1:1 elektrozweefvliegtuig demovlucht op terlet

Harold

PH-SAM
10-11 juli is er een demonstratie en voorlichting over de Antares.
Dat is een 20 meter zweefvliegtuig met elektromotor.
Kan stijgen tot 3000 meter en heeft veelbelovende prestaties en eigenschappen.

Reden om het hier te plaatsten is de techniek:
Buitenloper borsteloos en Li-Ion cellen.
Batterijen worden opgewarmt voor beste prestaties. Elk type cel werkt beter als die warm is. (Behalve een koelcel :P )
42 kW. 480kg Iets minder dan 100watt/kg.
Meer dan 4 meter per seconde stijgen.

Iets voor een mooi schaal project?

http://home.wxs.nl/~zweefnl/antares_op_terlet.pdf
http://www.lange-flugzeugbau.com/
http://www.lange-flugzeugbau.com/bilder/pdf/daten-batterie.pdf
 
Ik hoop binnenkort foto's van deze zwever te krijgen. :)
Mijn broer gaat er morgen naar toe.
Hopen op even droog weer.
Ik ben erg benieuwd.
Dit blijft toch altijd een droom van mij, en dat zal het wel blijven :cry:
 
is het een groot verschil MET motor dan zonder motor qua gewicht?
 
Deze zwever is ontworpen voor elektro aandrijving.

Motor gewicht is verwaarloosbaar op het geheel. Paar kilo. Batterijen zijn natuurlijk wel een serieus aandeel.

Als je echter weet dat wedstrijs zweefvliegtuigen afhankelijk van het weer meer dan 100 liter aan waterballast meenemen om de polaire te verplaatsen naar betere prestaties bij hoge snelheden (ten koste van relatief klein nadeel bij geringste dalen), dan heeft een vliegtuig dat daar speciaal voor ontworpen is geen nadeel.
Jet is niet een bestaande zwever met een elektro motor, maar je moet het als geheel zien.
Best kans dat die zwever zonder gewicht de accuu's minder presteerd! Wel beter stijgen in de thermiek, maar minder glijhoek vooral bij hoge snelheden.

Oldtimers waren alleen gericht op laag gewicht en hoop lift van de vleugel. In een thermiek bel stijgen ze iedereeen eruit. Op weg naar de volgende bel verliezen ze teveel hoogte en zijn ze zwaar in het nadeel.


Let wel: een normale 1 zitter heeft nog steeds 15 meter spanwijdte. 20 meter zie je meer bij 2 zitters.
 
zo snap ik het inderdaad wel. tof die logica en technische benadering ervan. maar 3 jaar wachttijd? dan heb ik nog wel ff om te sparen. hahaha.
eerst maar eens een proefvlucht een keertje.

dankje wel voor de info.
 
Hier zijn de beloofde foto's

afb5832.jpg

afb5833.jpg

afb5834.jpg

afb5835.jpg

afb5836.jpg

afb5837.jpg

afb5838.jpg

afb5839.jpg


Een aparte motor vind ik het.
Het is een buitenloper zijn zeker?
Dan heb je een hoog koppel zonder vertraging.
Ik heb helaas geen foto's van het meganiek.
 
He dat is mooi, nu effe op schaal nabouwen.
Lijkt me wel een leuk projectje.
Schaal 1:2 = 9meter leuk maatje ook voor transport. En voor heel veel bouw en denk werk.
Voorlopig dan wel zoet.

Groeten Han.
 
He Han lijkt me inderdaad wel wat.
Maar waar kan je dan nog fatsoendelijk vliegen?

En aan de vele reachties op dit draadje te zien interesseert het niemand :cry:
Hoe het komt ik weet het niet.
Niveau he :wink:
Jammer ik hoop zo dat het nog eens veranderd.
We blijven positief :lol:
 
He Bertus ook nog een zwever gevonden met het zelfde systeem maar dan met turbine aandrijving gaat ook als een speer. Is ook wel wat.

Groeten Han.
 
haha ja die heb ik al gezien.
Erg leuk maar niets voor mij hoor :lol:
 
Back
Top