Aeronaut Soleo

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door bdoets, 3 jan 2022.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Naschrift
    Ik moet zeggen dat de motorisatie van de Soleo achteraf okee was... uiteindelijk bleek de gasknuppel in mijn zender geprogrammeerd te staan om maximaal half gas af te geven... geen idee hoe dat is ontstaan... dat eenmaal gecorrigeerd vloog hij heel wat vlotter. Wat mij er niet van weerhield om hem vorige week in een bos erg grondig te pletter te vliegen... erg weinig van over. Pech gehad, ik ga 'm niet nog eens bouwen. Leuk om te bouwen en te vliegen, niet de goede zwever waarop ik hoopte.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ooooh, zonde...

    Groeten, Jan.
     
  3. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Dendermonde
    Dag Bart,

    Leuk om jouw bouwverslag te lezen. Spijtig om te lezen dat je er zo weinig mee hebt kunnen vliegen.

    Ik loop al enkele jaren voorbij die dure 4m SHK bouwdoos van Aeronaut maar ik dacht laten we toch even die Soleo proberen om te zien of ik het kan vinden met het Aeronaut bouw concept.

    Zelf ben ik net aan de Soleo begonnen en de rechtervleugel is zo goed als af. Nu vond ik het wel interessant om jou opmerkingen te lezen omdat ik me volledig kon vinden in jouw opmerkingen. Het begon al met de 5mm ligger die al krom uit de doos kwam, stond aan de uiteinde netjes op de bouwtafel maar in het midden enkele mm boven. Ook stel ik me de vraag of met hun 500w motoristatie niet wat teveel is voor die balsa ligger. Natuurlijk zijn die bouwdozen van Aeronaut niet zo goedkoop en verwacht je toch wel wat perfectie. Ik vond het ook frustrerend om te zien hoe slecht de ribben in de hoofdligger passen en dat je dan inderdaad moet opvullen met lijm. Zelf vond ik het dan ook spijtig dat je geen bouwtekening hebt. Onder welke hoek staat de eerste of de laatste rib hoe ziet het profiel eruit om je aanvalsboord netjes te schuren, je doet maar wat. Je hebt zogezegd die mooie precisie gelazerde onderdelen maar die ga je dan wel niet al te precies bij elkaar lijmen.

    Nu kan in je al vertellen dat je niets verkeerd gedaan hebt met je vleugel, de mijne is ook krom van de bouwtafel gekomen. Netjes de bovenbeplanking verlijmd je draait de vleugel om en past niet in de bijgeleverde voetjes. Het frustreerde me vooral dat je veel informatie mist als ervaren bouwer. Vooral omdat mijne nu ook krom van de bouwtafel komt, is dat nou de bedoeling…of niet…

    Wel goed om te lezen dag je alles recht hebt gekregen door de vleugel nat te maken en te laten drogen tussen een aluminium profiel. Heb je de vleugel volledig nat gemaakt?

    Ik wou je gewoon even laten weten dat je zeker niet de enig bent die met de Soleo geworsteld heeft.

    groeten,

    Frederik
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik herinner me niet meer precies hoe nat ik 'm gemaakt heb om het recht te krijgen... ik denk alleen de achterlijst. Ik ben wel verrast te lezen wat een ellende je hebt gehad bij het bouwen, ik denk toch wel met plezier terug aan de bouw, heb de problemen kunnen oplossen en uiteindelijk een model gekregen dat wel goed vloog, ik heb 'm gewoon zelf gecrashed.
    Als je zulke kromme onderdelen in de doos vindt... zou ik zelf met foto's bij de fabrikant hebben geklaagd. Er zijn grenzen aan wat je zelf moet willen oplossen...
    Alles bij mekaar vloog de mijne best leuk, al was het niet erg lang. En nadat ik de vleugels in de kliko heb getrapt ligt het rompje nu te wachten om het rompje van mijn Sirion te vervangen...
     
  5. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Dendermonde
    Hoi Bart,

    Bedankt voor je reactie, misschien kwam ik wat te negatief uit de hoek maar ik wilde gewoon bevestigen dat ik ook tegen dezelfde dingen aanliep als jij. Nu zijn beide vleugels gebouwd en het zien er best wel mooi uit. De bouw is goed gegaan, ik miste alleen een beetje details die je van een klassiek bouwplan kan afleiden .
    De interesse voor de "Nurflügel" is nu wel gewekt, ik heb ooit een Graupner SB13 gehad maar dat was eerder een pure zwever / schaal model die je absoluut niet snel kon vliegen.
    Leuk om te zien hoe op Duitse fora de Nurflügel leeft en er zijn wel wat mooi cnc kitjes op de markt, ik kijk al uit naar de bouw van een volgende.
    Hoop dat die Soleo leuk vliegt hij ziet er een allrounder uit en wat een mooie oppervlakte de vleugel heeft, hij is best indrukwekkend.

    Groeten,

    Frederik
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een stiekum zwak voor zwevers met relatief brede vleugels, dus lage AR. Dat maakte de Soleo voor mij ook interessant.
    Benieuwd hoe de jouwe vliegt, maar dat zal nog wel even duren met dit weer...
     
  7. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Dendermonde
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Die ziet er heel mooi uit! Op de foto’s lijken de stangetjes tussen de servo’s en de roeren niet
    niet haaks op de scharnierlijn te staan? Of is dit optisch bedrog?
     
  9. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Dendermonde
    Dag flymax,

    Het is optisch bedrog, waarschijnlijk omdat ik nogal in de hoogte moest om alle in 1 plaatje te krijgen.

    Groeten,

    Frederik
     
    flymax vindt dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat vermoedde ik al, vooral omdat hij er op de foto’s verder superstrak uitziet!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ziet er mooi uit, succes met de maiden!
     

Deel Deze Pagina