1:1 radio bestuurd SPT maken

-SP pomp om de druk aan de zuigkant gelijk te houden , dat snap ik niet.
Niet de S(wash)P(late) pomp, maar een aparte centrifugaalpomp heb je nodig om een minimum voordruk aan de zuigkant van de SP pomp te houden. Als je olie aan de perskant via de drukregelaar naar het voorraadvat terugloopt, moet je het aan de zuigkant aanvullen. Misschien dat bij een geschikte plaatsing van het voorraadvat, al dan niet met bijv. stikstof op druk gehouden het niet nodig is om een extra pompje te plaatsen (bespreek het met je leverancier ;))
De plaats van drukregelaar PC , waarom is die er ... dat doet in principe toch dat swashplate ding. En de overdruk gaat via de overdrukklep terug naar de tank.?
Een verdringerpomp zoals een SP pomp levert volume, de druk wordt bepaald door de weerstand die de volumestroom ondervind. De druk kan theoretisch oneindig stijgen, olie is (weer theoretisch) niet samendrukbaar. Om de systemen te beschermen moet je een drukregelaar gebruiken die bij te hoge druk de olie terugstort in het voorraadvat. Bij normaal bedrijf blijft hij dicht.
De drukveiligheid heeft een andere constructie en is niet bedoeld om regelmatig open te gaan. Misschien zijn ze in de praktijk te combineren, zoals gezegd komt mijn kennis uit de procestechniek.
-Wat zijn in je tekening de rondjes in paars met pijl erdoorheen?
Dat zijn de SP pompen (symbool voor regelbare verdringerpompen)
-tussen links en rechts zitten kleppen dat de wielen binnen en buiten op verschillende snelheden kan draaien ivm de bochten ( klep A &B).
Dat is niet juist, ze moeten opengaan tijdens de overgang van de ene draaicirkel (of rechtuit) naar een andere draaicirkel. Als de draaicirkel niet langer toe- of afneemt, gaan de kleppen weer dicht, en zorgt het verschil in de opbrengst van de twee SP pompen voor het snelheidsverschil tussen de linker en rechter wielen.

Max.

@NAk, ja ... ls die swhashplate pompen zo duur zijn , dan vind ik de goedkopere oplossing waarschijnlijk interessanter.

Maar hoe zit het dan met het volgende?

Een klassieke methode is de swash plate pomp:
Swash Plate Pump (from Internet Glossary of Pumps)
Door de stand van de swash plate te varieren kan de opbrengst geregeld worden, terwijl het toerental gelijk kan blijven. De kracht/druk kan dus net zo hoog worden als de dieselmotor kan leveren zonder dat het toerental inzakt.

Max.

@ Max z: die pompklinkt lohisch , ik vraag dn af hoe het in mijn graafmachine zit , want die heeft maar 1 pomp. ,dat moet ik dan nog eens van dichtbij bekijken.

Met een gewone pomp heb je niet veel meer nodig dan een filter, overdrukventiel, koeler en tank.
Aangezien je de pomp gaat aandrijven met een brandstofmotor die keurig variabel te regelen is, hou je de warmte en de overshoot redelijk in de hand.

Ik heb zomaar een porportioneel ventiel gepakt, kijk en lees eens naar de keuzes...
Dat is voor de gemiddelde hydrauliek gebruiker als redelijk gokken wat je nodig hebt.
http://powersolutions.danfoss.com/s...ons/documents/product_literature/520l0553.pdf

Een andere overweging kan een LS pomp zijn (load sensing). Dan hoef je in stilstand niet onnodig de olie rond te pompen, maar kan de de circulatie gewoon afsluiten.

Ook daar geldt weer dat die pompen duurder zijn dan een standaard tandwielpomp.

Ik ga me nu op glad ijs begeven. Ik heb al een paar keer gezegd dat ik geen ervaring heb met krachthydrauliek. Maar het voorstel om met proportionele kleppen te werken zoals Nak voorstaat komt volgens mij niet overeen met de doelstelling van Cor. De bedoeling is om wielen links en rechts met een instelbaar snelheidsverschil aan te drijven om doorslaan in bochten en op ongelijk terrein te voorkomen. Een proportionele klep is, hoe je hem ook aanstuurt, een variabele weerstand in het hydraulisch circuit. De hydromotoren hebben ook een weerstand, en die hangt af van het koppel dat ze moeten leveren. Dat betekend dat de hoeveelheid olie die door het circuit stroomt, en daarmee de snelheid waarmee de de motoren draaien, afhangt van het koppel dat ze moeten leveren. En dat is nu juist wat je niet wil! De enige mogelijkheid zou zijn om een complete volumestroom-regelkring aan elke kant in te bouwen, met als nadeel dat er altijd een gedeelte van de olie teruggepompt wordt naar het zuigvat. Nou moet je toch ergens koelen, dus dat zou in dat geval mooi in die retourstroom kunnen. Maar je verliest hiermee dus vermogen, omdat een gedeelte van de totale volumestroom eerst op druk gebracht wordt, en daarna zonder ergens kracht te leveren weer van druk afgelaten wordt.

Max.

Max, ik ben er wel vanuit gegaan om de motoren de verdelen zoals jij had voorgesteld: Motoren in serie per kant.
Daarnaast is het zo met prop. ventielen dat hoe meer druk je doorlaat, des te meer volume er door de motoren stroomt.
En ja je hebt helemaal gelijk dat er een wiel kan doorslippen, het linker voorste wiel zal net zo snel draaien als het linkerachterwiel. Daarbij blijven de snelheden van voor en achter wel gelijk.
Het proprtionele zoals ik het omschrijf, gebruik je ten eerste voor de snelheid in combinatie met het toerental van de pomp en ten tweede om een snelheidsverschil te creëren tussen links en rechts.
Bij het rechtuit rijden kan je links en rechts met elkaar verbinden om alle motoren dezelfde snelheid te laten lopen.
Als je ervan uit zou gaan dat je op alle wielen evenveel grip zou hebben (wat in Cor zijn geval niet zal zijn) dan kan je zelfs volstaan om links en rechts parallel aan te sluiten en voor en achter in serie. De verdeling reguleert zichzelf voor de binnen en buitenbocht. (zoals wordt gebruikt op 4wd hoogwerkers die hydraulisch worden aangedreven).

Ik had juist begrepen dat je met zo'n swash plate pomp de draairichting kan veranderen.
Waarschijnlijk zijn er wel uitvoeringen waarbij je de pomprichting kunt omdraaien, alleen wordt dan het oliedruk-management wat ingewikkelder omdat beide kanten van de pomp nu zowel (te) lage druk of (te) hoge druk kunnen hebben. Met een aantal terugslagkleppen lijkt me dat wel te organizeren.

Wat wel moet veranderen: je hebt nu twee aparte circuits nodig, je kunt de toevoer vanuit en de terugloop naar het voorraadvat niet meer combineren. Die circuits zullen door opwarming en lekkage door de kleppen op verschillende drukniveaus werken, en ik kan niet helemaal overzien wat dat betekent als je ze tijdelijk gaat verbinden met kleppen A,B en C.

Bovendien moet je nu de differentiele pompcapaciteitsregeling nu niet alleen combineren met een snelheidsregeling, maar ook met een voor/achteruit schakeling. Maar met arduino is waarschijnlijk een hoop mogelijk :)

full

N.B.: ik heb voorlopig het extra pompje maar even weggelaten. Ik zie nu dat ik ook de veiligheidskleppen vergeten ben.

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
Max, in de kracht hydrauliek zuigt de pomp rechtstreeks via een filter uit de tank en de retour is weer terug de tank in.

@Nak: ik begrijp wel dat je met een proportionele klep de volumestroom/motorsnelheid kan variëren, maar mijn punt is dat die snelheid afhangt van de weerstand die de wielen ondervinden, en dat dus een ingesteld snelheidsverschil niet gehandhaaft kan worden.
Stel nu dat de rechterwielen over een hobbel gaan. Tijdelijk neemt dan het koppel toe dat nodig is om dezelfde snelheid te handhaven, en daarmee neemt het drukverschil over de motoren toe. Vòòr de regelklep blijft de (pomp)druk constant, de totale weerstand van regelklep en motoren neemt toe, de volumestroom neemt af en de motoren gaan dus langzamer draaien. Als gevolg gaat het voertuig nu naar rechts trekken, en zullen dus de wielen gaan wringen.
Voor wat betreft het parallel zetten van de motoren om een automatische snelheidsverdeling te verkrijgen: daar ben ik het mee eens, maar ik zei al eerder dat je dan hetzelfde krijgt als een mechanisch differentieel, leuk voor op de verharde weg, maar minder in het terrein. Overigens kun je in mijn schema door de kleppen A,B en C permanent te openen dat ook bereiken.

Groeten,
Max.

@Max,
Ik heb even een belletje gedaan met een vriend van mij die redelijk veel vestand heeft van hydrauliek, die vertelde mij dat er zowel drukgeregelde als volume geregelde proportionele ventiel zijn.
In het geval van Cor zou je dus volume geregelde ventielen moeten gebruiken en daarachter en stuurventiel voor vooruit/achteruit/rondloop(stop).
Om in jou schema terug te komen heb je dus alleen ventiel "C" nodig om in het geval van rechtuit de wielen te synchroniseren.

Mooie discussie , en gelukkig zitten er hier slimme cookies op het forum :-)

Ik denk niet dat het erg belangrijk is om op elk wiel evenveel grip te hebben tijdens een draaibeweging, dit is in principe maar een hele korte periode.

De swashplate dingen zijn weer eventjes overboord gegooid.

Het probleem is nu idd , de hobbels en bij ongelijke bodem (moder , nat gras) de grip zal nu niet gelijk zijn .... En het probleem wat Max Z hierboven beschrijft komt weer ter sprake.

Zou een oplossing kunnen zijn om elk wiel apart aan te sturen met een proportionele klep. In principe zal het niet moeilijk zijn om een programma te maken dat de proportionele klep op een bepaalde stand zet bij een bepaalde hoek en dat dan 4x.

Als dit niet zal werken; wellicht een oplossing als hierboven, maar dat er een terugkoppeling is van de draaisnelheid van het wiel en het proportienele ventiel bijgeregeld wordt.

Cor

Cor, de wielen aan 1 zijde blijven in serie staan, dus zullen die ongeacht de hobbels altijd de ingestelde snelheid draaien als je gebruikt maakt van een volume gestuurde proportionele klep.

Mooie machines zijn dat , zie je hier regelmatig. Dat heet een Schreitbagger en kunnen idd de meest steile hellingen bedwingen. Alhoewel ze niet zijn gemaakt voor langdurig heen en weer te rijden ....De aandrijving zal idd zoiets zijn wat ik ook wil.

Dan ga ik me de komende tijd verdiepen in "volume gestuurde proportionele kleppen". En een nieuw boodschappenlijstje maken.

Zoek anders even op Robucon, overzichtelijke site met redelijk veel info
(onze locale hydroboer)

Back