten sluiten vanwege een paar vogeltjes..
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik kan jou vertellen hoe dat komt.

    Je gooit alles op het forum, dat is leuk, ik lees gezellig mee.....leuk!
    Nadeel is dat je van iedereen een mening krijgt!
    De kunst voor jou is om de beste graantjes(adviezen) eruit te pikken en dan er vol voor te gaan!
    Als je naar iedereen tegelijk wil luisteren word je gek!

    Achteraf zijn er altijd mensen die en zeggen: zie je wel, ik had toch gezegd dat...,bla bla....
    Daar moet je dan weer niks van aantrekken!

    Succes en sterkte
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn een paar mensen die hetzelfde zeggen, dan weet je wel welke weg je moet volgen lijkt me.

    Ik ga bouwen, nieuw projectje, houtbouw...

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat weet ik Arnold. Ik vraag teveel mensen, dan krijg je vanzelf verschillende meningen.
    Iedereen moet zichzelf maar eens afvragen of hij zelf de perfecte weg heeft gevolgd.
    Ik lees op dit forum zelden dat er iemand gecrashed is.
    Als ik bij mijn club eens voorzichtig rondvraag, ligt dat gemiddelde op 10 tot 20 toestellen.
    Ik wacht nog even af, of mijn nieuwe instructeur akkoord gaat met mijn voorstel. Als hij niet
    akkoord gaat, heb ik ook mijn plan al getrokken. De adviezen hier heb ik zeker meegenomen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nieuw recreatiekistje voor mezelf..
    Van tekening, zelf zagen en plakken.
    Zouden meer mensen moeten doen.
    zage.jpg
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... ik crash zelden (en dan bedoel ik écht ZELDEN) en tegenwoordig is dat werkelijk uitsluitend het gevolg van technische uitval.
    Maar ik heb de 20 ruimschoots gepasseerd, en daar zaten er in het begin heel zo nu en dan "technische" crashes bij, maar toch echt een heleboel "domme duimen" crashes. Meer dan de helft, in de eerste 10 jaar of zo, waren domme duimen. Wel heel erg voorkoombare domme duimen (in rugvlucht met het kielvlak proberen de grond aan te raken, gáát vroeg of laat een keer fout, net zoals "dat zal ik wel eens even voordoen" met limbovliegen of ballonnen steken.

    Schade, dat wil echt nog wel eens voorkomen, ook bij mij, maar dan praat je over landingen die mislukken, en dat je dan een kromme poot of gebroken prop hebt of zo.
    Dat overkomt iedereen wel eens. De meeste mensen raken ook een enkele keer wel eens een paaltje bij het inparkeren.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aha, kijk, dat hoor ik nog eens graag. Dat anderen crashen :D.
    Dat geeft ook een band. Wil je mijn vriend zijn?
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik vraag niemand iets en iedereen gaat zich er mee bemoeien.

    De beste stuurlui zitten op 1,5 meter uit elkaar langs de zijlijn commentaar te geven.

    Het corona protocol van een overkoepelende organisatie schrijft dat we alleen draadloos mogen lessen.
    Dus dan heet ik ineens Sjaak, geen vervelende naam en iemand een beetje bijstaan bij het heel houden van het fladderspul, scheelt mij een kistje mee nemen.
    Deze meneer heeft nagenoeg hetzelfde probleem als wat jij hebt.
    Kan zelfstandig vliegen, denkt het allemaal te kunnen, mist de finesse als het er op aan komt.
    Vliegt met een rustige vergevingsgezinde soort van Cup van een 2 meter spanwijdte.
    Met flaps, ik vind dat helemaal geweldig, daarmee kun je bij wijze van spreken in slowfly binnen een blokje van 50 meter het hele motor brevet mee afvliegen.:D

    Het commentaar was behoorlijk bij de 2e vlucht en eigenlijk ook al bij de eerste.
    Ik ging veel te ver weg met het kistje van de leerling, nou ja de student stuurde en zolang die niet over mijn zichtgrens gaat lig ik daar niet wakker van.

    Via de telemetrie hoorde ik nog 45% ontvangst kwaliteit, maar dat had meer met de polarisatie te maken, bij het vlak leggen was iets van 80%
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2020
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Precies. :)

    Ervaren vliegers vergeten vaak dat ze ook met vallen en opstaan hebben leren vliegen. En de één is wat getalenteerde dan de ander omdat ze over meer durf en inzicht beschikken dan iemand die (te) voorzichtig vliegt. Ik heb zoveel piloten zien vliegen met allemaal hun eigen eigenschappen en dat was goed te zien zoals of ze hun model nu wel of niet goed beheerste.

    Het eerste vereiste is dat je het model de baas blijft en dat jij als vlieger bepaalt waar het model heen gaat. Ben je onzeker dan gaat het meestal fout want vlieg je bij bomen of een sloot en ben er je bang voor, ga er maar vanuit dat je daar ook in eindigt.

    Ik heb ook crashes gehad waarvan sommige veroorzaakt zijn door mijn eigen schuld. Maar het belangrijkste is dat je er ook van leert en het achteraf kan relativeren, met andere woorden zoek de oorzaak, doe er wat mee en voorkom het voor de volgende keer.

    Als het zelfvertrouwen toeneemt dan krijg je de ruimte om je te focussen op ander aspecten van het vliegen zodat je langzaam maar zeker progressie kan maken.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou moe?o_O:weetnie:
     
    Arnold 85 en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.130
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zou juist wel een Calmato nemen! E-brommer of methanol.

    Elektrisch? Recepten Gerben of Dries. Beproefde concepten.

    Drie assige trainer. Ongelofelijk goed zichtbaar modelprofiel... ook op behoorlijke afstand zie je nog de contouren van het model.
    Wel direct leren om ook op rudder te sturen.

    Na 15 jaar vliegt die van mij nog steeds. Wel schouderdekker van gemaakt. Rolt veel beter.

    Mijne is zwaar. Vliegt als een rock diver, maar land waar je hem wilt hebben.

    Ben ik heel erg moe, of heb ik een tijd niet gevlogen. Is dat mijn toeverlaat om weer in het ritme te komen
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2020
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina