1:1 botentopic

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Off-Road Racer, 31 okt 2005.

  1. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Weet je wat ik zo belabberd vind, toen het vaarbewijs ingevoerd werd, waren er mensen van de Grote Vaart en Kustvaart die mochten met die papieren (Diploma's) varen, maar als ze overstapten op een jacht waar je een vaarbewijs voor nodig hebt moesten zij ook aan die eisen voldoen.

    Meende dat het Dirk Nauta man heeft Grote Vaart Diploma's is een zeezeiler en heeft zo ver ik weet een jachtverhuurbedrijf, die man moest een vaarbewijs halen die man was toendertijd woest heeft zelf de krant van Groningen gehaald.

    Ik ben 1992 op vakantie in Friesland geweest in Eernewoude leuk plaatsje met op de kade een Café met terras.
    Komen er twee zeiljachten aan die moesten voor de brug wachten de eerste legt aan op de dukdalfen met een lijn op de kop ja en de stroming komt van achteren, die dreigde dus dwars voor de brug te komen motor gestart veel gas en resultaat 2 gaten in de romp door tegen de horizontale balken te varen van die dukdalfen.

    Nou zou je zeggen het tweede jacht wat er aan komt ziet dat allemaal maar die ging ook zo belabberd aan de gang resultaat 3 gaten in de romp.
    Deze schepen hadden geen vaarbewijs nodig.

    Ik zat daar met een stel kennissen wat om te lachen wat door enkele gasten niet gewardeerd werd.
    Een van de vrouwen vroeg mij waarom ik daar zo om moest lachen, waarop ik zei u ziet zeker ook niet de stroming in het water die ik op 4 km per uur schat.
    Zegt ze ook nog stroming, waarop ik zeg kijk eens naar de afgemeerde boten dan zie je toch dat er stroming in het water is.

    En er zijn geen mensen gewond geraakt alleen maar materiele schade dan kan ik er om lachen dat dit soort mensen een boot hebben maar niet kunnen varen.

    Nu ben ik ook van mening dat bij een vaarbewijs ook een praktijk examen afgelegd moet worden want velen kunnen helemaal niet met een boot omgaan.
     
  2. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Jep, vind ik ook.
    Maareuh, GATEN IN DE ROMP????????????????????
    Ik hoop dat die schepen niet zo groot waren anders kostte het wel aardig een beetje.

    Dat praktijk examen moet zeker worden afgelegd, ik heb al veel te veel gezien in sluizen.

    Vooral mensen die denken dat binnenschepen evengoed manoevreren als een jachtje.

    Ook binnenschipers die denken dat jachtjes wel eens een vlam tegen de sluiskaai aankunnen doordat ze hun boegschroef eens laten draaien (al HEEL veel ongelukken mee gebeurd).

    Maar, als je zelfs nog nooit met een jachtje gevaren hebt, het lijkt allemaal wel wat simpeler als het is.
    Als er een sterke zijwind staat blijven binnenschepen wel een kwartier liggen, bij een jacht moet je hier allemaal op letten want die waaien zo opzij.
     
  3. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Ik heb inmiddels een nieuwe buiteboordmotor

    Onze 6pk had elk jaar een nieuw staartstuk nodig 8O en m'n ouders wouden overstappen naar 4takt

    We hadden eerst een Yamaha 6pk 4takt 2cillinder geprobeert voor een weekend, snelheid gehaalt van 21,4km/u...deze motor trok de boot niet helemaal goed in plané

    Uiteindelijk hebben we een Mercury 8pk 4takt 2cillinder, met deze motor meteen een snelheid gehaalt van 29,7km/u..als hij eenmaal goed is ingelopen gaat het nog wel wat sneller :D

    Foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Snelheid is inmiddels verbroken...motor is nu in gelopen en volgende week gaat hij weer terug voor een beurtje :D

    De snelheid met windje mee (dat nou net weer wel) gemeten op 33,0km/u (lijkt langzaam, maar dat is best snel op het water :wink: )
    8O ..ik had niet gedacht dat dat zou gebeuren :lol: en m'n ouders ook niet :lol: :lol: :lol:
     
  5. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ons speeltje:
    [​IMG]

    Narwhal 400R
    35PK Johnson 2-Takt

    *nog maar es een 'oud' topic kicked* :p
     

Deel Deze Pagina