Dit lijkt me een leuk project voor deze lange kerstvakantie. Best een flinke zwever van bijna 3m spanwijdte, het wordt full-time printen voor een week (of meer?). SZD-21-2B „Kobuz 3“ – 3DLabPrint Ik ben van plan om alleen de romp en de staartdelen te printen. Hoofdvleugel wil ik zelf maken met schuim en glasvezel. Jammer dat je de stl's niet vooraf kan bekijken. Ik ken de modellen van 3D-Lab wel maar deze is van een onafhankelijke ontwerper. Heeft iemand hier ervaring mee?
Twee Ender3's full-time aan het werk geweest Ter referentie mijn zender er achter gezet, het wordt een joekel.
Uit luiigheid heb ik de meegeleverde GCode bestanden gebruikt. Er is veel stringing door een combinatie van hoge temperatuur en te zuinig ingestelde retract afstand. Niet zo goed voor de sterkte maar verder stoort het (visueel) niet omdat het allemaal aan de binnenkant blijft. Verder zien de stl bestanden er redelijk uit al zouden sommige dingen handiger hadden gekund. Er zijn het en der ook wat slordigheden te zien zoals sommige binnenribben die het buitenoppervlak raken. Geen idee of het in de praktijk ook voor problemen gaat zorgen.
Dat wordt een grote en ook mooi! Let op met stringing. Als dat teveel is is er grote kans op materiaal tekort bij de start van een nieuwe laag. Hierdoor heb je grote kans dat je zwakke onderdelen krijgt. Als ik je mag adviseren: Als je een test print maakt en na veel kleine stukjes de print stoppen. Liefs als er veel retractions zijn geweest. Vervolgens met een schuifmaat de wanddikte meten. Bij de start, tussen in en op het einde van de laag meten. Als de maat overal het zelfs is is het goed. Als het bij de start dunner is dan de settings aanpassen. Ik ben, met normaal filament, nog al huiverig voor stringing. Voor LW-PLA geldt het zelfde maar kun je stringing niet voorkomen. Succes met de bouw, erg leuk! Groet, Coen
Klopt, her en der zijn er plekken te zien met te weinig materiaal. Een beetje geïmpregneerd met secondelijm maar het is niet echt mooi allemaal. Ik zal de rest van de segmenten zelf maar even door de slicer halen. Intussen heb ik berekend dat alleen voor de romp bijna 1.5 kilo aan filament nodig is. Dat gaat niet lukken met de voorraden thuis. Ik ben begonnen met licht grijs van HK waar ik altijd tevreden ben geweest. Ze hebben het alleen niet meer op voorraad. Ik heb nog een kilo wit van Real Filament van 123d maar het is echt onbruikbaar hiervoor. We zullen zien hoever ik kom met de grijze, intussen moet ik iets leverbaars vinden die daarop lijkt.
Nog even gekeken naar de te verwachten vleugelbelasting. Volgens de documentatie van het model: Schaal 1:5 Vleugeloppervlak: 56 dm2 Print gewicht: 3200 g (romp 1000g, staart 400g, vleugels 1800g) Schatting totaalgewicht 3800 g (incl. lood, accu, besturing) Vleugelbelasting: 68 g/dm2 Het origineel: Vleugeloppervlak: 13.5 m2 Gewicht: 390 kg Vleugelbelasting: 289 g/dm2 Een paar simplistische berekeningen met 100 km/h (iets tussen de overtrek- en kruissnelheid) als referentie voor het origineel… Equivalente schaalsnelheid = Originele snelheid / Sqrt(Schaal) Schaalsnelheid = 100 / sqrt(5) = 44 km/h = 12.5 m/sGeschatte vliegsnelheid [m/s] = 1,7 x sqrt(vleugelbelasting [g/dm2]) Vliegsnelheid = 1.7 * sqrt(68) = 14 m/s = 50 km/hHet zal dus 13% sneller moeten vliegen dan de schaalsnelheid. Geen ramp maar liever niet natuurlijk met zo een kwetsbare constructie. We kunnen het ook kijken hoe zwaar het zou moeten worden: Gewenste vleugelbelasting = Originele vleugelbelasting x schaalfactor Gewenste vleugelbelasting = 289 * 1 / 5 = 58 g/dm2Of, gewenst gewicht = Originele gewicht x schaalfactor^3 Gewenst gewicht = 380 * 1 / (5*5*5) = 3 kgGeschatte gewicht van 3.8 kg is dus 25% te veel t.o.v. wat je zou willen bij dit 1 op 5 model. Hopelijk kan er straks wat gewicht bespaard worden met schuim+glas vleugels. Het moet geen probleem zijn om de vleugels in de buurt van een kilo te houden ipv de 1.8 kg geprinte exemplaren. Door het stabilo ook te baggen kunnen er ook wat grammetjes van de staart bespaard worden waardoor ook minder lood nodig zal zijn. Misschien vliegt het straks nog goed ook.
Romp met staartdelen zijn geprint en gewogen. Lichtgrijs was helaas vroegtijdig op, de rest van de staart is donkergrijs geworden en de kap wit. Eerdere gewichtsinschatting blijkt aardig te kloppen. Vooral de staartdelen zijn onevenredig zwaar, er moet straks enorm veel lood in de neus. 1022 g Romp 177 g Kielvlak + richtingsroer 192 g Stabilo + hoogteroer + ----------------- 1391 g Romp totaal
Lang geleden maar ik ben toch benieuwd hoe het is afgelopen aangezien ik de Kobuz 3 nu aan het printen ben en geheel met de vleugels. Ook de Hacker glider conversion kit ga ik gebruiken. Hoe ging het met vliegen? Is het er ooit van gekomen? Misschien moeten er wel 2 4s accu's van 3000mah in de neus hehe, maak me wel een beetje zorgen om de staart inderdaad.