Ik heb even zitten twijfelen of ik deze bouw wel hier wilde gaan bijhouden, aangezien ik nog niet weet of ik zelf een keertje mee ga doen aan een rondje F5K.
Maar in de basis is het volgens mij best een leuke kist voor dit spelletje en qua afbouw wil ik wel proberen om hem zo licht mogelijk te houden en dan komt hij wel in de F5K-range qua onderdelen.
Dus bij deze: de Momentum DL van ART Hobby
https://www.pp-rc.de/FLUGMODELLE/AR...m.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A2473&p=125
Ik kijk met enige regelmaat in de lijst van beschikbare modellen van ART Hobby en dit is een van de kistjes waar ik vreselijk nieuwsgierig naar ben hoe het gebouwd is, afgebouwd moet worden en uiteindelijk hoe het vliegt. Ineens kreeg ik het afgelopem week op mijn heupen en heb de stoute schoenen aangetrokken en er eentje besteld.
Ik heb niet de ilusie dat deze het als DLG op kan nemen tegen een Vol-Carbon lichtgewicht. (heb zelf een Helios en en zie hem daar niet zomaar van winnen) Maar met een modern klein motortje in de neus, volgens de ontwikkelingen die Brian in gang heeft gezet, zou dit volgens mij best een leuk ding kunnen zijn. (een beetje zoals de Inside een heel fijn vliegende kist is voor het F5j spelletje, ook al kan die natuurlijk niet tippen aan de carbon-wedstrijdbakken)
Is het niet voor de wedstrijd dan is het wel proeven aan hoe een DLG vliegt zonder het probleem van niet hoog genoeg kunnen gooien.
Afgelopen week kwam hij al binnen en ik wil in dit draadje de voortgang een beetje bijhouden.
Het wordt geen haastklus, ik heb genoeg te doen in mijn bouwhok, maar voordat ik ga afbouwen wil ik goed voor de bril hebben welke spullen ik er in wil hebben dus begin ik dit draadje alvast om zo mijn overdenkingen in de groep te gooien.
Eerst maar eens de bouwdoos zelf:
Alle benodigde onderdelen zitten netjes verpakt in een doosje en het eerst wat mij op valt is hoe netjes de balsa met glas gelamineerde staartdelen zijn gebouwd. Supernetjes!
Daarna de vleugels
Mooi dun profiel (als je wilt weten welke moet je de website even opzoeken, heb ik geen verstand van) en vooral ook verschrikkelijk strak gebouwd!
De achterlijst is voor houtenvleugelbegrippen echt messcherp, voelt goed stijf aan en beide vleugels met 74 gram exact even zwaar.
Er staat al precies aangegeven waar de sneden moeten komen voor de rolroeren en waar de servokastjes moeten komen. De scharnieren zijn van kevlar en zitten al aan de onderkant in de vleugel gelamineerd zodat ze genoeg uitslag naar beneden kunnen krijgen voor de flap-functie.
Er zit een boekwerk bij die stap voor stap duidelijk uitlegt hoe je alles moet doen dus daar ga ik mij de komende tijd eens rustig in verdiepen.
De afwerking wordt gedaan door middel van aflakken. Ik heb de juiste lak meteen mee laten komen maar zover ben ik nog lang niet.
De eerste stap voor de vleugel wordt de servobakjes maken en de vleugels aan elkaar lijmen, daarna de tijd nemen voor aflakken en dan pas de roeren lossnijden.
De aansturing volgens de kit is met conventionele roerhoorntjes, ik wil proberen om ze Top-Drive aan te sturen. Is toch weer iets minder weerstand en volgens mij loont het de moeite om daar op de details te letten.
Maar daar kom ik allemaal wel uit en komt allemaal later wel. De grootste wijziging op de bouwinstructie is de aandrijving. Ik kan de plaats van de Ri-Ho servo's pas bepalen als ik weet waar de accu moet gaan komen en dat weet ik pas als er een motor in de neus zit. Welke motor? ik heb nog geen duidelijk idee.
Ik ben nu dus een beetje aan het zoeken en kijken naar de setup en in dat kleine spul ben ik niet zo heel erg thuis.
Qua gewicht wordt hij natuurlijk al aanzienlijk zwaarder dan een omgebouwde DLG. Als zwever zou 300 gram mogelijk moeten zijn en ik wil proberen om daar zo dicht mogelijk in de buurt te blijven.
De motortjes die de grote bedrijven al hebben ontwikkeld zijn voor kistjes met een AUW van 250gram ofzo en zitten daar al aan de limiet.(en vaak alleen te koop in combinatie met zo'n kist)
Die gaan dus voor dit model niet voldoen en moet ik verder kijken. Een aandrijving waarmee hij met 20,/s verticaal weg knalt is heus ook wel bij elkaar te fiedeleflotsen maar dan wordt het ook al snel weer te zwaar.
zodoende ben ik de mij bekende sites een beetje aan het afstruinen. Mijn favoriet, met name qua overzichtelijkheid en uitgebreide informatie, is Hoellein en daar kom ik op de volgende onderdelen:
Na een beetje zoeken denk ik aan deze:
https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Electric-motors-combos-and-gearboxes/Brushless-motors-Drive-sets/Direct-drive/Robbe-Roxxy/ROXXY-BL-Outrunner-C22-16-2570kV-19g-Multiplex-314945.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M314945&t=49302&c=73356&p=73356
Ik heb zelf nog in de rommelbak een setje cam-carbon 6x3 en 7x4 bladen liggen. Dus op 2S of op 3S op een niet te gek 30mm spinnertje (ik heb nog geen 'verzatst' gevonden)
https://www.hoelleinshop.com/All-yo...ticle&ProdNr=AN725900&t=49302&c=27400&p=27400
(De romp is voor DLG begrippen groot en een 30mm spinner kan ik makkelijk kwijt).
Als regelaar dacht ik aan deze
https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Speed-controllers-and-external-BEC/ROXXY-BL-control-712-brushless-controller-2-3-LiPo-12A-BEC-.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M318971&t=49302&c=62&p=62
Ik ga geen HV servo's gebruiken dus moet er wel een BEC regelaartje in.
Dit was het voor nu.
Wat denken jullie van deze onderdelen? wat zouden jullie anders doen?
Maar in de basis is het volgens mij best een leuke kist voor dit spelletje en qua afbouw wil ik wel proberen om hem zo licht mogelijk te houden en dan komt hij wel in de F5K-range qua onderdelen.
Dus bij deze: de Momentum DL van ART Hobby
https://www.pp-rc.de/FLUGMODELLE/AR...m.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A2473&p=125
Ik kijk met enige regelmaat in de lijst van beschikbare modellen van ART Hobby en dit is een van de kistjes waar ik vreselijk nieuwsgierig naar ben hoe het gebouwd is, afgebouwd moet worden en uiteindelijk hoe het vliegt. Ineens kreeg ik het afgelopem week op mijn heupen en heb de stoute schoenen aangetrokken en er eentje besteld.
Ik heb niet de ilusie dat deze het als DLG op kan nemen tegen een Vol-Carbon lichtgewicht. (heb zelf een Helios en en zie hem daar niet zomaar van winnen) Maar met een modern klein motortje in de neus, volgens de ontwikkelingen die Brian in gang heeft gezet, zou dit volgens mij best een leuk ding kunnen zijn. (een beetje zoals de Inside een heel fijn vliegende kist is voor het F5j spelletje, ook al kan die natuurlijk niet tippen aan de carbon-wedstrijdbakken)
Is het niet voor de wedstrijd dan is het wel proeven aan hoe een DLG vliegt zonder het probleem van niet hoog genoeg kunnen gooien.
Afgelopen week kwam hij al binnen en ik wil in dit draadje de voortgang een beetje bijhouden.
Het wordt geen haastklus, ik heb genoeg te doen in mijn bouwhok, maar voordat ik ga afbouwen wil ik goed voor de bril hebben welke spullen ik er in wil hebben dus begin ik dit draadje alvast om zo mijn overdenkingen in de groep te gooien.
Eerst maar eens de bouwdoos zelf:
Alle benodigde onderdelen zitten netjes verpakt in een doosje en het eerst wat mij op valt is hoe netjes de balsa met glas gelamineerde staartdelen zijn gebouwd. Supernetjes!
Daarna de vleugels
Mooi dun profiel (als je wilt weten welke moet je de website even opzoeken, heb ik geen verstand van) en vooral ook verschrikkelijk strak gebouwd!
De achterlijst is voor houtenvleugelbegrippen echt messcherp, voelt goed stijf aan en beide vleugels met 74 gram exact even zwaar.
Er staat al precies aangegeven waar de sneden moeten komen voor de rolroeren en waar de servokastjes moeten komen. De scharnieren zijn van kevlar en zitten al aan de onderkant in de vleugel gelamineerd zodat ze genoeg uitslag naar beneden kunnen krijgen voor de flap-functie.
Er zit een boekwerk bij die stap voor stap duidelijk uitlegt hoe je alles moet doen dus daar ga ik mij de komende tijd eens rustig in verdiepen.
De afwerking wordt gedaan door middel van aflakken. Ik heb de juiste lak meteen mee laten komen maar zover ben ik nog lang niet.
De eerste stap voor de vleugel wordt de servobakjes maken en de vleugels aan elkaar lijmen, daarna de tijd nemen voor aflakken en dan pas de roeren lossnijden.
De aansturing volgens de kit is met conventionele roerhoorntjes, ik wil proberen om ze Top-Drive aan te sturen. Is toch weer iets minder weerstand en volgens mij loont het de moeite om daar op de details te letten.
Maar daar kom ik allemaal wel uit en komt allemaal later wel. De grootste wijziging op de bouwinstructie is de aandrijving. Ik kan de plaats van de Ri-Ho servo's pas bepalen als ik weet waar de accu moet gaan komen en dat weet ik pas als er een motor in de neus zit. Welke motor? ik heb nog geen duidelijk idee.
Ik ben nu dus een beetje aan het zoeken en kijken naar de setup en in dat kleine spul ben ik niet zo heel erg thuis.
Qua gewicht wordt hij natuurlijk al aanzienlijk zwaarder dan een omgebouwde DLG. Als zwever zou 300 gram mogelijk moeten zijn en ik wil proberen om daar zo dicht mogelijk in de buurt te blijven.
De motortjes die de grote bedrijven al hebben ontwikkeld zijn voor kistjes met een AUW van 250gram ofzo en zitten daar al aan de limiet.(en vaak alleen te koop in combinatie met zo'n kist)
Die gaan dus voor dit model niet voldoen en moet ik verder kijken. Een aandrijving waarmee hij met 20,/s verticaal weg knalt is heus ook wel bij elkaar te fiedeleflotsen maar dan wordt het ook al snel weer te zwaar.
zodoende ben ik de mij bekende sites een beetje aan het afstruinen. Mijn favoriet, met name qua overzichtelijkheid en uitgebreide informatie, is Hoellein en daar kom ik op de volgende onderdelen:
Na een beetje zoeken denk ik aan deze:
https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Electric-motors-combos-and-gearboxes/Brushless-motors-Drive-sets/Direct-drive/Robbe-Roxxy/ROXXY-BL-Outrunner-C22-16-2570kV-19g-Multiplex-314945.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M314945&t=49302&c=73356&p=73356
Ik heb zelf nog in de rommelbak een setje cam-carbon 6x3 en 7x4 bladen liggen. Dus op 2S of op 3S op een niet te gek 30mm spinnertje (ik heb nog geen 'verzatst' gevonden)
https://www.hoelleinshop.com/All-yo...ticle&ProdNr=AN725900&t=49302&c=27400&p=27400
(De romp is voor DLG begrippen groot en een 30mm spinner kan ik makkelijk kwijt).
Als regelaar dacht ik aan deze
https://www.hoelleinshop.com/All-you-need-for-electric-flight/Speed-controllers-and-external-BEC/ROXXY-BL-control-712-brushless-controller-2-3-LiPo-12A-BEC-.htmshop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M318971&t=49302&c=62&p=62
Ik ga geen HV servo's gebruiken dus moet er wel een BEC regelaartje in.
Dit was het voor nu.
Wat denken jullie van deze onderdelen? wat zouden jullie anders doen?