Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ja daar lees ik ook veel over dat dat het beste zou zijn.

    De enige 'Maar' is condensvorming in de packs die ontstaat en daardoor inwendige corossie als de temperatuur zo veel gaat verschillen.


    Tips on extending the lifespan of your LiPo battery
    Although LiPo batteries will inevitably deteriorate to a point where they can no longer be used, there are a couple of things that you can do to delay their expiration. The following are some of the best practices for the handling, charging, and storage of LiPo batteries that can prolong their lifespan.

    1. Store in a cool place
    A LiPo battery continues to age and deteriorate even while it is kept in storage. However, the deterioration process becomes accelerated when the battery is kept in high temperatures. A study showed that the capacity of a LiPo battery kept at 60 degrees C for 3 months has declined to only about 75% of its original capacity. Another battery held for a similar period at 25 degrees C also deteriorated but to a much less degree: it was able to retain 96% of its original capacity. It is even possible to store LiPo batteries in near-freezing temperatures, and this has been shown to preserve its capacity better.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Dat is een onzinverhaal.
    Iets van vroeger, toen men dacht dat ze koud opgeslagen moesten worden.
    Ik heb het nagevraagd bij de fabrikant, Fullymax, hoe lipo's opgeslagen moesten worden en hoe ze gebruikt moeten worden.

    Bij de fabrikage gaat er een soort conserveringsmiddel in en zijn ze opgeladen op storageniveau.
    Ze kunnen dan maanden in het magazijn en de winkel liggen.
    Na 1 a 2 keer gebruik is het conserveringsmiddel weg, opgelost.

    Op de vraag hoe ze bewaard moesten worden kwamen ze met 3,85 V per cel bij 18 graden.
    Koud bewaren is niet goed, ik had namelijk ook het verhaal gehoord van in de koelkast maar dat schijnt schadelijk te zijn.

    Voor gebruik moet je de accu naar minimaal 30 graden brengen, dat verlaagt de interne weerstand aanzienlijk.
    Bij een koude accu gaat de accu zichzelf opwarmen omdat de interne weerstand hoog is.
    En dat schijnt slecht te zijn voor het electroliet.
    Je moet ook lang genoeg voorverwarmen, de accu moet binnenin ook warm zijn, dus als je een 6S pakket hebt dan moeten ook de binnenste cellen warm zijn.
    Minimaal een uur.
    Je kan met het opwarmen ook wat spelen, als je ze niet te warm maakt, die 30 graden, dan levert ie niet extreem hoge pieken.
    Je vliegtijd kan dan toenemen.
    Ga je ze echt warm maken, 38-40 graden, dan gaat ie meer leveren, hogere spanning gemiddeld, wat een hogere stroom veroorzaakt en je vliegtijd dus korter wordt.

    Al die verhalen van dat lipo's langer meegaan, dat is suggestie of een gebruikersfout.
    Ook zullen ze korter meegaan als je ze niet goed behandeld, dus leeg of vol weglegt, koud gebruikt, etc.

    Ik deed makkelijk een vliegseizoen met 1 pakket, alle trainingen, alle wedstrijden en dan belast met enorm veel C's.
    Een keer een pakket koud gebruikt en dat was na 2x vliegen rijp voor de kliko.
    Een pakket per ongeluk vol weggelegd, dat leverde ook niet meer het vermogen wat het eerder deed en een pakket per ongeluk leegtrekken, ontvangerpakket, dat was ook meteen afgeschreven.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zoals ik het interpreteer:

    Onder de 10 graden voor verwarmen richting de 20'

    Hoe hoger de temperatuur van de accu des te lager de interne weerstand. Tot maximaal een graad of 60', daar boven gebeuren gekke dingen. Je verknald hem minder met de extreme belastingen die er worden uitgehaald door jullie of bijvoorbeeld boten door hem te verwarmen. Ik denk dat het kantel punt de temperatuur is dat de temp van je accu gaat oplopen, dat ligt er weer aan hoeveel stroom je vraagt te samen met de interne weerstand, die vervolgens weer mede afhankelijk is van de temperatuur van de accu

    Maar het chemische verouderings proces gaat wel veel sneller als die zo warm is, alleen geen schade door te veel stroom trekken wat je anders wel had als die koud was.

    Dat dat proces vertraagt door kou geloof ik wel. Rond de 5' las ik, Maar moet je 60 sealbags hebben. Word een beetje gedoe allemaal. Die zou je heel voorzichtig moeten gaan opwarmen. Dan zakje open zodat er geen condensatie optreedt tijdens het opwarmen. Het beste van 2 werelden zou tussen de 15 en 20 graad zijn. Dan klopt 18 graden inderdaad.

    Ja een week lang vol weg leggen kwam op 3.7 cycles neer zegt optipower.

    Die graphene lipo's(lilo) zouden veel minder gevoelig zijn. Alleen wat men verkoopt alszijnde graphene lipo's zijn veelal normale HV lipo's. Dat was mijn conclussie na 714 pagina's op rcgroups over de zin en onzin rond lipo's. Met name de C waardes waren hilarisch. Men ging testen hoelang het (seconden) duurde eer een cel 3.9 3.7 en 3.5v aantikte. Bij 100 125 150 en 175a. Veel 5000 en 6000mah haalden de 175a niet zonder onder de 3.5v te schieten. Maar werden wel als 100c verkocht. Leukste is max amps die 250c er op heeft staan. Haalde 10 of 15c in de test. Veruit de duurste en slechste geteste accu



    Maar ik hoef bij lage belastingen de accu's maar tot 25a 30 graden voor te verwarmen. Onnodig op 38 graden vinden ze niet zo fijn.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, je moet echt niet hoger gaan dan 40-45 graden.
    En niet lager dan 30.
    Onder de 30 graden verwarmen heeft geen in, dan werkt de chemie niet, dan kan je hem net zo goed koud gebruiken.
    De fabrikant geeft op dat bij gebruikt tot 30C, en dat waren destijds 40C accu's, je er 500 cycles minimaal mee moet kunnen doen.

    Wat Optipower en Hobbyking zegt neem ik niet serieus, dat zijn stickerplakkers en geen fabrikanten.
    Er zijn een paar goede fabrikanten, Kokam, Fullymax, Gensace.
    Die maken accu's voor iedereen, Fullymax heeft voor mij pakketten met een bepaalde capaciteit en afmetingen gemaakt.
    Ze werden op de markt gebracht door Lemon, maar de specs die daarop stonden waren ook weer flink overdreven, want het is modelbouw, en mensen trappen erin.
    100C accu's bestaan niet.
    Sterker nog, Fullymax verkoopt dezelfde accu's waar 40C voor modelbouw opstaat aan de industrie met 10C max.
    Want die moeten 1000 cycli kunnen maken.

    Ik heb een stuk geperforeerd alu gehaald bij de ijzerboer, 22x35cmx 2mm, 5 Euro.

    Ziet er nu zo uit.
    Nu wachten op het XLR chassisdeel en stekker, dan kan ik verder.
    CIMG4364.JPG


    En de sturing:
    CIMG4366.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja gensace ook gehad in 12s 2x6s5500 in serie geloof ik.

    Wat ik las maakt gensace zijn eigen cellen ook niet meer. Moeten ook niet meer zo goed zijn als ze waren. Duur waren ze in iedergeval wel.

    Kokam kan ik geen rc accu's meer van vinden. Alleen industrie spul.
    Fully Max zegt me zo niks. Zie dan packs voor me in licht blauw. Beetje turnigy achtige look.

    Dacht dat optipower hun pakketten zelf maakten? Maar dat weet ik niet, ik geloof je op je woord.

    Nanotech was eerder wel goed. Maar de 3s 5000mah Batch die ik nu heb kunnen allemaal de kliko in. Ze zijn gebruikt in een crawler. Dat is nul belasting. 2 van de 6 zijn nog goed. 2 nog bruikbaar maar heel bol. 2 onbruikbaar.

    Wat wel op viel in de test was dat sommige budget china pakketten wel goed door de test kwamen in vergelijking tot andere merken.


    Ga je nog een folie plaatsen over je frame? Zet je er nog een fan? Ziet er goed uit zeg. Erg strak.

    Je mag mij ook wel 1 bouwen hèhè
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gensace is Grepow, die maakt zijn eigen pakketten.
    Fullymax maakt voor veel merken accu's, maar in verschillende kwaliteiten.
    Een B-kwaliteit zal niet onder hun eigen naam op de markt komen.
    Turnigy koopt overal in, doet er zijn eigen folie omheen en eigen sticker op.
    Zelfde is het bij SLS.
    Als je een duur SLS pakket koopt en de folie eraf haalt kan je met wat zoekwerk er best achter komen dat het gewoon een goedkoop Turnigy pakket is.
    Bij toeval ben ik erachter gekomen dat YGE, van de regelaars, ze gewoon laat bouwen in Shenzhen, en toen ik daar in de fabriek was heb ik er ook een paar meegenemen.
    Net als Jeti, de Mezon word daar ook gebouwd.

    Ik denk dat ik er een heel klein fannetje in ga zetten, om wat circulatie te krijgen.
    En folie?
    Nee, gewoon blank metaal.
    Zo heb ik het altijd gedaan, geen problemen, ook niet tijdens vervoer.
    Ik zag vanmiddag nog wel zo'n schamottensteen liggen, nog even gekeken hoe poreus ie nou is, maar het is best stevig.
    Alleen krijg ik 30mm dikte niet in de koffer.
    En om energie in die steen te krijgen moet je hem al uren voor gebruik aanzetten.
    Dus ik doe het gewoon zoals ik het al die jaren gedaan heb, alleen aluminium.

    GJ
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als je een 5mm alu plaat neemt heb je ook wat buffer.

    In die koelbox van mij zit een schoepenwiel. Net zoals bij een centrifugaal pomp. Het mooie daar van is dat je hem plat op de bodem kan monteren naast je heatbed, die van mij zit op een ptc warmte element.

    Ik moet eens kijken wat ik voor lipo's aanschaffen ga. Het liefste iets tussen de 6s 4a5000mah. 700gram max. Met 5800mah is het toestel een tikje neuslastig. stromen zullen rond de 70a80 ampère zitten.

    Wat zeg jij, het maakt geen klote uit waar je ze haalt?
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Al een update over je koffer GJ?
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor normaal gebruik maakt het inderdaad weinig uit, alhoewel een merk als Rhino echt net boven het riool zweeft.
    Maar ik heb ook een seizoen met Turnigy 30C accu's gevlogen, leverden exact de zelfde spanningen onder 100C belasting als duurdere merkpakketten.
    Daarnaast heb ik goede ervaring met Wellpower.
    In de tijd dat ik 9S vloog gebruikte ik Wellpower, ook Wolf Fickenscher, ex wereldkampioen, is het jaar daarop met Wellpower gaan vliegen.
    Deze pakketten zijn niet zo heel duur en kwalitatief prima.
    https://www.lindinger.at/de/Akkus/L...37a0f5febe31c9a6fb&order=acris-score-desc&p=1

    De koffer.. ja, ik heb net bijna de postbode neergeslagen, ik wacht al 3 dagen op onderdelen.
    Maar het schijnt met DPD verstuurd te zijn, zegt Reichelt in een mail.

    Ik heb wel even de sturing getest, voordat ik alles erin bouw en het niet werkt.
    Maar het werkt en hij is echt vreselijk snel, er zit geen vertraging tussen meting en weergave.
    Als ik de sensor pak dan schiet de gemeten temperatuur omhoog.
    Ik moet alleen nog even controleren of ie de instellingen onthoud als ik hem een tijdje spanningloos set.

    CIMG4367.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas is deze temperatuursturing vergeetachtig.
    Als de spanning eraf gaat dan zijn ook alle instellingen weg, best jammer.
    Dus maar zo'n ding op Banggood besteld, die is simpeler en dat is ook wat beter voor Wil.

    GJ
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah jammer.. had de mogelijkheden gelezen en zag er goed uit. Ja post is hier ook een drama. Postnl althans. DHL geen problemen
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Accu's even bekeken. Wel grappig dat er leds op zitten met een indicator op de achterkant.

    Ik zit te twijfelen. Misschien dat ik ook wel wat gensace pakketen neem. Zijn die op te pikken in Düsseldorf?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen idee.
    Kijk ook eens bij Mylipo.de
    Daar vliegt Gerben mee en die zijn ook prima.

    GJ
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    bij deze
    Screenshot 2020-12-04 at 17.08.44.png
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn dank is enorm!

    GJ
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Thermostaat is 3 december vanuit China verzonden.
    Tot op heden is ie nog niet bij Hermes aangekomen.
    Het zal toch niet weer zoek zijn??

    hermes.JPG
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is normaal. Duurde bij mij laatst 4 weken.

    Stond 2 lang week dat het pakket was aangekomen in nl. Alleen was postnl is slaap gevallen
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Koelbox werkt goed qua temperatuur.

    De enige maar is het opladen. Te weinige zicht en ruimte
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn test opstelling en temp regeling heeft vandaag prik gezien op de gesoldeerde versie.
    Printjes zijn weer eens een keertje gefreesd ipv geëtst.
    De CNC machine wil graag een spindel met minder speling.
    Gaatjes boren ging wat beter.

    Het koffertje is een maatje kleiner dan de meeste gebruiken, maar ik heb dan ook vaak maar kleine accuutjes bij me 2s350
    Als verwarmingselement is een koelplaatje met een weerstand gebruikt (25W bij 12V)
    Het ventilatortje zorgt voor wat luchtstroming.
    In de uiteindelijke definitieve versie komt de temp sensor in de aanzuiglucht van het ventilatortje.
    Het bakje wordt nog wat beter geïsoleerd.

    Ik heb ook nog wat te knutselen aan de software, ja er zit een computertje in.
    Een display zit er niet op, dat heb ik niet nodig, wel een ledje.
    Er zit ook een datapoortje op, wat er zich in het bakje afspeelt qua temperatuur en spanning en zo, dat is met de pc of zo live te volgen.
    En via die weg zijn ook parameters in eventueel nieuwe software in te laden.

    Oude pc of een moderne met een ouderwetse RS232 poort, verloop kabeltje en de koppeling met de chip is een feit, geen usb gedoe.

    Natuurlijk wordt de spanning gemeten en als die te laag wordt, dan stopt de verwarming.


    mijn koffertje.jpg
    Het koffertje

    binnenprutje.jpg
    De inhoud, het witte prik bordje kon net de stroom aan in deze opstelling.
    Dan ga ik het niet nog moeilijker maken dan het al is het was toch maar tijdelijk.

    schermpje.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina