Ik heb even zitten twijfelen of ik deze bouw wel hier wilde gaan bijhouden, aangezien ik nog niet weet of ik zelf een keertje mee ga doen aan een rondje F5K. Maar in de basis is het volgens mij best een leuke kist voor dit spelletje en qua afbouw wil ik wel proberen om hem zo licht mogelijk te houden en dan komt hij wel in de F5K-range qua onderdelen. Dus bij deze: de Momentum DL van ART Hobby https://www.pp-rc.de/FLUGMODELLE/AR...m.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A2473&p=125 Ik kijk met enige regelmaat in de lijst van beschikbare modellen van ART Hobby en dit is een van de kistjes waar ik vreselijk nieuwsgierig naar ben hoe het gebouwd is, afgebouwd moet worden en uiteindelijk hoe het vliegt. Ineens kreeg ik het afgelopem week op mijn heupen en heb de stoute schoenen aangetrokken en er eentje besteld. Ik heb niet de ilusie dat deze het als DLG op kan nemen tegen een Vol-Carbon lichtgewicht. (heb zelf een Helios en en zie hem daar niet zomaar van winnen) Maar met een modern klein motortje in de neus, volgens de ontwikkelingen die Brian in gang heeft gezet, zou dit volgens mij best een leuk ding kunnen zijn. (een beetje zoals de Inside een heel fijn vliegende kist is voor het F5j spelletje, ook al kan die natuurlijk niet tippen aan de carbon-wedstrijdbakken) Is het niet voor de wedstrijd dan is het wel proeven aan hoe een DLG vliegt zonder het probleem van niet hoog genoeg kunnen gooien. Afgelopen week kwam hij al binnen en ik wil in dit draadje de voortgang een beetje bijhouden. Het wordt geen haastklus, ik heb genoeg te doen in mijn bouwhok, maar voordat ik ga afbouwen wil ik goed voor de bril hebben welke spullen ik er in wil hebben dus begin ik dit draadje alvast om zo mijn overdenkingen in de groep te gooien. Eerst maar eens de bouwdoos zelf: Alle benodigde onderdelen zitten netjes verpakt in een doosje en het eerst wat mij op valt is hoe netjes de balsa met glas gelamineerde staartdelen zijn gebouwd. Supernetjes! Daarna de vleugels Mooi dun profiel (als je wilt weten welke moet je de website even opzoeken, heb ik geen verstand van) en vooral ook verschrikkelijk strak gebouwd! De achterlijst is voor houtenvleugelbegrippen echt messcherp, voelt goed stijf aan en beide vleugels met 74 gram exact even zwaar. Er staat al precies aangegeven waar de sneden moeten komen voor de rolroeren en waar de servokastjes moeten komen. De scharnieren zijn van kevlar en zitten al aan de onderkant in de vleugel gelamineerd zodat ze genoeg uitslag naar beneden kunnen krijgen voor de flap-functie. Er zit een boekwerk bij die stap voor stap duidelijk uitlegt hoe je alles moet doen dus daar ga ik mij de komende tijd eens rustig in verdiepen. De afwerking wordt gedaan door middel van aflakken. Ik heb de juiste lak meteen mee laten komen maar zover ben ik nog lang niet. De eerste stap voor de vleugel wordt de servobakjes maken en de vleugels aan elkaar lijmen, daarna de tijd nemen voor aflakken en dan pas de roeren lossnijden. De aansturing volgens de kit is met conventionele roerhoorntjes, ik wil proberen om ze Top-Drive aan te sturen. Is toch weer iets minder weerstand en volgens mij loont het de moeite om daar op de details te letten. Maar daar kom ik allemaal wel uit en komt allemaal later wel. De grootste wijziging op de bouwinstructie is de aandrijving. Ik kan de plaats van de Ri-Ho servo's pas bepalen als ik weet waar de accu moet gaan komen en dat weet ik pas als er een motor in de neus zit. Welke motor? ik heb nog geen duidelijk idee. Ik ben nu dus een beetje aan het zoeken en kijken naar de setup en in dat kleine spul ben ik niet zo heel erg thuis. Qua gewicht wordt hij natuurlijk al aanzienlijk zwaarder dan een omgebouwde DLG. Als zwever zou 300 gram mogelijk moeten zijn en ik wil proberen om daar zo dicht mogelijk in de buurt te blijven. De motortjes die de grote bedrijven al hebben ontwikkeld zijn voor kistjes met een AUW van 250gram ofzo en zitten daar al aan de limiet.(en vaak alleen te koop in combinatie met zo'n kist) Die gaan dus voor dit model niet voldoen en moet ik verder kijken. Een aandrijving waarmee hij met 20,/s verticaal weg knalt is heus ook wel bij elkaar te fiedeleflotsen maar dan wordt het ook al snel weer te zwaar. zodoende ben ik de mij bekende sites een beetje aan het afstruinen. Mijn favoriet, met name qua overzichtelijkheid en uitgebreide informatie, is Hoellein en daar kom ik op de volgende onderdelen: Na een beetje zoeken denk ik aan deze: https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Electric-motors-combos-and-gearboxes/Brushless-motors-Drive-sets/Direct-drive/Robbe-Roxxy/ROXXY-BL-Outrunner-C22-16-2570kV-19g-Multiplex-314945.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M314945&t=49302&c=73356&p=73356 Ik heb zelf nog in de rommelbak een setje cam-carbon 6x3 en 7x4 bladen liggen. Dus op 2S of op 3S op een niet te gek 30mm spinnertje (ik heb nog geen 'verzatst' gevonden) https://www.hoelleinshop.com/All-yo...ticle&ProdNr=AN725900&t=49302&c=27400&p=27400 (De romp is voor DLG begrippen groot en een 30mm spinner kan ik makkelijk kwijt). Als regelaar dacht ik aan deze https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Speed-controllers-and-external-BEC/ROXXY-BL-control-712-brushless-controller-2-3-LiPo-12A-BEC-.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M318971&t=49302&c=62&p=62 Ik ga geen HV servo's gebruiken dus moet er wel een BEC regelaartje in. Dit was het voor nu. Wat denken jullie van deze onderdelen? wat zouden jullie anders doen?
Nog een wijziging die ik ga doen: Aansturing van Richting en Hoogte is volgens de kit met gewone stuurstangen in buisjes Die worden dan langs een (wel netjes voorgevormde) balsa plank gelijmd en dat hele spul duw je dan klem in de staartboom. Dit ga ik wel gebruiken op hun Evolution (heb ik ook mee laten komen, ik miste nog een handzame allround 'Immer dabei' kist in mijn assortiment) maar dat spul weegt gezamelijk 15 gram. Dat zou ik dan met minimaal een grammetje of 30 lood in de neus moeten compenseren en dan weet ik zeker dat ik niet in de buurt van die 300gram kan blijven. . Dat gaat dus single pull worden. De torsieveertjes in de staartdelen pielen moet wel lukken en dan heb ik ook volledige vrijheid waar ik de servo's ga plaatsen en dat kan ik dus uitstellen tot ik de vleugel af heb en de aandrijving in de romp heb zitten. Andere vraag: Met in het achterhoofd mijn poging om het gewicht laag te houden en mijn intentie om de weerstand te minimaliseren door de aansturing in de vleugel te verwerken......is het dan zonde om een gewone spinner te gebruiken? Bij een 'verzatste' (weet de officiele NL-naam niet) liggen de bladen natuurlijk wel veel netter aan de romp, maar om nu meer geld aan een spinner uit te geven dan de hele rest van de setup voelt een beetje gek. Zou dat echt zoveel verschil uitmaken of zit het meer tussen de oren? Weten jullie waar dat soort spinnertjes wat goedkoper te vinden zijn dan meteen bij Reisenauer terecht te komen? Begrijp mij niet verkeerd: ik geef graag geld uit en heb al heel wat dure spulletjes in huis voor het grove carbon-geweld. Maar dit blijft natuurlijk nog steeds een 'gewoon' houten kistje met een glas rompje (staartboom wel carbon trouwens)
Gewoon spinner weglaten en die 5 veranderen in een 3. Klaar! Mooi model, vleugel ziet er erg strak uit.
Ik heb de setup van de snipe met vladimir spinner en prop nu ook in een Eres gebouwd. Met 430 gram klimt hij nog steeds bijna vertikaal op 3S. En met 300 maH kan ik 5 keer naar 80 meter. De nieuwe propjes liggen nu ook mooier aan dan de originele kleine graupner propjes. In vergelijk met F5J geeft de prop mi verhoudingsgewijs vrij veel weerstand. Maar ook in de snipe is een gewone spinner ingebouwd.
Waar ik ergens wel nieuwsgierig ben hoe ik deze kan gooien geloof ik niet dat dit zoveel geweld aan kan als de Helios. Daar kan ik best lekker lomp mee doen en met hout zal ik altijd wat terughoudender blijven. Dsu hier komt gewoon meteen een propje op en is het een vakantie elektro zwevertje
Ik ook....mijn handen jeuken! Maar mijn bouwplank ligt vol met een vleugel van mijn meerjarenplan De Momentum heeft heeft er wel voor gezorgd dat ik weer even lekker bezig ben aan de Ka8 want ik kan er echt pas aan werken als deze zo ver af is dat ik aan de andere vleugel kan beginnen. Dan pak ik de Momentum en de Evolution tussendoor en daarna weer verder aan de ka8
Terwijl de lijm droogt van de Ka8 vleugel heb ik wel een hoekje vrij voor kleine klusjes en vorige week kwam m'n bestelling van Hoellein binnen dus ik heb een 1ste stapje genomen door een motor schotje te maken. Ik heb een 30mm spinnertje gekocht dus eerst stukje bij beetje de romp ingekort tot ik ongeveer goed zit. Daarna uit 2mm epoxyplaat een rondje gezaagd waar ik de motor op vast heb geschroefd en daarna net zo lang bij schuren tot ik het schotje precies klem in de rompneus geduwd krijg. (Geen idee waarom het forum de foto ondersteboven zet?) Die heb ik in positie gebracht met de spinner op de motor tot hij goed aan sloot Daarna op z'n egeltjes de motor los geschroefd en het schot met CA gefixeerd. Toenzo opgehangen dat ik er bij kon en met lekker dunne lamineer epoxy het randje vol gedruppeld. Voor het laatse beetje aan de buitenrand heb ik wat katoenvlokken door de epoxy geroerd en de rand vol gesmeerd. Na een nachtje drogen wat extra koelgaten geboord en de motor op z'n plekje Met een elastiekje rond de propbladen moet ik een millimetertje extra ruimte laten maar daar kan ik mee leven want als ik mij daar druk om moet maken zou ik toch die andere spinner met van die sexy aanliggende bladen moeten kopen maar dan ga ik voorbij aan mijn doel voor dit ding.
Heel mooi bouwverslag Justus. Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen van het model. Het model ziet er in ieder geval goed uit en de bouw lijkt qua complexiteit en benodigde bouwtijd ook nog wel te overzien. Ik zie uit naar je volgende stapje/post
Volgende stapje gaat dit weekend wel komen denk ik wat die andere gaat zeer voorspoedig dus heb snel ruimte op m'n werkblad Eerste wat ik wil doen is de vleugel aanpakken maar dat zie je de komende dagen wel komen
De daad maar even bij het woord voegen: Zoals eerder op de foto's te zien zijn er op de onderkant van de vleugels vierkantjes aangegeven waar je bakjes moet inlijmen voor de servo's. Dus een mes in de mooie vleugeltjes gezet. Die houtjes zitten bij de kit om de bakjes mee te maken. De originele afmetingen zijn een fractie te klein voor mijn DES427bb die ik ga gebruiken. (Die lagen werkeloos te wachten op zoiets als dit) Met een soldeerbout heb ik het schuim weg gesmolten Ruikt lekker joh!! Rondom de bakjes heb ik tape geplakt en de zijkantjes er met bruislijm ingeplakt. De bouwbeschrijving zegt daar epoxy voor te gebruiken maar ik heb voor bruislijm gekozen vanwege het vullende karakter. ik heb het bij mijn zelf gesneden vleugels ook altijd daarmee gedaan en dat is loeisterk. Alleen moet ik even scherp zijn en alles wat er tussenuit bruist weg vegen voordat het hard is. Morgen verder
Helemaal goed! De servokabelgootjes heb ik met een vijltje vrij gemaakt, daar maak ik geen foto van hoor Om de vleugel aan de romp te schroeven zonder hem te slopen moeten er zogenaamde hardpoints gebouwd worden en ARThobby doet dat door middel van hardhouten blokjes die je op maat moet schuren. In de vleugel moet je een beetje schuim weg pulken Daar was dat gereedschapje heel nuttig! Hey komt uit een greep in het assortiment gereedschap van een tandarts die met pensioen ging en is verrassend vaak verschrikkelijk handig. M'n laatste modelbouwklusje van vandaag wordt het hele spul goed uitlijnen en met dunne lamineerepoxy en katoenvlokken in elkaar schuiven Maar dat doe ik pas als ik verder niets meer kan verzinnen om te doen
Dat wordt lak Brian. Ik heb de bijbehorende lak mee besteld en als hij daar goed in zit ga ik er boven en onder wat kleurtjes op spuiten en welke dat worden zie je tegen die tijd wel Eerst ze maar eens aan elkaar geplakt, zoals gezegd met lamineerepoxy en lekker veel katoenvlokken zodat er een wittig papje onststond waar ik de verbindingsblokjes en de vleugelzijkanten mee ingesmeerd heb. Vervolgens het teveel aan epoxy weggeveegd en in de juiste hoek gepositioneerd. Heb het gedaan voordat ik op de bank plofte zodat de epoxy een nachtje kan uitharden. Morgen meer!
Heb je bewust voor lak gekozen Justus? Wellicht voor een speciale kleur? Ik dacht dat lak altijd veel zwaarder was dan folie, maar het is voor mij al weer heel lang geleden dat ik een schuimvleugel op die manier gebouwd heb We gaan het meemaken
Dit is de bouwwijze van ARTHobby. Al hun vleugels zitten in die speciale blanke lak, ik geloof dat het een soort poriënvuller is ofzo. Ik vind die houtkleur vleugels geweldig mooi! En de kleurtjes worden alleen accenten. Vormpje van het een of ander op de bovenkant en blokken aan de onderkant voor het contrast. Onderkant Bovenkant De naad wordt afgedekt met 2 lagen glasweefsel. Maar ik weet nog niet wanneer ik daar aan toe ga komen want ik ga komende week op sociale- en modelbouw-isolatie door met vrouw en dochter met een camper op zoek te gaan naar de meest eenzame en stille plekjes van Nederland. (Met hopelijk ook af en toe een plekje om m'n dlg te gooien)
Over die afwerking: bij balsa indekking is lakken/verven wel snel zwaarder omdat dat hout zich zonder speciale behandeling helemaal vol zuigt. Ik weet even niet meer wat dit precies voor hout is, populier of berken, maar wel dat het geen balsa is en dan wellicht minder last van dat zuigen heeft.(daarnaast is het een heel dun huidje) Wel raden ze aan om voor andere kleurtjes een verfsoort te nemen die schuim niet aantast omdat het niet 100% zeker is dat het niet door het hout trekt. Ik heb daar spuitbussen schuimbestendige verf voor bij de modelbouwwinkel vandaan.