Aeronaut Soleo

Naschrift
Ik moet zeggen dat de motorisatie van de Soleo achteraf okee was... uiteindelijk bleek de gasknuppel in mijn zender geprogrammeerd te staan om maximaal half gas af te geven... geen idee hoe dat is ontstaan... dat eenmaal gecorrigeerd vloog hij heel wat vlotter. Wat mij er niet van weerhield om hem vorige week in een bos erg grondig te pletter te vliegen... erg weinig van over. Pech gehad, ik ga 'm niet nog eens bouwen. Leuk om te bouwen en te vliegen, niet de goede zwever waarop ik hoopte.
 
Dag Bart,

Leuk om jouw bouwverslag te lezen. Spijtig om te lezen dat je er zo weinig mee hebt kunnen vliegen.

Ik loop al enkele jaren voorbij die dure 4m SHK bouwdoos van Aeronaut maar ik dacht laten we toch even die Soleo proberen om te zien of ik het kan vinden met het Aeronaut bouw concept.

Zelf ben ik net aan de Soleo begonnen en de rechtervleugel is zo goed als af. Nu vond ik het wel interessant om jou opmerkingen te lezen omdat ik me volledig kon vinden in jouw opmerkingen. Het begon al met de 5mm ligger die al krom uit de doos kwam, stond aan de uiteinde netjes op de bouwtafel maar in het midden enkele mm boven. Ook stel ik me de vraag of met hun 500w motoristatie niet wat teveel is voor die balsa ligger. Natuurlijk zijn die bouwdozen van Aeronaut niet zo goedkoop en verwacht je toch wel wat perfectie. Ik vond het ook frustrerend om te zien hoe slecht de ribben in de hoofdligger passen en dat je dan inderdaad moet opvullen met lijm. Zelf vond ik het dan ook spijtig dat je geen bouwtekening hebt. Onder welke hoek staat de eerste of de laatste rib hoe ziet het profiel eruit om je aanvalsboord netjes te schuren, je doet maar wat. Je hebt zogezegd die mooie precisie gelazerde onderdelen maar die ga je dan wel niet al te precies bij elkaar lijmen.

Nu kan in je al vertellen dat je niets verkeerd gedaan hebt met je vleugel, de mijne is ook krom van de bouwtafel gekomen. Netjes de bovenbeplanking verlijmd je draait de vleugel om en past niet in de bijgeleverde voetjes. Het frustreerde me vooral dat je veel informatie mist als ervaren bouwer. Vooral omdat mijne nu ook krom van de bouwtafel komt, is dat nou de bedoeling…of niet…

Wel goed om te lezen dag je alles recht hebt gekregen door de vleugel nat te maken en te laten drogen tussen een aluminium profiel. Heb je de vleugel volledig nat gemaakt?

Ik wou je gewoon even laten weten dat je zeker niet de enig bent die met de Soleo geworsteld heeft.

groeten,

Frederik
 
Ik herinner me niet meer precies hoe nat ik 'm gemaakt heb om het recht te krijgen... ik denk alleen de achterlijst. Ik ben wel verrast te lezen wat een ellende je hebt gehad bij het bouwen, ik denk toch wel met plezier terug aan de bouw, heb de problemen kunnen oplossen en uiteindelijk een model gekregen dat wel goed vloog, ik heb 'm gewoon zelf gecrashed.
Als je zulke kromme onderdelen in de doos vindt... zou ik zelf met foto's bij de fabrikant hebben geklaagd. Er zijn grenzen aan wat je zelf moet willen oplossen...
Alles bij mekaar vloog de mijne best leuk, al was het niet erg lang. En nadat ik de vleugels in de kliko heb getrapt ligt het rompje nu te wachten om het rompje van mijn Sirion te vervangen...
 
Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie, misschien kwam ik wat te negatief uit de hoek maar ik wilde gewoon bevestigen dat ik ook tegen dezelfde dingen aanliep als jij. Nu zijn beide vleugels gebouwd en het zien er best wel mooi uit. De bouw is goed gegaan, ik miste alleen een beetje details die je van een klassiek bouwplan kan afleiden .
De interesse voor de "Nurflügel" is nu wel gewekt, ik heb ooit een Graupner SB13 gehad maar dat was eerder een pure zwever / schaal model die je absoluut niet snel kon vliegen.
Leuk om te zien hoe op Duitse fora de Nurflügel leeft en er zijn wel wat mooi cnc kitjes op de markt, ik kijk al uit naar de bouw van een volgende.
Hoop dat die Soleo leuk vliegt hij ziet er een allrounder uit en wat een mooie oppervlakte de vleugel heeft, hij is best indrukwekkend.

Groeten,

Frederik
 
Ik heb een stiekum zwak voor zwevers met relatief brede vleugels, dus lage AR. Dat maakte de Soleo voor mij ook interessant.
Benieuwd hoe de jouwe vliegt, maar dat zal nog wel even duren met dit weer...
 
Die ziet er heel mooi uit! Op de foto’s lijken de stangetjes tussen de servo’s en de roeren niet
niet haaks op de scharnierlijn te staan? Of is dit optisch bedrog?
 
Dag flymax,

Het is optisch bedrog, waarschijnlijk omdat ik nogal in de hoogte moest om alle in 1 plaatje te krijgen.

Groeten,

Frederik
 
Dat vermoedde ik al, vooral omdat hij er op de foto’s verder superstrak uitziet!
 
Laatst bewerkt:
Herlees dit draadje... ik heb later een nieuwe vleugel gebouwd voor mijn Soleo en heb er onlangs weer eens mee gevlogen. Misschien ben ik iets te negatief geweest. Okee, het is geen superzwever, maar hij vliegt erg lekker en zal bij geschikt weer ook wel thermieken. Jammer dat ie geen spoilers (remkleppen) heeft (voor nulwind landingen) en dat het zo'n gedoe is een accu te wisselen (meestal kom je na het vastschroeven van de vleugel tot de ontdekking dat er nog een servokabeltje tussen romp en vleugel uitsteekt...)

Waar ik erg tevreden mee ben is de fluorescerend rose bespanning van de winglets. Die zijn heel erg zichtbaar, dat is af en toe goud waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee zwevers van Schweissgut gebouwd, heb nog een Eyecatcher. Vliegt best lekker, maar is als je het mij vraagt om te beginnen niet licht genoeg voor een echt goede zwever.
 
Ah duidelijk. Ik heb er ook ooit eentje gebouwd die vrij zwaar was. Maar ze blijven me trekken. Als ik weer wat meer tijd heb om te bouwen...
 
Ze zijn ook meer voor de stevigere berg-thermiek gemaakt dan voor onze lichte polderthermiek.
Ik heb de eyecatcher best in mooie bellen gehad in Nederland maar hij komt in Oostenrijk veel meer tot z'n recht (als ik een ontvanger beschikbaar heb gaat hij mee komende zomer)
 
Voor de vakantie is mijn Funwing ideaal. Lekker klein en plat (onder het caravanbed), onverwoestbaar en vliegt een half uur op een 3s 850mah lipootje, gisteren ook nog leuk mee gethermiekt (een paar maal de thermiek uit gemoeten omdat ie te klein werd). Vroeger ging een Sportwing mee, soortgelijke vleugel maar met een knik er in, heb er drie versleten.
 
Tja...dat is een beetje de vicieuze cirkel he:

Te weinig ontvangers -> Meer ontvangers kopen -> ontvangers over dus meer vliegtuigen bouwen -> te weinig ontvangers ->


Maar er zijn er weer een paar onderweg hoor:hammer:
 
Back
Top