In het voorjaar kreeg ik het idee om een klein model voor de vakantie te gaan bouwen. Al enige tijd wilde ik graag een model dat gemakkelijk (de)monteerbaar is meenemen met vakantie. De modellen die ik heb zijn echter vrij groot. De hele familie (4 personen) incl bagage neemt teveel ruimte in de auto in om dan ook nog een model van ca. 170 cm mee te nemen.
Bovendien moet je dan bij de accomodatie over een modelvliegveld kunnen beschikken.
De criteria
1.) Motormodel (elektro) i.v.m. geluid. (Na meer dan 30 jaar brandstof toch een elektro model / Toch maar
eens proberen)
2. Bouwwijze balsa.
2.) Spanwijdte / romplengte van ca. 80 cm. (Makkelijk mee te nemen / past in een dakkoffer)
3.) Symetrisch vleugelprofiel. (Stabiel en neutraal vlieggedrag)
3.) Afneembare vleugel. (Makkelijk te vervoeren)
4.) Moet aerobatic en 3D aankunnen. (Langzaam en snel kunnen vliegen)
5.) Afneembaar landingsgestel i.v.m. transport.
Op het world wide web kon ik niets vinden dat aan de criteria voldeed. In vrijwel alle gevallen zit de vleugel (om constructieve reden) muurvast verlijmd aan de romp, niet echt handig met vervoer. Besloten om zelf maar iets te ontwerpen. In het verleden heb ik dit wel vaker gedaan, best een leuke uitdaging. (Nog nooit zo iets kleins gebouwd en gevlogen)
Het ontwerp
Op wat A4’tjes een schetsje gemaakt. Een eenvoudige doosromp en een vleugel uit een stuk. (Heel belangrijk is natuurlijk om hier zeer goed op het gewicht te letten)
De bouw
Alle deeltjes met een scalpelmesje uitgesneden uit balsa en een paar rompspantjes gezaagd uit 3 mm berken triplex.
In een paar uurtjes is hier een modelletje van te bouwen. De roerhoorntjes moeten heel klein zijn, ik kon deze niet zo snel vinden en heb ze zelf gemaakt uit 1,5 mm vliegtuig triplex. Een paar stangetjes / closed loop draad voor de aansturing van servo naar roerhoorn volstaat.
De vleugel zit met een kunststof M4 boutje vast, met batterijluikje met een M3 boutje en het Landingsgestel ook met een M3 boutje.
Inmiddels bij Hobbyking een setupje besteld, een 3S turnigy motortje met 9X6E prop en een bijpassende ESC en Batterij. Het motorje draait max (precies volgens specs) 9600 rpm. (gemeten) Trekkracht 900 gram. Dat moet wel lukken.
HK Coverfilm en Orcaover
Het modelletje afgebouwd en gecovered. Het wit is Oracover. Het doorzichtige rode is Hobbyking (€9,- voor 5 meter) Heel goedkoop in verhouding met Oracover. kwalitatief is het echter minder dan Oracover. Het scheurt wat sneller, plakt minder goed, krimpt minder gelijkmatig en de kleur laat vrij gemakkelijk los van de film.
Oracover is natuurlijk veel duurder maar ja, kwaliteit kost dus nog steeds geld. Het heeft veel meer sterkte, plakt beter en laat zich mooier, strakker en vooral gelijkmatiger krimpen.
Gewicht
Het totale gewicht van het model komt uit op 602 gram. Prima gewicht, dan kan er ook met wind gevlogen worden.
Uiteindelijk de setup gemonteerd en de Progress is klaar !
Op een rustige avond het modelletje op een plaatselijk strand ingevlogen. Het model vliegt zo uit de hand weg, je hoeft niet te gooien. Vanaf de grond starten kan natuurlijk ook.
Het vliegt heel leuk, simpel en stabiel. Tijdens de Mei-vakantie heb ik veel plezier gehad met de Progress.
Progress 1:
Couplings
Eén ding beviel me niet, het model had last van couplings. Bij het meskant vliegen draaide het model zelf door naar rugvlucht. Tevens rolde het model als een ei. Dit is tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk op te lossen, differentieel mixen in de zender en het model rolt heel netjes. Een richtingsroer / aileron mixer instellen in de zender en het model doet keurig meskant.
Uiteindelijk “wringt” het model met deze aanpassingen door de lucht, niet echt een goede oplossing !
Ik heb het model daarom aerodynamiscch geanalyseert. De vleugel zat niet in lijn met het stabilo en de motor-trekas. Het kielvlak zat voornamelijk “boven” de romp. Duidelijk dus waar de couplings vandaan kwamen.
Besloten om een nieuwe romp te ontwerpen en te bouwen om de couplings weg te nemen.
Progress 2:
Dat heeft heel goed geholpen. Vorige week de Progress 2 ingevlogen, de couplings zijn verleden tijd en tevens houd het model veel beter zijn richting vast en vliegt nog stabieler.
Rollen, rugvlucht, meskant, stallturn, vrille, prophangen, etc etc. het kan allemaal.
Het is nu een heel fijn vliegend kistje geworden. (Vind ik dan)
Tot windkracht 4 is er prima mee te vliegen.
Progress 2:
Grt,
Arnoud.
Bovendien moet je dan bij de accomodatie over een modelvliegveld kunnen beschikken.
De criteria
1.) Motormodel (elektro) i.v.m. geluid. (Na meer dan 30 jaar brandstof toch een elektro model / Toch maar
eens proberen)
2. Bouwwijze balsa.
2.) Spanwijdte / romplengte van ca. 80 cm. (Makkelijk mee te nemen / past in een dakkoffer)
3.) Symetrisch vleugelprofiel. (Stabiel en neutraal vlieggedrag)
3.) Afneembare vleugel. (Makkelijk te vervoeren)
4.) Moet aerobatic en 3D aankunnen. (Langzaam en snel kunnen vliegen)
5.) Afneembaar landingsgestel i.v.m. transport.
Op het world wide web kon ik niets vinden dat aan de criteria voldeed. In vrijwel alle gevallen zit de vleugel (om constructieve reden) muurvast verlijmd aan de romp, niet echt handig met vervoer. Besloten om zelf maar iets te ontwerpen. In het verleden heb ik dit wel vaker gedaan, best een leuke uitdaging. (Nog nooit zo iets kleins gebouwd en gevlogen)
Het ontwerp
Op wat A4’tjes een schetsje gemaakt. Een eenvoudige doosromp en een vleugel uit een stuk. (Heel belangrijk is natuurlijk om hier zeer goed op het gewicht te letten)
De bouw
Alle deeltjes met een scalpelmesje uitgesneden uit balsa en een paar rompspantjes gezaagd uit 3 mm berken triplex.
In een paar uurtjes is hier een modelletje van te bouwen. De roerhoorntjes moeten heel klein zijn, ik kon deze niet zo snel vinden en heb ze zelf gemaakt uit 1,5 mm vliegtuig triplex. Een paar stangetjes / closed loop draad voor de aansturing van servo naar roerhoorn volstaat.
De vleugel zit met een kunststof M4 boutje vast, met batterijluikje met een M3 boutje en het Landingsgestel ook met een M3 boutje.
Inmiddels bij Hobbyking een setupje besteld, een 3S turnigy motortje met 9X6E prop en een bijpassende ESC en Batterij. Het motorje draait max (precies volgens specs) 9600 rpm. (gemeten) Trekkracht 900 gram. Dat moet wel lukken.
HK Coverfilm en Orcaover
Het modelletje afgebouwd en gecovered. Het wit is Oracover. Het doorzichtige rode is Hobbyking (€9,- voor 5 meter) Heel goedkoop in verhouding met Oracover. kwalitatief is het echter minder dan Oracover. Het scheurt wat sneller, plakt minder goed, krimpt minder gelijkmatig en de kleur laat vrij gemakkelijk los van de film.
Oracover is natuurlijk veel duurder maar ja, kwaliteit kost dus nog steeds geld. Het heeft veel meer sterkte, plakt beter en laat zich mooier, strakker en vooral gelijkmatiger krimpen.
Gewicht
Het totale gewicht van het model komt uit op 602 gram. Prima gewicht, dan kan er ook met wind gevlogen worden.
Uiteindelijk de setup gemonteerd en de Progress is klaar !
Op een rustige avond het modelletje op een plaatselijk strand ingevlogen. Het model vliegt zo uit de hand weg, je hoeft niet te gooien. Vanaf de grond starten kan natuurlijk ook.
Het vliegt heel leuk, simpel en stabiel. Tijdens de Mei-vakantie heb ik veel plezier gehad met de Progress.
Progress 1:
Couplings
Eén ding beviel me niet, het model had last van couplings. Bij het meskant vliegen draaide het model zelf door naar rugvlucht. Tevens rolde het model als een ei. Dit is tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk op te lossen, differentieel mixen in de zender en het model rolt heel netjes. Een richtingsroer / aileron mixer instellen in de zender en het model doet keurig meskant.
Uiteindelijk “wringt” het model met deze aanpassingen door de lucht, niet echt een goede oplossing !
Ik heb het model daarom aerodynamiscch geanalyseert. De vleugel zat niet in lijn met het stabilo en de motor-trekas. Het kielvlak zat voornamelijk “boven” de romp. Duidelijk dus waar de couplings vandaan kwamen.
Besloten om een nieuwe romp te ontwerpen en te bouwen om de couplings weg te nemen.
Progress 2:
Dat heeft heel goed geholpen. Vorige week de Progress 2 ingevlogen, de couplings zijn verleden tijd en tevens houd het model veel beter zijn richting vast en vliegt nog stabieler.
Rollen, rugvlucht, meskant, stallturn, vrille, prophangen, etc etc. het kan allemaal.
Het is nu een heel fijn vliegend kistje geworden. (Vind ik dan)
Tot windkracht 4 is er prima mee te vliegen.
Progress 2:
Grt,
Arnoud.
Bijlagen
Laatst bewerkt: