Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Oeh, dat zal een lekker geluidje geven met 2 viertakjes.
En vliegen stelt niks voor, is net een trainer.
 
Inmiddels ben ik begonnen met de romp. Deze behoeft wel enige aandacht, de staat is wel wat beter dan de middenvleugel met de motorgondels en de andere vleugeldelen. Dus eerst maar eens het hoofdlandingsgestel (van verenstaal) verwijderd en daarna de gehele romp maar eens geschuurd. Door het schuren werden de scheuren, barsten en butsen goed zichtbaar. Deze scheuren, barsten en grote butsen eerst maar eens gelijmd met dunnen twee seconden lijm. En heb mij daarna maar eens verdiept in het neuswiel, deze blijkt afgebroken, maar de bevestiging cq het draaipunt blijkt op geen enkele wijze bereikbaar. Goede raad is duur, dus besloten om de romp op dat punt open te snijden en de opening later maar van luikjes te voorzien.
upload_2024-10-20_11-42-5.jpeg


upload_2024-10-20_11-43-2.jpeg


upload_2024-10-20_11-43-30.jpeg


Het draaipunt van het neuswiel blijkt goed vast te zitten en is groter dan verwacht, dus heb ik belsloten deze niet te verwijderen. De as van het neuswiel zit nog in deze bevestiging compleet met stuurhevel en een stuurstang. Deze stuurstang bestaat uit een grof krom stuk (balsa) hout met een metalen stang welke met ijzerdraad weer op het stuk (balsa) hout is bevestigd. Het geheel is ook nog met lijm ingesmeerd ???. De afgebroken as van het neuswiel blijkt te zijn gemaakt van een dikke spijker. Het afgebroken stukje spijker zit vast gesoldeerd op het neuswiel. Al met al een merkwaardige constructie welke kennelijk toch heel wat jaren heeft voldaan.

upload_2024-10-20_11-47-21.jpeg


upload_2024-10-20_11-47-53.jpeg


Tja, ik heb daarom besloten om een nieuw tweebenig neuswiel te maken op basis van het oude. Dus eerst het stukje afgebroken spijker op het tweebenige deel los gesoldeerd alsmede ook twee stukjes waar de as van het neuswiel bevestigd was.
Daarna het tweebenige deel waar nodig glad gevijld. Op basis hiervan heb ik op de draaibank een nieuwe stuuras (van metaal) gedraaid zodat het tweebenige deel strak ik deze nieuwe stuuras past en deze te samen geborgd met een borgstift.
upload_2024-10-20_12-2-34.jpeg


Tevens ook twee nieuwe bussen (van messing) gedraaid voor de latere bevestiging van de as van het neuswiel zelf. Al met al een prima resultaat

upload_2024-10-20_12-4-36.jpeg


Het hoofdlandingsgestel ook onder handen genomen. Daarvan de verf met verfafbijt verwijderd en de as-delen waar de wielen opkomen ingekort met 20 mm. Dit omdat bleek dat de assen nogal uitstaken t.o.v. de later aan te brengen wielen.

upload_2024-10-20_12-12-56.jpeg


Zoals gezegd komen er luikjes in de romp daar waar het neuswiel komt. Dus de gemaakte opening in de romp eerst voorzien van steunhoutjes etc.



En daarna eerst een heel luik pasgemaakt in de opening. Daar de romp rond is dit luik gemaakt van twee lagen balsahout. Om de juiste ronding te krijgen deze twee lagen met water nat gemaakt en met elastieken aangebracht in de opening om ze vervolgens te laten drogen.

upload_2024-10-20_12-27-35.jpeg


Na droging hebben de twee delen nagenoeg de zelfde ronding als de romp.
Vervolgens deze twee delen met elkaar verlijmd op de zelfde manier. Om te voorkomen dat een en ander t.g.v. overtollige lijm vast in de opening kom te zitten, de opening eerst afgedekt met huishoudfolie.

upload_2024-10-20_12-28-19.jpeg


Nadat de lijm droog was in het luik een gat gemaakt t.b.v. de stuuras van het neuswiel. En vervolgens het luik in twee delen gesneden op dat het neuswiel t.z.t. gemonteerd kan worden.
 
Keurig opgelost zo:thumbsup: wel een kleine opmerking, moet het neuswiel niet 180 graden gedraaid zodat de veer zich als het ware oprolt bij belasting?
 
Helemaal lekker bezig zo :thumbsup:
Neuspoot heeft het bij ons altijd goed gedaan, gelukkig ;-)

En eens met Huibert, dacht direct hetzelfde.
 
Beste Huibert en Berto,
Ik heb met verschillende vliegers gesproken over de stand van de veer van het neuswiel. En volgens hen maakt het niet echt uit of de veer naar voren of naar achteren zit. Volgens hen kost het oprollen van de veer net zo veel kracht als het afrollen ervan. Dus ja, wat is wijsheid. Voorlopig laat ik het zo, ik vind het zo wat mooier staan. Wanneer ik het neuswiel 180 graden draai, dan staat het naar achteren gericht, lijkt dan net of hij al te ver is doorgebogen t.g.v. een zware landing.
 
Na het plamuren van alle gaten en butsen in de romp en het stabilo, heb ik eind vorig jaar (oktober) nog het stabilo en een paar kleine luikjes in een sneldrogende grondverf gezet. En toen werd het te koud in mijn werkplaats om verdere voorbereidende schilderwerken uit te voeren. De temperatuur zakte onder de dubbele cijfers het geen de grondverf tot stroop veranderde. En vandaag was de temperatuur gelukkig in de loods weer in de dubbele cijfers, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om de romp met grondverf te behandelen. Hiertoe de romp eerst met wat hout en nylon draden redelijk stabiel opgehangen aan een lichte handtakel (3 loper). De raampjes heb ik afgeplakt met maskeerfolie. De witte vlekken op de raampjes is papier onder de maskeerfolie opdat ik later de maskeerfolie van het midden uit kan verwijderen.

20250224_115309.jpg


En vervolgens de romp met een rollertje dun in een sneldrogende grondverf gezet.

20250224_132628.jpg


Hierna ga ik een aanvang maken met het in de grondverf zetten van de drie vleugel delen, daarover later meer.
Wordt vervolgd.
 
En volgens hen maakt het niet echt uit of de veer naar voren of naar achteren zit. Volgens hen kost het oprollen van de veer net zo veel kracht als het afrollen ervan. Dus ja, wat is wijsheid.

Dat is correct... Echter: "afrollen" dwingt de veer zich wat te openen, "oprollen" trekt de veer samen. Er is een kleine kans dat de poot wat stabieler is met de veer aan de achterkant. Dit zal, verwacht ik, niet echt merkbaar zijn.

MAAR....
Wanneer ik het neuswiel 180 graden draai, dan staat het naar achteren gericht, lijkt dan net of hij al te ver is doorgebogen t.g.v. een zware landing.
DIT maakt wél verschil en behoorlijk ook: een naar achteren staande poot, in deze constructie, zal als het wiel een obstakel tegenkomt en naar achteren beweegt, tegelijk OOK een beetje optillen, ofwel de neus toestaan wat te zakken (of minimaal "minder ver omhoog geduwd te worden door het obstakel").
EEn poot die wat naar voren staat, en een obstakel tegenkomt, MOET eerst nog iets verder naar beneden,, en daarmee DWINGT het de neus VERDER omhoog vergeleken met de andere situatie.

Die poot naar achteren is dus duidelijk beter qua stabiliteit in zowel de startaanloop alsook de landing en uitrol.

Het zal geen schokkend verschil zijn, maar er IS verschil, en met wat pech, merkbaar.
 
Jan ..... laat eens zien hoe de Nomad er nu bijstaat, we hebben er zondag bij staan kijken en wat ik zag daar mag je echt trots op zijn
hij is nog niet klaar maar het model staat er keurig bij :wave
 
Nou mooi is dat, verklapt een gewaardeerd MSO clublid van mij bijna het eindresultaat.
Maar goed ik ben ook best wel een beetje trots op het door hem getoonde (tussen) resultaat.
Ik was met mijn verhaal gebleven bij het in de grondverf zetten van de romp.
Daarna heb ik zoals gezegd ook de vleugeldelen en de motorkappen in de grondverf gezet.
De grondverf die ik heb gebruikt was een universele sneldrogende grondverf (20-30 minuten, van Flexa). En toen e.a.a. droog was waren her en der nog een aantal oneffenheden te zien. Dus deze een dag later wat bij geschuurd, geplamuurd en weer behandeld met grondverf.
1747391783262.jpeg

En daarna was het zover, het aflakken van alles. Hiervoor heb ik een zijdenglans verf gebruikt van Flexa, strak in de lak voor buiten. En ja, dat geeft wel even een heel ander gezicht. Ik heb alles geschilderd met een vacht verfrollertje van 5 cm breed en dat ging prima!
1747391987107.jpeg

Toen de verf droog was kwam een spannend klusje, het verwijderen van de maskeerfolie van de ramen. En dat was zeer bevredigend en gaf gelijk een mooi uiterlijk.
1747392055841.jpeg


1747392126567.jpeg


Goed, daarna kwam het bepalen van de gewenste striping. Dus is maar eerst wat schetsjes gemaakt op een paar foto's. Dan zie gelijk een beetje wat de verhoudingen zijn etc. Aan de hand daarvan begonnen met het afplakken met afplaktape (papier en folie) en dat is niet eenvoudig, zeker niet daar waar het een en ander rond loopt in meerdere richtingen.

Toen e.e.a. naar wens was afgeplakt begonnen met de gewenste kleuren aan te brengen. Voor de onderkant zilvergrijs (Hameritte metaallak), zwarte bies (Histor perfect finish houtlak, donker blauwe biezen (Flexa), en rood (Hameritte metaallak). Ja, ik heb verschillende verven gebruikt, dat wat ik nog voor handen had. Alle verven op één na (zwart) zijn verven op terpentine basis.

Tja, en na droging de eerste afpaktape verwijderen. Dat ging op zich goed alleen hier en daar trok de tape de oude onderliggende verf mee. Dat wat vervelend.

1747393485218.jpeg


Dus die plaatsen maar weer plamuren, schuren, gronden en aflakken. Niet alles kon in een keer worden afgeplakt daar de ruimte tussen de striping te smal was voor tape. Wat ook bleek dat wanneer de tape blijft zitten tot dat de verf droog is, niet alle verf dat prettig vindt. Zo trok ik met name de zwarte verf op verschillend stukken gewoon helemaal mee.

1747393550726.jpeg


Kortom her en der weer afplakken en schilderen om daarna gelijk de tape te verwijderen. En dat blijkt prima te werken.
Uiteindelijk was de striping op de romp en de vleugels naar wens.

1747393782196.jpeg


1747393852656.jpeg


Een vliegtuig zonder een deur is ook geen gezicht dus eerst van maskeerfolie een deur gemaakt en vervolgens de deurcontour geschilderd.

1747394216525.jpeg


1747394261455.jpeg


En toen was het zover, het monteren van de motoren, tanks, servo's en stuurstangen. Het laatst genoemde was best lastig vooral omdat je niet overal bij kunt of de ruimte er voor erg krap is. Maar goed die klus is ook geklaard en ziet er nu dus zo uit.
 
1747394653257.jpeg


En nu met de motorkappen los op de gondels.

1747394769775.jpeg



1747394809453.jpeg



1747394835910.jpeg


En nu ga ik beginnen met het aansluiten van de bedradingen van de servo's, ontvanger en de accu's.
Ik heb besloten om de motoren van een glow systeem te voorzien. En daar gaat mijn mede MSO clublid, Mugen MRX-3, mij bij helpen.
Tot zover en wordt vervolgd.
 
Back
Top