Accu's voor 2008

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Oscar, 6 jan 2008.

  1. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Ik zou eerder willen zeggen dat de EFRA en NOMAC m.b.t. de 5 cellen voorop lopen. Zoals Roelof al aangeeft was de overweging op EFRA niveau dat de verwachting was dat er op relatief korte termijn 6V LiFe akku's op de markt zouden gaan komen en om dan op termijn in plaats van naar 7.4V LiPo naar deze nieuwe akku's over te stappen.

    Als ik kijk naar de problemen die op de WK warmup met 6 cellen (i.d.d. on road, off road speelt dit probleem nog niet) weer de kop staken denk ik dat EFRA op het goede spoor zit. Helaas is op IFMAR niveau deze richting (nog) niet overgenomen en dat betekent dat de verschillende werelddelen in ieder geval nog een jaar op verschillende koersen zullen blijven.

    We moeten afwachten hoe dit verder gaat. Wat overigens niet betekent dat we op nationaal niveau niet af zouden kunnen wijken van EFRA.
     
  2. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik ken wel iemand hoor [en nog meerdere met mij] maar desondanks ik nog steeds geen voorstander ben van het beleid hier omtrent, zowel op technisch als op sportief vlak, ben ik ook geen voorstander om die discussie nogmaals uit te diepen!

    In de discussie over 5cellen destijds, heb ik laten vallen dat het motorprobleem wel eens verschoven zou kunnen worden naar de accu’s, het zou toch rond uit schandalig zijn als modified rijders die eerst dit voorstel bij iedereen door de strot hebben geduwd, nu als eersten roepen dat we terug moeten naar een hogere spanning. Al dat geswitch is om moedeloos van te worden, er zijn nu al genoeg rijders die niet meer willen investeren in een onzekere toekomst, kunnen hierdoor niet meer mee komen en raken daardoor gefrustreerd, en zoeken dan naar (goedkopen) alternatieve of komen helemaal niet meer.

    Soms vraag ik mij af of er wel rijders zijn die daadwerkelijk het verschil kunnen maken met hun rijvaardigheid ipv met de laatste editie (team) accu’s (groot budget), het ombuigen van reglementen in hun voordeel, het onreglementair voordeel uitbuiten (de boel belazeren), zelfs de verantwoording van veiligheid tozv anderen en hun zelf kunnen ze kennelijk niet (eerlijk/sportief) aan, en moeten hierop streng gecontroleerd worden!

    8 Amp limit is niet wenselijk met nadruk op de toekomst, stel dat men nog eens 7100mA cellen zullen uitvinden, dan kom je niet echt aan de 1,5C wat nog thans als redelijk veilig wordt beschouwt (misschien dan ook wel niet meer, maar goed) Een waarde in C uitgedrukt, kan “meegroeien” in de toekomst, mocht dit nodig zijn!
     
  3. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    Al gaan we allemaal op 5 ampere laden zal de volgorde van het startveld alsnog hetzelfde zijn, het verschil in rijders kwaliteiten is te groot om puur en alleen op je accu voor iemand te komen te staan.

    Echter als iedereen 5 ampere gaat laden zitten er altijd mensen tussen die toch een hoger amperage gaan laden om een klein voordeel daaruit te halen met als gevolg dat de rest van de rijders die er voordeel van denken te hebben dit ook gaan doen.

    De oplossing is gewoon goedkope ongematchde accu's rijden en die wat zwaarder mishandelen dan dat je met dure teampakketten zou doen. Of het veilig is of niet valt te betwijfelen, heb ook accu's onder normale omstandigheden de lucht in zien gaan uit het niets.

    Ik denk niet dat dit een grote geld kwestie is, ongematchde packs kun je in hong kong kopen voor een prijs waar je hier 2 losse bandjes van koopt. Het lijkt me dan ook niets meer dan logisch dat rijders voor deze accu's kiezen en deze op een dusdanige manier te behandelen om hard te gaan.
     
  4. mikky32

    mikky32 Guest

    Iedereen zoekt naar een mannier om harder te rijden.
    De een koopt dure accu's en de ander laad ze met een hoger Amp.
    Het valt niet te controleren hoe iemand zijn accu's laad of je moet een legertje van controleurs rond laten lopen.
    Ik denk dat iedereen zijn eigen grensen moet kunnen bepalen met in achtneming van de vijligheid van andere.
    Dat je zelf gewond raakt door je eigen risico's die je neemt is je eigen verantwoording.
    Dat een ander daar de dupe van word gaat mij te ver.

    Je kunt een beroep doen op de rijders dat ze zorgen dat het laden op een verantwoorde mannier gebeurd.
    Mocht je iemand betrappen die daar onverandwoord mee omgaat dan zou je hem hier op aan kunnen spreken.
    Wel moet je dan regels afspreken wat toelaadbaar is en wat niet.
    Anders krijg je eindelose discussies.

    Al heb ik ook wel eens accu's op 5amp zien knallen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar zullen die accu's werkelijk 6 volt zijn of de nu standaard aangegeven 6.6volt ?

    Als er 6 volt versies gaan komen vrees ik dat controle op het gebruik van 6.6 volt versies onmogelijk wordt al zal na een run de spanning met een voltmeter nog prima te meten moeten zijn....
     
  6. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit is dus de ellende van de hele accu-mania die is uitgebroken. Ploffen doen accu's alleen als ze vol zijn en het laden gaat door; daar is ook een temp-en peakafslag voor uitgevonden. Helaas hebben de IB4200's (waar alle problemen mee zijn) de nare eigenschap dat er ondanks netjes ontladen soms één cel "vol" blijft terwijl de ontlader (zowel getest op een DPD als een Team Wave) roept dat de cel leeg is. Ik heb dit zeker drie maal aan de hand gehad en uiteindelijk de cel op een ontlaadtray anderhalve dag moeten laten liggen voor hij echt leeg was.

    Als je dit dus niet door hebt en je lader slaat na 1600 mA af, lijkt het of hij vals gepeakt heeft en drukken de meesten de lader weer aan; dit is dus het punt waar het mis gaat (of nu 4 of 10 A geladen wordt). Eén cel kan geen lading meer opnemen maar krijgt het wel aangeboden. Gevolg, de warmte loopt op in die cel en (als op deze cel net niet de temp-sensor zit) zal de temp tot enorme hoogte stijgen en klapt de cel uit elkaar.

    Het is jammer dat de hele sport hieronder moet lijden en men nu cellen met een lager voltage maakt om er zeker van te zijn dat dit niet meer te hoog wordt. Gevolg is dat men zwaarder gaat laden om hetzelfde voltage te krijgen aangezien je met de standaard 1,5 C niet de prestaties krijgt van de oude cellen.

    Hoeveel nieuwe cellen zijn er trouwens sinds de invoering van de nieuwe cellen al geklapt?
    Volgens mij geeneen, wel gek aangezien velen (en ik ook) meer op 8-9A dan op 5-6A laadt......

    Ik ben er overigens voor om een "laadt-bunkertje" verplicht te stellen (betonnen omhulste waar je de accu volledig in kwijt kan en deze dus niemand meer kan verwonden, zou mogelijk moeten zijn toch?) dan kan iedereen zelf weten hoeveel men laadt!

    groet,

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2008
  7. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Geen idee. Ik weet ook niet of de maten dan anders zullen zijn. Zo niet dan ben ik het met je eens dat het risico van gesjoemel dan wel weer heel groot wordt. Maar ja, als 3V gemaakt kan worden dan wellicht 3.5V ook. Dan heb je met 6.6V als standaard dezelfde discussie.
     
  8. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Eric,

    Ploffen doen cellen om verschillende redenen (je vergeet bv. kortsluiting). Daarbij is de kans op ploffen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld als het warm is dan is de kans groter dus hoe die akku uit de zon. Zo ook bij laden op hogere amperages. Het hoeft niet fout te gaan, maar de kans is wel groter. Waarom dat risico nemen? Zoals Vasco al ergens gezegd heeft, als iedereen met "normale" (zeg tot max 2C o.i.d.) laadstromen laadt dan zal de einduitslag niet wezenlijk anders zijn.

    V.w.b. problemen, bij clubraces en trainingen komen nog steeds problemen voor met IB4200s. De 2008 spec cellen lijken inderdaad minder problemen mee te zijn en dat is maar goed ook. Blijkbaar hebben de fabrikanten hun producten wat veiliger gemaakt (lees de risico's verlaagd) waardoor er minder problemen zijn. Ik ben daar persoonlijk heel blij mee en neem de iets lagere spanning dan graag voor lief.

    Niettemin ben ik voorstander van het stellen van een in C uitgedrukte maximum laadstroom die deelnemers aan wedstrijden mogen gebruiken.
     
  9. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vind dit toch wel heftig hoor.....2C op een IB4600 is toch echt 9,2A. Niet echt een gemiddelde waar men op laadt. Maar een maximum van 1,5C (7A) lijkt me een veiligere "hufter-proof"-oplossing....behalve natuurlijk als er IB6500's komen ofzo:-(

    groet,

    Eric
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad. Ik had begrepen dat deze cellen in een bepaald gebied van voltage te produceren zijn dus lijkt het mij dat als je als organisatie denkt om deze cellen in te voeren je ook een goede controle moet verzinnen. Spoedig zal ik deze cellen ook in 2/3A formaat aanschaffen, ik had ze gezien in 900mAh en kan dus een 2S2P pakket maken als ontvangeraccu.
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Gisteren bij toeval dus getuige geweest van een ontploffende cel.....

    Heren, ik vind het goed met jullie, maar mij zie je niet zo snel meer in de buurt van opladende cellen, je bent echt 2 ogen kwijt als het fout gaat en je er toevallig naast stond.......

    Ik was op de MACH, waar een accu van vorig jaar werd opgeladen, op 1C en 70 graden.
    De lader was al afgeslagen (denk ik), maar toch vondt de eigenaar de accu erg heet (blijkbaar ging het intern in 1 cel niet goed), dus legde hem opzij, ging zelf rijden met een andere accu, kwam na het rijden terug (dus laten we zeggen iets van 7-8 minuten nadat de accu van de lader was gegaan) en net voordat hij terug kwam... BOEM....
    Ik stond 4 tafels verder, en het leek wel of er een lamp vanuit de masten op het golfplaten dak viel, zo'n klap TEGEN dit dak maakte deze cel dus......

    4 cellen hebben we terug gevonden, die ene cel... niet te vinden.....
     
  12. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja, naar om mee te maken maargoed wederom een pakket van vorig jaar!! Overigens zet ik mijn vraagtekens bij de door jou gegeven waarden: 1C is niet meer dan 4,2A.....dat heb ik de laatste jaren niemand zien laden, afgezien daarvan is de afslag van 70 graden volgens mij ietwat hoog en vraagt om ontploffingen.

    Neemt niet weg dat een betonnen bunkertje geen overbodige luxe zou zijn aangezien zelfs op 4,2 A de cellen ploffen!!

    groet,

    Eric
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    1C en die 70 graden heb ik van de eigenaar, dus of dat waar is, geen idee....
    Ik heb er verder geen idee van, maar die temperatuur lijkt me een extra beveiliging in geval je delta peak het niet goed doet.

    Op hoeveel C moet je eigenlijk laden om een goede deltapeak te kunnen waarnemen?

    Wellicht een pakket van vorig jaar, maar zoals Tonyv al aangaf worden deze op trainingen en clubraces nog steeds gebruikt.....

    Inderdaad, dat "laadbunkertje", dat lijkt me wel wat!....
     
  14. mikky32

    mikky32 Guest

    Beetje overdreven reactie. Het is gevaarlijker om van je huis naar de club te gaan dan om te komen door een ontploffende accu.
    Van korgen bijna aangereden door een vrouw. Moeten we nu alle vrouwen verbieden om achter het stuur te gaan zitten?

    Maar 70 graden is wel erg hoog en dan vraag je om problemen.
    Het is dus de persoon die de accu laad die voor problemen zorcht en niet de accu.
    Dit had voorkomen kunnen worden.
     
  15. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Gelukkig is het wederom goed gegaan.

    Weer een paar mensen erbij die inzien dat een "ontploffende" cell geen grapje is!

    Of het nu gebeurt door onvoorzichtig gebruik of door foutje van gebruiker het blijft gevaarlijk.
    Zelf had ik afgelopen woensdag een pakket geladen waarbij de temp sensor eraf was gevallen (Overloader). Het pakket was afgeslagen op delta peak maar was zeer heet! Heb het pakket toen maar zo snel mogelijk buiten gelegd zodat bij een eventuele ontploffing deze geen slachtoffers kon maken.

    De accu is niet geploft en nadat deze wat afgekoeld was heb ik gewoon mee gereden.
     
  16. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Betonnen bunkertje? Gaaf, moet de club die maken, moet ik die zelf mee nemen? Als ik hem vergeet wat dan, Hoe krijg ik dat ding mee, er zijn immers ook rijders die op de fiets komen, of met het OV. grappig idee, maar is het uitvoerbaar?

    Groet Robert
     
  17. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Een "bunker" van lexaan is ook genoeg hoor... lexaan word voor veel dingen gebruikt, bijv. bij Mythbusters om brokstukken van een evt. explosie tegen te gaan, zie ook wikipedia Maar je zit natuurlijk wel met koeling van de accu's als je ze in z'n "bunker" stopt. ;)
     
  18. Sheriffnl

    Sheriffnl Guest

    Je zou daar makkelijk een PC ventilator op kunnen bouwen en een roostertje waardoor je de warme lucht af kan voeren. Als je zo'n lexaan bak maakt, wat ik overigens een heel goed en veilig idee vindt, moet je er wel voor zorgen dat door de explosieve druk, het kistje niet uit elkaar knalt. want lexaan kan dan wel goed beschermen tegen de rondvliegende onderdelen, tegen die druk zal hij waarschijnlijk niet opgewassen zijn op de punten waar hij aan elkaar is gemaakt.

    Ik vindt het zelfs zo'n goed idee dat het eigenlijk voorgesteld zou moeten worden aan één of andere fabrikant...
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jij hebt duidelijk zoiets dus nog niet in het echt meegemaakt.
    Ik nu dus wel en ik ben geeneens een electro rijder!!!....

    Ik heb het niet over omkomen, maar over bijvoorbeeld... een oog kwijtraken....
    Trouwens wel een goed voorstel hoor, dat verbod. ;)

    Had dit voorkomen kunnen worden door mij?, als nietsvermoedende brandstofrijder?......
    denk daar eens over na!
     
  20. mikky32

    mikky32 Guest

    Ik heb het mee gemaakt. En dat je geen electro rijder bent maakt niet uit.
    Als er electro rijders op de baan zijn dan kan het gebeuren.

    Nitro is ook niet zo vijlig hoor ;)
    En ook niet goed voor je oren. ;)

    Is dus minder erg, dus is het niet zo gevaarlijk ;)


    Nee wat ik wil zeggen is, is dat het minder voorkomt dan dat sommige hier doen voorkomen.

    Veel accu's hoeven niet te ontploffen als ze juist behandeld worden en als men hun lader goed insteld net als de tempratuur meter.
    Dat is het grootste probleem. Ja de IB's waren een ramp.
    maarja bij mij niet ontploft en ook nog nooit met warmte problemen er mee gehad.
    Ik praat veel tegen ze. Worden ze rustig ;)
     

Deel Deze Pagina