ik heb mn cent al vaker in het zakje gedaan..
en ik blijf dezelfde cent erin gooien: 1 toestel. even weer een trainer achtige.
hoogdekker dus.
en daar 1 a 2 jaar mee vliegen.
in principe is de fourstar een gevorderd trainer. heeft wel een paar nukken die minder handig zijn als trainer.
of het nu een charter of puma hoogdekker is, dat even in het midden.
een echte trainer, hout, tegen een tik bestand.
en alleen dat toestel vliegen.
rest in de opslag. afblijven.
qua tegenwerpingen:
"hoogdekkers worden omver geblazen"
je moet ook tegen de wind in landen.
dan heb je dat probleem niet.
ALS je dan met zijwind moet landen, zet je op het eind van de rit met een haar gas met de neus in de wind.
en ga je hem halen.
modelvliegen is een sport. mag je best wel eens een stukkie lopen.
Als een laagdekker met zijwind land, en je mist even een correctie, zit meteen de vleugel in de grond.
wij hebben een rechthoekig veld, en zitten qua landingsrichting vast aan de lange kant.
dan moet je wel eens met zijwind landen.
eigenlijk zie je dit zelden voor "omverblaasproblemen" zorgen.
tenzij het over schuimkisten gaat, en windkracht 4. die waaien zowieso stilstaand al van de baan bij een goede 3 of lage 4..
en dan nog, tegen de wind in landen, en gewoon je toestel halen. heb je ook geen problemen met omwaaien.
@GJVO
Qua verplichtingen in toestel vanuit de knvvl: een club is vrij om aan te geven met welke kist je af kan vliegen.
spreekt daarbij voor zich dat je wel af vliegt met een motorkist als je voor je motorbrevet gaat.
en geen stabilisatie.
Schuim, hout, type toestel: verder ter beoordeling van de instructiegroep binnen de bewuste club.
al komen ze met een warbird aan.
als de instructeur het goed zou vinden, zou het mogen.
vinden we niet goed, want zo'n persoon is in de regel 10 jaar bezig om te leren vliegen. en dat is niet handig gezien het lage aantal instructeurs in de regel.
daarnaast crasht een weldenkend instructeur liever een simpele trainer dan een warbird tijdens lessen.
dus raden we die persoon een trainer aan.
welke, dat wordt dan de vraag.
ik kan me goed voorstellen dat sommige instructiegroepen een paar trainers heeft uitgezocht, en die gewoon verplicht stellen.
dan weet de instructeur op voorhand wat hij moet vliegen, de ins en outs. en je voorkomt misschien spannende momenten.
maar verplicht is dit dus niet.
Bij ons mogen schuim en hout gevlogen worden op een examen.
We zijn niet helemaal dol op schuim als leskist als instructeurs. maar het mag wel, kan ook wel.
alleen moet zo'n persoon bij een overstap naar houten toestel even terug naar de instructeur.
meestal zie je dat automatisch goed gaan. oud instructeur vliegt de kist in, blijft er de eerste vluchten even naast staan voor tips en trucs.
we zorgen wel dat de leerlingen goed in hun oren knopen dat het brevet geen vrijbrief is om zomaar opeens alles aan de zender te knopen.
veiligheid voorop en zo.
Qua instructeursboek: dat is al een poosje in de handel..
alleen is het niet gratis.
het bestuur van mijn club heeft ze aangeschaft.
ik denk dat ik mijn exemplaar al een jaar of 4 a 5 in de kast heb liggen