Nou mooi is dat, verklapt een gewaardeerd MSO clublid van mij bijna het eindresultaat.
Maar goed ik ben ook best wel een beetje trots op het door hem getoonde (tussen) resultaat.
Ik was met mijn verhaal gebleven bij het in de grondverf zetten van de romp.
Daarna heb ik zoals gezegd ook de vleugeldelen en de motorkappen in de grondverf gezet.
De grondverf die ik heb gebruikt was een universele sneldrogende grondverf (20-30 minuten, van Flexa). En toen e.a.a. droog was waren her en der nog een aantal oneffenheden te zien. Dus deze een dag later wat bij geschuurd, geplamuurd en weer behandeld met grondverf.
En daarna was het zover, het aflakken van alles. Hiervoor heb ik een zijdenglans verf gebruikt van Flexa, strak in de lak voor buiten. En ja, dat geeft wel even een heel ander gezicht. Ik heb alles geschilderd met een vacht verfrollertje van 5 cm breed en dat ging prima!
Toen de verf droog was kwam een spannend klusje, het verwijderen van de maskeerfolie van de ramen. En dat was zeer bevredigend en gaf gelijk een mooi uiterlijk.
Goed, daarna kwam het bepalen van de gewenste striping. Dus is maar eerst wat schetsjes gemaakt op een paar foto's. Dan zie gelijk een beetje wat de verhoudingen zijn etc. Aan de hand daarvan begonnen met het afplakken met afplaktape (papier en folie) en dat is niet eenvoudig, zeker niet daar waar het een en ander rond loopt in meerdere richtingen.
Toen e.e.a. naar wens was afgeplakt begonnen met de gewenste kleuren aan te brengen. Voor de onderkant zilvergrijs (Hameritte metaallak), zwarte bies (Histor perfect finish houtlak, donker blauwe biezen (Flexa), en rood (Hameritte metaallak). Ja, ik heb verschillende verven gebruikt, dat wat ik nog voor handen had. Alle verven op één na (zwart) zijn verven op terpentine basis.
Tja, en na droging de eerste afpaktape verwijderen. Dat ging op zich goed alleen hier en daar trok de tape de oude onderliggende verf mee. Dat wat vervelend.
Dus die plaatsen maar weer plamuren, schuren, gronden en aflakken. Niet alles kon in een keer worden afgeplakt daar de ruimte tussen de striping te smal was voor tape. Wat ook bleek dat wanneer de tape blijft zitten tot dat de verf droog is, niet alle verf dat prettig vindt. Zo trok ik met name de zwarte verf op verschillend stukken gewoon helemaal mee.
Kortom her en der weer afplakken en schilderen om daarna gelijk de tape te verwijderen. En dat blijkt prima te werken.
Uiteindelijk was de striping op de romp en de vleugels naar wens.
Een vliegtuig zonder een deur is ook geen gezicht dus eerst van maskeerfolie een deur gemaakt en vervolgens de deurcontour geschilderd.
En toen was het zover, het monteren van de motoren, tanks, servo's en stuurstangen. Het laatst genoemde was best lastig vooral omdat je niet overal bij kunt of de ruimte er voor erg krap is. Maar goed die klus is ook geklaard en ziet er nu dus zo uit.